23 april 2010
Trådstartare
Hej,har en nyinköpt 945GL -91:a som andrabil o ska serva den lite. Skickar in ett gäng frågor här då det känns onödigt att ställa dom en o en i diverse kategorier, hoppas där e nån vänlig själ(volvokunnig) som tar sig tid o svara.
Nr1: Ska byta bränslefilter, behöver jag släppa nått (bränsle)tryck innan man skruvar av kopplingarna o spelar det roll om man har drygt halvtank?(rinner det ut)
Nr2: Luftfilter(panelfilter) inköptes på biltema, ser ut som filtret där sitter i(mahle tror jag) men sitter även ett extra limmat vitt "filter" c:a 10mm tjockt på biltemafiltret, varför? Ska det då "rena" bättre o kanske strypa luftflödet något eller?
Nr3: Kopplingen tar högt upp men slirar inte vad jag märkt, MEN den är ibland trög o lägga i 1:an och 2:an vid stillastående med koppling nere o motor igång. Dock så är den smidig vid körning samt med motor avstängd, det borde väl tyda på att ett kopplingsbyte ligger nära tillhands?
Nr4: Vill montera sänkningsfjädrar men har ju då nivåreglering, är det bara o köpa dämpare bak avsedda för bil utan n-reglering o smälla på fjädrar samt dämpare bult-on eller behöver nått annat modifieras?
Nr5: Har märkt att den smårycker ytterst lite vid halv/3 kvarts gas. Har slängt "akut injection cleaner" i tanken+ska byta f-lock o rotor o bränslefilter o luftfilter o stift....men om det inte skulle hjälpa, vad är då nästa steg jag ska kolla?
Nr6: Läste i KG-trimnings katalog att bilen går jämnare om man höjer bränsletrycket c:a 2-3hg på standard samt c:a 3-4hg på trimmad bil, gärna då en justerbar regulator(eller nått).....nån som vet nått om detta, samt hur man går tillväga isåfall?
Så om någon jiter svara på alla eller delar av frågorna så vore jag jäv...t tacksam.
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....