inzain skrev:
Är det viktigt att 15" har en portad låda? och isf kan man ha porten uppåt lika gärna som framåt (åt samma håll som basen kommer slå)
Basens parametrar visar att den passar bättre i sluten låda, men den borde fungera ganska bra i basreflex också. Den lådan som jag har räknat ut ska i teorin ge relativt bred baspeak, dvs den ska inte låta entonig och trist.
I en kombi brukar det väl bli mer djupbas om porten och basen sitter bakåt, om jag inte minns fel.
inzain skrev:
och hur kan man komma ifrån det att basen kommer låta "bakifrån"?
Bla genom att göra som ChriZtoffer förslår, montera alla eller några av 8" framme. Ett annat sätt är att dela 15" ännu lägre och låta 8" spela upp till tex 60-70 Hz, sedan får framsystemet spela från 60-70 Hz och uppåt.
Har man 4 st 8" och 1 st 15" så är väl första tanken som dyker upp (åtminstone min tanke iaf) att samtliga basar antagligen kommer att sitta i skuffen. För att få 8" och 15" att fungera ihop så bör de inte spela samma frekvensområde, vilket innebär att 15" får spela riktigt djup bas och 8" får spela "dunkbasen".
Utifrån detta resonemang antog jag att baksystemet skulle överrösta framsystemet ordentligt och göra att man hörde basen bakifrån, men då vet jag ju inte vilka framhögtalare du har och vad som driver dessa. Är framsystemet rejält så kan man kanske få basen att höras framifrån, det beror på.

inzain skrev:
8" basarna tänkte jag ha i separata lådor eller kanske två i samma men är det då bara att dela lådans liter volym med 4 respektive 2?
Ja, så kan du göra.