Sluten låda är bäst till de basarna med tanke på parametrarna, men lådan bör vara ganska stor för att den ska spela djupbas. 150-200 liter med mycket dämpull är en utgångspunkt.
Basreflexlåda kan nog spela mycket dunk, men ljudkvaliteten blir knappast bra.
Det kan tex bero på för hög avstämningsfrekvens, då slår basarna igenom ganska lätt när man spelar musik med djupbas. En annan trolig orsak till att dina basar slår igenom är att de har ganska litet Xmax, dvs den linjära konrörelsen är kort och då slår det lätt igenom när musiken innehåller djupbas.
Gör en sluten låda istället, det kanske dessutom är möjligt att du kan använda nuvarande låda.
Har gjort 2 hål, Men kan sopa igen dem igen.. Det spelade väl på helt okej så bakluckan flexade men trodde man kunde plocka mer med portar men ja trodde helt fel Jag har ingen aning.. Kan ta mått på den invändigt om du vill så ser du volym? är inget mattesnille xD hur mkt dämpning ska det vara i en låda typ?
Vad menar du med avstämningsfrekvens hur sänks det då?
Avstämningsfrekvensen bestäms av lådvolym vs portarea vs portlängd. För att sänka avstämningen så görs portarna längre om man fortfarande har samma area och lådvolym.
I sluten låda kan man ha mycket dämpull, men en del föredrar att inte ha någon dämpull alls. Det är lite av en smaksak. Ullen gör att baselementet upplever lådan som litegrann större, vilket ger aningen mer djupbas och ljudet kan låta aningen "mjukare".
Okej, Jag personligen älskar basen då den spelar högt och djupt, Så allt fladdrar å man skakar i kroppen hehe, Mycket eller lite ull? Man kan ju iofs pröva sig fram..
Ja, att prova sig fram med tex mängden dämpmaterial är ett bra sätt att få reda på hur stor inverkan dämpningen har. I slutändan är det ju din egen smak som gäller, inte våran.
jojo men vill ju ändå att andra ska gilla det också haha Ne imorgon täpper ja igen dem jävla hålen Sen åker steget ut på annons, Monoblock ska inhandlas
Hej igen, Lådan min är ca 136 liter.. Funderar på sälja basarna och inhandla JBL 2x 15" Såg att det vara rea på dem och min låda skulle vara perfa portad till dem