2676
Sök

Frågor angående besiktningsprotokollet efter besiktningen.

17 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Besiktade bilen idag, och jag fattar ingenting av protokollet. Är ganska inkompetent när det gäller bilar, bör tilläggas.

Var och besiktade bilen som sagt och jag förstår inte riktigt vad som menas med resultaten.
"Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel:3)
1. Positionslykta, fram höger, ur funktion.
2. Varningstriangel, saknas
3. Hjullager, bak höger, glappt"

Så jag blev tvungen att komma på en Efterkontroll sa dem, och det står även på pappret.

Men, får jag köra med bilen?
Betyder ordningen som felen radas upp på någonting? Har hört talats om folk som fick en "tvåa" på besiktningen men aldrig förstått vad som menas med detta.
Kan en verkstad åtgärda felen och intyga detta så jag slipper åka till besiktningen igen?
Hur allvarliga är felen?

Datorer kan jag ut&in, men när det gäller bilar så skäms man.

Har åtgärdat Positionslyktan själv såklart, det var inga problem. Varningstriangeln låg där men han måste vart blind.
Men angående Hjullagret där bak, vad kostar det att fixa det? Behöver jag ett nytt hjullager eller eftersom det bara glappar så kanske man kan fixa till det utan att behöva införskaffa ett sprillans nytt hjullager tänkte jag.

Är inte den rikaste personen eftersom jag är student, så jag vill ju hålla ned kostnaderna så mycket som möjligt.

Tack för info!
Senast redigerat av Timpah (3 maj 2010)

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 maj 2010
Vad är det för bil? Skillnaden på kostnaden vad gäller just hjullager är otroligt stor beroende på vilken bil det är. En märkesverkstad (och flera andra verkstäder) kan först byta lager och sedan ta bort anmärkningen, dvs du behöver inte besiktiga om bilen.
Mitt förslag är att du kontaktar en märkesverkstad och får en prisuppgift på lagret.

Du får köra bilen en månad sedan får du körförbud, och måste besiktiga om den inom två annars måste du göra en helt ny besiktning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 339 Inlägg
3 maj 2010
Ja du måste åka tillbaka för en efterkontroll och ja du måste köpa ut nytt hjullager och byta ut det innan du åker in på efterkontroll igen.

Hur länge du får köra står i bespapperna
Senast redigerat av Remiss (3 maj 2010)

17 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
En Seat Ibiza från -99 är det. Vad brukar priset ligga på?
Betyder siffrorna på anmärkningarna någonting? Folk brukar ju säga att de fick en "tvåa" på besiktningen osv.

Tack för de snabba svaren!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 maj 2010
Hmm om jag inte fattar vad besgubbens anmärkningar innebär/betyder så frågar jag honom så han får förklara eller verkar man dum då?

2slow

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 maj 2010
Timpah skrev:
En Seat Ibiza från -99 är det. Vad brukar priset ligga på?
Betyder siffrorna på anmärkningarna någonting? Folk brukar ju säga att de fick en "tvåa" på besiktningen osv.

Tack för de snabba svaren!

Ingen aning. Gå in på mekonomens eller mecas hemsida så får du en fingervisning av vad delen kostar.

Ordningen betyder ingenting. En "tvåa" är uttrycket som betyder ombesiktning, det stod så förut på protokollet då du kunde får en "etta"=påpekande, "tvåa" föreläggande om ombes, "trea"=körförbud

Muttley
3 maj 2010
caromania skrev:
Du får köra bilen en månad sedan får du körförbud, och måste besiktiga om den inom två annars måste du göra en helt ny besiktning.

Sluta ljuga runt på forumen. Finns en tråd om just detta. Han får inte köra med bilen om han har fått 2or. Bilen får brukas till och från verkstad/besiktning. Står riktigt tydligt på baksidan på bespappret. Om polis stoppar honom så kan de dela ut böter till honom för att han ej har åtgärdat felen så fort som möjligt.

Och de kvittar vilken ordning 2orna kommer. De radas upp som 1,2,3,4.  En 2a är ett fel du måste åtgärda inom en månad. Men fortfarande får du inte använda bilen till vanligt bruk.

Ett hjullager kan kosta allt från tusenlappen och uppåt.
Senast redigerat av tkd_rille (3 maj 2010)

17 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Okej, tack! Ska söka upp närmaste verkstad och kolla vad de föreslår för priser.

Lite småkul att jag åkte på besiktningen tillsammans med min flickvän som har en Mini Cooper från -71 som gick igenom utan anmärkningar wink Känns lite halvtaskigt!

Muttley
3 maj 2010
Timpah skrev:
Okej, tack! Ska söka upp närmaste verkstad och kolla vad de föreslår för priser.

Lite småkul att jag åkte på besiktningen tillsammans med min flickvän som har en Mini Cooper från -71 som gick igenom utan anmärkningar wink Känns lite halvtaskigt!

bästa tipset är att skita i märkesverkstäder, de tar duktigt bra betalt. Tar du en mindre verkstad så kan du få upp till halverat pris.

305 Inlägg
3 maj 2010
testa också den svåra manövern att vända på apppret så står presis allt du undra (inte priser på delarna) där svart på vitt.
Och rekomendera honom inte att göra detta själv, han har ju tillräkligt ont i huvudet redan.
Lämna till verkstad som kan fixa det, men bra kan dock vara att fråga runt på olika ställen så kan priset skilja en del.

KHRacing
3 maj 2010
Remiss skrev:
Ja du måste åka tillbaka för en efterkontroll och ja du måste köpa ut nytt hjullager och byta ut det innan du åker in på efterkontroll igen.

man kan även spänna ett hjullager lite, det gjorde jag o körde i 1 år till, tills nästa besiktning.

KHRacing
3 maj 2010
azid skrev:
Hmm om jag inte fattar vad besgubbens anmärkningar innebär/betyder så frågar jag honom så han får förklara eller verkar man dum då?

Jag tycker personligen att det borde vara krav på att de förklarar & visar allvarliga fel.

1 339 Inlägg
3 maj 2010
KHRacing skrev:
Remiss skrev:

man kan även spänna ett hjullager lite, det gjorde jag o körde i 1 år till, tills nästa besiktning.

Ja det stämmer men eftersom han inte kan/vet så mycket om bilar så kan man tänka sig att han då måste lämna in bilen till verkstaden och det blir ju en extra kostnad kan man säga och därför tycker jag att han ska köpa ett nytt hjullager och byta det, göra det seriöst dvs.

Handledare
1 481 Inlägg
4 maj 2010
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Sluta ljuga runt på forumen. Finns en tråd om just detta. Han får inte köra med bilen om han har fått 2or. Bilen får brukas till och från verkstad/besiktning. Står riktigt tydligt på baksidan på bespappret. Om polis stoppar honom så kan de dela ut böter till honom för att han ej har åtgärdat felen så fort som möjligt.

Och de kvittar vilken ordning 2orna kommer. De radas upp som 1,2,3,4.  En 2a är ett fel du måste åtgärda inom en månad. Men fortfarande får du inte använda bilen till vanligt bruk.

Nja, står inte riktigt så: "Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade
.
Står vidare:
Vid automatiskt körförbud får man köra kortast lämpliga väg
till verkstad för reparation eller till Bilprovningen för besiktning.

Inte riktigt samma sak.

Muttley
4 maj 2010
saab_sonett skrev:
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Nja, står inte riktigt så: "Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade
.
Står vidare:
Vid automatiskt körförbud får man köra kortast lämpliga väg
till verkstad för reparation eller till Bilprovningen för besiktning.

Inte riktigt samma sak.

Så vad är skillnaden?.
Du tog de ju själv. Du bara använda fordonet så mycket som nödvändigt för att åtgärda felen. De säger sig att du får inte köra nöjesrundor, till jobbet, till affären för att köpa mat.  Men du kan ju få köra till en verkstad, eller handla delarna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2010
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Sluta ljuga runt på forumen.

Ljuger jag i synnerhet eller folk i allmänhet? Han får köra bilen en månad, därefter får han körförbud.

Jag har lite formuleringar som du kanske vill testa:

"Nej det har du missuppfattat, utan egentligen är det så att..."

"Är du säker på det? Jag har läst/hört/Min erfarenhet säger mig att..."

Copy and paste, men ange källan: Caromania.

Gammalt garageordspråk: Det Caromania inte vet kan döljas i mörker och glömska för all evighet.

Muttley
4 maj 2010
caromania skrev:
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Sluta ljuga runt på forumen.

Ljuger jag i synnerhet eller folk i allmänhet? Han får köra bilen en månad, därefter får han körförbud.

Jag har lite formuleringar som du kanske vill testa:

"Nej det har du missuppfattat, utan egentligen är det så att..."

"Är du säker på det? Jag har läst/hört/Min erfarenhet säger mig att..."

Copy and paste, men ange källan: Caromania.

Gammalt garageordspråk: Det Caromania inte vet kan döljas i mörker och glömska för all evighet.

Du har tyvärr fel. Blir du stoppad på väg till jobbet dagen efter en underkänd besiktning, då blir polisen kinkiga och i värsta fall ger dig böter. HAr erfarat de själv men sluppit böterna pga andra prioriteringar.
Bilen får köra till och från verkstad och besiktning, att de ska vara så jäkla trögt att få fram på detta forumet.
Folk säger saker men protokollet talar om sanningen.
SEN att i princip 95% av fallen kör ändå, de är en helt annan sak. Men inte ska folk skriva att de är helt okej och köra.

Hur tolkar folk detta? Att de är helt okej att köra hur som helst och skita totalt i felen till dagen innan månaden har tagit slut?
Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … aksida.pdf

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2010
caromania skrev:

Vad är fel i det jag skrev?

Muttley
4 maj 2010
caromania skrev:
caromania skrev:

Det fattas väldigt viktiga ord för att folk ej ska fatta?  TILL/FRÅN verkstad.

3 354 Inlägg
4 maj 2010
caromania skrev:
caromania skrev:

vad jag kan tolka det som har båda rätt.
tkd har rätt i att man inte får bruka bilen som vanligt.
men den får fortfarande färdas på egna hjul under första ombes mån till och från det som krävs för att inhandla, reparera och besikta
där efter är det väl enbart till och från bes o verkstad???
så tolkar jag det som

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök