hjälp med inställningar för 2-kanals och monosteg (har sökt)

Goof
26 april 2010 · 63 Inlägg

Hejsan alla glada! till att börja med har jag sökt och hittat en del, men inget konkret då många skriver olika svar på frågan.
Har precis kopplat in ett par delningsfilter i bilen till ett 2-kanaligt slutsteg. På det steget finns rattarna : Lpf Hpf(?) baasboost och gain.
Det andra steget är ett monosteg som jag redan driver ett par 10" med.
Min fråga är hur jag ska ställa inställningarna på det 2-kanaliga steget för att det ska bli rätt. Har vridit fram o tbx men hör ärligt ingen stor skillnad, förutom gain då.
Stegen i fråga är ett http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=182
och ett http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181

Tack på förhand!

Senast redigerat av Goof (26 april 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 april 2010 · 8 744 Inlägg

Vad driver du för nåt med steget?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Goof
26 april 2010 · 63 Inlägg

på det två kanaliga steget driver jag ett par 5,25" från dls, står dls performance 425 på magneten. 10" är inte av något kvalitet märke GAS är det.

kimmy89 Like it German
26 april 2010 · 378 Inlägg

på 2 kanaliga som driver mid register ska du ha HPF (highpass filter). ingen bassboost och gain så att de spelar bra inte för mkt..

monoblocket LPF (low pass filter). Bassboost om du itne tkr de räcker utan och om basen klarar de.

Lite svårt att förklara då man mest skruvar å lyssnar tills de låter bra hmm


MVH

Hur många skruvar fick du över?....
Goof
26 april 2010 · 63 Inlägg

okej men det finns som en kurva på reglaget med Hz. HPF ska vara på ungefär? och LPf ska jag vrida ner till 0 ?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 april 2010 · 8 744 Inlägg

Basboost låter du bli helt, bara skit. Som sagt så kör du HPF på 2-kanalssteget och försöker att ställa Hz-skruven kring 70-100Hz (beroende på hur bra monterade högtalarna är och hur högt du vill kunna spela utan risk för genomslag). Till basen kör du istället LPF och stället Hz-skruven på ungefär samma som 2-kanalssteget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang