3447
Sök

Bygge av baslåda

86 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Hej! är det någon som vet något om Lanzar max basarna? skulle vilja veta hur stora lådor dom ska ha, det är till 8" och 15". sen kanske någon har någon idé om hur man skulle kunna bygga något snyggt av 4st 8" och en 15" i en 945:a.

Mvh Tomas

21 761 Inlägg
10 maj 2010
Jag har inte testat någon av basarna, men har räknat ut lådförslag till båda modellerna.

Max15D: 130 liter totalt med 1 st 6" port, själva röret ska vara 12 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Dämpmatta (polyestermatta) är tänkt att sitta på lådans innerväggar, både bas och port är inräknade i volymen.

Max8: 35 liter totalt för alla 4 basarna tillsammans, dämpull inuti lådan. Basarna är inräknade i volymen.

Avstämningen på 15" lådan är ca 35 Hz, det kan hända att du får korta av porten med några cm om basen spelar för djupt. 8" basarna kommer inte att spela så väldigt djupt, därför kan du prova att dela 15" vid tex 50 Hz och låta 8" spela från 50 Hz upp till där framsystemet tar vid.

Med ett sånt här system så kommer nog det mesta av basdunket att höras bakifrån, det är ju inte riktigt "optimalt" ur ljudbildssynpunkt förstås. Fast jag vet inte hur du vill ha ljudbilden, en del tycker inte att det spelar någon roll om basdunket hörs bakifrån. smile

86 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
okej, tack så mycket för svar!
Är det viktigt att 15" har en portad låda? och isf kan man ha porten uppåt lika gärna som framåt (åt samma håll som basen kommer slå)
och hur kan man komma ifrån det att basen kommer låta "bakifrån"?
8" basarna tänkte jag ha i separata lådor eller kanske två i samma men är det då bara att dela lådans liter volym med 4 respektive 2?

767 Inlägg
11 maj 2010
inzain skrev:
Är det viktigt att 15" har en portad låda? och isf kan man ha porten uppåt lika gärna som framåt (åt samma håll som basen kommer slå)
8" basarna tänkte jag ha i separata lådor eller kanske två i samma men är det då bara att dela lådans liter volym med 4 respektive 2?

Nej det är inte viktigt. Beror lite på vilken karaktär man är ute efter så det är en smaksak.
Det kan dock spela lite roll vad för bas det gäller. En del element passar bättre i slutna lådor eller tvärtom smile

2 914 Inlägg
11 maj 2010
inzain skrev:

basar i slutna lådor tycker jag är trista ^^ gillar inte karatärerna på någon av dom jag lyssnat på än iaf.

86 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
okej, men blir det inte snärtigare bas i en sluten låda? kanske bara jag som fått för mig saker... men en sluten låda ska väl vara mindre iaf? men hur mycket mindre isf?
Senast redigerat av inzain (11 maj 2010)

572 Inlägg
11 maj 2010
Haha.. Måste bara in här.. Men det e fan bara ni som svarar på ljud frågor.. smile Älskar deeeeet smile

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
11 maj 2010
Med ett sånt här system så kommer nog det mesta av basdunket att höras bakifrån, det är ju inte riktigt "optimalt" ur ljudbildssynpunkt förstås. Fast jag vet inte hur du vill ha ljudbilden, en del tycker inte att det spelar någon roll om basdunket hörs bakifrån. smile

Men Brys inte det på hur man kommer bygga basarna med?? tex om man bygger basarna så dom slår bakåt mot skuffen så hinner den inte riktigt fram. .Men bygger man basarna så dom slår fram eller upp så borde man få fram basen?? Jag själv har aldrig byggt eller haft en kombi så jag vet inte riktigt vilket som e bäst att bygga. Men har för mig att om man bygger basarna uppåt så får man fram basen mer. eller har jag helt fel???

DZ Design På Facebook

767 Inlägg
11 maj 2010
inzain skrev:
okej, men blir det inte snärtigare bas i en sluten låda? kanske bara jag som fått för mig saker... men en sluten låda ska väl vara mindre iaf? men hur mycket mindre isf?

Man får oftast en snärtigare bas i slutna lådor det stämmer. Det är heller inte lika känsligt med att få det helt rätt med slutna lådor.

Jag håller med Kalle_kalle ang valet av baslåda, slutet känns lite sådär. Är mer åt det portade med hyffsat låg avstämning fast så lyssnar jag ju på hardstyle, hip hop och sånt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2010
Går att få till det bra även med slutna lådor bara man har effekt till basarna. wink Men problemet med att basen kommer bakifrån i TS fall är ju just det att alla basar sitter där bak, bättre då vore att montera 8orna fram, eller iaf ett par av dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

86 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
okej, tack så mycket för alla svar! det är lite att tänka på. jag ska dokumentera med bilder som kommer läggas på min sida så kan ni se resultatet sen.

Mvh Tomas

21 761 Inlägg
11 maj 2010
inzain skrev:

Basens parametrar visar att den passar bättre i sluten låda, men den borde fungera ganska bra i basreflex också. Den lådan som jag har räknat ut ska i teorin ge relativt bred baspeak, dvs den ska inte låta entonig och trist.

I en kombi brukar det väl bli mer djupbas om porten och basen sitter bakåt, om jag inte minns fel.

inzain skrev:

Bla genom att göra som ChriZtoffer förslår, montera alla eller några av 8" framme. Ett annat sätt är att dela 15" ännu lägre och låta 8" spela upp till tex 60-70 Hz, sedan får framsystemet spela från 60-70 Hz och uppåt.

Har man 4 st 8" och 1 st 15" så är väl första tanken som dyker upp (åtminstone min tanke iaf) att samtliga basar antagligen kommer att sitta i skuffen. För att få 8" och 15" att fungera ihop så bör de inte spela samma frekvensområde, vilket innebär att 15" får spela riktigt djup bas och 8" får spela "dunkbasen".

Utifrån detta resonemang antog jag att baksystemet skulle överrösta framsystemet ordentligt och göra att man hörde basen bakifrån, men då vet jag ju inte vilka framhögtalare du har och vad som driver dessa. Är framsystemet rejält så kan man kanske få basen att höras framifrån, det beror på. smile

inzain skrev:

Ja, så kan du göra.

86 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Riktigt nice! ja jag får se hur det blir... dom säger att man lär sig av sina misstag;) blir det inge vidare kan man alltid bygga nytt och det finns väl inget roligare än att fixa med bilen. på ett eller annat sätt borde jag kunna få till ett bra ljud med all hjälp jag fått nu... har lärt mig mycket av alla bra svar. tack så mycket!

entusiast.
45 Inlägg
12 maj 2010
Någon som har en aning om hur många liter en låda på Bredd 62cm Längd 37cm djup 38cm är?

40,5 Liter är iaf 44 Bredd x 37 Höjd x 40 Djup.

158 Inlägg
12 maj 2010
calibrax skrev:
Någon som har en aning om hur många liter en låda på Bredd 62cm Längd 37cm djup 38cm är?

87liter smile

För att räkna ut volymen multiplicerar du bara värdena (dm). Alltså basen x Höjden.
kom ihåg att du ska räkna på inner måttet.
Senast redigerat av pippin (12 maj 2010)

join the dark side! ... and get a free cookie.

entusiast.
45 Inlägg
12 maj 2010
pippin skrev:
calibrax skrev:

87liter smile

För att räkna ut volymen multiplicerar du bara värdena (dm). Alltså basen x Höjden.

Nice! men vadå "basen" alltså bredden eller? hm 87 liter.. lite väl mycket då basen är gjord för 39 liter..
gör det stor skillnad att ha dubbla litermängden? har sluten

360 Inlägg
12 maj 2010
Tror inte han snackar om ditt baselement utan basen är = längden x djupet. (basen x höjden = bredden x längden x djupet) Och räknar du om alla mått till dm (decimeter) så är det liter du får ut som svar.

158 Inlägg
12 maj 2010
Jo det borde göra väldigt* stor skillnad..
Om du tänker dig att du ser lådan framifrån.. basen är arean på den ytan (: Den multiplicerar man med den  längd det är på lådan. Area x längd = Volym
varför man ska räkna med dm är därför då får man det i liter dirr wink (dm3=liter)
Sen ska du ju räkna bort volymen Basen/basarna tar upp i lådan med..

join the dark side! ... and get a free cookie.

entusiast.
45 Inlägg
12 maj 2010
Har kass bild på lådan på min bils bilder om det skulle vara intressant.. men så det skulle vara en idé o minska lådan med hälften då alltså? o samtidigt få bort horndiskanten som bara är ful.. tycker den ger bra ljud nu i den där lådan men men..

86 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Jo, nu när vi ändå snackar här på tråden så skulle jag kunna fråga om någon vet var man kan köpa billig polyester, härdare och glasfiberväv? Tänkte att någon här kanske har byggt eller bygger lite med sånt...

Sök