5858
Sök

Störande knaster och generatorvin i Saab 9-3SS

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Hej gott folk! Detta ständiga problem, trodde att jag skulle slippa det men icke. Satte i helgen i en riktig huvudenhet (Kenwoo KDC-W7644UY) i hopp om att få bättre ljud och slippa störningar. Tidigare körde jag med ett RF 3sixty.2 kopplad till original huvudenhet och kunde höra ett svagt generatorvin samt ett rytmiskt knastrande ljud (uppkommer när styrdonen i bilen är aktiva & bara i högtalare som drivs av stegen bör tilläggas). Tyvärr så finns dessa ljud även nu!

Till att börja med så misstänkte jag lågnivån som visserligen är dragen på vänster sida och ström på höger, men det är ju ingen försäkran när det går kabelkanaler på båda sidor. Ljudet försvann nämligen när jag drog ur lågnivåkablarna. Testade då att dra lågnivån rakt genom bilen, utan förbättring. Inte heller hjälpte det att jorda yttre ringen på lågnivån.

Nästa steg då (bara för att testa) var att koppla i en lös högtalare på en av stegets utgångar, inte heller det hjälpte. Plockade då ur huvudenheten och la den på golvet på passagerarsidan och kopplade bara in ström, jord, remote & lågnivå. Hjälpte inte. Fick en idé i natt om att separera det främre batteriet (som är kopplat till all bilens el) från det bakre (som är kopplat till huvudenheten och stegen), och se det hjälpte!

Hur tusan kan det bli så!? Alla jordpunkter är kollade både 1 & 2 & 3 gånger så dom är det inget fel på. Ett avstörningsfilter på huvudenhetens matning hjälpte inte heller. Börjar bli desperat nu, vet inte vad jag ska göra längre och det är sjukt irriterande! Ska koppla i ett skiljerelä framöver men det hjälper ju bara när bilen är avstängd, så generatorvinet kommer ju fortfarande att finnas. Grymt tacksam för hjälp!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Ja det skulle ju faktist kunna fungera, har funderat på det. Hade även en annan tanke om att dra en jordkabel (har lite 16mm2 över) mellan stegets och huvudenhetens jord. Men hur kan störningarna försvinna då när jag kopplar isär främre och bakre batteriet? Och dom uppstår bara när bilens styrdon är aktiva, när dom stängt av sig igen (tar nån minut) så blir det tyst igen.

Hade en annan tanke om att koppla in en kondensator på stegens matning, med lite tur tänkte jag så kan den filtrera bort störningarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Nix, allt går på samma (det bakre) när jag tar bort säkringen. Inbillar mig att störningen kommer från nåt i bilen som lyckas få ut det i 12V systemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Problemet löst! Provade idag att dra en potentialutjämningsledare mellan jordpunkten för stegen och den för huvudenheten, då blev det tyst! big_smile Varken knastret eller generatorvinet är kvar nu, grymt skönt! Konstigt dock att det blev så då jorden för både HU och steg är i någon form av bärande metalldelar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
20 april 2010
hur tjock ledare hade du ? smile kan ju vara bra att veta ifall man råkar ut för samma sak. vet att du skrev att du hade 16mm2 liggandes men använde du den?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Skönt att du fick till det. Har du mätt vad du hade för spänningspotential mellan HU och steg?

Nej jag gjorde ju inte det, hade dock varit lite intressant att veta! Tror jag ska ta och kolla det nu faktist.

stRaend skrev:
hur tjock ledare hade du ? smile kan ju vara bra att veta ifall man råkar ut för samma sak. vet att du skrev att du hade 16mm2 liggandes men använde du den?

Jo det blev den kabeln, hade dåligt med andra tunnare och det kändes som att den där inte skulle komma till användning i nåt annat ändå. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Ändrar mig, den kabeln hjälpte inte alls. sad Har dock kommit på nu vad som verkligen är problemet! När jag testade så var nämligen lågnivåkablarna till bassteget urkopplade, nu när jag kopplade in allt igen så kom då det där knastrande ljudet igen, testade då att koppla ur lågnivån från substeget och ljudet försvann! Så nu sitter det tejp runt höljet på RCA uttagen på substeget, nu får jag en liten störning i basarna istället men det kan jag leva med tills vidare, ska prova med en sån där galvanisk avskiljare och se om det hjälper (surt, sålde den jag hade för nån månad sen...)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök