2462
Sök

Köpråd: Subaru Pick-Up

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Är sugen på en vinterbil så jag slipper sladda runt med min Cheva på vintern, bakändan är väldigt hal och automat hjälper inte mycket för att hålla den i kontroll heller.
Hade tänkt mig en Subaru 1800 Pick-Up med 4WD, som jag skulle rolla gul för å matcha Chevan men har ingen erfarenhet om bilmodellen alls, aldrig ens sätt en i verkligheten och undrade om någon här har lite mer erfarenhet om dom.
Är van vid lite större motorer än 1.8 och undrar om bilens storlek och vikt kompenserar för saknad motorkraft så att den inte känns helt dötråkig å köra iaf.
Hur stor är hytten? Är en väldigt kraftigt bygd(tjock tongue) snubbe på 190cm så har lite problem med mindre bilar oftast, ryms jag i bilen?
Hur är dom å meka med? Är mekaniker men för ett annat märke så är ganska händig om man inte behöver massa specialverktyg osv. för att göra jobb på dom.
Är delar lätta att få tag på? Största delen beg.delar har väll rostat bort men antar att Mekonomen tex. borde ha det mesta i sitt sortiment för dom?
Har hittat ett par som är billiga men rostiga, förstår att som alla gamla japaneser är största delen av plåten som knäckebröd men hur alvarligt är det i bärande delar på dom? Antar att det är självbärande kaross men är det någorlunda lättåtkomligt att svetsa å massa på ekonomiplåt på dom? Eller måste jag plocka ner hela drivlinepaketet osv. för att kunna utföra ev. reparationerna?
Ska man satsa på en så tidig som möjlig för att få den skattefri (eller åtminståne skattefri om nått år) eller ska man försöka få tag på en som är så ny och norrifrån som möjligt för att det ska vara nån plåt kvar överhuvudtaget?

Tacksam för svar eller ev. tips om modellen/objekt.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

5 111 Inlägg
9 maj 2010
#2
Rymliga är de inte.
Rostar gör de precis som du säger. Karossen är självbärande.

Mekaniken delas med övriga Subarumodeller från samma epok.


Förjaevle Brao
555 Inlägg
9 maj 2010
#3
Jävla bra bil å ta sig fram i terräng tongue  Kolla drivknutar å sånt innan du köper en wink


32 Inlägg
29 oktober 2010
#5
köpte en här om dagen som vinterbil, jag är lång 184cm och jag får plats, rostar som en tok gör dom, men inte så trötta endå roliga att köra tycker jag.


56 Inlägg
29 oktober 2010
#6
Skit ful, japanskt skit bla bla...men mina kompisar har nog haft ett 10tal subbor, och det går knappt att ta död på dom, den ena pickupen körde vi ner i en damm, drog upp bilen, hela instrumentpanelen och bilen var indränkt med lera. Tog högtryckstvätten och tvättade hela instrumentpanelen samt övriga bilen, och inte ett enda el fel uppstod. Tycker det är en fruktansvärt bra bil för dom pengarna, rosten får man leva med, dom är ju fula redan original.

mvh friman

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 oktober 2010
#7
Köp en tysk premium-bil istället. Dessa sägs ju vara överlägsna i det mesta. Åtminstone här på Garaget wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 266 Inlägg
30 oktober 2010
#8
första gången man ser under huven och ska reparera undra man va man gett sig in på
men har du börjat skruva så är dom lättskruvade

drivknutarna knäcks för att de är för bra svängradie så yttre knuten bryts.
motorn är lätt att lyfta ur tar typ en 20 - 30 min och väger lite i sig själv då de är helaluminuim motor

framkomligheten är fenomenal jag har varit ute och åkt i skogen och då var de på en liten stig
pulsat fram i halv meter snö över åkrar har jag också provat med
farsan har åkt subaru nu i tio år och vi har aldrig haft problem förutom med rosten på dom

så leta på en sån du och härja med

svetsdiff !!!

514 Inlägg
30 oktober 2010
#9
farsan har haft 2 stycken subbor, behöver jag nämna att båda var VÄLDIGT rostiga?
Började med att farsan fick en rostig subaru pickup med bra motor.
Han fick senare tips om en likadan som skulle ha bra kaross men dålig motor, slutade med att vi drog hem den med o skifta motor.
När vi sen börja gräva i den som vi satt ner fräsch motorn i så upptäckte vi mer o mer kex ju mer vi grävde i skrymslen o sånt.
Ska du ha en subba pickup så kan du räkna med att dom oftast är kexiga.
Finns exemplar som är riktigt fräscha oxå men dom kostar därefter.


3 259 Inlägg
31 oktober 2010
#10
Jag har haft några subaru pickuper, bland annat som gårdstraktorer och som stubbracebilar, på stubben kör om man om 240is på yttern när det är lerigt, så ja det går att åka fort med dom! cool Och dom är förjäkliga på att klättra! Dom är väldigt lätta i baken också så åka brett går det att göra om det är lite halt!

Rostar nåt grymt! Den sista jag hade vek sig när jag hade båda dörrarna öppna! Jag personligen skulle aldrig köpa en sån obesiktad, är dom rostiga så är dom ROSTIGA, hittar du en som är hyffsat i golvet så doppa den i blymönja så kanske den håller 2-3 år! wink

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

252life
24 november 2010
#11
Har haft en sån. Det är en kul annorlunda bil. Tyvärr mkt traktor känsla i körupplevelsen, trång invändigt, drar mkt soppa, slö motor. Problem att hitta vissa reservdelar. Och som sagt rostar extremt mkt, tror inte att det går att hitta ett exemplar i Sverige med godkänd bes i dagsläget. Det som finns kvar är mest lämpliga som gårds / skogs bilar.

32 Inlägg
24 november 2010
#12
min är besiktigad nyligen:) men den är lite rostig annars är den fin:)



Sök