Opel Corsa 2,0 16v (Recerfarmor)

Krtaz Konstnär
18 april 2010 · 73 Inlägg

tänkte jag skulle följa upp det här bygget med litte foton och komentarer.
vad jag förståt så finns det redan liknande byggen men nu får det bli såhär..roll

bakomliggande fakta.
jag är opel tok in i själen.big_smile så naturligtvis så kör man Calibra.. big_smile
men men... denna ***** vinter som va. lyckdes totalt slackta underedet på min calibra, när det va dax föra att fixa bromsarna inför besikning, så fick jag ena bakrelänkarmen i huvet..mad
Panik panik mad ... jag måste ha en bil... köpte en Volvo 740 -87 atom. rollad mattsvart..
och nu kör t.o.m Agda 73, om mig vid rödljusen..mad
så fick jag höratalas om en Coras som stog i ett garage, roll där den såt i närmre 4 år... ägaren skulle byta topp-packning. han köpte alla grejer, men den blev stående...neutral
till jag döck upp..smile Idag drog vi hem bilen.. efter litte diagnostik så insåg jag att motorn tog fast för ca 3 år sen..neutral
så med ena ögat på en krossaddröm (calibran) och det andra på ett brustet hjärta (Corsan) föddes idén.
Corsa 2,0 16v... jag surfade runt lite och såg att det fans idioter som jag, som hadde lyckats..
så denna dag har fylts med planeringar och lite motor rivning.big_smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/133607/908704_q7ngdy.jpg
ja så här såg den ut när vi trygt upp den på parkeringen hemma




https://www1.garaget.org/gallery/archive/133607/908719_q6ykb9.jpg
orginalmotorn.. en tragisk katastof





https://www1.garaget.org/gallery/archive/133607/908727_bjrwq2.jpg
donatorn.. hahaha..

Senast redigerat av Krtaz (21 april 2010)

volvo kör man närbilen gått sönder
celica_salle Alltiallomekaniker
20 april 2010 · 60 Inlägg

Ojj Ojj.... det här gillar vi!! Håller själv på med en Corsa som det ska i en 8v gsi turbo motor i.

o_lindh
20 april 2010 · 347 Inlägg

Kul, ska följas! Lägger prenumeration.

Robin-T
20 april 2010 · 168 Inlägg

C20XE i Corsa lär vara grymt kul! Kommer följas! big_smile

Senast redigerat av Robin-T (20 april 2010)

MattiasH
20 april 2010 · 1 291 Inlägg

Helt rätt att ge XE´n nya stödhjul smile

Astramarkus
20 april 2010 · 455 Inlägg

Klockrent, går riktigt bra med XE!

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!
Opel Vectra OPC "Black n chrome" (2008)
robininfOCUS Med lem
21 april 2010 · 768 Inlägg

Kul med små bilar o överdimesionerade motorer! Bra idé o låta nån najsig brud låta besiktiga, måste funka! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
robininfOCUS Med lem
21 april 2010 · 768 Inlägg

Krtaz skrev:

robininfOCUS skrev:
Kul med små bilar o överdimesionerade motorer! Bra idé o låta nån najsig brud låta besiktiga, måste funka! /Robin

jo hag tänkte låta mitt ex besikta bilen..hon är ganska handikappat på motorer .. men framför allt så är det ju en tjej bil.. och om det kliver ut ett par snygga lår ur en bil som inte ser mycket ut för värden kanske besiktningsmannen inte ängnar så mycket tid att memorera motorstorlek.. om man sedan tvättar av motorn häller på lite spillolja och tar ett varv på en grusplan... så ser det ut som den motorn har suttit där i 20 år.. hoppas jag.

kanske släppa lite på gasvajernoxå.

Hehe, låter som taget ur nån jönssonliganfilm smile Sätt dit en 1.1L motorkåpa över motorn med!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
celica_salle Alltiallomekaniker
22 april 2010 · 60 Inlägg

Krtaz : Får se om det kommer upp något projekt på det här tongue Har ingen bestämd tid när den ska vara klar så

syabo
23 april 2010 · 1 278 Inlägg

kul projekt smile kommer följas!big_smile

Street Knight
Etingelholm
25 april 2010 · 979 Inlägg

Krtaz skrev:
jaha... idag har det inte hänt så mycket.. märkt kablar tvättat ur corsans motorrum..
Grannen dökförbi och undrade om jag var helt tappad... som gav mig på ett sånt bygge...
jag tror han börjar stör sig lite på att jag har så måna bilar på parkeringen..

men ja ja.. hans huvudvärk..
tänkte jag skulle visa vad jag tänkte satt i calibran..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/133607/912078_ucd3ad.jpg
2,8 liter v 6 ca 210 hk.

lite synd att det inte blev av... då hadde calibran fått vad den förskännar.
och bakhjulsdrift förstås..  nu skänker jag bort den motorn.. till någon som blir smittad av våra motorbyten... hahahaha.


jo jag har stöt på mitt första problem... Robin var lite snabb att kapa slangarna till värmepaketet... så om någon vet vilket som är in och utlopp vore bra


http://www1.garaget.org/gallery/archive/133607/912080_uq92ss.jpg
ingången till värmepacketet..

Skänker bort motorn??? varför ? yikes Såg ut som en cossie v6 big_smile lr har ajg helt fel? Du skulle kunna skänkt den till mig isf;D shysst bygge!!!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Mammaspojkeee
30 april 2010 · 92 Inlägg

Mysigt projekt!

