Funderar på att köpa en jeep men behöver lite svar först.

Gunclub
28 april 2010 · 195 Inlägg

Hej. Funderar på att köpa mig en jeep cherokee/grand cherokee av äldre årsmodell och ha den som bruksbil.

Men jag undrar lite saker om dem.
1: Vad drar en jeep cherokee? vad finns det för olika motoralternativ och hur mycket sopp per mil slukar den?

2:Vad ligger dom på i skatt? kan tänka mig att de inte är de allra billigaste.

3: Vad skall man titta på när man köper en cherokee? tänkte mig en mellan årsmodell 89-95. Finns det några speciella saker som man skall hålla utkik efter, typ vanliga rostställen osv osv.

4: Jag är 21 år gammal och har haft mitt kort i strax under två år. behöver inte mer än halvförsäkring. Vad kan jag behöva betala i försäkringspremie om bilen står på mig?

sist men inte minst är jag tacksam för alla tips och råd jag kan få om dessa bilar.

tack på förhand// Ossian

Polara
28 april 2010 · 430 Inlägg

satsa på granden...mycket skönare än cherokeen och snyggare!!
1: dem finns både med rak 6a och v8, 6an kör du på runt 1liter/mil, v8 kräver minst 2liter/mil och gärna mer ändå...men 8an låter goare!!
2: skatten ligger mellan 2500-3000kr/år kommer inte ihåg exakt...
3:kolla fördelningslådan under bilen, sitter en viskokoppling där som är dyr att renovera, provkör noga och länge...använd alla växlar, kolla så all el funkar, rost framförallt i skuffens nerkant, under plastlisterna på sidan osv
4:försäkring är ju svårt att säga men runt 4000kr/år kolla på nätet och jämför alla bolag...
annars en väldigt behaglig bil med grym komfort och väldigt bra offroad egenskaper...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
henke_99 Offroad Racing
28 april 2010 · 3 122 Inlägg

säkert att en gc v8 drar över 2 liter/mil... snarare ca 1,5 för att få det lite mer rimligt

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
t5-r micke
28 april 2010 · 301 Inlägg

efter nästan 10 år som bilmek på just usa bilar så är mitt råd köp INTE en jeep om du inte har djupa fickor..
kan nästan garantera att du åker på att byta lager i axlarna på¨vilken du än köper.
är ett standard problem på dessa..
sen är som sagt bensinförbrukningen enorm på både 6an och 8an.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
t5-r micke
28 april 2010 · 301 Inlägg

Polara skrev:
3:kolla fördelningslådan under bilen, sitter en viskokoppling där som är dyr att renovera,

vad har du fått det i från?
på cherokee har man i princip 2 val (iaf dom vanligaste).
AWD utan några valmöjligheter.
sen har man så man kan välja mellan hög och låg 4wd.
på båda dom typerna är det konstant drivning åt alla håll.
och om inte mitt minne sviker mig så har du inte ens någon form av lamellpaket eller visco i någon av deras f-lådor.
som för övrigt inte har några som hellst problem.
har aldrig någonsin haft ett problem med en sådan på en jeep.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Fartsyndare Pro detailer
28 april 2010 · 417 Inlägg

Om det är XJn du menar, alltså den som heter Cherokee och inge mer så finns dom med fyra eller sexa, inga åttor. Beroende på årsmodell så heter dom lite olika men Sport är det vanligaste namnet på dom med fyra, då får du en bil med manuell låda och tygklädsel. Den som är intressant, som har bäst drivlina och bäst motor är Limited. Då får du en bil med en 4 liters rak sexa på runt 170-180 hk och som beroende på körsätt drar mellan litern och en och en halv milen. Limited 89-91 är dom som jag själv kollar efter, då får du den säkraste drivlinan som finns till dom bilarna, jag har läst om folk i Usa som kör med 7-800hk i dom bilarna utan att förstärka drivlinan.

Skatten när jag hade min låg på samma som för min Volvo 760, runt 2300 men sånt ändras ju.

Det är amerikanska bilar, mao inte gjorde för Svensk klimat men dom är ganska basic, dom kallas ibland för jänkarnas svar på Volvo 740, mao kolla som på en sådan, balkar, fästen osv och skulle nått strula så är dom inte speciellt svåra att fixa.

Försäkringen beror helt på var du bor osv, kolla nätet.

XJ är i mina ögon den perfekta kompromissen mellan landsvägsprestandan i Granden och offroad egenskaperna i Wrangler. Du får en bil som går att åka lång i även om det finns bekvämare bilar samtidigt så får du en bil som inte gör bort sig när vägen slutar, jag hade vansinnigt skoj med min Jeep, speciellt vintertid. En sak som du nog däremot lär reta dig på är att när du väl har en riktigt Jeep så inser du hur mycket folk missbrukar det namnet, allt som är 4wd är Jeep i en dels ögon.

