Inget laddtryck! Toyota supra TT -94

korni
20 april 2010 · 252 Inlägg

Nu när jag tog ut bilen får någon vecka sedan! så är den Slöare en slöast! Va fan mamma o pappas A6´a åker ifrån mig!

jag får nämligen inget laddtryck! man hör hur turbon viner men det händer inget! det här härliga draget som kommer vid ca 4000 varv är helt borta   så jag har har försökt att koppla in Laddtrycksmätaren lite här o var men med samma tråkiga resultat! jag får bara vacum men inget övertryck! dock så har jag nu börjat tvivla på mig själv om jag ens har mätaren inkopplad på rätt ställe :S

det som jag själv är inne på är om det kan vara en weastgate (stavning?) eller om någon av turbosarna är kassa! dock så går inte motorn dåligt på så sett så det är svartrök eller så om den, den är lixom bara orkeslös!


som bra att veta så är orginaldumpen pluggad då den var kass! och att jag har elektronisk laddtryckstyrning typ apexi avc-r tror jag den heter!

Kastell
20 april 2010 · 74 Inlägg

Prova att koppla bort apexin. kolla om du får upp laddtryck
sätt tryckluft till wg klockan och se om dom rör sig.
annars tror jag en av snurrona är slut, men kolla wgs först går den jämnt och fint? /Kenny

Dream Came True .......... But will it Last.......
korni
20 april 2010 · 252 Inlägg

okej jag ska börja med att plocka bort Apexin,

ja det konstiga är ju att motorn går jätte bra i övrigt inget missljud, eller ojämn gång, den blå/svart ryker inte heller något!

motorn är helt enkelt bara orkeslös!

för mig så ska motorn gå skit o ryka svart, om turbona är kassa men jag kan ju inte så mkt om dessa dubbel turbos så jag vet inte.

DanneJ
20 april 2010 · 642 Inlägg

Till 99% är det någon av tryckslangarna som åkt av, kolla igenom tryckslangarna till IC och från IC så hittar du ditt fel där. Har nog hänt de flesta att man skjutit en tryckslang ett par gånger och då beter sig bilen exakt som du beskriver.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
korni
20 april 2010 · 252 Inlägg

DanneJ skrev:
Till 99% är det någon av tryckslangarna som åkt av, kolla igenom tryckslangarna till IC och från IC så hittar du ditt fel där. Har nog hänt de flesta att man skjutit en tryckslang ett par gånger och då beter sig bilen exakt som du beskriver.

Tack för tippset smile jag ska ha meckar kväll i morgon så då blir det hårdkörning med bilen så hoppas jag att jag kan hitta felet!

Crille88
20 april 2010 · 1 353 Inlägg

som ovan här så se över alla slangar och rör, börja vid turbona o leta dig frammåt. kolla även så wg känns bra och armarna sitter på..

lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
_DamnIt R1 driver!
20 april 2010 · 5 128 Inlägg

Hänt mig med att jag sköt slangen mellan IC och tryckrör, så lägger med min röst på det! För hade exakt samma fenomen, gick jätte fint och allt! Dock hände det mig när jag drog bilen som fan och allt nästan bara dog! smile

korni
21 april 2010 · 252 Inlägg

tack för alla Tipps!

har pillat lite idag! och jag kan inte hitta några skador på tryckslangar/rör mellan Turbos och motor!

jag har även provat med o sätta dit en laddtrycksmätare på tryckslangen som går i från kompressorhuset på Turbo nr:1 till "waestgaten" haha vad svårt det var o stava det då tongue och till min stora förväntning så fanns det inget laddtryck där när man är ute o kör!

och jag har bokstavligt talat drängt motorn i startgas för att hitta läckage i slangar helt utan resultat! så i morgon så blir det att försöka sig på att kolla om dessa waestgate´s mår bra!

korni
22 april 2010 · 252 Inlägg

Ja nu efter en jävlans massa felsökande så har jag ÄNTLIGEN hittat felet!

innan jag blir dumförklarad så måste jag nämna det att jag bokstavligen dränkt motorn i startgas för att hitta eventuella läckage! och jag har mätt laddtryck överallt, ja, jag har provat det mästa utom att känna på själva kompressorhjulen!

så idag så skulle jag börja riva ner alla tryckslangar o allt vad det nu är för att kolla det! då när jag skulle börja lossa gummislangen som går ifrån turbosarna och ner igenom skärmen till IC. När jag fick bort den så har själva anslutningen på IC gått av precis där slangklämman har suttit! så då när jag har sprutat med startgas där så har ju slangen hållt tätt, då den fortsätter ner en liten bit efter slangklämman! men när turbon har börjat ladda så har allt lyft så inget laddtryck går till motorn. 
Så nu är ett nytt frontmatat IC kitt på väg hem  sen kommer den gå som ett skållat ollon igen

DanneJ
22 april 2010 · 642 Inlägg

Skönt att höra, vad blir det för FMIC då?

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang