5432
Sök

Teknisk fråga: Slutsteg och bryggkoppling

451 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Jo det är så att jag har införskaffat mig ett Kicker ZX850.4 slutsteg.
Detta levererar:
4x175W rms 4ohm
4x215W rms 2ohm
2x415W rms 4ohm

Ur detta så förstår jag att vid bryggkoppling så seriekopplas kanalerna på något vis (antal Ohm fördubblas=seriekoppling)

Detta gjorde mig fundersam över mina två Kam KXR2000 PA-slutsteg. Dessa går nämligen att bryggkoppla, men de handikappade gösollonen som skrivit manualen har glömt att skriva vad man får för ohm antal samt effekt.

Läs själva och skratta åt beskrivningen av hur man bryggkopplar deras slutsteg; De får det att framstå som om just Kam var de första som någonsin lyckats med bedriften att bygga ett bryggkopplingsbart slutsteg.
Manual: http://kam.co.uk/media/file/product/man … manual.pdf

Men nu till min fråga:
Om KXR2000 levererar 1000 watt/kanal i 4 ohm, bör den då (med tanke på manualens mysko beskrivning) leverera 2000 watt i 8 ohm bryggkopplad?

Eh och en sak till... wtf är "Unbalanced audio input" för något? Blev lite orolig när jag läste manualen över att jag kör med detta med tanke på att jag inte kör med speakon :S

181 Inlägg
17 maj 2010
Hej.

Uhmm jag är alltså ingen megaexpert, men jag är hyfsad säker på att du inte får MER effekt vid högre ohm. Tvärtom smile
När man kopplar in mer så ökas effekten men oxå belastningen. Så man blir typ närmare kortis.. 0 ohm= kortis smile

181 Inlägg
17 maj 2010
Förresten, obalanserad ingång.. tjaa om jag ska förenkla det enormt. någon som orkar o är kunnig kan ju skriva en stort inlägg men. Det är typ en normal ingång. Har du anläggning som genomgående har balanserade så brukar inte den användas. smile

451 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
DJchaoz skrev:
Hej.

Uhmm jag är alltså ingen megaexpert, men jag är hyfsad säker på att du inte får MER effekt vid högre ohm. Tvärtom smile
När man kopplar in mer så ökas effekten men oxå belastningen. Så man blir typ närmare kortis.. 0 ohm= kortis smile

Det märks att det är fler än jag som är förvirrade kring detta ämnet ^^
Jo, i kickers ZX850.4 så får du ungefär lika mycket effekt vid bryggkoppling, fast vid dubbelt så många ohm. (Edit: Och hälften så många kanaler) Jag bara undrade om det blev samma effekt i PA slutstegen.

Det där med obalanserade ingångar tror jag i så fall att jag kör med, eftersom jag använder vanlig lågnivå från receivern och kör med (fast konverterad till monoplugg) i slutsteget. Detta står att man absolut inte bör göra i manualen neutral
Senast redigerat av Rigan (17 maj 2010)

451 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Såg nu att det faktiskt står i manualen att det bara är speakon som är balanserad ._.
Jag kör just nu från det ena slutsteget två stycken Kicker L5 15" (2x4Ohm) (Som jag har spolarna i serie och basarna parallella med varandra, alltså kör jag dem i 4ohm totalt=kortslutning?) Skall prova med att koppla en kanal till varje spole på ena basen. Vad jag förstår av manualen så får endast högtalarna en halv sinusvåg eller något sådant nu? (ser dock inte ut så när jag kör t.ex. 3 Hz)
Senast redigerat av Rigan (17 maj 2010)

451 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Jahopp
Provspelade nyss med hörde verkligen ingen skillnad, förutom att man kunde fläska på extra. Jag fattar fortfarande inte ett dyft av mina slutsteg. Jag tror att de är på 8 Ohm bryggkopplade, men då bör de gå sönder när jag spelar i 4 ohm.. eller? Fast det gör dem inte! (spelat bra i 6 månader) Känns som om jag är totalt ute och cyklar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Om stegen tål 4Ohm per kanal som lägst (i stereoläge alltså) så tål dom 8Ohm i bryggkopplat läge då belastningen blir 4Ohm per kanal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Alltså så bör jag inte kunna koppla in 4 ohms högtalare när steget är bryggat?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Nu vet jag inte, det beror på vad för steg vi pratar om, är det dom i första posten? Isåfall så kan du koppla in en 4Ohms belastning i bryggat läge ja. Om du använder alla 4 kanaler på steget till tex basar och bryggkopplar dom så kan du köra två st 4Ohms basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Haha nej ZX 850.4 tog jag bara som exempel på hur bryggade slutsteg brukar bete sig. Jag funderar mest över PA-stegen, för de är riktigt mysko. Tror att Kam har gjort någon specialare här... Skall banne mig maila dem och fråga hur det ligger till.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Som sagt, förstärkare tål dubbla impedansen vid bryggkoppling jämfört med när man kör i stereoläge.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök