Evildan skrev:
Leo86 skrev:
ADiKO skrev:
Års skatten är 6346kr på en 945tdi som ej är lasbilsreggad

alla tdi eller vanlig diesel är ofta över 6000:- i skatten om dom inte är LB reggade då skatten sjunker till runt 3000:-. men för er som inte vet så att bygga om till lätt lastbil kostar ofta en rar slant det med. bara ett godkänt galler som måste sitta i e ju inte så billigt

Antar att Leo86 syftar på endast Volvo 700/900.
Däremot en Felicia ligger på 3691kr som personbilsregistrerad, att LB regga en sådan gör att skatten sjunker till 2457kr. 102,83kr i vinst per månad gör det knappast värt besväret.
Däremot att LB regga min Sorento 8649kr i årsskatt är klart lönsamt.
Galler har jag byggt flera själv tidigare, ( Volvo 744, Opel Rekord 4dr, MB 220d 300d ) finns anvisningar hos SBP hur det ska se ut och vilka krav som ska uppfyllas, intyget har jag sedan skrivit under själv.
Som en bonus efter regbes sjunker även försäkringspremien då det är färre resenärer i fordonet.
Däremot blir bilen endast tvåsitsig, så behöver man mera utrymme är det förkastligt, enligt uppgift inte kul att torska utan galler och folk i det återmonterade baksätet.
Gallret behöver inte sitta i längre.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!