Kan man blanda olika batterier eller inte?

BJonsson
17 maj 2010 · 4 074 Inlägg

Efter en diskussion i en annan tråd så tycker jag det är lika bra att starta denna tråden.
Kan man blanda batterier hur som helst om dom ska parallel kopplas?

Det jag har lärt mig är följande: Man ska INTE blanda batterier av olika amp styrka pga av att en kedja aldrig blir starkare än den svagaste länken,dvs ett batteri i dåligt skick typ 70amp ska ej blandas med ett friskt batteri på tex 90amp men i den tråden sägs det att det man i stort sett kan blanda hur som helst.

Vad är rätt och riktigt?
jag tycker det är skit kul med bilstereo och el men jag är bara en glad amatör som nu blivit ännu mer förvirrad!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 maj 2010 · 2 853 Inlägg

jag har då aldrig blandat.. kör precis likadant fram som bak.. fast, kör man direkt från generatorn, med laddet.. ska det nog inte spela roll.. om man blandar. menar de fram är ju endast för "bilen".. dock ska man ju helst inte blanda de som man använder för "stegen"...

de är vad jag hört och sen va folk säger. ja de skiter ja i.. ja kör på same shit. har funkat i 100år. så varför ändra strategi.

BJonsson
17 maj 2010 · 4 074 Inlägg

pattilatti2 skrev:
jag har då aldrig blandat.. kör precis likadant fram som bak.. fast, kör man direkt från generatorn, med laddet.. ska det nog inte spela roll.. om man blandar. menar de fram är ju endast för "bilen".. dock ska man ju helst inte blanda de som man använder för "stegen"...

de är vad jag hört och sen va folk säger. ja de skiter ja i.. ja kör på same shit. har funkat i 100år. så varför ändra strategi.

Samma här men jag är ju som sagt inte så hajj på det här med el å skit..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Frissan
17 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Lika bra att inte blanda, då är man iaf på säkra sidan. Ska man köpa 2 batterier så är det bara dumt att köpa olika tongue

Jag blandar inte, därför har jag inget batteri fram i bilen eller wink

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Som jag skrev i den andra tråden så har jag lärt mig (och även själv kommit fram till) att man inte heller vid parallellkoppling ska/bör blanda batterier. Dom dåliga tar ut dom bra och riskerar även att försämras mycket själva vid kraftig urladdning. Visst kan man blanda men inget som jag förespråkar (ja jag har ett annat batteri fram än dom där bak, men dom är enbart sammankopplade när bilen är igång och då finns det 140A generator tillgänglig för strömförsörjningen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
WindebornMotorsport
18 maj 2010 · 200 Inlägg

Seriekoppling:
– batterierna ska ha samma kapacitet (Ah).
– batterierna ska ha samma ålder (vara likvärdiga) beroende på att
den laddningsström som behövs för att ett batteri ska uppnå en
viss spänning ändras med batteriets ålder.
– snedbelastning bör inte förekomma.
– vid seriekoppling bibehålls kapaciteten, men ökar (dubblar) spänningen
t ex vid seriekoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier blir
spänningen 24 V men kapaciteten fortfarande 60 Ah.

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.
– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier
blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.

_Jeppe_
18 maj 2010 · 60 Inlägg

Om de nu skulle vara så "dåligt" att parallellkoppla batterier med olika kapacitet å ålder så känns de ju rätt konstigt att Tudor skriver att de går i sin batterihandbok?

http://www.blekingebilradio.se/dokument … andbok.pdf

De måste ju betyda att Tudor får stå för alla reklamationer om ngn köper ett nytt Tudor batteri å parallellkopplar de med sitt orginalbatteri som sedan förstör Tudor batteriet?

Jag har Biltemas underhållsfria batteri på 75 Ah fram å 2 st Exide maxxima 900 DC bak på min. Har kört så i ett år utan några som helst problem. (Exide maxxima batteriet fick inte plats där fram å biltemas batteri hade mest kapacitet av de batterierna ja fick plats med.)

Jag är ingen batteriexpert men vem vet, kanske bara e Tudor/Exide batteri som går att parallellkoppla med batterier av annan kapacitet å ålder? wink

Senast redigerat av _Jeppe_ (18 maj 2010)

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010
Ford Focus 2.0 kombi "European Master 2010" (2000)
Saab 9-5 SC 2,3T Vector Biopower "Saab Performance Crew" (2008)
Sharky
18 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Visst går det. Vår residente batterinörd få korrigera mig men det är ingen magi med batterier. Det som händer när man parallellkopplar är vanlig enkel ellära.
Så länge man har två exakt likadan batterier så laddas dom ur lika men har man två olika batterier - ett "starkt" och ett "svagt" så kommer det svaga att dala i spänning först.
Det som händer vid belastning är då att det svaga kommer att ha högre inre resistans och leverera mindre ström än vad det starka gör. Dessutom kommer det starka att genom strömdelning ladda upp det svaga batteriet. Det kan bli lite olika beroende på hur mycket som skiljer mellan det svaga och det starka. Man kan få fall där bara det starka levererar ström till lasten och det svaga bara "åker snålskjuts" och suger ström från det starka.
Kopplar man in en generator så blir det lite mera komplicerat men principen kvarstår.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Sharky skrev:
Visst går det. Vår residente batterinörd få korrigera mig men det är ingen magi med batterier. Det som händer när man parallellkopplar är vanlig enkel ellära.
Så länge man har två exakt likadan batterier så laddas dom ur lika men har man två olika batterier - ett "starkt" och ett "svagt" så kommer det svaga att dala i spänning först.
Det som händer vid belastning är då att det svaga kommer att ha högre inre resistans och leverera mindre ström än vad det starka gör. Dessutom kommer det starka att genom strömdelning ladda upp det svaga batteriet. Det kan bli lite olika beroende på hur mycket som skiljer mellan det svaga och det starka. Man kan få fall där bara det starka levererar ström till lasten och det svaga bara "åker snålskjuts" och suger ström från det starka.
Kopplar man in en generator så blir det lite mera komplicerat men principen kvarstår.

/Göran

Äntligen någon som fattar! big_smile

EDIT:
Jag anser att det är bättre att ha en ordentlig batteribank bak och ett standard startbatteri fram.
Att lägga 2,5k/st på 2 batterier och ha de ena fram anser jag att man bara förlorar på jämfört med att lägga 5k på ett ordentligt batteri eller ha 2st 2,5k batterier bak. Har du sen en 50mm2 kabel kan du dessutom hämta fram upp till 200/250A till det främre batteriet om du nu skulle behöva det av någon anledning.

Är man sen rädd om det främre batteriet kan man sätta en batteriseparator som hindrar det främre batteriet att djupurladdas om man står och spelar länge.

Senast redigerat av M_icke_ (18 maj 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Jag är helt med på det Sharky säger och står kvar vid det jag sagt hela tiden, blanda helst inte batterier! Med likadana batterier eller iaf med samma kapacitet och skick så blir ju inte det ena till belastning för det andra utan båda två klarar av att leverera ström, det anser iaf jag vara bättre än att det ena batterier ska vara nära urladdat och belasta det andra. Men folk får göra som folk vill. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jag är helt med på det Sharky säger och står kvar vid det jag sagt hela tiden, blanda helst inte batterier! Med likadana batterier eller iaf med samma kapacitet och skick så blir ju inte det ena till belastning för det andra utan båda två klarar av att leverera ström, det anser iaf jag vara bättre än att det ena batterier ska vara nära urladdat och belasta det andra. Men folk får göra som folk vill. wink

Hur menar du?

Är man rädd att det ena batteriet(vilket det nu skulle vara) "belastar" det andra så finns det ju batterispearator man kan koppla in.

Men det främre batteriet används ju egentligen bara vid start, när bilen är igång går ju hela orginalelsystemet på generatorn plus att batteriet laddas. Drar du sedan ström från det bakre batteriet så kommer det att laddas via kablarna som sitter kopplade på det främre, mestadelen av den laddströmen går in in i det främre batteriet öht utan går via polskorna direjt från generatorn in i kablen till det bakre batteriet. Drar du sedan ur ström ur ett av batterierna kommer det andra ligga och ladda upp det, vilket innebär att båda batterier tar slut samtidigt.
Where´s the problem?

Senast redigerat av M_icke_ (18 maj 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
k1mm0 tokfrans
18 maj 2010 · 982 Inlägg

jag har typ BARA blandat batteriet och algrig upplevt några problem med det heller smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Då säger vi såhär: Är det någon här som har haft problem med batterierna när han har blandat?
Då menar jag inte att ett 5år gammlat volvo orginal har lagt av 6 mån efter att man kopplat in ett i skuffen, utan om någons bil har pajjat flera nya/fullt fungerande batterier på rad efter enbart ngn vecka/månad och det inte beror på att man har stått och spelat slut på strömmen helt flera gånger så man djupurladdat batteriet(om det inte är gjort för det)?

Senast redigerat av M_icke_ (18 maj 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Sharky
18 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Blå rök, blixtar och Hollywoodliknande explosioner?

OK, seriöst då . "Problem" behöver man inte uppleva, problemet kan vara av den arten att likadana batterier skulle ha fungerat mycket bättre.

Jag skulle nog hävda att om man kan undvika det - så skall man inte blanda.
Men visst kan man blanda. En sorglig sak kan vara det att om man har två halvtaskiga batterier och slänger dit ett till nytt skitbra batteri så kan man nullifiera det batteriet genom att det kommer att ha som enda uppgift att ladda upp dom andra två......

Men för att VETA så måste man räkna på det exakta fallet och mäta på det. Och då kanske man kommer fram till att man bara tillgodogör sig  - låt oss säga - 49Ah av sitt nya 80Ah batteri eftersom resten går åt att ladda upp två dåliga batterier. Och skulle jag mäta fram ett sådant resultat - då kallar jag det för problem.

/Göran


M_icke_ skrev:
Då säger vi såhär: Är det någon här som har haft problem med batterierna när han har blandat?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2010 · 8 744 Inlägg

M_icke_ När man har olika batteri fram & bak och kör med ett skiljerelä så är det inga problem nej eftersom (som du sa) när batterierna väl är ihopkopplade så är även generatorn inkopplad. Men om man kör utan skiljerelä eller om man har flera olika batterier bak som är sammakopplade så kan man få dom problem som Sharky just nämnde. Det är därför som jag fortsätter hävda att man inte bör blanda batterier, iaf inte om dom är konstant sammankopplade!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
M_icke_ När man har olika batteri fram & bak och kör med ett skiljerelä så är det inga problem nej eftersom (som du sa) när batterierna väl är ihopkopplade så är även generatorn inkopplad. Men om man kör utan skiljerelä eller om man har flera olika batterier bak som är sammakopplade så kan man få dom problem som Sharky just nämnde. Det är därför som jag fortsätter hävda att man inte bör blanda batterier, iaf inte om dom är konstant sammankopplade!

Men då är det ju som sagt enbart problem om batterierna bak är dåliga, då hade man ju haft problem även om det fram hade varit likadant?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Blårök blixtar mm var verkligen inte vad jag tänkte på, mer att batterierna stillsamt somnade in.

Men om man nu har två halvtaskiga batterier och slänger dit ett till så är det ju skitsamma om det är lika dant eller inte. Kommer ju bli dålig kräm i det i vilket fall..

Frågan handlade mer om man har ett batteri som man vet att är bra, sen slänger dit ett till och efter ett litet tag märker en tydligt försämring i systemet eller i startbatteriet.
Det är ju ganska lätt att mäta sig fram till med en multimeter om man skulle misstänka en försämring..

Personligen har jag aldrig varit med om några som helst problem med parallellkopplade batterier. Har tidigare haft ett lastbilsbatteri a la 225Ah och det funkade hur fint som helst.

Sharky skrev:
Blå rök, blixtar och Hollywoodliknande explosioner?

OK, seriöst då . "Problem" behöver man inte uppleva, problemet kan vara av den arten att likadana batterier skulle ha fungerat mycket bättre.

Jag skulle nog hävda att om man kan undvika det - så skall man inte blanda.
Men visst kan man blanda. En sorglig sak kan vara det att om man har två halvtaskiga batterier och slänger dit ett till nytt skitbra batteri så kan man nullifiera det batteriet genom att det kommer att ha som enda uppgift att ladda upp dom andra två......

Men för att VETA så måste man räkna på det exakta fallet och mäta på det. Och då kanske man kommer fram till att man bara tillgodogör sig  - låt oss säga - 49Ah av sitt nya 80Ah batteri eftersom resten går åt att ladda upp två dåliga batterier. Och skulle jag mäta fram ett sådant resultat - då kallar jag det för problem.

/Göran


M_icke_ skrev:
Då säger vi såhär: Är det någon här som har haft problem med batterierna när han har blandat?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
18 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
Blå rök, blixtar och Hollywoodliknande explosioner?

OK, seriöst då . "Problem" behöver man inte uppleva, problemet kan vara av den arten att likadana batterier skulle ha fungerat mycket bättre.

Jag skulle nog hävda att om man kan undvika det - så skall man inte blanda.
Men visst kan man blanda. En sorglig sak kan vara det att om man har två halvtaskiga batterier och slänger dit ett till nytt skitbra batteri så kan man nullifiera det batteriet genom att det kommer att ha som enda uppgift att ladda upp dom andra två......

Men för att VETA så måste man räkna på det exakta fallet och mäta på det. Och då kanske man kommer fram till att man bara tillgodogör sig  - låt oss säga - 49Ah av sitt nya 80Ah batteri eftersom resten går åt att ladda upp två dåliga batterier. Och skulle jag mäta fram ett sådant resultat - då kallar jag det för problem.

/Göran


M_icke_ skrev:
Då säger vi såhär: Är det någon här som har haft problem med batterierna när han har blandat?

Och DÄR kom en bra beskrivning för lastbalanseringen batterierna gärna vill göra wink
ÄNTLIGEN.
Tack Göran.

Dock påverkar batterierns skick mer än själva grundkapaciteten hurpass det balanserar....


M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
M_icke_ När man har olika batteri fram & bak och kör med ett skiljerelä så är det inga problem nej eftersom (som du sa) när batterierna väl är ihopkopplade så är även generatorn inkopplad. Men om man kör utan skiljerelä eller om man har flera olika batterier bak som är sammakopplade så kan man få dom problem som Sharky just nämnde. Det är därför som jag fortsätter hävda att man inte bör blanda batterier, iaf inte om dom är konstant sammankopplade!

Men då är det ju som sagt enbart problem om batterierna bak är dåliga, då hade man ju haft problem även om det fram hade varit likadant?!

Spelar INGEN roll vilket batteri som mår dåligt.
Räcker att NGT av dem är halvdant så dras resten med.....


Vidare....(rent allmänt nu)

Skall vi diskutera seriekopplingsfrågan mer?
Man KAN börja gå in lite mer på djupet och upptäcka lite roliga saker som t.ex. Tudor INTE nämnt i som handbok wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Lonefox skrev:

Sharky skrev:
Blå rök, blixtar och Hollywoodliknande explosioner?

OK, seriöst då . "Problem" behöver man inte uppleva, problemet kan vara av den arten att likadana batterier skulle ha fungerat mycket bättre.

Jag skulle nog hävda att om man kan undvika det - så skall man inte blanda.
Men visst kan man blanda. En sorglig sak kan vara det att om man har två halvtaskiga batterier och slänger dit ett till nytt skitbra batteri så kan man nullifiera det batteriet genom att det kommer att ha som enda uppgift att ladda upp dom andra två......

Men för att VETA så måste man räkna på det exakta fallet och mäta på det. Och då kanske man kommer fram till att man bara tillgodogör sig  - låt oss säga - 49Ah av sitt nya 80Ah batteri eftersom resten går åt att ladda upp två dåliga batterier. Och skulle jag mäta fram ett sådant resultat - då kallar jag det för problem.

/Göran


M_icke_ skrev:
Då säger vi såhär: Är det någon här som har haft problem med batterierna när han har blandat?

Och DÄR kom en bra beskrivning för lastbalanseringen batterierna gärna vill göra wink
ÄNTLIGEN.
Tack Göran.

Dock påverkar batterierns skick mer än själva grundkapaciteten hurpass det balanserar....


M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
M_icke_ När man har olika batteri fram & bak och kör med ett skiljerelä så är det inga problem nej eftersom (som du sa) när batterierna väl är ihopkopplade så är även generatorn inkopplad. Men om man kör utan skiljerelä eller om man har flera olika batterier bak som är sammakopplade så kan man få dom problem som Sharky just nämnde. Det är därför som jag fortsätter hävda att man inte bör blanda batterier, iaf inte om dom är konstant sammankopplade!

Men då är det ju som sagt enbart problem om batterierna bak är dåliga, då hade man ju haft problem även om det fram hade varit likadant?!

Spelar INGEN roll vilket batteri som mår dåligt.
Räcker att NGT av dem är halvdant så dras resten med.....


Vidare....(rent allmänt nu)

Skall vi diskutera seriekopplingsfrågan mer?
Man KAN börja gå in lite mer på djupet och upptäcka lite roliga saker som t.ex. Tudor INTE nämnt i som handbok wink

Vet inte vad du snackar om nu, jag trodde de va parallellkoppling vi diskuterade..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Lonefox skrev:

Sharky skrev:
Blå rök, blixtar och Hollywoodliknande explosioner?

OK, seriöst då . "Problem" behöver man inte uppleva, problemet kan vara av den arten att likadana batterier skulle ha fungerat mycket bättre.

Jag skulle nog hävda att om man kan undvika det - så skall man inte blanda.
Men visst kan man blanda. En sorglig sak kan vara det att om man har två halvtaskiga batterier och slänger dit ett till nytt skitbra batteri så kan man nullifiera det batteriet genom att det kommer att ha som enda uppgift att ladda upp dom andra två......

Men för att VETA så måste man räkna på det exakta fallet och mäta på det. Och då kanske man kommer fram till att man bara tillgodogör sig  - låt oss säga - 49Ah av sitt nya 80Ah batteri eftersom resten går åt att ladda upp två dåliga batterier. Och skulle jag mäta fram ett sådant resultat - då kallar jag det för problem.

/Göran


M_icke_ skrev:
Då säger vi såhär: Är det någon här som har haft problem med batterierna när han har blandat?

Och DÄR kom en bra beskrivning för lastbalanseringen batterierna gärna vill göra wink
ÄNTLIGEN.
Tack Göran.

Dock påverkar batterierns skick mer än själva grundkapaciteten hurpass det balanserar....


M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
M_icke_ När man har olika batteri fram & bak och kör med ett skiljerelä så är det inga problem nej eftersom (som du sa) när batterierna väl är ihopkopplade så är även generatorn inkopplad. Men om man kör utan skiljerelä eller om man har flera olika batterier bak som är sammakopplade så kan man få dom problem som Sharky just nämnde. Det är därför som jag fortsätter hävda att man inte bör blanda batterier, iaf inte om dom är konstant sammankopplade!

Men då är det ju som sagt enbart problem om batterierna bak är dåliga, då hade man ju haft problem även om det fram hade varit likadant?!

Spelar INGEN roll vilket batteri som mår dåligt.
Räcker att NGT av dem är halvdant så dras resten med.....


Vidare....(rent allmänt nu)

Skall vi diskutera seriekopplingsfrågan mer?
Man KAN börja gå in lite mer på djupet och upptäcka lite roliga saker som t.ex. Tudor INTE nämnt i som handbok wink

Förlåt jag tog som exempel att det var dom bakre som måde dåligt och man bytte det främre, fortfarande var grundfrågan om man kan parallellkoppla flera friska batterier!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang