Min Skyline R32 GTR 1994

Köpte den här bilen för det var en bil som jag fastnade för modellen är tidlös, låg och hård. Jag får skylla på Gran Turismo till playstation att det etsade sig fast, och när den här bilen dök upp så kunde jag inte motstå den. En tonårsdröm som blev sann till sist.
  • 34 Följare
  • 87 667 Visningar
  • Projektet avslutat 25 juni 2014
Madhouse
28 oktober 2010 · 1 079 Inlägg

lindstrome skrev:
fyfan ! detta ser mycket bra ut !! vart köpte du skivorna? antar att det blir andra belägg också? typ red stuff?

Skivorna är köpt genom sellholms, stort tack till Richard där som lyckades hitta dessa skivor åt mig var inte helt självklart. De kostade dock en del, det är ju lösa nav så det var bara själva skivorna jag köpte de gick lös på 7200kr inkl frakt. Men nu är det rätt skivor till mina Alcon/Grex bromsok, Beläggen som används är Pagid.

Senast redigerat av Madhouse (28 oktober 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
30 oktober 2010 · 1 079 Inlägg

Idag har jag monterat mina nya bromsskivor mkt vackert blev det. nu väntar jag på min växellåda, när jag får den så blir det montering av mina nya koppling, nyrenoverad låda, ny 3" racekat, sedan blir det att kränga på nya däck på fälgarna sen är bilen fit for fight för sommaren 2011. Får se vad det blir av fälgarna känner jag att jag har råd så vill jag gärna få dom fixade inför denna sommar. Får se hur det blir.
Givetvis glömde jag kameran och telefonen hemma så fick inte några bilder på skivorna monterade. Men kan säga att det ser väldigt bra ut. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24918/large/1012515_reespz.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
11 november 2010 · 1 079 Inlägg

En liten uppdatering från min "växellådsguru" det som måste bytas är en del saker:
# Lager ingående
# Lager mellanaxel (backen - femman)
# Lager i mellanplattan
# Synk 2
# Synk 3
# Synk 4
# Oljeplugg
# Packning frontkåpa (kopplingskåpa)
# Packning lock växelförare
# Packning lock fördelar låda
# Stålkula (2st)
# Fjäder till ovan (2st)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24918/1017621_sxcshu.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/201466-2125452.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
calle2jz
11 november 2010 · 371 Inlägg

älskar din skyline !

Madhouse
11 november 2010 · 1 079 Inlägg

lindstrome skrev:
älskar din skyline !

kul att du gillar den. cool

Senast redigerat av Madhouse (11 november 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
13 november 2010 · 1 079 Inlägg

Var uppe i garaget och passade på att ta kort på bromsarna när dom satt på plats. Just nu väntar jag på att växellådan ska bli klar, under tiden försöker jag hålla utgifterna låga så lätt man handlar på sig saker med en sån här bil. big_smile

https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/201466-2126626.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Janneutanb
13 november 2010 · 7 271 Inlägg

Madhouse skrev:
Var uppe i garaget och passade på att ta kort på bromsarna när dom satt på plats. Just nu väntar jag på att växellådan ska bli klar, under tiden försöker jag hålla utgifterna låga så lätt man handlar på sig saker med en sån här bil. big_smile

http://www1.garaget.org/archive/25/2491 … 126626.jpg

Det där är så jävla sant! big_smile

lill3bror
23 november 2010 · 1 397 Inlägg

har kollat igenom alla sidor och är impad till max=D riktigt kul bil.. är det meningen att någon ska få ihop växellådan sen? så många delar hmm

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Madhouse
23 november 2010 · 1 079 Inlägg

lill3bror skrev:
har kollat igenom alla sidor och är impad till max=D riktigt kul bil.. är det meningen att någon ska få ihop växellådan sen? så många delar hmm

Får väl se vad som blir över när allt är ihopsatt haha, nä har fullt förtroende för han som renoverar lådan han har gjort det ett antal ggr. Jag skulle aldrig ge mig på nåt dylikt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
antonknast
24 november 2010 · 44 Inlägg

Riktigt grymt bygge! Ska definitivt följas smile

Madhouse
11 december 2010 · 1 079 Inlägg

Ingen bilduppdatering, men det börjar dra ihop sig med växellådan, det mesta av delarna har kommit det saknades dock ett lager så nu börjar det bli lite spännande. Ska ta mig en funderare på vilken olja man ska köra på i lådan, fördelningslådan. Castrol kan väl aldrig bli fel.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
lill3bror
11 december 2010 · 1 397 Inlägg

Finns det inte en såndär olja som alla skyline ägare rekomenderar ? har för mig att jag läst om de någonstans.. Castrol är ju bra grejjer.. Har själv inte hunnit titta på vilka oljor jag ska köra på, men de e synd att snåla när de gäller oljor. Tror att någon tidigare ägare på min gjort de, hade skitsvårt att få i 1an när lådan var kall. Fick dubbelkoppla....

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Madhouse
11 december 2010 · 1 079 Inlägg

lill3bror skrev:
Finns det inte en såndär olja som alla skyline ägare rekomenderar ? har för mig att jag läst om de någonstans.. Castrol är ju bra grejjer.. Har själv inte hunnit titta på vilka oljor jag ska köra på, men de e synd att snåla när de gäller oljor. Tror att någon tidigare ägare på min gjort de, hade skitsvårt att få i 1an när lådan var kall. Fick dubbelkoppla....

Jo jag tänkte köra på Castrol TAF-X GL 4/5 75W90 samma som jag kör med i framdiffen

en rekommendation från skylineforumet, tänkte följa det. Tips på bra/billiga ÅF man kan handla av uppskattas, är ju asdyrt med butikspriser på oljor.

Motor: tråg 4.5L filter 0.4L, dvs totalt 4.9L Castrol TWS Motorsport 10W60
Växellåda: 4.1L Castrol TAF-X GL 4/5 75W90
Fördelningslåda: 1.8L Castrol Transmax Z
Framdiff: 1L Castrol TAF-X GL 4/5 75W90
Bakdiff: 1.5L Castrol SAF-XJ GL 5 75W140
Kylsystem: 8.7L (åtgår ca 5liter vid byte) Castrol anti freeze
Bromsvätska: 0.5L Castrol SRF racing eller Motul RBF600
Servo olja: 0.9L Castrol Transmax Z
Attessa 4WD aktuator olja: Shell LMH S? (hydralolja för Citroen hydralfjädring)

Alternativet är att köra på Redline, testade det i lådan och upptäckte då att det lät i ett lager, kan varit räddningen från ras att man bytte till en tunnare olja. Att du har en tungjobbad låda kan vara att du har redline heavy shockproof i din då är det tungt när bilen är kall.

Senast redigerat av Madhouse (11 december 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
lill3bror
11 december 2010 · 1 397 Inlägg

Vi har ett ställe här i norrköping som heter Malmqvist & edling.. dom är svinbilliga.. http://www.malmquist-edling.com/

Vart bor du?

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Madhouse
11 december 2010 · 1 079 Inlägg

lill3bror skrev:
Vi har ett ställe här i norrköping som heter Malmqvist & edling.. dom är svinbilliga.. http://www.malmquist-edling.com/

Vart bor du?

Bor i Dalarna, har lådan nere i Jönköping så man kanske skulle tagit kontakt med dom och köpt en 20liters dunk till bra pris om de har bra priser så kan det löna sig.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
lill3bror
11 december 2010 · 1 397 Inlägg

Ja.. de kan jag rekommendera.. du åker ju ändå förbi big_smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
JofooN Skrap
11 december 2010 · 2 098 Inlägg

fränt projekt! smile kommer kolla in då & då, men kommer trolligen inte skriva så mycket smile lycka´till

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Madhouse
30 januari 2011 · 1 079 Inlägg

Äntligen börjar det ta sig med min växellåda, efter mkt strul att få tag i delar så är nu lådan stort sett klar saknas ett lager som kommer om en vecka eller två, dessutom har han som renoverar min låda hittat felet som orsakar missljudet, ett lager mitt i lådan av fel typ  (förmodligen pirat) hade snurrat med lite och orsakat repor i godset det satt inte så hårt men det nya lagret fick pressas i med 3ton så nu är det fixat. Kunde kanske ha slutat riktigt illa. Lådan har varit isär förut då någon missat montera en del småsaker som i sig inte är livsviktiga för funktionen och sen visar det sig att någon riktig tattare varit i farten och använt piratgrejer när man köper såna här bilar så kan det löna sig att gå igenom allt noga.

repor
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24918/1048971_d8nxpg.jpg

lagret till vänster är fel, fler mindre kulor och inte original nissan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24918/1048972_0ac251.jpg

Så nu saknas bara det ingående lagret som ska pressas i så fort det kommer, förmodligen inom ett par veckor.

Senast redigerat av Madhouse (30 januari 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
calle2jz
30 januari 2011 · 371 Inlägg

skönt att du börjar uppdatera igen!
har vart lite dött här på sistone!

Madhouse
31 januari 2011 · 1 079 Inlägg

lindstrome skrev:
skönt att du börjar uppdatera igen!
har vart lite dött här på sistone!

Japp inte hänt så mkt pga strul/förseningar att få tag i delar typ väntat på delar sen i november. Nu är det bara ett lager som jag väntar på så är lådan klar för montering, ska lägga order på lite oljor samt nya däck nu i veckan med. Sedan blir det montering och få allt att lira.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang