Köpa volvo 855

hammen
15 maj 2010 · 22 Inlägg

funderar på att köpa en volvo 855 kom gärna med förslag på vanliga fel på dom här bilarna blir nog en från 1995 -1997vet inte om jag ska välja en glt eller gl skiljer en del i pengar med  lutar nog åt en glt  är gl mycket slöare än glt

BDamberg
15 maj 2010 · 311 Inlägg

glt har väl 170 häst och gl 140 tror jag, är inte säker. 850 är väl som gjorda för rost och packningen mellan motor och låda brukar ge sig efter ett tag och även vevhus ventilationen. Men annars en pigg och skön bil att köra.

Nån som har lite mer erfarenhet av 850 får väl fortsätta big_smile

Senast redigerat av BillyBooy (15 maj 2010)

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Marlboroman
15 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Beror på vad man ska den ha den till. Glt är ju snabbare, men måste varvas för att det ska hända nåt och har lite tveksamt bottendrag. 10V är ju bättre till vanlig vardagskörning, men slöare.

Oljud i framvagnen från länkarmar och kröänghämmarstag är vanligt och inte så dyrt att fixa. Oljeläckage, från packboxarna till kammarna, eller bakre veveaxeltätningen (som en en del av nån anledning kallar för packningen mellan motor och låda) pga igensatt (dåligt skött) vevhusventilation är inte ovanligt. Att byta bakre vevaxeltätningen kan bli en dyr historia då man byter koppling samtidigt för att slippa riva allt flera gånger.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hammen
15 maj 2010 · 22 Inlägg

ska ha bilen till åka till vanligt vardags åkande och till jobbet tur o retur kanske en sväng till landet 25 mil dit

hammen
15 maj 2010 · 22 Inlägg

vilket milantal skulle ni max köpa en 95 96 97

Marlboroman
15 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Så få mil som möjligt är det som gäller, alla exemplar som gått över 30.000 ska vara ytterst billiga för att motivera ett köp. Säg 25000 som max om du tänkt ha den några år.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 maj 2010 · 5 650 Inlägg

skulle jag vara du skulle jga leta upp en som nyss gjort 1 kamreems byte kan dock inte miltalen för såna byten på de "nya" då de gammla jag har har annat mil tal på dom

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
hammen
15 maj 2010 · 22 Inlägg

importerad bil ska man väl akta sig för kan bli en dyr historia?

Andy_R
15 maj 2010 · 92 Inlägg

Jag köpte en glt som hade gått 22 tusen mil, den var fullservad och jag har inte haft några som helst problem med den, 96a för 30tusen så det var värt pengarna helt klart. Enda jag gjort är att rengöra vevhusvent då den var i behov av det.

Marlboroman
15 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Sällan nån importerar de billigare modellerna. Det man ska se upp med då är ju vilken motor som sitter i. Det finns däremot inget direkt som säger att en importerad bil är sämre.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 maj 2010 · 5 650 Inlägg

Marlboroman skrev:
Sällan nån importerar de billigare modellerna. Det man ska se upp med då är ju vilken motor som sitter i. Det finns däremot inget direkt som säger att en importerad bil är sämre.

precis man får va lite mer noga med och kolla dom

+ import är biligare än en svenskåld likadan bil men behöver inte va nå fel på dem med finns nog ärliga såna med och oärliga svenskålda med

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang