5793
Sök

Råd ang. transport: Köpa billig skåpbil,hyra skåpbil eller inst. dragkrok?

94 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Skulle vilja höra med er som kanske haft liknande dilemma hur ni gjorde,vad ni skulle ha gjort o.s.v..

Vi ska snart flytta till hus (bor i lgh idag) och jag misstänker att det kommer bli en del transporterande av både det ena och det andra...

Dels blir det flyttlådor och möbler m.m...Det KAN man visserligen anlita flyttfirma till, men det kostar en slant.
Dels blir det byggavfall som ska forslas bort...Hyra container kanske? Har förstått att det kostar en del om man har "blandat" avfall...
Dels kommer det förr eller senare bli en del inköp av div. byggmaterial (gipsskivor,reglar,brädor m.m..)
Dels kommer vi till nästa sommar behöva tranportera buskar,träd och annat trädgårdsjox..
Dels (och detta är MIN verkliga anledning till "behovet") skulle det vara gott att kunna ta hojen i skåpet när man ska köra på bana som ligger 20-25 mil bort och slippa köra enformiga långa sträckor på hojen och sen behöva oroa sig för att man inte kommer hem om hojen av nån anledning skulle "bli trasig"..)

Jag har lite olika alternativ:

1. Köpa en begagnad skåpbil, typ Renault Traffic eller Master eller VW Transport eller likn.Men långt lastutrymme är ett krav. (Pris ca 15-20.000)
2. Hyra en skåpbil de gångerna behovet uppstår. (Säg 10 ggr á 1500/gång= 15.000)
3. Installera dragkrok på en av bilarna och hyra släp de gångerna behovet uppstår.
   (Org. på Hyndan: ca 11000....men det GÅR. Biltema på gammel-Forden (-97:a med rostiga balkar) ca 2000.Tveksamt om det går p.g.a. rosten)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 maj 2010
Köp en skåpbil med drag så är problemet löst. så kan du köra buskar o annat skit på släpet om du inte vill skita ner bilen. Nån polare eller släkting lär väl ha ett släp du kan låna?

228 Inlägg
15 maj 2010
Skulle nog köpt en beg. skåpbil! Speciellt om du ska köra även hojen i den sen! smile

Det e VI som e HAMMARBY!

94 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Adde666 skrev:
Köp en skåpbil med drag så är problemet löst. så kan du köra buskar o annat skit på släpet om du inte vill skita ner bilen. Nån polare eller släkting lär väl ha ett släp du kan låna?

Nope...ingen polare eller släkting med släp tyvärr.

2 st röster på beg. skåpbil (helst med dragkrok) noterat!  Tackar! smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 maj 2010
Halvdan skrev:
Adde666 skrev:

Nope...ingen polare eller släkting med släp tyvärr.

2 st röster på beg. skåpbil (helst med dragkrok) noterat!  Tackar! smile

Ett släp är inte så dyrt annars.(typ 5 k) se till att inte axeln har rostat fast. finns rep kit för 2500 annars.
Det kommer du ha stor nytta av om du kör cross osv. bara svetsa ihop ett ställ som man ställer framhjulet i.
Senast redigerat av Adde666 (15 maj 2010)

94 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Ok...tack för alla råd! :tummenupp
Om vi då siktar på släp, skulle ett sånt här http://www.blocket.se/goteborg/SLAP_TK_ … 20&w=1 eller liknande funka eller räcka till?

Bilen har en tjänstevikt på 1370 kg,totalvikt 1750 kg
Maxvikt bil+släp: 3150 kg
Maxvikt obromsat släp: 500 kg
Max totalvikt (för B-kort): 1370 kg

Har bara AB-kort och inte tillgång eller kunskaper om svets..

12 086 Inlägg
16 maj 2010
Som du beskriver skulle jag definitivt köpa en skåpbil, alltid tillgänglig och sen när kaoset är över kan du ju sälja den och kanske gå back 5-10k. Det förutsätter att bilen inte går sönder smile

94 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Har varit inne på det också....
Typ en sån här: http://www.blocket.se/varmland/Renault_ … 20&w=1 eller liknande.

Har fått förslaget att skaffa bromsat släp istället för obromsat.För- och nackdelar med det?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
16 maj 2010
Halvdan skrev:
Har fått förslaget att skaffa bromsat släp istället för obromsat.För- och nackdelar med det?

Ett bromsat släp har ju lite fler detaljer som kan krångla, å andra sidan är det ju konstruerat så det bromsar sin egen vikt med last. Har man ett obromsat släp så måste ju bilen även bromsa släpet och det är ingen höjdare dom gånger man har lastat max vad som är lagligt (eller kanske lite till). Inte så kul att panikbromsa med ett obromsat släp bakom som skjuter på...
Senast redigerat av henke_99 (16 maj 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

I got Dubs!
2 423 Inlägg
16 maj 2010
Halvdan skrev:
Har varit inne på det också....
Typ en sån här: http://www.blocket.se/varmland/Renault_ … 20&w=1 eller liknande.

Är inget fan av renualt, jag hade satsat på en vw caravelle, toyota hiace eller liknande.

ett bromsat hade jag valt, 80km/h, ett obromsat 30km/h

typ som detta http://www.blocket.se/klippan/Boj_slap_ … _3&w=3
Sen är det ju perfekt med kåpa om man kör ömma grejer. men då skjuter priset iväg
Senast redigerat av Adde666 (16 maj 2010)

4 Inlägg
16 maj 2010
om du fixar drag så kan man låna släp gratis här i göteborg smile
http://www.svenskagratisslap.se/
Senast redigerat av phigab (16 maj 2010)

94 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Ha ha...grymt tips! Nästan så det skulle löna sig att åka till Hisings Backa varje gång man behövde släp ju! smile

945 Inlägg
16 maj 2010
Jag tycker du ska köpa ett släp. Titta efter ett flyttsläp!
Ska du bara ha ett grindsläp eller en mindre vagn med kåpa så välj ett obromsat.

Fördelarna är många. Inget som kan krångla, vilket det alltid annars gör nämligen.
Dessutom får du köra i 80kmh med ett obromsat precis som ett bromsat, någon annan skrev fel såg jag.
Problemet är när du parkerar vagnen men då föreslår jag bromsklossar på varje hjul utan tvekan.
Skillnaden är annars att du lagligt får lasta Mindre på en vagn som saknar bromsar.

Sanningen är också att du inte behöver bromsar om vagnen väger mindre än 1ton, vilket dom flesta gör.
Folk som snackar om att man visst behöver bromsar saknar erfarenhet kring det.
Därför man kör inte som en idiot med släp och bilen har faktiskt egna bromsar!

Men ska jag gå till mig själv så hade jag valt en skåpbil, en diesel. Majoriteten håller säkert med.

945 Inlägg
16 maj 2010
phigab skrev:
om du fixar drag så kan man låna släp gratis här i göteborg smile
http://www.svenskagratisslap.se/

Låg status att göra reklam på detta sättet. roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2010
Säger ungefär som övriga, köp en skåpbil.

Men inte bara en skåpbil, köp en Chrysler Voyager, VW Caravelle eller liknande, det vill säga en bil som är inred och inte enbart till för last. Och säljs sedan er Ford.

Varför? Jo två bilar istället för tre sparar pengar, ovanstående bilar kan frakta nästan lika mycket last/skräp som en skåpinred dito men också sju eller fler personer när behovet finns och så blir ni av med den Ford som efter din beskrivning förmodligen är rätt risig och kommer få problem genom besiktningen snart?

Om vi tar det dyraste exemplet, Voyager 3.3, kostar denna förmodligen märkbart mer att äga och driva än er Ford (lite beroende på vad det är för någon modell), framför allt drar den en hel del bensin med V6 och automatlåda.

Men en Voyager blir billigare att äga än en skåpbil och en Ford i alla fall, Voyager´s högre förbrukning (närmre ½ liter per mil i värsta fall, om det är en liten snål Ford ni har) bör gott och väl vägas upp av den fasta kostnaden i försäkring och skatt samt de löpande kostnader i reparationer och underhåll en extra bil kräver.

Så kort och gott, köp en bil som täcker alla era behov utan att öka de kostnaderna ni har för bil idag om ni har tur smile

*Voyager finns för övrigt med en snålare fyra på 2.4L och manuell låda.
Senast redigerat av Rquired (16 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

jorgen72
16 maj 2010
Rquired skrev:

Men inte bara en skåpbil, köp en Chrysler Voyager, VW Caravelle eller liknande, det vill säga en bil som är inred och inte enbart till för last. Och säljs sedan er Ford.

Varför? Jo två bilar istället för tre sparar pengar, ovanstående bilar kan frakta nästan lika mycket last/skräp som en skåpinred dito men också sju eller fler personer när behovet finns och så blir ni av med den Ford som efter din beskrivning förmodligen är rätt risig och kommer få problem genom besiktningen snart?

Om vi tar det dyraste exemplet, Voyager 3.3, kostar denna förmodligen märkbart mer att äga och driva än er Ford (lite beroende på vad det är för någon modell), framför allt drar den en hel del bensin med V6 och automatlåda.

Men en Voyager blir billigare att äga än en skåpbil och en Ford i alla fall, Voyager´s högre förbrukning (närmre ½ liter per mil i värsta fall, om det är en liten snål Ford ni har) bör gott och väl vägas upp av den fasta kostnaden i försäkring och skatt samt de löpande kostnader i reparationer och underhåll en extra bil kräver.

Så kort och gott, köp en bil som täcker alla era behov utan att öka de kostnaderna ni har för bil idag om ni har tur smile

Det är ju bra tänkt men ditt andra alternativ är ju mycket bättre en vw caravelle både håller ju bättre o har billigare delar o är bränsle snålare o är en bättre bil helt enkelt än en voyager

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2010
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:

Det är ju bra tänkt men ditt andra alternativ är ju mycket bättre en vw caravelle både håller ju bättre o har billigare delar o är bränsle snålare o är en bättre bil helt enkelt än en voyager

Helt rätt, men jag har en liten förkärlek till Voyager och tycker den är trevligare, bekvämare och mindre "buss/skåpbil" än (de aktuella generationerna av) Caravelle. Därför fick den vara med på listan, så mycket opålitligare (Ok, bortsett från växellådan på MK3) eller dyrare är den inte. smile

94 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Tacksam för alla svar.
Har själv kört Voyager och de är verkligen sköna och bekväma! Men nåt behov av att frakta 7 pers. har vi inte då vi än så länge bara är 2 pers. i hushållet!
Och att använda en stor,törstig familjebuss som "bruksis" lär bli svårt att räkna hem om man jämför byggtransportbehovet mot det vardagliga pendlandet...Sen undrar jag om man verkligen kan få 2,5-3 meter lastutrymme i en Voyager? (Var rätt många år sen jag körde den..)

Forden lär vi nog inte få mycket mer än 10' för (-97:a) och förutom rosten (som svärfar fixade) så har den gått som en klocka och inte kostat mer än bensin och ett nytt batteri i drift..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2010
Halvdan skrev:
Tacksam för alla svar.
Har själv kört Voyager och de är verkligen sköna och bekväma! Men nåt behov av att frakta 7 pers. har vi inte då vi än så länge bara är 2 pers. i hushållet!
Och att använda en stor,törstig familjebuss som "bruksis" lär bli svårt att räkna hem om man jämför byggtransportbehovet mot det vardagliga pendlandet...Sen undrar jag om man verkligen kan få 2,5-3 meter lastutrymme i en Voyager? (Var rätt många år sen jag körde den..)

Forden lär vi nog inte få mycket mer än 10' för (-97:a) och förutom rosten (som svärfar fixade) så har den gått som en klocka och inte kostat mer än bensin och ett nytt batteri i drift..

Det beror naturligtvis på försäkringspremie och hur mycket ni kör, men tror du verkligen det blir svårt att räkna hem det?

Sedan vet jag inte hur mycket utrymme du får i en Voyager, du får åtminstone en 1.70 i en "vanlig" kombi så det låter inte omöjligt, i alla fall inte i en Grand Voyager, dessutom finns det som Jorgen72 skrev många andra (större) alternativ som är billigare i drift.

Jag tror er Ford (vet fortfarande inte modell) och en familjebuss kan vara lika dyra i drift, en familjebuss är ingen avancerad konstruktion, och knappast någon man buskör med eller som är vidare stöldbegärligt vilket bör ge rimlig försäkringspremie. Utan skillnaden tror jag ligger i förbrukning.

Vi räknar på att det skiljer 3dl i förbrukning, Ford på 0.8 gissningsvis(?) och Voyager på 1.1 någonstans. Kör ni 1500mil/år blir det 5000:- mer om vi räknar med att övriga kostnader är liknande.

5000:-, vad kan en tredje bil i form av en skåpbil kosta? 3000:- i försäkring och 3000:- i skatt? Redan där har du gott med plus, sedan skall vi räkna med Forden med, säg... 1500:- i skatt och 3000:- i försäkring? Och då har vi inte ens räknat med reparationsbehovet för en extra bil heller.

Så dina två extrabilar skulle i så fall kosta 10500:- i fasta kostnader, och 15300:- totalt i bensin (1250mil a´la 0.8L/mil *Ford*=12000:- och 250mil a´la 1.1L/mil *Skåpbil*=3300:-)
Sammanlagt "två extrabilar" blir 25800:-

Att sälja Forden och köra en *Minibuss* istället skulle gå på 6000:- i fasta kostnader och 19800:- i bensin (1.1L/mil och 1500mil).
Sammanlagt 2 bilar totalt varav en styck minibuss: 25800:-

*Att det skulle bli samma siffra var en överraskning för övrigt

Och då har vi inte räknat med att serva och reparera tre stycken bilar istället för två stycken. Det vill säga att även om ni kör så mycket som 1500mil med enbart "extrabilen/bilarna" blir det lite billigare med en minibuss när man räknar in det ökade underhållskostnaderna.

Dessutom är det fler bilar på tomten, fler bilar man kan glömma grejer i, om du har tre bilar är det en (bussen/skåpet?) som ofta står vilket ökar risken för inbrott eller stöld.

Personligen hade jag övervägt att enbart ha två bilar, troligtvis kommer ni spara pengar på det smile
Senast redigerat av Rquired (16 maj 2010)

jorgen72
16 maj 2010
Rquired skrev:
Halvdan skrev:
Tacksam för alla svar.

Det beror naturligtvis på försäkringspremie och hur mycket ni kör, men tror du verkligen det blir svårt att räkna hem det?

Sedan vet jag inte hur mycket utrymme du får i en Voyager, du får åtminstone en 1.70 i en "vanlig" kombi så det låter inte omöjligt, i alla fall inte i en Grand Voyager, dessutom finns det som Jorgen72 skrev många andra (större) alternativ som är billigare i drift.

Jag tror er Ford (vet fortfarande inte modell) och en familjebuss kan vara lika dyra i drift, en familjebuss är ingen avancerad konstruktion, och knappast någon man buskör med eller som är vidare stöldbegärligt vilket bör ge rimlig försäkringspremie. Utan skillnaden tror jag ligger i förbrukning.

Vi räknar på att det skiljer 3dl i förbrukning, Ford på 0.8 gissningsvis(?) och Voyager på 1.1 någonstans. Kör ni 1500mil/år blir det 5000:- mer om vi räknar med att övriga kostnader är liknande.

5000:-, vad kan en tredje bil i form av en skåpbil kosta? 3000:- i försäkring och 3000:- i skatt? Redan där har du gott med plus, sedan skall vi räkna med Forden med, säg... 1500:- i skatt och 3000:- i försäkring? Och då har vi inte ens räknat med reparationsbehovet för en extra bil heller.

Så dina två extrabilar skulle i så fall kosta 10500:- i fasta kostnader, och 15300:- totalt i bensin (1250mil a´la 0.8L/mil *Ford*=12000:- och 250mil a´la 1.1L/mil *Skåpbil*=3300:-)
Sammanlagt "två extrabilar" blir 25800:-

Att sälja Forden och köra en *Minibuss* istället skulle gå på 6000:- i fasta kostnader och 19800:- i bensin (1.1L/mil och 1500mil).
Sammanlagt 2 bilar totalt varav en styck minibuss: 25800:-

*Att det skulle bli samma siffra var en överraskning för övrigt

Och då har vi inte räknat med att serva och reparera tre stycken bilar istället för två stycken. Det vill säga att även om ni kör så mycket som 1500mil med enbart "extrabilen/bilarna" blir det lite billigare med en minibuss när man räknar in det ökade underhållskostnaderna.

Dessutom är det fler bilar på tomten, fler bilar man kan glömma grejer i, om du har tre bilar är det en (bussen/skåpet?) som ofta står vilket ökar risken för inbrott eller stöld.

Personligen hade jag övervägt att enbart ha två bilar, troligtvis kommer ni spara pengar på det smile

Caravellen går att köra under litern

Sök