Ljepone skrev:
AirOne skrev:
Ljepone skrev:
Nope. Har en snarlik , dock 523ia M-Tech.
Ingen av indi.lamporna skall lysa, varken i T el. S- läge.
Hur förklarar det varvräknaren då i så fall?
Normal funktion > Vid/ från tändingsläge till startläge skall endast P (parkeringsbroms) indikatorn lysa, samt meddelande i "Check - control" & "serviceintervall" - fönstret.
I detta fall > V.räknaren/bränsleförbrukar- räknaren snurrar inte runt då fordonet precis startats & står stilla (i detta fall är den i startläge i ett garage/förråd, se sista bilden). Kollar du närmare så är även visaren i motorkylvätsketermometern i det blåa fältet, vilket indikerar på att motorn är kall (troligtvis har den stått ett tag). Möjligtvis därav batterieindikatorn, men dock skall ej olje/service lampan lysa.
*Bensinlampan lyser då den indikerar att det finns maximalt 8L (eller mindre) kvar i tanken.
Vrider man på tändningen på en 523i E39 skall alla varningslampor lysa, vissa konstant som ex. oljetryck och laddning, medan vissa bara är tända några sekunder. Detta är en självklar funktion för att föraren skall kunna kontrollera att dessa lampor verkligen funderar.
Även serviceindikatorn skall indikera, likaså reagerar varvräknaren omedelbart så fort motorn snurrar vilket självklart innebär att varvräknarens nål med en gång hoppar upp på tomgång.
Vilket är mest sannolikt; att oljetryck, laddning, varvräknare och momentanförbrukningsmätare är defekta eller att bilen står med tändningen på men motorn av? Vrid nyckeln på din bil till sista läget (Innan det fjädrande läge där startmotorn aktiveras) så skall du se att den ser likadan ut!
Till ämnet: Jag gillar den första meningen i annonsen "En fin Bmw själs", vill han sälja bilen eller vill han att någon stjäl den?
Senast redigerat av Rquired (9 oktober 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.