3256
Sök

Ljudbygge

14 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Tjena!
Tänkte kolla lite om ljud, Jag har en volvo 740 gl-88 som jag har haft en 12 gas i innan.
Det gav inte bra tryck alls man hörde knappt basen.
Så jag tänkte köpa en kicker 12" bas eller rockford 12" i en specialbyggd låda så den platsar det tomrummet emot sätena i bagaget.
Hade det gett bra ljud?'
Ska den vara portad?
Tack på förhand /Ante
Senast redigerat av xD1991 (29 april 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2010
Till att börja med, byt rubrik. wink Annars kommer tråden att bli låst rätt så omgående.

Är det en sedan du har? Isåfall så bör du ha en låda där basarna spelar framåt (in mot kupén) och där det är tätt mellan låda och ryggstöd så att trycket inte kan smita bakåt i skuffen. GAS basen duger bra till det, det viktiga är att du får till en vettig låda och har nåt bra att driva basen med!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Hmm, ja det är en sedan jag har, men jag tycker gasbasen dunkade skitsåligt, men jag hade väl satt den lite fel, för det dunkade som fan i bagaget men inget inne i bilen, så ska jag bygga en stor låda som täcker hela utrymmet där bak? och så den pekar mot baksätena? Tack för hjälpen så här långt wink

Like it German
378 Inlägg
29 april 2010
kasta i basen och lyssna vad som låter bäst. Ut vrid å vänd in och lyssna i bilen tills du blir nöjd. kanske inte så mkt trycka i steget du har?

satsa på ett bra monoblock steg innan du kollar på ny bas smile

har åkt 740is med en tia i skuffen riktad mot öppningen med riktigt bra dunk.

MVh

Hur många skruvar fick du över?....

14 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
okej ja det ska jag göra, det är ett gas slutsteg med 700watt tror jag kanske inte det bästa men det funkade bra när jag hade 2 12" innan och det dunkade litta bättre smile Tackar så mkt

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2010
du bör ju bygga en "vägg" bakom lådan, samt att basen/basarna spelar in i bilen. de ska ligga ca 5cm från ryggstödet. sen en tät vägg bakomlådan. då snackar vi helt tät...

En annan viktig sak är att man bör ha ca dubbelt så mkt kräm i steget som basen är på. är basen på ca 250wrms. då ska du ha ett steg som ger det dubbla i det ohm talet. (helst) dock är din bas nog på 4ohm så för ett "kvalitets" steg som ger de får du nog punga ut någon tusing. men fördelen blir kraft, kontroll osv. t.ex. et dls A6 skulle funka fint.

dämpa även allt med t.ex. m1 mattor, det kommer göra stor skillnad.
Senast redigerat av pattilatti2 (29 april 2010)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2010
xD1991 skrev:
okej ja det ska jag göra, det är ett gas slutsteg med 700watt tror jag kanske inte det bästa men det funkade bra när jag hade 2 12" innan och det dunkade litta bättre smile Tackar så mkt

w är en sak. rms är en annan.. maxwatt är o trevligt.. men du ska nog kika på rms...

14 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
ok tack så mkt smile

Sök