Jeepsweden.net är en bra sida för mer info.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
Fartsyndare Pro detailer
28 april 2010 · 417 Inlägg

t5-r micke skrev:

Polara skrev:
3:kolla fördelningslådan under bilen, sitter en viskokoppling där som är dyr att renovera,

vad har du fått det i från?
på cherokee har man i princip 2 val (iaf dom vanligaste).
AWD utan några valmöjligheter.
sen har man så man kan välja mellan hög och låg 4wd.
på båda dom typerna är det konstant drivning åt alla håll.
och om inte mitt minne sviker mig så har du inte ens någon form av lamellpaket eller visco i någon av deras f-lådor.
som för övrigt inte har några som hellst problem.
har aldrig någonsin haft ett problem med en sådan på en jeep.

På Cherokee så sitter den en kedjedriven fördelningslåda med fyra lägen, 2wd hög, 4wd hög, 4wd hög med låst mellandiff och 4wd låg med låst mellandiff.

Den du pratar om är Grand Cherokee och den har nån form av lamell koppling i fördelningslådan.

Sen var du har fått det ifrån att man måste ha djupa fickor för att ha en Cherokee vet jag inte, visst min kostade mig pengar men det gjorde fan min 740 med och det berodde mer på mitt sätt att hantera bilen är bilen. Ligger man och kör på 4wd ställ i ett par timmar så nog fan ger sig nått till slut. Det som folk inte tänker på med sådana bilar är just hur dom brukas, en bil som går mycket offroad slits såklart mer än en bil som rullar på asfalt hela sitt liv.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
skydark
28 april 2010 · 375 Inlägg

Gunclub skrev:
Hej. Funderar på att köpa mig en jeep cherokee/grand cherokee av äldre årsmodell och ha den som bruksbil.

Men jag undrar lite saker om dem.
1: Vad drar en jeep cherokee? vad finns det för olika motoralternativ och hur mycket sopp per mil slukar den?

2:Vad ligger dom på i skatt? kan tänka mig att de inte är de allra billigaste.

3: Vad skall man titta på när man köper en cherokee? tänkte mig en mellan årsmodell 89-95. Finns det några speciella saker som man skall hålla utkik efter, typ vanliga rostställen osv osv.

4: Jag är 21 år gammal och har haft mitt kort i strax under två år. behöver inte mer än halvförsäkring. Vad kan jag behöva betala i försäkringspremie om bilen står på mig?

sist men inte minst är jag tacksam för alla tips och råd jag kan få om dessa bilar.

tack på förhand// Ossian

Den drar ca 1.5 milen, men det är inga problem att köra på 3.3 heller

Skatten ligger på 3600 per år. Då har jag grand cheokee 1995.

Trösklar och skuffen rostar ganska duktigt.

Halvförs. kostar 3500 per år.

Det finns lite olika modeller. v8  med 5.2 liters motor eller 5,9 liters motor.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
M103
28 april 2010 · 1 570 Inlägg

Jag lånade syrrans Grand Cherokee med 4 liters sexan en vecka. Den kändes stark och lät fint. Den drack mkt soppa även fast man körde rätt lugnt. Minst 1,5 liter milen. Kvaliteten var väl sisådär, plastigt, men mycket lyx och knappar, skinnklädsel osv. Bekväm att köra men jobbig som fan på motorvägen. Vindkänslig, spårkänslig, som att köra runt ett skåp.

Det var lite klarlacksläpp och lite rost på vanliga ställen, längs lister och sånt.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
28 april 2010 · 729 Inlägg

henke_99 skrev:
säkert att en gc v8 drar över 2 liter/mil... snarare ca 1,5 för att få det lite mer rimligt

Jag har tillomed fått ner min grand med v8a i 0.8liter mil.. men då för man köra riktigt lungt dvs inte varva över 1400rpm eller köra fortare än 70, men vid normal körning så ligger den runt 1,2 och 1,5 liter milen.

torpis Forummoderator
28 april 2010 · 10 572 Inlägg

henke_99 skrev:
säkert att en gc v8 drar över 2 liter/mil... snarare ca 1,5 för att få det lite mer rimligt

1.6/mil landsväg drar min... 2.6/mil i snitt och rackans mycket om man leker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
henke_99 Offroad Racing
28 april 2010 · 3 122 Inlägg

torpis skrev:

henke_99 skrev:
säkert att en gc v8 drar över 2 liter/mil... snarare ca 1,5 för att få det lite mer rimligt

1.6/mil landsväg drar min... 2.6/mil i snitt och rackans mycket om man leker.

Du tror inte att det kan ha nåt att göra med grovmönstrade 31:or?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
torpis Forummoderator
28 april 2010 · 10 572 Inlägg

henke_99 skrev:

torpis skrev:

henke_99 skrev:
säkert att en gc v8 drar över 2 liter/mil... snarare ca 1,5 för att få det lite mer rimligt

1.6/mil landsväg drar min... 2.6/mil i snitt och rackans mycket om man leker.

Du tror inte att det kan ha nåt att göra med grovmönstrade 31:or?

Det gjorde ingen skillnad direkt, det är ju AT däck. De har ju stärre rullomkrets så man sänker varvtalet en smula med.

blir nog värre med 35:orna dock big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
henke_99 Offroad Racing
28 april 2010 · 3 122 Inlägg

torpis skrev:

henke_99 skrev:

torpis skrev:

1.6/mil landsväg drar min... 2.6/mil i snitt och rackans mycket om man leker.

Du tror inte att det kan ha nåt att göra med grovmönstrade 31:or?

Det gjorde ingen skillnad direkt, det är ju AT däck. De har ju stärre rullomkrets så man sänker varvtalet en smula med.

blir nog värre med 35:orna dock big_smile

Ja det kostar när man får på stora däck... Min blazer ligger på ca 2l/mil med 40"...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
torpis Forummoderator
28 april 2010 · 10 572 Inlägg

henke_99 skrev:

torpis skrev:

henke_99 skrev:

Du tror inte att det kan ha nåt att göra med grovmönstrade 31:or?

Det gjorde ingen skillnad direkt, det är ju AT däck. De har ju stärre rullomkrets så man sänker varvtalet en smula med.

blir nog värre med 35:orna dock big_smile

Ja det kostar när man får på stora däck... Min blazer ligger på ca 2l/mil med 40"...

Sen har jag ju bara kollat färddatorn och reflekterat över att man tankar ofta trots 90liter(?!) i tanken. det går ju inte att tanka fullt, pumpen slår ifrån vid 800kr :p

men man köper ju å andra sidan inte denna bil för att åka snålt heller... så spela roll wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 april 2010 · 729 Inlägg

torpis skrev:

henke_99 skrev:

torpis skrev:

Det gjorde ingen skillnad direkt, det är ju AT däck. De har ju stärre rullomkrets så man sänker varvtalet en smula med.

blir nog värre med 35:orna dock big_smile

Ja det kostar när man får på stora däck... Min blazer ligger på ca 2l/mil med 40"...

Sen har jag ju bara kollat färddatorn och reflekterat över att man tankar ofta trots 90liter(?!) i tanken. det går ju inte att tanka fullt, pumpen slår ifrån vid 800kr :p

men man köper ju å andra sidan inte denna bil för att åka snålt heller... så spela roll wink

Jag stoppar alltid i kortet 2 gånger när jag ska tanka min fullt, det är riktigt kul att se ansiktsuttrycket på föraren i bilen som väntar bak en/står på andra sidan och tankar sin bil när man går och stoppar i det 1 gång till och fortsätter tanka.
När jag kör med chevan så får jag nog stoppa i det 2 gånger om jag ska ha full tank, den har en 130liters tank...

Polara
5 maj 2010 · 430 Inlägg

henke_99 skrev:
säkert att en gc v8 drar över 2 liter/mil... snarare ca 1,5 för att få det lite mer rimligt

kanske bara jag som fått måndags ex då...en av mina gc med org sulor låg på 1,99l/mil om jag körde lungt, den andra betydligt mer men då hade den grova 33"are på.
att nån kan köra dem på 0,8/mil är ju skitsnack...en ny drog ju 1,2-1,3/mil enl fabrik.
däremot så gick några cherokee med 6a billigt de gick att få ner under litern...

hursomhelst så är grand cherokeen en av de allra skönaste bilar jag har haft...bra offroad, sitter högt och åker skönt...skit samma att det kostar, en sur gammal 740 vill ha bränsle den med...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Gunclub
14 april 2011 · 195 Inlägg

Gör ett försök att blåsa liv i tråden igen.

Finns det någon där ute som kan förklara skillnaden mellan de olika cherokee modellerna. Vilka av dem har urkopplingsbar 4wd osv osv?

tacksam för alla svar.

zoopåse
14 april 2011 · 1 171 Inlägg

Cherokeen med 4L rak sexa urkopplingsbar 4WD är den enda jag känner till. Den är inte speciellt tung då den är tänkt som terrängfordon, tror den väger runt 1,5ton så skatten är helt överkomlig.

Bensin drar den runt 1,2. Går att få ner runt litern på landsväg.

Svagheter är som sagt glapp i drivlinan, kan hicka till om man kör över ett gupp tex. Trösklarna rostar sönder. Bromsarna har inte bästa konstruktionen, de har en tendens att kärva och bakbromsarna kan vara svåra att få att ta ordentligt.

Annars är det en vansinnig bil som bullrar och skramlar mycket och är helt rätt.smile

Gunclub
14 april 2011 · 195 Inlägg

jasså? men jag vet at jag har sett Grand cherokee med ställbar 4wd. Vanliga cherokee verkar vara en riktigt fin bil men de exemplas som finns ute är prissatta efter vilda fantasier.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang