Kan man blanda olika batterier eller inte?

M_icke_
20 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:

M_icke_ skrev:

Softis skrev:

Enligt dom så kan man blanda hur man vill.
Men ser ingen mening med det.
Någon annan som gör det?

Jag ser stor mening med det!

2 vanliga start-batteri klarar inte leverera den ström mina steg behöver utan spänningsdippar, därför slängde jag istället in ett 225Ah lastbilsbatteri bak, klarade utan problem leverera tillräckligt med ström och kunde dessutom spela väldigt länge.. Menar du då att jag måste ha ett sånt fram med?!
Sedan blev det att byta till ett mindre batteri som får plats i reservhjulsbaljan men fortfarande för stort för att ha fram..
Vet inte hur stor batterihylla du har i motorrummet i din Saab 9000..

Har inget batteri fram wink

Nej men nu har jag och antagligen de flesta andra det...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 maj 2010 · 2 853 Inlägg

...

Senast redigerat av pattilatti2 (29 maj 2010)

Sydeken
1 april 2012 · 750 Inlägg

Sorry för att jag livar upp gammal tråd men har en fråga ang detta, i dags läget har jag 2st banner running bull 95ah som är ett halvår gamla. Nu hade jag tänkt köpa 2st till av samma modell och samma ah men inte samma ålder. Min fråga då, är det okej att blanda så?

Mvh

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Janneutanb
1 april 2012 · 7 271 Inlägg

Sydeken skrev:
Sorry för att jag livar upp gammal tråd men har en fråga ang detta, i dags läget har jag 2st banner running bull 95ah som är ett halvår gamla. Nu hade jag tänkt köpa 2st till av samma modell och samma ah men inte samma ålder. Min fråga då, är det okej att blanda så?

Mvh

Om alla är i bra skick så ja.

Sydeken
1 april 2012 · 750 Inlägg

Brains skrev:

Sydeken skrev:
Sorry för att jag livar upp gammal tråd men har en fråga ang detta, i dags läget har jag 2st banner running bull 95ah som är ett halvår gamla. Nu hade jag tänkt köpa 2st till av samma modell och samma ah men inte samma ålder. Min fråga då, är det okej att blanda så?

Mvh

Om alla är i bra skick så ja.

Okej men mina batterier som jag har nu ligger på 13 v ungefär och ett av dom jag tänkte köpa ligger på 13,3 - 13,4 v kan man blanda dom då? smile
Med vänlig hälsning, Sydeken

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
BJonsson
1 april 2012 · 4 074 Inlägg

Sydeken skrev:

Brains skrev:

Sydeken skrev:
Sorry för att jag livar upp gammal tråd men har en fråga ang detta, i dags läget har jag 2st banner running bull 95ah som är ett halvår gamla. Nu hade jag tänkt köpa 2st till av samma modell och samma ah men inte samma ålder. Min fråga då, är det okej att blanda så?

Mvh

Om alla är i bra skick så ja.

Okej men mina batterier som jag har nu ligger på 13 v ungefär och ett av dom jag tänkte köpa ligger på 13,3 - 13,4 v kan man blanda dom då? smile
Med vänlig hälsning, Sydeken

Man KAN blanda hur som helst! smile
Men det är ju så att dom andra batterierna anpassar sig efter det som är sämst.
Om ett batteri är nyladdat och ligger då på 13.1 volt och 2 andra nyladdade ligger på 13.7 volt så kommer det sämre batteriet bestämma och dom andra två lägger sig på den nivån.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang