7481
Sök

Göra egna ögonlock till bilen?

299 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
ögonlock har jag kollat på till min bmw 528i men priset ligger på runt en 500, och är väl inte så farligt egentligen men undrar om man kunde fixa det lite billigare på något sett? menar, det är ju bara 2 små plastbitar, går det inte göra två stycken i glasfiber eller liknande? någon som har något tips?

956 Inlägg
7 maj 2010
thobbeee skrev:
ögonlock har jag kollat på till min bmw 528i men priset ligger på runt en 500, och är väl inte så farligt egentligen men undrar om man kunde fixa det lite billigare på något sett? menar, det är ju bara 2 små plastbitar, går det inte göra två stycken i glasfiber eller liknande? någon som har något tips?

Klart det går. Klä in lyktorna med folietejp och plasta med polyester och matta. Skär till och spackla upp.
Har gjort det själv, men tycker nästan att 500 är värt besväret.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
16 juli 2010
måste man använda sig av polyester eller fungerar det att köpa plastic paddings glasfiberspackel och smetar på direkt... ovanför folietejp då!

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

1 679 Inlägg
16 juli 2010
annars så gör man det snålaste varianten och använder eltejp wink
Annars är till att spackla en ögonlock big_smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 juli 2010
skrivit det tidigare, SÖK, söker du på ögonlock kommer det upp ett 10-tal trådar...

men kopierar texten jag skrivit i tidigare trådar ang. bygga egna ögonlock...

ögonlock kan du lätt bygga själv.
1. tvätta lyktorna.
2. sätta på tejp (silvertejp är bra och tjockt)
3. vaxa tejpen (om du vill, men inte nödvändigt, men det underlättar för att ta loss dem)
4. blanda polyesterplast och lägg på glasfiberväv och pensla på plasten, gör detta 2-3ggr (eller tills du är nöjd)
5. rita ut på glasfibern var du ska kapa (plasta lite större än vad du tänkt så du kan kapa till rätt storlek/form)
6. kapa till glasfibern.
7. spackla och slipa tills du är nöjd.
8. lacka.
9. montera dem med tex. dubbelhäftande tejp från biltema (grönt skyddspapper, sitter riktigt bra) då kan du ta av dem inför bes. och inte riskera ombesiktning pga dålig ljusbild

lycka till.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
16 juli 2010
sir_daniel skrev:
skrivit det tidigare, SÖK, söker du på ögonlock kommer det upp ett 10-tal trådar...

1. tvätta lyktorna.
3. vaxa tejpen (om du vill, men inte nödvändigt, men det underlättar för att ta loss dem)
4. blanda polyesterplast och lägg på glasfiberväv och pensla på plasten, gör detta 2-3ggr (eller tills du är nöjd)
5. rita ut på glasfibern var du ska kapa (plasta lite större än vad du tänkt så du kan kapa till rätt storlek/form)
6. kapa till glasfibern.
8. lacka.
9. montera dem med tex. dubbelhäftande tejp från biltema (grönt skyddspapper, sitter riktigt bra) då kan du ta av dem inför bes. och inte riskera ombesiktning pga dålig ljusbild

lycka till.

ang steg 4: kan man ta vanlig glasfiberspackel där... typ plastic padding eller nåt liknande... vet inte vart man få tag i polyseter, glasfiberväs & plast...

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

533 Inlägg
16 juli 2010
NeOx skrev:
sir_daniel skrev:

1. tvätta lyktorna.
6. kapa till glasfibern.
8. lacka.

lycka till.

ang steg 4: kan man ta vanlig glasfiberspackel där... typ plastic padding eller nåt liknande... vet inte vart man få tag i polyseter, glasfiberväs & plast...

Finns att köpa lite var stans smile någon byggvaruhandel tex. Kanske OK har? Biltema finns det nog på också.

Blir nog inte så bra med glasfiberspackel. Skulle också inhandlat glasfiberväv och polyesterplast. Väldigt enkelt att göra.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 juli 2010
ska du bara ha glasfiberspacker bør du också anvænda glasfibervæv.

polyesterplast (samt hærdare) och glasfibervæv finns att køpa på: båtbutiker samt biltema och många andra stællen

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
17 juli 2010
tja, en annan har alltid det hemma och polyester och glasfiber ær ju alltid bra att ha før att tex. bygga dørrsidor, ljudinstallationer osv osv

Sök