Danne_1977 skrev:Vet inte om detta är rätt avdelning för mig.. men hittade en annons på blocket om en XC70 D5 -04 med 25 tusen på mätaren, den borde stå i ca 100 tusen spänn men den kostar 60 tusen, jag mailade och fick svar två dagar senare att bilen finns i England och att man ska betala in pengar till ett engelskt transportbolag som ska hålla pengarna tills bilen anländer till sverige och jag godkänt bilen. Den är svenskreggad ännu då den togs med från sverige när ägaren flyttade till england. Ägaren/annonsören pratar inte svenska trotts att bägge föräldrarna är svenskar, dessa är dessutom dödssjuk gamla (föräldrarna). Transportföretaget (som jag tror bara finns på papper och ägs av säljaren av bilen) erbjuder dessutom pengarna tillbaka garanti inom 10dagar och gratis returfrakt av bilen till england om jag som köpare inte är nöjd.
Mailet jag fick låter helt otroligt alltså, verkligen stor-bluff varning här alltså.
Jag tror att betala pengarna till transportbolaget (som ska hålla på pengarna tills jag meddelar att bilen är ok) är det samma som att sätta in dom direkt på säljaren konto.. mer eller mindre, för nån bil kommer jag inte få´, och några pengar tillbaka kommer jag inte att få.
Hur tycker ni detta låter.. ?
Skumt enligt mig...
Dessa från england agerar både som köpare å säljare.
När dom agerar säljare kopierar dom oftast en annans annons men tar ett pris långt under marknadsvärdet för att många ska bli intresserade å någon nappa på de. Å betalningen ska alltid ske genom att du sätter in summan eller en del av den på ett konto eller falskt paypal konto eller liknande. Sen får du ett datum som bilen skall dyka upp på men den kommer aldrig komma. å du får ursäkter om varför hela tiden å dina pengar är borta. sen slutar dom bara å svara.
All kontakt sker via mejl alt. oregistrerat kontantkort. Mejlen är lätta å kännaigen då dom oftast är gjorda genom översättnings program från engelska så meningsuppbyggnaden är skit.
När dom agerar köpare. så vill dom att du öppnar ett paypalkonto för deras "säkerhet" då dom bor i england. sen ska deras kompis i sverige komma å köra bilen till england när dom "satt in" pengarna" sen får du på nått vänster se nått falskt bevis på att pengarna finns på ditt paypal konto. å då får dom bilen å försvinner. Å även pengarna är borta.
0
0
0
0