Sandra visar det fel i och MBM stöder inte mitt moderkort Speedfan visar oxkså fel.
Hur flashar man Bios? Nått man ska tänka på?
Tycker att speedfan verkar var kanon att bara ha liggandes. Inte så avancerat. Så det vore ju bra att få det att funka. Däremot så drog det en del kraft enligt taskmaneger.
Sen läs noga instruktionerna, tänk på att datorn ska vara stabil.
Vet en som gjorde samma sak, flashade efter att bytt kylare för han misstänkte att den inte visade rätt och mitt i allt så hängde sig skiten, korrupt bios, väntan i 2 veckor på nytt moderkort och mindre plats i soptunnan den veckan.
Visade sig vara att kylflänsen som vilade på en kant och inte på processorn så kylningen blev minimal.
Säger inte att du gjort något fel utan bara försäkra dig om stabil dator innan du flashar om den visar aldeles för mycket mot vad den borde
Senast redigerat av Martin 9-3 (13 juni 2006)
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Här är det tvärtom att alla program visar för lite.
Tror dock att jag fått till Everest så det fungerar. Tycker dock att det var ett lite väl avancerat program. Jag vill bara veta så att tempen ligger rätt till.
AMD's 64 3200+ är en ganska så kall processor i jämförelse med Intel och dom andra gamla AMD-processorerna. Temperaturer kring 35 grader är inte ovanliga.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Har själv en 3500+ som är klockad till 2.5GHz och är luftkyld med bara originalkylaren. delar chassi med rejält grafikkort och 6 hårddiskar som alstrar värme rejält och är 26 grader utanför chassit och processorn ligger på 45c stabilt
låg på -14 innan jag flashade bios nu är det rättat.
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Runt 30-32grader ligger den på enligt bios nu när jag inte har nå chassifläktar (är på väg) och det är 29 grader i lägenheten.
Men enligt de flesta program jag prövat har den legat på 25 grader konstant. Inte rört sig en grad. Dock har varven på fläkten stämt. Men Everest verkar stämma. Men ett program jag tycker verkade lagom för mig är speedfan, men det funkar ju inte.
Det verkar också visa lite fel. Hur flashar man bios? Kan man uppgradera det?
Inte så hemma på detta!
hur vet du att den visar fel? cpu temp finns från 25-60 Grader
Flasha bioset görs vanligen med en jumper på moderkortet du kan även rycka batteriet en stund.....
EDIT: Börja öppna program så ser du om tempen rör sig sen ska du inte lita 100% på dessa program då dom gärna visar lustiga värden kolla hellre i bios.....
Det verkar också visa lite fel. Hur flashar man bios? Kan man uppgradera det?
Inte så hemma på detta!
hur vet du att den visar fel? cpu temp finns från 25-60 Grader
Flasha bioset görs vanligen med en jumper på moderkortet du kan även rycka batteriet en stund.....
EDIT: Börja öppna program så ser du om tempen rör sig sen ska du inte lita 100% på dessa program då dom gärna visar lustiga värden kolla hellre i bios.....
Anledningen är att bios visar en siffra runt 30 grader som ändras efter belastning, medans de flesta programmen visar konstan 25 oavsett användning.
om jag var du skulle jag börja med att ta reda på vad tempen normalt ska ligga på, sen ut på moderkorts tillverkarens hemsida o se fall det finns en nyare bios som dom har skapat, pirat skit är ingenting att ha... jag har själv en amd64 3200+ som andra dator men dock lite moddad med värre fläkt o så. den har jag stabila 22 grader på cpu:n när den arbetar max... använder dock ett program som är utformat för just mitt moderkort (MSI K8N Diamond Plus) i biosen visar min 18 grader för då arbetar datorn inte speciellt mkt... men ett väldigt enkelt program för o kolla tempen + varvtalen är pc alert
dock som melovegolf skrev om att rycka batteriet eller att ändra en jumper för o flasha biosen stämmer inte... det han beskrev är för att nollställa biosen
om jag var du skulle jag börja med att ta reda på vad tempen normalt ska ligga på, sen ut på moderkorts tillverkarens hemsida o se fall det finns en nyare bios som dom har skapat, pirat skit är ingenting att ha... jag har själv en amd64 3200+ som andra dator men dock lite moddad med värre fläkt o så. den har jag stabila 22 grader på cpu:n när den arbetar max... använder dock ett program som är utformat för just mitt moderkort (MSI K8N Diamond Plus) i biosen visar min 18 grader för då arbetar datorn inte speciellt mkt... men ett väldigt enkelt program för o kolla tempen + varvtalen är pc alert
dock som melovegolf skrev om att rycka batteriet eller att ändra en jumper för o flasha biosen stämmer inte... det han beskrev är för att nollställa biosen
Du fick mig hehe ibland hänger hjärnan inte med ....flashar gör man naturligtvis i bioset och brukar vara en ganska jobbig process på vissa msi kort har jag märkt (läste att det ska gå från windows med med nått program om man har msi)....sitter på ett epoxy som har "Magic Flash" som gör att den är lätt flashad...Bästa är att leta efter en update och sedan kolla med nått program igen......jag föredrar dock temp givare i Bioset den kan man lita på
Du fick mig hehe ibland hänger hjärnan inte med ....flashar gör man naturligtvis i bioset och brukar vara en ganska jobbig process på vissa msi kort har jag märkt (läste att det ska gå från windows med med nått program om man har msi)....sitter på ett epoxy som har "Magic Flash" som gör att den är lätt flashad...Bästa är att leta efter en update och sedan kolla med nått program igen......jag föredrar dock temp givare i Bioset den kan man lita på
ja precis vissa msi kort kan vara en pina o uppdatera biosen.. dock inte dom nya när du får med ett program som uppdaterar biosen så fort det kommer ut en ny....
japp jag har expox i min nya dator o har magic flash.. mkt bra program... (msi i den gammla om ni inte såg att jag skrev det förut)
det nallen_sthlm skrev stämmer till viss del.. att du kan se tempen på cpu:n och i lådan när datorn inte arbetar någe.. vilket den inte gör när du är inne i biosen.... men om du vill veta tempen när dator jobbar 100% måste du ha ett program som visar det... det är den tempen som är inntresant. för att många datorer är "kalla" när man inte gör någe är sant.. men många går upp som fan i temp när man t.ex lirar ett krävande spel... så se till o hålla koll på tempen när ni spelar så att den inte blir överhettad o brinner upp ;P