Hjälp med inkoppling av ny stereo.

thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

Behöver lite hjälp med att koppla in min nya stereo. Har en bild på hur det ser ut, men ursäkta om den inte är så bra, men den kan kanske vara till lite hjälp.. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=915467
enligt instruktionerna som jag fattar det så är det bara en kabel som ska gå till varje högtalare (plus och minus i samma kabel?) men sen på själva kablaget som går ut från den andra kontakten står det att det ska kopplas på, på högtalarna där också. Har inte riktigt kläm på allt så tänkte se om någon som är kunnigare än jag kunde hjälpt mig med inkopplingen lite, hade uppskattat det väldigt mycket. Sedan undrar jag var lågnivå uttagen sitter, vad det står på kablarna för vet att det ska vara det.
Som sagt, är inte så kunnig om detta (första gången för mig) så uppskattar verkligen hjälp.
Det som ska kopplas in är en bilstereo med dvd som ska ersätta original stereon i min bmw 528i-00.
Bas är redan tillkopplad sen innan med högnivå omvandlare som jag fixat så därför jag undrar om lågnivåuttag med smile

Tack på förhand!

BMW 528i "Rurre" (2000)
stRaend
26 april 2010 ·

längst ner på instruktionerna så har du hur du ska koppla in högtalarna. och där är det två kablar.

ser inte riktigt vad det står men angående lågnivå så är det en gråkabel med en röd och en vit "plugg" i änden som är lågnivå till bas. under tv-symbolen där, och den ovanför är till framsystemet. Vad är det för stereo det handlar om? Lättare då

thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

stRaend skrev:
längst ner på instruktionerna så har du hur du ska koppla in högtalarna. och där är det två kablar.

ser inte riktigt vad det står men angående lågnivå så är det en gråkabel med en röd och en vit "plugg" i änden som är lågnivå till bas. under tv-symbolen där, och den ovanför är till framsystemet. Vad är det för stereo det handlar om? Lättare då

okejokej. Jo, ursäkta att man inte ser så bra på bilden. stereon heter XTRONS, här är bild på hur den ser ut: http://is.gumtree.com/image/big/2318324.jpg
Jag har två lågnívåutgångar från basen så hade hoppats att det skulle vara 2 uttag från stereon så man slipper köpa en sådan Y koppling.
Tack för svar!

BMW 528i "Rurre" (2000)
stRaend
26 april 2010 ·

okej. det är ju "två" utgångar ifrån stereon till basen. en röd och en vit. fast det är en egentligen.

thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

stRaend skrev:
okej. det är ju "två" utgångar ifrån stereon till basen. en röd och en vit. fast det är en egentligen.

okej. Det går inte bara skarva ihop dom eller så, eller måste jag köpa en sån koppling som går från 2 uttag och sen in i det i stereon?

BMW 528i "Rurre" (2000)
stRaend
26 april 2010 ·

antar att du har en aktiv låda? Då har du två st uttag för lågnivåkabel eller? Då kopplar du från den vita på stereon som ska gå till basen till den vita eller vad du nu har för färgen på lådan. Och den röda från stereon till den andra på lådan.

thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

det finns ju en kontakt som det står sub woofer på, det är inte något sorts lågnivå uttag eller något?

BMW 528i "Rurre" (2000)
stRaend
26 april 2010 ·

jo, och den är grå står det? (gray) eller är jag ute och cyklar?

thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

stRaend skrev:
antar att du har en aktiv låda? Då har du två st uttag för lågnivåkabel eller? Då kopplar du från den vita på stereon som ska gå till basen till den vita eller vad du nu har för färgen på lådan. Och den röda från stereon till den andra på lådan.

Ja det har jag, har 2 uttag för lågnivå från slutsteget. så AUX IN R och AUX IN L är dom 2 lågnivåuttagen då? ska den inte vara OUT? har som sagt en sub kontakt med från stereon.

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

stRaend skrev:
jo, och den är grå står det? (gray) eller är jag ute och cyklar?

Den är svart och har en grön sån "plupp"

BMW 528i "Rurre" (2000)
stRaend
26 april 2010 ·

aha okej. läste nog lite fel på bruksanvisningen isåfall. men då får du nog splitta den.

thobbeee
26 april 2010 · 299 Inlägg

stRaend skrev:
aha okej. läste nog lite fel på bruksanvisningen isåfall. men då får du nog splitta den.

okejokej. men om man ska dela den..hm lågnivåkablarna är ju en L och en R..röd/vit..om man splittar den lågnivåkabeln på stereon, hur ver man vilken av dom 2 som ska kopplas in i vilket sen? vilken som man ska koppla till R och L?

BMW 528i "Rurre" (2000)
Mr-Ekvall FYM racing.
27 april 2010 · 122 Inlägg

http://www.xtrons.com/UserFiles/D4303-6.jpg
där ser man väll hur de ska kopplas?

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
thobbeee
27 april 2010 · 299 Inlägg

FYM skrev:
http://www.xtrons.com/UserFiles/D4303-6.jpg
där ser man väll hur de ska kopplas?

jo, men som sagt är jag inte särskilt kunnig.
Men det är löst nu, enda frågetecknet som är kvar är om lågnivåkabeln.
har 2 stycken från mitt slutsteg R och L och finns bara ett uttag på stereon. Det ska visst vara två stycken i de i samma uttag, men om man ska skarva ihop undrar jag då från vilka 2 kablar som blir om man öppnar kabeln på stereon, vilken ka in i R och vilken ska in i L?

BMW 528i "Rurre" (2000)
Mr-Ekvall FYM racing.
27 april 2010 · 122 Inlägg

har du sökt något? 
Å sen kan du ju gärna skriva så man fattar va du menar...wink 
Vad snackar du om?ett slutsteg har  1st vänster ingång  å 1st höger ingång! 
Sterion har enligt bilden 5st ingångar?   
Så jag kan tänka mig  att de här

1st vänster å en höger fram.
1st höger å 1st vänster bak.
1st sub...
Å om du nu måste koppla så så e de bara å köpa
http://www.mds.se/sv/product/434/MDS-RCA-Classic-Ysplit

Senast redigerat av FYM (27 april 2010)

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
stRaend
27 april 2010 ·

precis som fym skrev. köp en sån splitt. och sedan tror jag inte riktigt din bas kan spela upp höger och vänster om jag ska vara ärlig wink så köp en splitt och koppla in bara.

thobbeee
27 april 2010 · 299 Inlägg

FYM skrev:
har du sökt något? 
Å sen kan du ju gärna skriva så man fattar va du menar...wink 
Vad snackar du om?ett slutsteg har  1st vänster ingång  å 1st höger ingång! 
Sterion har enligt bilden 5st ingångar?   
Så jag kan tänka mig  att de här

1st vänster å en höger fram.
1st höger å 1st vänster bak.
1st sub...
Å om du nu måste koppla så så e de bara å köpa
http://www.mds.se/sv/product/434/MDS-RCA-Classic-Ysplit

Haha förlåt. Menar som du skrivit att jag har en vänster och en höger ingång på slutsteget. Men enligt instruktionerna och det föregående har skrivit så finns det ju baraett som heter Video output som han sa va lågnivå. Men sen är det ju sub uttaget. Men var ser du dom du har skrivit "vänster å höger fram", var ser du dom? är det verkligen lågnivå?;O

BMW 528i "Rurre" (2000)
stRaend
27 april 2010 ·

Jag har inte sagt att "video output" är lågnivå?

Jag sa att den gråa kabeln skulle gå till sub, men ser nu att det står "rear speaker output" , alltså lågnivå till dom bakre högtalarnas slutsteg. Och den bruna kabeln, är lågnivå till främrehögtalarnas slutsteg. Och sedan så har du en svart kabel med en grön kontakt, det är lågnivån till basens slutsteg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang