2490
Sök

12st basar, hjälp med koppling

4 693 Inlägg
23 maj 2010
Winterdrift skrev:
Drönirettab skrev:
500 liter netto med 6 st 6" portar, rören är så korta att trattarna sitter mot varandra. Bör bli omkring 45 Hz avstämning. Fast större låda skulle egentligen behövas för att utnyttja basarna ordentligt tycker jag. smile

Mnjaa?
http://img534.imageshack.us/img534/3071/ldan.jpg

Jag får det till 13.2cm rörstump plus trappar för 45 hz avstämning

Du räknade ju på 66 hz och dröni på 45

Booyakasha!

Osponsrad
1 631 Inlägg
23 maj 2010
Jag hade skaffat ett steg till. Det kommer man nog långt med, Jag e trött nu så lita inte på vad jag skriver tongue

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

21 761 Inlägg
23 maj 2010
Winterdrift skrev:

Ska jag vara noggrann så säger mitt program ca 11,2 cm total portlängd, vilket skulle ge 3,2 cm rörstump (4 cm per tratt räknas bort). Kollar jag med portuträknaren hos Carstereo.com så säger den ca 7,1 cm total portlängd, vilket i teorin inte funkar eftersom 8 cm ska räknas bort.

I princip alla beräkningsprogram visar olika portlängder pga olika uträkningsformler. Vilket program som visar mest rätt (eller minst fel) är svårt att bedömma, fast egentligen spelar det ingen roll eftersom portlängderna/avstämningarna ändå inte stämmer när man spelar riktigt högt.

Sedan håller jag med Tokken, i den typen av låda har det inte så stor betydelse med någon cm hit eller dit. smile

221 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Har kollat lite nu, å 550 liter är nog max. Så om vi ska sammanfatta de hela, så borde en 500liter låda med 6 6" portar, 12cm långa inkl. trattar spela bra? Är det bättre och göra 2 lådor med 4 basar/3 rör i varje, eller en stor?

21 761 Inlägg
23 maj 2010
550 liter, menar du yttermåttet på lådan?

500 liter basreflex avstämt till 45 Hz ska spela högre än med sluten låda, men lådan spelar nog högst vid 55-60 Hz tror jag. För att få mer tryck vid lägre frekvenser så behövs troligen större låda. Detta är förstås gissningar utifrån mitt beräkningsprogram, jag har inte byggt ljud i en Golf och kan inte säga säkert hur sakerna kommer att fungera. smile

Att dela upp lådan i flera kammare ger bättre stabilitet, sedan är risken mindre att de övriga basarna påverkas om en bas går sönder.

365 Inlägg
23 maj 2010
Softis skrev:

Jag visade bara vart man skulle hamna med enbart trattar som det föreslogs på bilden, dvs

Tokken skrev:
Å hur vet du att det där är plus trattar..? Och inte totalt.. I och med att det försvinner in ett antal centimeter i trattarna.

För att.... jag redan räknat av den teoretiska portlängden var tratt medför.

Annars skulle jag väl inte skriva specifik längd på rörstumpen mellan trattarna?

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

16 197 Inlägg
23 maj 2010
Bacemaker skrev:
Har kollat lite nu, å 550 liter är nog max. Så om vi ska sammanfatta de hela, så borde en 500liter låda med 6 6" portar, 12cm långa inkl. trattar spela bra? Är det bättre och göra 2 lådor med 4 basar/3 rör i varje, eller en stor?

mer än 550 liter borde du ju få plats me om du bygger lådan på plats i bilen?? dvs hela vägen bak till bakrutan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

365 Inlägg
23 maj 2010
Drönirettab skrev:
Winterdrift skrev:

Ska jag vara noggrann så säger mitt program ca 11,2 cm total portlängd, vilket skulle ge 3,2 cm rörstump (4 cm per tratt räknas bort). Kollar jag med portuträknaren hos Carstereo.com så säger den ca 7,1 cm total portlängd, vilket i teorin inte funkar eftersom 8 cm ska räknas bort.

I princip alla beräkningsprogram visar olika portlängder pga olika uträkningsformler. Vilket program som visar mest rätt (eller minst fel) är svårt att bedömma, fast egentligen spelar det ingen roll eftersom portlängderna/avstämningarna ändå inte stämmer när man spelar riktigt högt.

Sedan håller jag med Tokken, i den typen av låda har det inte så stor betydelse med någon cm hit eller dit. smile

Om röret är <12cm så räknas 2cm per tratt bort ist, enligt produktbeskrivningen på ljudia iaf

Men hursomhelst så skiljer ju alla program lite hit och dit, vill man vara säker så får man helt enkelt mäta upp impedanskurvan och ändra portlängderna utifrån den tongue

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

221 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Bacemaker skrev:

mer än 550 liter borde du ju få plats me om du bygger lådan på plats i bilen?? dvs hela vägen bak till bakrutan..

Jo de får ja allt, men vill ha kvar skiten som sitter där bak, tar lite plats me batterier, kablar steg etc.
Men några litrar till ska ja nog kunna klämma in. Så länge de dunkar så e de lungt wink

221 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:

500 liter basreflex avstämt till 45 Hz ska spela högre än med sluten låda, men lådan spelar nog högst vid 55-60 Hz tror jag. För att få mer tryck vid lägre frekvenser så behövs troligen större låda. Detta är förstås gissningar utifrån mitt beräkningsprogram, jag har inte byggt ljud i en Golf och kan inte säga säkert hur sakerna kommer att fungera. smile

Att dela upp lådan i flera kammare ger bättre stabilitet, sedan är risken mindre att de övriga basarna påverkas om en bas går sönder.

aa yttermått i å för sig.. Men spelar de högre me 500 liter portat än de ja har nu, så bygger ja nog om. måste bara hinna innan besiktningen om en vecka, sen e de för ont om tid efter det + att de e massa annat som ska göras. men de går ju ganska fort å smälla ihop de.
tack ska du ha för hjälpen iaf! smile

4 693 Inlägg
23 maj 2010
Winterdrift skrev:
Softis skrev:

Jag visade bara vart man skulle hamna med enbart trattar som det föreslogs på bilden, dvs

Tokken skrev:
Å hur vet du att det där är plus trattar..? Och inte totalt.. I och med att det försvinner in ett antal centimeter i trattarna.

För att.... jag redan räknat av den teoretiska portlängden var tratt medför.

Annars skulle jag väl inte skriva specifik längd på rörstumpen mellan trattarna?

Jaha, du tänkte så smile

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 maj 2010
Tänk på att du måste ha en stabil låda om du ska spela högt och dessto större lådan är dessto stabilare måste den vara.

Min låda på ca 1100L innemått ligger på 1500L yttermått och det var utan stagen om jag minns rätt.

Det är bättre att du bygger en bra låda för 8st istället för en dålig till 12st.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
23 maj 2010
Ja, det kommer antagligen låta bättre och spela högre med 8 st i rätt låda istället för 12 st i fel låda.

Booyakasha!

16 197 Inlägg
23 maj 2010
Softis skrev:
Ja, det kommer antagligen låta bättre och spela högre med 8 st i rätt låda istället för 12 st i fel låda.

jo många basar e inte alltid bra.. ( vet av mina problem i GASjettan)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

221 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Ursäkta om ja e tjatig:P men såg att du hade ränkat åt nån annan i forumet på 2 sånna här basar till 127 liter och 6" rör som är 15 cm långt. Borde la bli samma å bygga en 500litare med 4 6" rör på 15 cm?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 maj 2010
Softis skrev:

Håller med till 120%

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
24 maj 2010
Bacemaker skrev:
såg att du hade ränkat åt nån annan i forumet på 2 sånna här basar till 127 liter och 6" rör som är 15 cm långt. Borde la bli samma å bygga en 500litare med 4 6" rör på 15 cm?

I teorin ska det bli så med portarna, åtminstone enligt en del beräkningsprogram.

Jag räknade nog på 120 liter netto i det exemplet du menar, avstämningen borde vara 40 Hz. Om du nöjer dig med 8 st basar och har 500 liter netto avstämt till 40-45 Hz, då ska lådan kunna spela relativt högt tycker jag. smile

2 665 Inlägg
25 maj 2010
Det går ju även att mäta upp elektrsikt var portresonansen hamnar så man vet att man är på rätt ställe.
(om man har utrusting för det)

Eller köra tongenerator (som du kan ladda hem o köra i datorn).

Swep förbi med en ton där portningen skall vara, o kolla vid vilken frekvens konen nästan står stilla, där är portresonansen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök