6018
Sök

Vad räknas som ett dolt fel när man köpt en bil genom en bilfirma?

198 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Hur ligger det till där egentligen? Vad kan man räkna som ett dolt fel som man kan försöka att dra mot säljaren? I detta fallet är det en större bilfirma.

Jag har råkat ut för en mindre kul överraskning i form av en dåligt/felaktigt lagad plåtskada som fixades för ungefär fyra år sedan som nu har börjat göra sig påmind i form av rejäla mängder rost i hjulhuskanten som upptäcktes nu efter vintern. Inget som man vill hitta på en bil som ska ha bra rostskydd och som inte är så gammal.

Pratade med Audi om detta och eftersom det är en gammal lagning (som de själva gjort...) så gäller inte rostskyddsgarantin eller någon annan av deras garantier eftersom det är gjort för mer än två år sedan.

Så det sista nu innan jag drar upp plånboken själv för att fixa det är att kolla vad säljaren har för ansvar i detta fall och om de kan stå för nån del av reparationskostnaden och eventuella andra dolda saker som döljer sig under lacken i samma område. Det är ungefär 8 månader sedan jag köpte bilen och rostskadan upptäcktes för ett par veckor sedan.

Någon annan som varit ute för liknande händelser och hur har de löst sig?

2 011 Inlägg
29 april 2010
Tror inte du kan göra så mycket åt det eftersom du haft bilen så pass många månader, men försök prata med dem där du köpte bilen om ni kan deala på något sätt. 50/50 kanske. Förhoppningsvis hade det tagit det som goodwill, men verkar som de inte bryr sig om jag tolkar din skrivelse rätt.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

198 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Clintan66 skrev:
Tror inte du kan göra så mycket åt det eftersom du haft bilen så pass många månader, men försök prata med dem där du köpte bilen om ni kan deala på något sätt. 50/50 kanske. Förhoppningsvis hade det tagit det som goodwill, men verkar som de inte bryr sig om jag tolkar din skrivelse rätt.

Audi verkar vara svåra att få ut något från genom rostskyddsgarantin eller garantin på lagningen av plåtskadan, det är för lång tid sedan skadan reparerades. Bilen är dock köpt genom en annan firma som jag ännu inte kontaktat.

Sök