5222
Sök

Hjälp med lågnivåutgång.

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Från mitt slutsteg har jag två lågnivå sladdar som ska gå till stereon en Left och en Right. Men nu vet jag inte riktigt var uttagen sitter på stereon. Har köpt en ny stereo som ska kopplas in nu och den ska ha lågnivåutgång men vet inte riktigt var den är.
Här är alla kabar som går ut från den:

Back video-in
AUX vieo-in
Front R-out
Front L-out
Rear R-out
Rear L-out
AUX-in L
AUX-in R
Video-out
Subwoofer

Subwoofer borde ju vara ett sånt uttag men det är ju bara ett, hade behövt 2 så man sluppit köpa en Y koppling.

Just nu sitter original stereon i bilen och den har högnivå, så baslådan jag har kopplade jag in till en högnivå-omvandlare innan.
Det finns ju AUX L och R (in) på stereon men den ska väl inte vara input från stereon till output på slutsteget?
Det jag undrar över är ju då var man kan koppla in lågnivåkablarna till stereon, och vilken lågnivå sladd från slutsteget som ska in i vilktet uttag på stereon för Lft och Right.
Ursäkta min okunnighet.
Men mycket tacksam för svar!

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
27 april 2010
tyvärr måste du köpa en y-koppling eller så kanske det skulle funka sätta på Rear-out

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
saab_tompa skrev:
tyvärr måste du köpa en y-koppling eller så kanske det skulle funka sätta på Rear-out

okej..
För Rear out och dom kommer jag inte använda.
dom som ska kopplas in till högtalarna sitter i iso kablaget(ett annat uttag)
hur menar du med kan funka? finns det någon risk med det eller blir det sämre och koppla in så?

stRaend
27 april 2010
varför starta en ny tråd med samma fråga? bättre att fortsätta i den första.

fast som samma svar i den andra tråden: Skaffa en y-splitt och koppla till basen, för jag tror inte basen bryr sig om ifall du skickar ut "vänster och höger" signaler till den. Spelar nog samma ändå ska du se ...

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
varför starta en ny tråd med samma fråga? bättre att fortsätta i den första.

fast som samma svar i den andra tråden: Skaffa en y-splitt och koppla till basen, för jag tror inte basen bryr sig om ifall du skickar ut "vänster och höger" signaler till den. Spelar nog samma ändå ska du se ...

Det är ju 2 basar, men nae det spelar nog ingen roll. aja man får väl göra det. hade bara varit bra om det hade funnits 2 uttag så man kunde kopplat in den direkt nu o sluppit vänta på beställning o betala frakt osånt.

stRaend
27 april 2010
bor du inte nära något siba , elgiganten eller något då? dom har också rca-splitt / lågnivåsplitt.

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
bor du inte nära något siba , elgiganten eller något då? dom har också rca-splitt / lågnivåsplitt.

bor i lilla karlshamn i blekinge så det är ett antal mil till närmasta sån affär sad men tänka på en sak.. vet inte om det var du som skrev det eller om det var någon annan, men någon skrev att video out var ett lågnivå uttag. stämmer det? i så fall, går det inte koppla in ena kabeln där och andra i sub uttaget?

2 024 Inlägg
27 april 2010
Nej, nej, nej....video out är precis vad det låter som, en utgång för bild, inte ljud.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Expoze skrev:
Nej, nej, nej....video out är precis vad det låter som, en utgång för bild, inte ljud.

okej, joo jsg tyckte med det lät lite konstigt. Men det går inte koppla in den ena på sub och den andra på Rear L eller Rear R out? elr koppla in båda på dom?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2010
Rear L/R är väl högnivåutgångar? Alltså utan RCA kontakter på. Isåfall så går det icke, kör en split till subutgången istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Rear L/R är väl högnivåutgångar? Alltså utan RCA kontakter på. Isåfall så går det icke, kör en split till subutgången istället.

aha okej..Såhär är det, det finns Rear L out och Rear R out, sen finns det Front R out och Front L out. Det är till högtalare om dom ska kopplas på där, men jag ska koppla på dom på iso kablaget som är ett annat uttag med massa sladdar för högtalare med mera. Så dom uttagen jag nämnde ovan kommer inte användas, och dom uttagen+sub uttag med mera har alla en sådan hon kontakt. Allihopa uttag har det, så det passar ju för att koppla in lågnivå kablar, men frågan är ju om det går att göra så?

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
har ju högnivåuttag på slutsteget, men det går inte köra en bas på högnivåsignaler va?

767 Inlägg
27 april 2010
rear L out och rear R out är väl ändå lågnivåutgångar för slutsteg.
Sätt i din lågnivå så ska du se det funkar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2010
Nu börjar det bli väldigt rörigt här. Uttagen som finns från stereon är alltså enbart dom där runda (RCA)? Dom kan du inte driva högtalare direkt med då det är lågnivå, på tok för klen signal! Sen så säger du att du har högnivå på steget, antar att det är ingångar och isåfall så jo där kan du koppla in en högnivåsignal, basen drivs som vanligt av stegets UTGÅNGAR (som också är högnivå, fast betydligt kraftigare än den från stereon).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
27 april 2010
tror inte stereon har någon högnivå dock. utan han ska byta till en stereo med lågnivå, och då är det väl bara att sätta en rca-/lågnivåsplitt på den och köra med en vanlig rca-lågnivåkabel bak till steget/basen?

767 Inlägg
27 april 2010
stRaend skrev:
tror inte stereon har någon högnivå dock. utan han ska byta till en stereo med lågnivå, och då är det väl bara att sätta en rca-/lågnivåsplitt på den och köra med en vanlig rca-lågnivåkabel bak till steget/basen?

I den andra tråden han skapade länkade han ju en bild på någon kina dvd kan allt spelare och dom har både högnivå och ett antal lågnivå, däribland fron rear och sub. subben har bara en kanal medans front och rear har 2(höger & vänster) högtalarna säger han att han ska koppla på högnivån som sitter i ison precis som vanligt. då kan han med andra ord använda dom bakre lågnivå utgångarna på stereon till sitt steg. då slipper han sätta dit en splitt och problemet är löst.

stRaend
27 april 2010
men där skriver han även att han har en högnivåomvandlare? Så varför inte använda den till den nya stereon också då ?

299 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
högst upp i tråden står det vilka uttag som finns...undrar nu om man kan ta antinger Rear R och Rear L eller Front R och Front L, och koppla in Left och Right lågnivåkabel från slutsteget. Alltså, kan man koppla in L och R från slutsteget till ntinger Rear R och Rear L eller Front R och Front L på stereon? original stereon som sitter i har bara högnivå så därför sitter det en omvandlare på den, men den åker ju bort i så fall. Men som sagt, alla kablarna från stereon har sån hon kontakt (som pasa lågnivå) så undrar nu om lågnivå kablar från slutsteget kan kopplas på på Rear R o Rear L eller på Front R o Front L.
Är det några frågetecken eller rörigheter kvar så säg till. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2010
Ja du har 5st lågnivåutgångar (om nu jag förstått allt rätt) så ja du kan koppla in bassteget till tex Rear R & L istället för till subutgången. Men antagligen så är det inte likadana filter på Front/Rear L/R som på subutgången, men du kanske använder filtren på steget istället så då gör det inget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 435 Inlägg
27 april 2010
Varför krångla till det? Koppla bara ena kabeln på subwoofter ut å sen ena kabel in i steget. Man behöver inte ansluta båda in i steget.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (27 april 2010)

Sök