4957
Sök

Angående Avstämmning

4 074 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Eftersom jag inte är så duktig på det här med peakar hit å dit så tänkte jag om det fanns nån vänlig själ här inne som kan hjälpa mig. grejen är den att jag har stämt av lådan i sunnyn till ca 40hz men bilens peak ligger rätt högt,typ 50-60hz. Spelar betydligt högre med en dörr öppen,tanken är att stoppa i en eller två 6" portar till för att få upp den lite. Lådan är byggd som vägg och ligger på 300liter utan portar och basar och basarna är 4st Audiotop 15.4 15" som får ca 3kw. Lådan har idag 2st 6" portar som sitter direkt ihop i stort sett. Spelar riktigt duktigt men känns mer än det är högt,detta har jag förstått kan bero på att det blir lite knepigt med avstämmningen,eller? lyckades hur som helst nå mitt mål i lördags på 150db med musik men jag tycker det borde gå att bättra på lite...
Nån som kan ge mig lite råd och tips?

Bild på 150 repan..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/920106_g7p38f.jpg

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

6 851 Inlägg
3 maj 2010
har du inge möjlighet att enbart korta av de portar du har idag och på så sätt höja din peak?
Skulle tro att det ä smidigare än att montera en till port. Risken blir nog att du måste ha längre portar för att inte få en jätte hög avstämning om u stoppar in en till ;P

2 914 Inlägg
3 maj 2010
håller med, ju längre port, ju lägre avstämning.

bara ta fram bågfilen och korta cm för cm tills det blir rätt avstämning wink

4 074 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
lite svårt när trattarna sitter direkt ihop! sad

1 435 Inlägg
3 maj 2010
Spontant känns två styck 6" portar till fyra 15" i den klassen för lite. Du lär ha rätt hög porthastighet? Det som troligtvis gör att du spelar högre med öppen dörr är att det blir för mycket mottryck pga att du har för liten portarea. Så in med fler portar eller bygg en rektangulär port smile

4 693 Inlägg
3 maj 2010
2 portar till, men då måste du även ta bort dom du har iaf och förläga dom så hur du än gör så månste du ta bort dom och du inte vill ha en REJÄL ökning i avstämningen.

Men som Alpina säger, slotport funkar ju också.
Fast jag vet att du lagt ner mycket jobb på att göra det snyggt med portarna.

Booyakasha!

4 074 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Softis skrev:
2 portar till, men då måste du även ta bort dom du har iaf och förläga dom så hur du än gör så månste du ta bort dom och du inte vill ha en REJÄL ökning i avstämningen.

Men som Alpina säger, slotport funkar ju också.
Fast jag vet att du lagt ner mycket jobb på att göra det snyggt med portarna.

nja snyggt å snyggt vet jag väl inte men dom är försänkta på insidan av baffeln och spacklade.. så de blir väl till å byta baffel då... dryyyyygt! jaja,man ska ju ha nå för sig åxå

6 851 Inlägg
4 maj 2010
Ajdå, missade att det va 4x15"..Men skulle nog oxå föreslå en slotport.

4 074 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:

Ja men slot port är ju så drygt om det inte blir bra från början! sad

4 693 Inlägg
4 maj 2010
BJonsson skrev:
TT-Avant skrev:

Du bygger så du kan skruva bort porten. Då är det bara att byta bort. Kan ha 2 st, 1 till musik och en till burp.

Kolla hur stickan har byggt sin, det är så jag menar

Booyakasha!

6 851 Inlägg
4 maj 2010
BJonsson skrev:
TT-Avant skrev:

Du får bygga så att du bara kan skicka en skivor i porten för att minska den wink Alltså enbart en "springa" rakt in.

Sök