5133
Sök

Hur ska man sätta lågnivå kablar i alpine stereo

1 163 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Hejsan ! , har en fråga ang vart man ska koppla in lågnivån, har en ny stereo alpine ida-x303, tidigare har jag y kopplat ihop mina 3 slutsteg å kört på 1 lågnivå men, sedan med denna stereon har jag 6 st utgångar alltså 3 olika ställen att koppla in på, och ena är märkt för sub/bas, undrar om ja ska dra en lågnivå från slutsteget som driver basen till den och ha kvar ykopplingen å köra dom andra 2 stegen som driver diskantsystemet i 1 lågnivå?

Och blir ljudet i basen bättre? vet man kan ställa in basen lite mer exakt men är det värt det? mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

181 Inlägg
27 april 2010
Hej. Självklart ska du sätta basen i subutgången. Man kan göra massa saker. Vad för saker beror på stereon. Sen är de andra två för "normalt" ljud. Fram och bak. Detta är också bra om du har de andra stegen fram och bak. Då kan du ställa ljudet från stereon. Alltså hur mycket fram o bak osv.. För att få bra ljud och utnyttja möjligheterna så tycker jag du ska använda möjligheterna. Du lär inte bli besviken iaf.
Kan kanske tyckas jobbigt att dra kablarna, men det är ju smällar man få ta smile

Kenta

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
27 april 2010
beror ju helt på hur du har kopplat dina slutsteg, och hur det ser ut med utgångarna.
skulle gissa på att två går till framsystemet, två går till Baksystemet och 2 till Sub.
*om du har 3 slutsteg ett till fram systemet ett till bak och ett till basarna så kopplar du 3 olika lågnivå till 3 olika steg.

*har du 2 steg till basarna och ett till framsystemet så sätter du dit y koppliingen på dom 2 sub utgångarna och till stegen och en lågnivå till framsystemet.

*har du ett steg till basarna sätter du lågnivå från sub till detta slutsteg, och om du har 2 slutsteg till bakhögtalare så sätter du dina ykopplingar på utgången till bak systemet

Hoppas jag förstog dej om du förstog mej rätta mej någon om jag har fel??

1 163 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
tackar för svaren smile ska nog testas imon, återkommer kanske med skillnaden:) mvh!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Så nu var det klart kopplade in lågnivå från basslutsteget till sub utgången på stereon , å lät dom andra 2 slutstegen vara ihop kopplade till samma lågnivå , funkade kanon bra, och basen slår nog tillomed bättre nu tycker jag:) så får väll ut å köra lite nu och ställa in det bra smile , någon som har erfarenhet om basbred osv man ska ställa in för å ha det ultimat?

tackar för era snabba bra svar, Mvh håkan

Sök