Halvdan skrev:
Tacksam för alla svar.
Har själv kört Voyager och de är verkligen sköna och bekväma! Men nåt behov av att frakta 7 pers. har vi inte då vi än så länge bara är 2 pers. i hushållet!
Och att använda en stor,törstig familjebuss som "bruksis" lär bli svårt att räkna hem om man jämför byggtransportbehovet mot det vardagliga pendlandet...Sen undrar jag om man verkligen kan få 2,5-3 meter lastutrymme i en Voyager? (Var rätt många år sen jag körde den..)
Forden lär vi nog inte få mycket mer än 10' för (-97:a) och förutom rosten (som svärfar fixade) så har den gått som en klocka och inte kostat mer än bensin och ett nytt batteri i drift..
Det beror naturligtvis på försäkringspremie och hur mycket ni kör, men tror du verkligen det blir svårt att räkna hem det?
Sedan vet jag inte hur mycket utrymme du får i en Voyager, du får åtminstone en 1.70 i en "vanlig" kombi så det låter inte omöjligt, i alla fall inte i en Grand Voyager, dessutom finns det som Jorgen72 skrev många andra (större) alternativ som är billigare i drift.
Jag tror er Ford (vet fortfarande inte modell) och en familjebuss kan vara lika dyra i drift, en familjebuss är ingen avancerad konstruktion, och knappast någon man buskör med eller som är vidare stöldbegärligt vilket bör ge rimlig försäkringspremie. Utan skillnaden tror jag ligger i förbrukning.
Vi räknar på att det skiljer 3dl i förbrukning, Ford på 0.8 gissningsvis(?) och Voyager på 1.1 någonstans. Kör ni 1500mil/år blir det 5000:- mer om vi räknar med att övriga kostnader är liknande.
5000:-, vad kan en tredje bil i form av en skåpbil kosta? 3000:- i försäkring och 3000:- i skatt? Redan där har du gott med plus, sedan skall vi räkna med Forden med, säg... 1500:- i skatt och 3000:- i försäkring? Och då har vi inte ens räknat med reparationsbehovet för en extra bil heller.
Så dina två extrabilar skulle i så fall kosta 10500:- i fasta kostnader, och 15300:- totalt i bensin (1250mil a´la 0.8L/mil *Ford*=12000:- och 250mil a´la 1.1L/mil *Skåpbil*=3300:-)
Sammanlagt "två extrabilar" blir 25800:-
Att sälja Forden och köra en *Minibuss* istället skulle gå på 6000:- i fasta kostnader och 19800:- i bensin (1.1L/mil och 1500mil).
Sammanlagt 2 bilar totalt varav en styck minibuss: 25800:-
*Att det skulle bli samma siffra var en överraskning för övrigtOch då har vi inte räknat med att serva och reparera tre stycken bilar istället för två stycken. Det vill säga att även om ni kör så mycket som 1500mil med enbart "extrabilen/bilarna" blir det lite billigare med en minibuss när man räknar in det ökade underhållskostnaderna.
Dessutom är det fler bilar på tomten, fler bilar man kan glömma grejer i, om du har tre bilar är det en (bussen/skåpet?) som ofta står vilket ökar risken för inbrott eller stöld.
Personligen hade jag övervägt att enbart ha två bilar, troligtvis kommer ni spara pengar på det