5390
Sök

Monoblock. Hur funkar det?

572 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Hallå. Kollade lite på ett slutsteg. Och jag har några frågor.. Varför e där två ingångar till ström? och om det e ett monoblock, varför e där två ingångar till högtalarna??

Kolla bild för ögon info:P

http://images.sonicelectronix.com/images/246710/big/grla55001d.jpg

DZ Design På Facebook

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 april 2010
Anledningen till dubbla strömanslutningar är att steget slukar en del ström, och då kan (bör) man koppla in dubbla strömkablar (istället för en enda grov kabel). Anledningen till dubbla högtalarUTgångar är för att förenkla inkoppling, tex så kanske man har två basar med dubbla talspolar som ska kopplas in, eller ännu fler.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

572 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Anledningen till dubbla strömanslutningar är att steget slukar en del ström, och då kan (bör) man koppla in dubbla strömkablar (istället för en enda grov kabel). Anledningen till dubbla högtalarUTgångar är för att förenkla inkoppling, tex så kanske man har två basar med dubbla talspolar som ska kopplas in, eller ännu fler.

Aha.. Så om jag köper då detta o kopplar in fyra högtalare. Så kopplar jag t ex in två i ena o två i andra då.. alltid bra att veta.. Då förstår jag allt nu smile Tack
Senast redigerat av Dannz0 (26 april 2010)

DZ Design På Facebook

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 april 2010
Ja så kan man göra, men tänk på att utgångarna är parallellkopplade internt i steget! Bra att veta så man inte överbelastar det med för låg impedans. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

572 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja så kan man göra, men tänk på att utgångarna är parallellkopplade internt i steget! Bra att veta så man inte överbelastar det med för låg impedans. wink

Okej.. Men det tåler ner till 1 ohm. Så man får ju se till så det blir 1 ohm. smile Men jag ahr ju inte fyra högtalare nu då.. hehe.. Tänkte införskaffa mig 2 18"are till det steget..

DZ Design På Facebook

Sök