Önskar dig verkligen lycka till! smile

Twins Twins Bil & Plåt
30 april 2010 · 2 577 Inlägg

detta ska följas till slutet, jag hoppas du turbomatar calibra motorn annars blire ju inge kul ! wink

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
robininfOCUS Med lem
2 maj 2010 · 768 Inlägg

Hehe de var udda! Minisuvar is the shit!  Tror tyvärr inte motorn trycker ner fjädringen så långt../Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Cassius Hobbymekaniker
3 maj 2010 · 470 Inlägg

Ett tips du kommer ha stor nytta av är att regga dig på www.opelsportclub.com/forums !

Där finns en FAQ om att lyfta ner XE i Corsa A har jag för mig, drivaxlarna får du korta, hjullager ska gå att pussla ihop så du slipper byta fjäderben osv smile

Fanns t.o.m ett paket till salu där nyligt med allt som behövs för att sätte en NE/XE/LET motor i A Corsan wink

Bak tycker jag du ska kolla på Kadett GSi bakaxeln, mängder mindre jobb och skivor direkt! Jag är nästan säker på att den passar direkt... Varför gå över ån efter vatten? smile Ett annat problem med att bygga in fjäderben fästa i orginalbakaxeln är att du direkt hamnar på Amatörbyggt fordon vid reggningen! Vilket innebär en massa mer grejer smile Har du koll på om den går regga med 150hk direkt hos SBP eller om du måste gå via SFRO? Ska du via SFRO så ta kontakt med din lokala SFRO kille och snacka lite med honom, han kommer garanterat ha enormt mycke tips!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cassius Hobbymekaniker
4 maj 2010 · 470 Inlägg

Ja fast att spendera 2 år bara på att få bakvagnen att funka då en Kadett GSi bara är att bulta dit och den går uppgradera med 5 bults grejer från saab (Vilket även ska gå fram) tror jag inte du kommer tycka är så skoj smile

Tro mig, sätt igång den och kör ett tag, sen går du vidare med nästa steg osv. Du kommer tacka dig själv senare! smile Att få köra bilen då och då ger en morot som håller motivationen på topp, jag har hållit på med min Kadett -76 i 2 år nu, har jag tur är den igång nästa sommar och kanske mer eller mindre klar i första skedet året efter de! Och hade jag fått köra varje sommar i alla fall litegrann hade motivationen garanterat bådat för fler timmar och förmodligen en byggtid klart kortare än vad den nu blir smile

Vill du ändå vara udda, kolla upp om inte Kadett E benen är kortare, jag kommer inte ihåg hur de var på Callen jag hade om de var insatsdämpare eller ej... men Kadetten har då insatsdämpare! Är inte benen kortare (eller inte nog korta) så kan du ju om du vill skaffa ett coilover converterings kitt, finns i england till bra pris jag köpte mitt på rallydesign har jag för mig, kostade runt 500 (millway tar 2000:- för samma saker) och korta benet en aning, svetsa en hylla på benet som den gängade hylsan kan stå på och snacka sen med stötdämparexperten om special insatsdämpare till dina hemmabyggda coiloverben wink

Sen om du ska ha den effekten, kanske du ska fundera en och 2 gånger på 4wd t.o.m? För 400 häst i 900kg framhjulsdriven skolåde Corsa kan bara sluta i ett mer eller mindre stillastående rökmoln tongue

Hänger du på www.migweb.co.uk/forums också? Britterna är experter på övermotoriserade corsor annars, kan också vara ett tips wink

Senast redigerat av Cassius (4 maj 2010)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
OpelAstraPower
5 maj 2010 · 326 Inlägg

det här ska klart följas:) banan så fränt:)

o_lindh
6 maj 2010 · 347 Inlägg

så här kommer det se ut.. kommer naturligtvis ha stag upp till toppen.

Ja, det får vi hoppas, det hade ju blivit lite konstigt annars lolwink

Senast redigerat av o_lindh (6 maj 2010)

Cassius Hobbymekaniker
6 maj 2010 · 470 Inlägg

Du har alltså tänkt svetsa fast fjäderbenen från volvon på original bakaxeln?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cassius Hobbymekaniker
6 maj 2010 · 470 Inlägg

Har du tänkt på att då det fjädrar kommer de bryta rejält i just den bulten?

Och om du fäster ett styrstag i karossen kommer de att åka upp och ner vid fjädring också!



Jag försökte säga de tidigare, det där är en riktigt dålig konstruktion som Inte kommer att fungera bra! Vill du ha individuell fjädring bak, bygg med a armar som sitter i mitten så att du underifrån ser en konstruktion likt denna: <| |>
På den kanske du kan använda ett volvoben och använda båda bulthålen som finns för att fästa det i armen. Samt ett länkat stag förslagsvis med uniballs som du fäster i hålet för styrleden så benet inte kan vrida sig. Då Kanske de fungerar, men att lyckas hitta rätt med dämpare och fjädrar kommer bli riktigt jobbigt....

+ att du Måste regga som amatörbyggt! Sen om du går vidare och bygger på det sättet kan du lika gärna bygga med fjäderben från en fwd bil och använda en spindelled i botten, t ex calibra grejer som du redan hade, sätta en diffklump i mitten och köra fyrkrafs! Men redan här är du inne på ett flerårs projekt innan den står på backen igen och jag hoppas du är bra på matte för de kommer krävas en hel del räknande wink



Det är just därför jag ger dig tipset att bygga precis som alla andra Först med Kadett grejer så du får igång den, sen kan du vidareutveckla eftersom!


Vill du vara ensam, kapa bort motorrummet från calibran och banta ner de rejält, kapa ur hela bakgolvet på corsan och lyft in calibrans motorrum som det är, då har du alla fästpunker rubb och stubb och du har fått en mittmotor bakhjulsdriven corsa istället och då kommer du garanterat vara ganska unik! Vill du gå vidare då? Gör som alla andra då dom lyfter i en XE i en Corsa och sätt en till fram så du har 2.

Senast redigerat av Cassius (6 maj 2010)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang