940 el fläkt hur ska den kopplas?

HampusNr2
14 maj 2010 · 36 Inlägg

Tjena, har hört att 940 med AC å 940 utan AC har olika el system.. jag har en 940 utan AC så den har hö fläkten vilket jag tänkte byta emot en el fläkt.. så tänkte kolla om det fanns någon som visste hur man ska koppla den så den slås på utav sig själv när motorn kommit upp i tempratur eftersom det sitter el termostat på den som har AC så hör gärna av er...

Volvo 945 Classic "Skåp Racing" (1998)
Andreas 940 -utan 940
14 maj 2010 · 1 728 Inlägg

Det är ingen extra givare i de med AC, motorstyrboxen styr ett stort relä (jag tror att fläkten körs i två hastigheter) när tempen börjar bli hög och jag skulle tro att det är fördraget med kabel.
Reläet sitter framför batteriet så kolla om det hänger en kabel där som inte används.

Sen om styrboxen i bilar utan AC skickar den signalen kan jag inte svara på, det vanligaste är väl att man monterar en elektrisk termostat på kylarslangen med en sån här: http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … -kylflakt/

Arn87
14 maj 2010 · 402 Inlägg

jag har monterat en elfläkt i min 940 ltt som ej hade det orginal...ta allt som krävs från en bil på skroten som elfläkten, kylaren, intercooler och tryckslangar så då får allt som ska sitta på den med elfläkt sen tar du även relät och en remogivare från mekonomen och jordar genom relät på max varv o sen är det klart.

HampusNr2
15 maj 2010 · 36 Inlägg

Okey tack så mycket för svaret. ska åka å köpa kylarn el fläkten intercoolern å tryckrörena sen ska jag koppla in det smile

Volvo 945 Classic "Skåp Racing" (1998)
240bns
17 maj 2010 · 1 008 Inlägg

Skall finnas ett kontaktstycke uppe vid högra fjäderbenstornet avsett för fläkten, tror det är 3 eller 2-poligt.
2 kablar som går till pin 10 och 11 på Lh 2.4 boxen för styrningen av elfläktsreläet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang