5270
Sök

Svänghjulsbultar knäckta på B23, behöver nu ett par tips

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Tja! Jo ja trimmade min folkracemotor i höstas ( volvo b23E ) och den gick så bra så den snappade av alla svänghjulsbultarna....

( önskar jag i alla fall lol)

Nej men de är så att samtliga av bultarna har knäckts och svänghjulet släppt. Varför är jag osäker på, antingen p.g.a. fel åtdragningsmoment eller dåliga bultar ( återanvända 1 gång ). Enligt volvos manual ska man helst bara använda bultarna 1 gång. Har för mig jag drog 60Nm ( istället för 70 ) p.g.a. att bultarna var just begagnade.

Jag har då fått ur alla flisor och ska skruva ihop skiten igen, frågan är då om jag vågar ta begagnade bultar igen eller om jag absolut ska ha nya? Vill liksom inte råka ut för detta fenomen igen för det var fan inte kul att riva ur motorn igen efter ett halvt varv på banan...

10 287 Inlägg
27 april 2010
Nya.

Jag höll på få stryk av Linkan på Magnum Racing när jag frågade om jag kunde återanvända dom till mitt bygge. Han muttrade något om hur jävla kul det var med ett svänghjul på rymmen.

Har du nollbalanserat vev och svänghjul med tryckplatta?
Eller är det för dyrt när man kör folkrace.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Nya.

Jag höll på få stryk av Linkan på Magnum Racing när jag frågade om jag kunde återanvända dom till mitt bygge. Han muttrade något om hur jävla kul det var med ett svänghjul på rymmen.

Har du nollbalanserat vev och svänghjul med tryckplatta?
Eller är det för dyrt när man kör folkrace.

/Göran

Det är garanterat för dyrt big_smile Och vet heller inte ens riktigt vad det är..

Men ja tror inte det är någon fara med motor och så i alla fall, den glider lätt och de är ju det grövsta blocket så det ska väl klara lite stryk.

Frågan är då vart man hittar dessa bultar, om de nu är vanliga M10 eller om det är någon speciallegering för att tåla lite extra? Har ingen lust att köpa på volvo för jag misstänker att det blir en nolla till på prislappen + att skiten ska ihop fort som fan.

1 758 Inlägg
27 april 2010
Har för mig att de ligger runt 25 kr styck på volvo. Iaf till B230 och det borde ju inte skilja mycket i pris, om ens något...
Senast redigerat av schnauz (27 april 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
hum okey... Men ja har ingen "volvofirma" i närheten tyvärr så jag kan nog inte få fram bultar i tid, bultarna behövs till imorrn eftermiddag.

Har däremot TOOLS på vägen hem som jag brukar gå in till, men det hänger ju på att bultarna är gjorda av "vanligt" material?

1 758 Inlägg
27 april 2010
Bara det är rätt klassning på dem. Kolla på originalbultarna!
Tror det ska vara 12.9, eller möjligen 10.9.

10 287 Inlägg
28 april 2010
Har du inte en liten påse i garaget med en extra reservuppsättning av dom specialbultar som finns i en Volvo......tongue
Det är typ väldigt bra att ha eftersom allting går sönder på Lördag eftermiddag eller Söndag.
Jag hade ett sådant sortiment med Volvos artikelnummer uppskrivna så att det skulle vara enkelt att fylla på.

/Göran

Bensinskallen skrev:
hum okey... Men ja har ingen "volvofirma" i närheten tyvärr så jag kan nog inte få fram bultar i tid, bultarna behövs till imorrn eftermiddag.

Har däremot TOOLS på vägen hem som jag brukar gå in till, men det hänger ju på att bultarna är gjorda av "vanligt" material?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
28 april 2010
enda gång jag varit med om att dom går av på en rödblockare berodde det på att tomten drog dom så hårt han orkade

lät duktigt ballt när dom gick av
har ALDRIG hört en B23A varva så mycket smile

kan iof vara så att dom var för hårt dragna någon gång i tiden och sträckt sig sen när du drar åt dom så försvann den sista styrkan i skruven

Kör fort så hinner inget hända...

5 710 Inlägg
28 april 2010
Bensinskallen skrev:
Har för mig jag drog 60Nm ( istället för 70 ) p.g.a. att bultarna var just begagnade.

Att det är rent på spånor, olja och annat smuts är enormt viktigt när man drar med moment.
En momentnyckel som du vet stämmer är ju heller inte oviktigt....

Jag hade inte vågat chansa på att ta några andra skruv än original.
Nu vet jag inte hur skruven på just denna motorn är men ofta är det ju lite special med tunna skallar, fingängat mm. Det är heller inte säkert att det finns hållfastighetsklassning märkt på de om det är en special utan det kan bara vara ett artikelnummer = svårt att veta hållfastihetsklass.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

936 Inlägg
28 april 2010
Det är väldigt viktigt att både svänghjul och vevaxel har otroligt plana ytor. Det är friktionen mellan de ytorna som gör att svänghjulet greppar mot veven. Bultarna ska BARA göra så att den axiella kraften mellan ytorna blir så stor som möjligt. Alltså ska de inte låsa svänghjulet i rotationsriktingen.
Det samma gäller hjulbult.
Är man osäker på hur bra passning det är mellan ytorna kan man ta ventilslippasta och gnuga svänghjulet mot vevaxeln. Tills man får en matt och fin yta. DÅ kan du dra dina nya bultar till rätt moment och Svänghjulet sitter där tryggt och säkert.

Mats
Senast redigerat av mats757 (28 april 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Nu har jag en påse med två uppsättningar bultar wink

De är vanlig m10 gäng och 12.9 i kvalité, p.g.a. kvalitén var de lite lurigt att få fram men till sist så...

Frågan är ju nu om jag har hjärta att sätta 124 kr på en folkracemotor lol  Kamrem blir de en ny också för den hade tydligen gått... Bara hoppas toppen är okej tongue

Operatör
346 Inlägg
28 april 2010
Köpte samma sak på volvo idag... 304:-
De som hade 12,9 här hemma hade bara med insektsskalle sad

Så 124:- kan de nog va värt wink

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
pars skrev:
Köpte samma sak på volvo idag... 304:-
De som hade 12,9 här hemma hade bara med insektsskalle sad

Så 124:- kan de nog va värt wink

Jo de var nog de wink Hade samma problem här att de vara var insex men tillslut hittade jag på en firma i grannkommun som hade med vanlig sexkantsskalle.

Jag mätte upp och på mitt b23 svänghjul så är det 13mm lucka där skallen ska få plats, vet inte hur hög en m10 insex skalle är? Kanske får plats ändå...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Fick ihop motorn igår och stoppade ner den i bilen, blev skitbra med svänghjulet verkar de som. MEN vid startförsök gick motorn lite illa så vi gjorde kompprov. Resultatet blev 7 - 6- 3 - 0 kg...... mad  Ventilras....

Sök