jag vill få min vajerstyrda hastighetsmätare att funka . men kommer att byta låda till en utan uttag för det finns det nån konverter som gör det ? alltså elektroniska pulser till vajerstyrning har hittat massa givare som konverterar vajerstyrning till elektronisk men inte tvärtom
tror nog att det blir svårt att omvandla elektroniska signaler till mekanisk rörelse, om du nu inte monterar en motor som anpassar varvtalet efter de elektroniska pulserna, men det blir nog dyrare och svårare att fixa en att byta ut hela instrumentpanelen.....
tror nog att det blir svårt att omvandla elektroniska signaler till mekanisk rörelse, om du nu inte monterar en motor som anpassar varvtalet efter de elektroniska pulserna, men det blir nog dyrare och svårare att fixa en att byta ut hela instrumentpanelen.....
Det är väl inte svårt per se, fast det blir rätt många timmar med både mekaniskt arbete för att integrera mojägen i instrumentpanelen samt att hacka program och interface mot växellådssignalen.
I princip är det som skall till en lågvarvig elmotor, ett drivsteg en mikrokontroller, en op-amp och schmitt trigger mot impulsgivaren. Sen skriver man ett program till mikrokontrollern som ger ett visst varvtal ut som en funktion av impulsfrekvensen.
problemet ligger inte att jag inte kan byta instrumentpanel utan att jag har en gammal udda hastighetsmätare ( gula gt-instrument ( volvo)) och jag vill ha kvar den
Kavli skrev:
Det är väl inte svårt per se, fast det blir rätt många timmar med både mekaniskt arbete för att integrera mojägen i instrumentpanelen samt att hacka program och interface mot växellådssignalen.
I princip är det som skall till en lågvarvig elmotor, ett drivsteg en mikrokontroller, en op-amp och schmitt trigger mot impulsgivaren. Sen skriver man ett program till mikrokontrollern som ger ett visst varvtal ut som en funktion av impulsfrekvensen.
Ungefär en veckas arbete.
ha ha ha hade jag var så duktig på det hade jag gjort det för länge sen
om det nu är tavlan som är speciell så kan du kanske flytta den till en mätare som är elektronisk?
där sa du nått får kolla va det är för dimension på den då å försöka hitta nån liknande elektronisk får hoppas man hittar några billiga nånstans:) nån som vet vart man kan hitta billiga runda hastighetsmätare som är ca 80-100mm i diameter?