2813
Sök

Bytt steg, låg volym som satan från bas

2 914 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
började med att mitt förra steg gick sönder, då köpte jag ett nytt (audison srx1d), driver i 2 ohm (850wrms)

och till problemet, jag måste vrida upp gain på på steget till max, gain på stereon 9 av 15, och plussa på eq lite för att det ska låta ungefär lika mycket från framsystemet och basen så man kan lyssna på musik,

en film, såhär mycket kan det låta, så det är inte det att steget är för trött,
http://www.garaget.org/video/xs6kvt8ln22s

jag har prövat 2 olika signalkablar (autoleads), Kenwood 8044 är stereon, kollat alla kablar, inget glapp, prövat med 3 olika baslådor (mina 2 JBL 12", 2 pioneer 10", 1 soundstream 15")

låter inte illa / dåligt (förutom allt jävla skorr från karossen, men det har ju inte med basljudets "volym" att göra),

(kanske bra att säga, var inte samma problem med mitt förra RF steg)

så, går det sänka framsystemet eller liknande (dom drivs tyvärr på stereon pga finanskris)

SPC SCR
28 Inlägg
25 april 2010
Jag kan sänkaljudet på mitt framsystemet i min kenwood KDC-W6527SEY Det ska bara vara att gå in i ljud menyn

SPC: Skaraborgs Performence Club
SCR: Skaraborg Concern Racing

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2010
Vad har du för inställningar på steget nu då?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Vad har du för inställningar på steget nu då?

delningsfiltret är avstängt och körs i stereon (ca 70 hz tror jag) var dum nog att glömma kolla nu när jag var ut,
steget står iaf såhär,

börjar från vänster och sedan ratt för ratt står det såhär

level max,   
LO pass mitt mellan 60 och 90,   
knappen till LOpass är av,   
subsonic står på 24 hz,     
eq hz just över 50hz,     
level till denna är noll,   
degrees noll

*springer ut och kikar inställningarna i stereon*

EDIT:
stereons inställningar
graphich eq band 1 +2 resten noll
bassboost off
highway sound off
supreme + off
position allt off
cabin off
speaker fram och bak är inställda på 13cm och båda inställda på att dom sitter i dörrarna
DTA är orört = noll
Xover front 70hz, 12hz slope
Xover bak 60hz, 12hz slope
Xover subwoffer 70hz, 12hz slope phase normal
DSP set through

har byggt en låda med basarna bakåt och portarna genom hatthyllan,

taksam om någon lyckades lista ut vafan som är igång, lät nu när jag gick ut som att det gick mycket ström genom steget (dock ej lokaliserat ljudet, kom bakifrån) och basarna slog bara en gång, någon singalkabel som gett upp :S lät konstigt! (ljud kom även från framsystemet, man får koncentrera sig på det ljudet om man ska höra det när det är knäpptyst, tar det som normalt, som när man höjer på en gammal tv fast det inte kommer något ljud, hade volymkontrollen på NOLL)

40mm2 bak till steget, dock bara orginalbatteri, "the big three" är gjord och bytt från 55A till 80A generator (just innan steget är det skarvat med en 20mm2 kabel, och är 20mm2 till en balk som är renslipad så den är len som en barnrumpa plåtrent och drage åt som SATAN med en M8 bult och mutter, steget sitter fast på en träskiva öppet och fint i skuffen,
Senast redigerat av kalle_kalle (25 april 2010)

2 914 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
*edit*

2 914 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du satt lågnivån på in, så du inte råkat sätta de på ut?

tänkte det jag med, men nää den är på in,

Egen företagare
864 Inlägg
25 april 2010
tryck på knappen lopass så den är ON, och sen ställer du upp level.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

2 914 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Och strömställaren för externa sub-kontrollen är avstängd?

det är ju en http://www.heraco.se/images/user/Bilder … 2268$M.jpg som är 2 lägen på, den är på off.

2 914 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
tryck på knappen lopass så den är ON, och sen ställer du upp level.

har prövat, men blev så satans peakad då så den blev så tråkig att lyssna på, men det är bra just dom inställda frekvenserna ^^

7 241 Inlägg
26 april 2010
Bassremote är förbibyglad via en bygel i den ingången (Audison special typ).

Du har två basar på 4 ohm vardera....
DUBBELKOLLA att du inte fasvänt ena basen.

Annars kan du fasvända båda via enheten, alternativt vrida på dne steglösa fasreglaget i steget.

En annan sak kan vara att du har fått ett kraftigt fasfel i lådan just pga att basarna spelar bakåt och portarna upp i hyllan. Vilket det bara finns EN lösning på. Bygg om och bygg rätt wink

2 914 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:

Annars kan du fasvända båda via enheten, alternativt vrida på dne steglösa fasreglaget i steget.

En annan sak kan vara att du har fått ett kraftigt fasfel i lådan just pga att basarna spelar bakåt och portarna upp i hyllan. Vilket det bara finns EN lösning på. Bygg om och bygg rätt wink

fasvänt ena basen har jag INTE gjort tongue (dubbelkollat 75 ggr).

tror det är det att steget behöver SJUK insignal, spelar ju båda högt och låter inte illa, både med pioneer basar, mina jbl och andra basar,

7 241 Inlägg
26 april 2010
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

tror det är det att steget behöver SJUK insignal, spelar ju båda högt och låter inte illa, både med pioneer basar, mina jbl och andra basar,

Jag har ingen sjuk insignal till mitt SRx...testat med både Sony med 4V och Eclipse med 8V (där jag troligen inte använder allt) och eh det räcker.....
Visst basdelen lämnar 185W RMS men ändå wink

2 914 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

Jag har ingen sjuk insignal till mitt SRx...testat med både Sony med 4V och Eclipse med 8V (där jag troligen inte använder allt) och eh det räcker.....
Visst basdelen lämnar 185W RMS men ändå wink

haha mitt lämnar ju fan 850wrms. men måste fan vara nåt fel på mitt eller att det är nå jävla störningar, kan ju inte tänka mig nåt annat. hmm

prövat 2 olika http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=633, blir ju snart bygga nytt ev, så då ska jag pröva och experimentera en massa, byta stereo, olika steg osv osv osv

7 241 Inlägg
26 april 2010
Tror i nuläget mer på ett fasfel som genererar en utsläckning......

2 914 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Tror i nuläget mer på ett fasfel som genererar en utsläckning......

okej. jag tror inte de, prövat denna låda i baksätet, http://www.garaget.org/?car=104788&image=1442512
spelade så hela jävla bilen höll på skaka sönder, spelade inget med gain i noll, eller nåt, behövde max i gain den också,

men HÖGT spelade det.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 april 2010
Testa fasvända i HUn (inställningen ligger under ljudinställningarna > filter > subwoofer).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Testa fasvända i HUn (inställningen ligger under ljudinställningarna > filter > subwoofer).

jag har kikat in den funktionen, blev inte den önskade effekten,

nä nu skiter jag i det, prylarna jag har tar väl inte skada på nåt sätt med att ha hög gain?? (egentligen bara det som är fel, spelar på bra, och allt sånt).

om det inte tar skada så får jag kika in det då jag bygger mer seriöst i någon annan bil. tack för visat intresse att hjälpa mig med mitt problem.

mvh kalle smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 april 2010
En liten sak bara, är säkert inte det men bäst att kolla ändå. Du har inte ställt ner basnivån i den där snabbmenyn som man kommer åt genom att trycka på volymknappen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
27 april 2010
Nä skada tar det inte, förutom att du kan få ett jäkla brus plus att det skall inte behövas...

2 914 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
En liten sak bara, är säkert inte det men bäst att kolla ändå. Du har inte ställt ner basnivån i den där snabbmenyn som man kommer åt genom att trycka på volymknappen?

den står på +9 av +15 (vrider upp till plus 15 när man ska kräma på och visa vad som finns)

bra tänkt dock smile

Sök