Bränd signaljord?

TTW
7 maj 2010 · 214 Inlägg

Jag hade köpt en ny stereo, slutsteg så när jag startade lät allt riktigt bra, som det skulle.
Dock tyckte jag att det spelade lite väl lågt så jag gick bak och skulle skruva upp gainen på slutsteget och då gick monoblocket i protection mode under tiden som det började tjuta ur ena högtalaren och detta var pga. en kabel som var lite trasig.
Så jag fixade allting och nu när jag startar stereon så har jag ett konstigt missljud när jag spelar på låg volym, när jag startar bilen så blir det ett generatorvin precis vid uppstartandet av bilen och övergår sedan till ett tickande ljud, kan detta vara ett tecken på bränd signaljord?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
7 maj 2010 · 2 853 Inlägg

sätt jord på lågnivåhöljet. t.ex. vid Hu mot själva chassit, funkar med en kort högtalarkabel. försvinner ljudet så är det det som är felet. då får du löda om/lämna in, eller bara köra med kabeln där så den hålls jordad. smile

sem får du göra lite bättre jordpunkter(plåtrena) och hårt fastsatt.

Senast redigerat av pattilatti2 (7 maj 2010)

TTW
7 maj 2010 · 214 Inlägg

Slutstegen och allt är rejält jordade, gjort om en gång och den gången gjorde jag det seriöst iom köp av bättre saker. 
Fast vanligt slitage på kablar är inte något man direkt kan undvika, dock tycker jag det är dåligt att bara för att en pluskabel till en högtalare är lite skavd så börjar det tjuta i högtalaren och så går inte slutsteget i protection mode utan istället kör de på som vanligt och förstörde förmodligen signaljorden på stereon samt förstörde mitt monoblock så jag måste lämna in det för reparation.

jimmyostrom
8 maj 2010 · 560 Inlägg

Anledning till att slutstegstillverkarna inte sätter skyddsmotstånd på högtalarsidan är för att detta tar för mycket effekt.

Torgny skrev:
Slutstegen och allt är rejält jordade, gjort om en gång och den gången gjorde jag det seriöst iom köp av bättre saker. 
Fast vanligt slitage på kablar är inte något man direkt kan undvika, dock tycker jag det är dåligt att bara för att en pluskabel till en högtalare är lite skavd så börjar det tjuta i högtalaren och så går inte slutsteget i protection mode utan istället kör de på som vanligt och förstörde förmodligen signaljorden på stereon samt förstörde mitt monoblock så jag måste lämna in det för reparation.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
TTW
8 maj 2010 · 214 Inlägg

Borde finnas att välja jag skulle hellre ha skyddsmotstånd där istället för att t.ex ett annat slutsteg som är inkopplat tar stryk och behöver repareras hmm

Tokken Team dBakuten
8 maj 2010 · 3 453 Inlägg

Faktiskt är det så lätt som att montera kablarna i fel ordning för att bränna signaljorden.

Sätter du dit signalkablarna först i steget och sen plus som dessutom är ansluten så kan det hända att
signaljorden brinner av då steget får plusmatning och söker jord som i detta fallet blir signalkablarna.

Så jag brukar montera jorden först och dubbelkolla att den sitter som den ska efter det plus och SIST lågnivån.

Bra recept för att slippa bränd signaljord.

Senast redigerat av Tokken (8 maj 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Lonefox Bad music kills good sound
8 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Tokken skrev:
Faktiskt är det så lätt som att montera kablarna i fel ordning för att bränna signaljorden.

Sätter du dit signalkablarna först i steget och sen plus som dessutom är ansluten så kan det hända att
signaljorden brinner av då steget får plusmatning och söker jord som i detta fallet blir signalkablarna.

Så jag brukar montera jorden först och dubbelkolla att den sitter som den ska efter det plus och SIST lågnivån.

Bra recept för att slippa bränd signaljord.

Precis.
Bra, enkelt och LOGISKT recept.

Men hur många använder logik och sunt förnuft i dagsläget? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Alpinabiturbo Kulan
8 maj 2010 · 1 435 Inlägg

Jag gjorde en fin tabbe när ja stressade ihop mitt rivna bygge dagen innan ljudiadagen förra veckan, hade kopplat in allt och skulle starta monoblocket. Det startade upp i några sekunder men sen dog det bara. Jag funderade  som fan på vad det kunde vara, hade ju anslutit jorden först osv och lågnivåkablarna sist. Sedan kollade ja i andra ändan på jordkabeln och ja hade lyckats ta fel jordkabel, den ja hade tagit var inte ansluten på jordplinten. Som tur var så höll signaljorden i min nya Alpine CDA-117ri. Förstår inte de kunde hålla dock. Stressa inte när ni bygger ljud som ja gjorde, ja hade tur.

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
TTW
8 maj 2010 · 214 Inlägg

Lonefox skrev:

Tokken skrev:
Faktiskt är det så lätt som att montera kablarna i fel ordning för att bränna signaljorden.

Sätter du dit signalkablarna först i steget och sen plus som dessutom är ansluten så kan det hända att
signaljorden brinner av då steget får plusmatning och söker jord som i detta fallet blir signalkablarna.

Så jag brukar montera jorden först och dubbelkolla att den sitter som den ska efter det plus och SIST lågnivån.

Bra recept för att slippa bränd signaljord.

Precis.
Bra, enkelt och LOGISKT recept.

Men hur många använder logik och sunt förnuft i dagsläget? wink

En hel del faktiskt wink Men iallafall, denna gången hade en kabel gått sönder precis vid högtalaren som sitter i dörren så det var inte det lättaste att veta att någonting var fel, tack vare att möjligen denna pluskabeln låg nära plåt så började det tjuta och allt detta hände av någon konstig anledning, så detta är någonting som händer ibland tongue

TTW
8 maj 2010 · 214 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Jag gjorde en fin tabbe när ja stressade ihop mitt rivna bygge dagen innan ljudiadagen förra veckan, hade kopplat in allt och skulle starta monoblocket. Det startade upp i några sekunder men sen dog det bara. Jag funderade  som fan på vad det kunde vara, hade ju anslutit jorden först osv och lågnivåkablarna sist. Sedan kollade ja i andra ändan på jordkabeln och ja hade lyckats ta fel jordkabel, den ja hade tagit var inte ansluten på jordplinten. Som tur var så höll signaljorden i min nya Alpine CDA-117ri. Förstår inte de kunde hålla dock. Stressa inte när ni bygger ljud som ja gjorde, ja hade tur.

Mjo, det finns alltid möjligheter till tabbar om man stressar vilket jag lärt mig av tidigare erfarenheter, dock var detta med "förmodligen" bränd signaljord en olyckshändelse samtidigt som det är fördjävligt då jag just köpt mig en Pioneer DEH-P88RS-II

Lonefox Bad music kills good sound
8 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Torgny skrev:

Lonefox skrev:

Tokken skrev:
Faktiskt är det så lätt som att montera kablarna i fel ordning för att bränna signaljorden.

Sätter du dit signalkablarna först i steget och sen plus som dessutom är ansluten så kan det hända att
signaljorden brinner av då steget får plusmatning och söker jord som i detta fallet blir signalkablarna.

Så jag brukar montera jorden först och dubbelkolla att den sitter som den ska efter det plus och SIST lågnivån.

Bra recept för att slippa bränd signaljord.

Precis.
Bra, enkelt och LOGISKT recept.

Men hur många använder logik och sunt förnuft i dagsläget? wink

En hel del faktiskt wink Men iallafall, denna gången hade en kabel gått sönder precis vid högtalaren som sitter i dörren så det var inte det lättaste att veta att någonting var fel, tack vare att möjligen denna pluskabeln låg nära plåt så började det tjuta och allt detta hände av någon konstig anledning, så detta är någonting som händer ibland tongue

Nej nu menade jag inte specifikt i detta fall utan mer generellt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TTW
8 maj 2010 · 214 Inlägg

Och trots detta funkar det inte som de ska..
Detta har jag gjort:
Tagit bort en massa överflödiga kablar
Skruvat fast plus på batteri riktigt hårt
Klämt om vissa kablar som varit dåliga
Satt större jord från generator till motor (20mm2)
Dragit jord från stereo bak till samma jordpunkt som mina slutsteg
Provat köra cd spelaren på ett separat batteri med en lågnivå dragen utanför bilen
Provat jorda lågnivå kabeln för att se om signaljorden gått sönder (Missljuden blev bara starkare)

Säkert gjort mycket mer, kommer ej ihåg men fortfarande har jag ett konstigt missljud när bilen är avstängd och stereon är igång, när jag startar bilen får jag ett generatorvin som övergår till ett tickande i takt med varvtalet.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 maj 2010 · 2 853 Inlägg

hm...

jorda du höljet på lågnivån på chassit av cd och de blev starkare?

TTW
9 maj 2010 · 214 Inlägg

Det löste sig smile är fortfarande ett svagt pipande ljud men det är inget jag direkt stör mig på.

TTW
9 maj 2010 · 214 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Prova att gaina ner.

Torgny skrev:
är fortfarande ett svagt pipande ljud men det är inget jag direkt stör mig på.

Jo, precis, vet att det bör försvinna då fast har inte hunnit ställa in så mycket än på stereon då man kan gaina via den istället.

TTW
9 maj 2010 · 214 Inlägg

Beror som sagt på gain, utan någon gain och utan loudness så måste man ligga riktigt högt.

_DamnIt R1 driver!
9 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ju mindre du gainar på steget desto mer undertrycker du störningar som inducerats i lågnivåkablarna. Därför är det bra med hög signalstyrka från HU:n, men jag vet att många gainar för högt på stegen och endast använder 1/3-1/2 av volymkontrollen på HU:n. Hur högt spelar du innan du ger dig? Pioneer går upp till 62 på volymen.

Torgny skrev:
Jo, precis, vet att det bör försvinna då fast har inte hunnit ställa in så mycket än på stereon då man kan gaina via den istället.

Då kan jag sticka in en fråga där om det! Om man har subvolymen på stereon i en skala på -10 till +10, blir det inte mer distad signal då om man sätter stereon på +10? Ska man inte sikta efter att ligga på 0an?

TTW
10 maj 2010 · 214 Inlägg

Har ingen aning, inte provat så mycket men försöka duger ju, har jag noll gain på steget så har jag knappt något ljud i högtalarna iallafall.

TTW
10 maj 2010 · 214 Inlägg

Faktiskt, jag skruvade ner gainen  på slutsteget och skruva upp på stereon och då försvann allt missljud.

Lonefox Bad music kills good sound
10 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Torgny skrev:
Faktiskt, jag skruvade ner gainen  på slutsteget och skruva upp på stereon och då försvann allt missljud.

Då har du i stort sätt hittat rätt med gainen.

Gain är INGET volymreglare utan skall användas till att matcha ingångskänsligheten i steg med enhetens utgångssignal.

Du hade en ngt överstyrd signal innan (för hög känslighet på ingången) vilket bla. kan ge allmäna störningar men även om det vill sig illa skapa en fyrkantvåg som förstärks ut till högtalaren som i sin tur kan sabba denne.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang