Ford-o-Matic vilken olja?

MW_Motors
19 april 2010 · 13 Inlägg

Tjena!
Jag har en ford Fairlane 1955 med 272v8 och 2stegs fordomatic. vilken olja ska de va i??
orginal lär de vara Typ A. men den hittar jag inte på att köpa nånstans. Typ F är de vissa säger som de brukar va i övriga ford lådor,  men andra säger DexronII? enligt en massa forum ja läst på. nån som har erfarenhet? samt vet var de finns Typ A olja till hyggligt pris.

MVH Matte

egad
Cadillac Sedan De Ville "serie 62" (1956)
Toyota Crown "Ms55" (1971)
NordicRockabilly Liten men tuff
20 april 2010 · 10 Inlägg

Har visserligen ingen större erfarenhet av automatlådor alls, och speciellt inte av Ford-O-Matic (själv har jag C6:a) men jag tror att Hansen Racing har olja av typ F, om jag inte minns helt fel så kostade en flaska ca 120 kr... Inte det billigaste kanske....

Chevrolet Tahoe LT "Smet" (1999)
Ford Fairlane 500 "Prinsessan Fiona" (1965)
MW_Motors
22 april 2010 · 13 Inlägg

har nu fått tag på olja. som motsvarar Typ A. Typ F oljan har ja läst mig till man ej bör ha i fordomaticen.. men men inte blev de billigt 129kr litern. men några kronor billigar ska de väll bli med rabbat iallafall. börjar bli stressigt att få klart allt. regning och besiktning på fredag den 23e....

egad
Toyota Crown "Ms55" (1971)
Cadillac Sedan De Ville "serie 62" (1956)
NordicRockabilly Liten men tuff
22 april 2010 · 10 Inlägg

Aha... Ja, hoppas det går bra på besiktningen! smile

Håller själv på att försöka ta reda på vilken olja det ska vara i min låda, har sett typ FA fram till ett visst år (tror det var slutet av 70-talet) och efter det tror jag det skulle vara Dexron... Så nu måste lådan åldersbestämmas! Känns mest sannolikt att det är en gammal låda, men ändå... Suck...

Chevrolet Tahoe LT "Smet" (1999)
Ford Fairlane 500 "Prinsessan Fiona" (1965)
MW_Motors
22 april 2010 · 13 Inlägg

Tackar! men jag tror c4 c6 alltid körs på Typ F? eller?

egad
Toyota Crown "Ms55" (1971)
Cadillac Sedan De Ville "serie 62" (1956)
edsel58
23 april 2013 · 1 Inlägg

Ford_Matte skrev:
har nu fått tag på olja. som motsvarar Typ A. Typ F oljan har ja läst mig till man ej bör ha i fordomaticen.. men men inte blev de billigt 129kr litern. men några kronor billigar ska de väll bli med rabbat iallafall. börjar bli stressigt att få klart allt. regning och besiktning på fredag den 23e....

Tjena. goglar på samma fråga, om oljan i fordomaticen. Ditt inlägg är visserligen för tre år sen men kommer du ihåg vad det va för olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang