Kan man blanda olika batterier eller inte?

Lonefox Bad music kills good sound
18 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Det var inte JAG som nämnde seriekoppling först, jag spann vidare på volvo_940Rs inlägg med kopierad fakta.
Tudor borde ju veta vad de säger, men de har inte tagit med lite rolig fakta kring ämnet wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M_icke_
18 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Lonefox skrev:
Det var inte JAG som nämnde seriekoppling först, jag spann vidare på volvo_940Rs inlägg med kopierad fakta.
Tudor borde ju veta vad de säger, men de har inte tagit med lite rolig fakta kring ämnet wink

Vad för fakta?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Drönirettab
18 maj 2010 · 21 761 Inlägg

BJonsson skrev:
Det jag har lärt mig är följande: Man ska INTE blanda batterier av olika amp styrka pga av att en kedja aldrig blir starkare än den svagaste länken,dvs ett batteri i dåligt skick typ 70amp ska ej blandas med ett friskt batteri på tex 90amp men i den tråden sägs det att det man i stort sett kan blanda hur som helst.

Är något batteri dåligt så ger det ju ingen speciell hjälp, sånt ska man förstås undvika.

Att parallellkoppla batterier med olika kapaciteter i en batteribank (dvs tätt monterade) går att göra, men det är inte optimalt. Får systemet mer eller mindre kontinuerlig laddning så är det liten risk att något batteri pajjar i förtid, men vid djupurladdningar så riskerar det minsta batteriet att bli mer urdraget än det större batteriet.

Detta kan innebära att det större kanske dras ur till 50% medan det mindre dras ur till 75% (bara exempel), då är urladdningen "skadlig" för det mindre batteriet men "acceptabel" för det större. Batteriet går ju kanske inte sönder direkt, men det slits onödigt mycket.

Gör man en spänningsmätning på batteribanken så kan det visa hyfsad spänning, men mäter man varje batteri individuellt så kan det visa sig att ena batteriet har märkbart lägre vilospänning än övriga. Håller man koll på laddningsstatus hos varje enskillt batteri och gör underhållsladdning vid behov så är risken liten att något batteri mår dåligt, men alla har ju inte sån koll.

Bla av den anledningen är det bättre att rekommendera likadana batterier. smile

Lonefox Bad music kills good sound
19 maj 2010 · 7 241 Inlägg

M_icke_ skrev:

Lonefox skrev:
Det var inte JAG som nämnde seriekoppling först, jag spann vidare på volvo_940Rs inlägg med kopierad fakta.
Tudor borde ju veta vad de säger, men de har inte tagit med lite rolig fakta kring ämnet wink

Vad för fakta?

Tja att batterierna är uppbyggda kring seriekopplade celler på 2V styck tex....

Vet man bara kapaciteten i varje cell så kan man leka med olika spänningar ganska enkelt då man KAN använda batterier på 2V och forsätta bygga kedjan för att öka spänningen till önskat värde, så länge det är samma kapacitet som i cellerna i ursprungsbatteriet.

UNDRAR varför de inte nämner detta? big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
19 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Så summa sumarum: Man kan blanda batterier, men man bör inte

Booyakasha!
M_icke_
19 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:
Så summa sumarum: Man kan blanda batterier, men man bör inte

Jag skulle vilja säga att man kan blanda så länge man inte tänker djupurladda.
Iaf bör man ha batteriseparator..

Senast redigerat av M_icke_ (19 maj 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Engman2
20 maj 2010 · 7 Inlägg

Jag har blandat med olika batterier och de har fungerat hur bra som helst i min V70, Ja hade ett vanligt original batteri på 65amp fram och ett Varta 200amp lastbilsbatteri och ett Banner Running Bull på 95amp bak det har fungerat klockrent hela tiden

Sharky
20 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Det är precis det vi skriver , dvs att man kan blanda.
Problemet är att veta hur mycket sämre det är än att inte blanda.

"fungerar hur bra som helst" är ju inte riktigt samma sak som att man vet att det fungerar lika bra som om man skulle ha låtit bli att blanda.

Hänger du med?

/Göran

P.S Jag säger inte att du har gjort något fel - jag är bara en tjurig ingenjör....



Engman2 skrev:
Jag har blandat med olika batterier och de har fungerat hur bra som helst i min V70, Ja hade ett vanligt original batteri på 65amp fram och ett Varta 200amp lastbilsbatteri och ett Banner Running Bull på 95amp bak det har fungerat klockrent hela tiden

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lonefox Bad music kills good sound
20 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
Det är precis det vi skriver , dvs att man kan blanda.
Problemet är att veta hur mycket sämre det är än att inte blanda.

"fungerar hur bra som helst" är ju inte riktigt samma sak som att man vet att det fungerar lika bra som om man skulle ha låtit bli att blanda.

Hänger du med?

/Göran

P.S Jag säger inte att du har gjort något fel - jag är bara en tjurig ingenjör....



Engman2 skrev:
Jag har blandat med olika batterier och de har fungerat hur bra som helst i min V70, Ja hade ett vanligt original batteri på 65amp fram och ett Varta 200amp lastbilsbatteri och ett Banner Running Bull på 95amp bak det har fungerat klockrent hela tiden

Nu skall jag vara elak. Jag ger inte mkt för teknikerna och ingenjöerna på mitt jobb. "Men det funkar ju i cad:en" är ngt vi får höra allt för ofta ;-)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sharky
20 maj 2010 · 10 287 Inlägg

OT:

Jag har haft den stora turen att få sitta på alla stolar. Jag har både räknat på konstruktioner, cad:at dom, verifierat på del system och systemnivå och installerat och verifierat tillsammans med kund. Jag har dessutom varit tvungen att sitta med under live förhållanden när man har kört mina system - tex mätdatainsamlingssystem till attackhelikoptrar (TOW robotar). Dessutom så sitter jag numera i en sådan situation att jag vet hur milsvid skillnad det kan vara mellan "end user perception" och faktiskt systemprestanda. Mina gamla split-boxar för audiosignaler används fortfarande efter mer än 20 år eftersom det inte finns någon mera robust problemlösare för bla jordslingor och potentialskillnader.

/Göran



Lonefox skrev:
Nu skall jag vara elak. Jag ger inte mkt för teknikerna och ingenjöerna på mitt jobb. "Men det funkar ju i cad:en" är ngt vi får höra allt för ofta ;-)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lonefox Bad music kills good sound
20 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
OT:

Jag har haft den stora turen att få sitta på alla stolar. Jag har både räknat på konstruktioner, cad:at dom, verifierat på del system och systemnivå och installerat och verifierat tillsammans med kund. Jag har dessutom varit tvungen att sitta med under live förhållanden när man har kört mina system - tex mätdatainsamlingssystem till attackhelikoptrar (TOW robotar). Dessutom så sitter jag numera i en sådan situation att jag vet hur milsvid skillnad det kan vara mellan "end user perception" och faktiskt systemprestanda. Mina gamla split-boxar för audiosignaler används fortfarande efter mer än 20 år eftersom det inte finns någon mera robust problemlösare för bla jordslingor och potentialskillnader.

/Göran



Lonefox skrev:
Nu skall jag vara elak. Jag ger inte mkt för teknikerna och ingenjöerna på mitt jobb. "Men det funkar ju i cad:en" är ngt vi får höra allt för ofta ;-)

Jag hoppas innerligt att du förstod att jag faktiskt SKÄMTADE?
smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sharky
20 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Jadå...

Jag skämtar aldrig såvida jag inte har sagt till i förväg.

/Göran

Lonefox skrev:
Jag hoppas innerligt att du förstod att jag faktiskt SKÄMTADE?
smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lonefox Bad music kills good sound
20 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
Jadå...

Jag skämtar aldrig såvida jag inte har sagt till i förväg.

/Göran

Lonefox skrev:
Jag hoppas innerligt att du förstod att jag faktiskt SKÄMTADE?
smile

Du är så.........torr.....

Men nåväl.

Softis sammanfattade det vi sagt rätt bra iaf.

Man KAN blanda batterier men man BÖR inte pga hur det funkar i praktiken.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
schnauz
20 maj 2010 · 1 758 Inlägg

Lonefox skrev:
Tja att batterierna är uppbyggda kring seriekopplade celler på 2V styck tex....
Vet man bara kapaciteten i varje cell så kan man leka med olika spänningar ganska enkelt då man KAN använda batterier på 2V och forsätta bygga kedjan för att öka spänningen till önskat värde, så länge det är samma kapacitet som i cellerna i ursprungsbatteriet.

Tänkte bara påpeka att det fetmarkerade i texten ovanför är väldigt intressant i sammanhanget!
Det är nämligen ett ypperligt exempel på hur det blir om en länk i "batterikedjan" är dålig. Om en cell i batteriet är dålig (till exempel på grund av att plattorna har korroderat) så funkar ju hela batteriet dåligt. Mäter man polspänningen (alltså över alla cellerna) så är värdet antagligen lite lågt, men inte så farligt - bara att ladda lite och mäta på generatorn när man ändå håller på kanske? Efter laddningen mäter man igen och om cellen inte är allt för dålig så får man antagligen ett godkänt värde. Allt är frid och fröjd? Njäe, ganska snart kommer batteriet återigen ha låg polspänning, trots att man precis varit duktig och bytt kol i generatorn och försäkrat sig om att laddningen funkar som den ska. Vad tusan?
Mäter man i stället över varje cell för sig märker man dock att batteriet är kasst.
Som redan påpekats så kommer den dåliga cellen att ladda ur först och de friska cellerna kommer under denna process att "hjälpa" den dåliga cellen och således ladda ur (och slitas ut) snabbare de också. Klassisk ond cirkel - de övriga cellerna dras med i fallet eftersom de tvingas jobba på högvarv för att kompensera för den dåliga cellen.

Sen är det bara att tänka sig att varje cell istället är ett helt batteri.

Edit: kör en liten parallell också, bara för att jag är på så bra humör idag:
Tänk dig att du och din kollega Roger jobbar på ett företag där ni tillsammans ska packa 500 lådor bananer om dan.
En vacker dag i juni dyker Roger upp med ena armen inpackad i gips. Innebär förstås att du får stressa för att se till att de 500 lådorna blir packade. Funkar kanske bra några dagar, men efter två veckor börjar du känna sig riktigt sliten och efter en månad blir du sjukskriven för stressrelaterade magsår. Inget vidare...

Senast redigerat av schnauz (20 maj 2010)

jimmyostrom
20 maj 2010 · 560 Inlägg
Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
_Jeppe_
20 maj 2010 · 60 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Lite tips på bra läsning:

http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Tack! Äntligen ngn som kmr med fakta från ett test! big_smile

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010
Saab 9-5 SC 2,3T Vector Biopower "Saab Performance Crew" (2008)
Ford Focus 2.0 kombi "European Master 2010" (2000)
Frissan
20 maj 2010 · 4 693 Inlägg

_Jeppe_ skrev:

jimmyostrom skrev:
Lite tips på bra läsning:

http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Tack! Äntligen ngn som kmr med fakta från ett test! big_smile

Enligt dom så kan man blanda hur man vill.
Men ser ingen mening med det.
Någon annan som gör det?

Booyakasha!
_Jeppe_
20 maj 2010 · 60 Inlägg

Softis skrev:

_Jeppe_ skrev:

jimmyostrom skrev:
Lite tips på bra läsning:

http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Tack! Äntligen ngn som kmr med fakta från ett test! big_smile

Enligt dom så kan man blanda hur man vill.
Men ser ingen mening med det.
Någon annan som gör det?

Ja faktiskt! Jag tänkte köra med exide maxxima 900 DC överallt men redan när ja skulle sätta dit de fram fick ja problem. Kunde inte stänga huven pga att batteriet va för högt. Därför det blev biltemas underhållsfria på 75 Ah som va de batteri med mest kapacitet som jag kunde få plats med fram.

Nästa problem var när ja skulle ha batteri i baljan. samma sak där, fick inte plats stående så fick lägga maxxima batterierna ner (tippsäkert 180 grader för de som inte vet)

Så visst kan man ha anledningar te de wink

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010
Saab 9-5 SC 2,3T Vector Biopower "Saab Performance Crew" (2008)
Ford Focus 2.0 kombi "European Master 2010" (2000)
M_icke_
20 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:

_Jeppe_ skrev:

jimmyostrom skrev:
Lite tips på bra läsning:

http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Tack! Äntligen ngn som kmr med fakta från ett test! big_smile

Enligt dom så kan man blanda hur man vill.
Men ser ingen mening med det.
Någon annan som gör det?

Jag ser stor mening med det!

2 vanliga start-batteri klarar inte leverera den ström mina steg behöver utan spänningsdippar, därför slängde jag istället in ett 225Ah lastbilsbatteri bak, klarade utan problem leverera tillräckligt med ström och kunde dessutom spela väldigt länge.. Menar du då att jag måste ha ett sånt fram med?!
Sedan blev det att byta till ett mindre batteri som får plats i reservhjulsbaljan men fortfarande för stort för att ha fram..
Vet inte hur stor batterihylla du har i motorrummet i din Saab 9000..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
20 maj 2010 · 4 693 Inlägg

M_icke_ skrev:

Softis skrev:

_Jeppe_ skrev:

Tack! Äntligen ngn som kmr med fakta från ett test! big_smile

Enligt dom så kan man blanda hur man vill.
Men ser ingen mening med det.
Någon annan som gör det?

Jag ser stor mening med det!

2 vanliga start-batteri klarar inte leverera den ström mina steg behöver utan spänningsdippar, därför slängde jag istället in ett 225Ah lastbilsbatteri bak, klarade utan problem leverera tillräckligt med ström och kunde dessutom spela väldigt länge.. Menar du då att jag måste ha ett sånt fram med?!
Sedan blev det att byta till ett mindre batteri som får plats i reservhjulsbaljan men fortfarande för stort för att ha fram..
Vet inte hur stor batterihylla du har i motorrummet i din Saab 9000..

Har inget batteri fram wink

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang