Köpråd: Volvo V40 T4 Fas 2 -01 vs. Saab 93 2.0T SE Sport -98 vs. Audi A3 1.6 16v -01

MartinDJ
19 maj 2010 · 5 Inlägg

Halloj!

En "enkel" fråga till er bilkunniga.
Vilken av dessa bilar skulle ni välja och varför?
Jag pendlar just nu (300 mil i månaden) så det är kanske bra att ta med i beräkningen.


Ytterliggare info om bilarna:

Volvo V40 T4 Fas 2
Mätarställning: 16000 mil
Karosseri: Kombi
Info: Svensksåld, 200 hästkrafter, ABS bromsar, Airbag, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Delskinn, Färddator, Motorvärmare, Komplett ifylld servicebok, Larm, Stolvärme fram, Nybesiktad, Nyservad, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt
Pris: 56.000 kr

Saab 93 2.0T SE Sport
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Mörkgrön metallic
Karosseri: Sedan
Info: Svensksåld, AC klimat, Airbag, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Farthållare, Servostyrning, Stolvärme fram, Servicebok, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt, Fina sommar+vinterdäck
Pris: 35.000 kr

Audi A3 1.6 16v
Mätarställning: 15300 mil
Karosseri: Halvkombi
Info: Svensksåld, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Elspeglar, Motorvärmare, Servostyrning, Sidoairbag, Urkopplingsbar passagerare airbag fram, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare, Välvårdad, Ingen rost, Servicebok, Kammrem bytt, Fin in+utvändigt, Drar 0, 5 liter per mil, Besiktigad, Bra komfort, Bilen är nyrekondad och lackförseglad
Pris: 54.900 kr

Senast redigerat av MartinDJ (19 maj 2010)

Rquired Allmänt envis
19 maj 2010 · 12 512 Inlägg

MartinDJ skrev:
Halloj!

En "enkel" fråga till er bilkunniga.
Vilken av dessa bilar skulle ni välja och varför?
Jag pendlar just nu (300 mil i månaden) så det är kanske bra att ta med i beräkningen.


Ytterliggare info om bilarna:

Volvo V40 T4 Fas 2
Mätarställning: 16000 mil
Karosseri: Kombi
Info: Svensksåld, 200 hästkrafter, ABS bromsar, Airbag, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Delskinn, Färddator, Motorvärmare, Komplett ifylld servicebok, Larm, Stolvärme fram, Nybesiktad, Nyservad, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt
Pris: 56.000 kr

Saab 93 2.0T SE Sport
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Mörkgrön metallic
Karosseri: Sedan
Info: Svensksåld, AC klimat, Airbag, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Farthållare, Servostyrning, Stolvärme fram, Servicebok, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt, Fina sommar+vinterdäck
Pris: 35.000 kr

Audi A3 1.6 16v
Mätarställning: 15300 mil
Karosseri: Halvkombi
Info: Svensksåld, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Elspeglar, Motorvärmare, Servostyrning, Sidoairbag, Urkopplingsbar passagerare airbag fram, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare, Välvårdad, Ingen rost, Servicebok, Kammrem bytt, Fin in+utvändigt, Drar 0, 5 liter per mil, Besiktigad, Bra komfort, Bilen är nyrekondad och lackförseglad
Pris: 54.900 kr

Ingen av dom, kika på bilar som Saab 9-5, Audi 100/A6 Volvo S80 eller Bmw 5-serie (storleksmässigt) istället. Trevligare bilar att åka långt i!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MartinDJ
19 maj 2010 · 5 Inlägg

Rquired skrev:

MartinDJ skrev:
Halloj!

En "enkel" fråga till er bilkunniga.
Vilken av dessa bilar skulle ni välja och varför?
Jag pendlar just nu (300 mil i månaden) så det är kanske bra att ta med i beräkningen.


Ytterliggare info om bilarna:

Volvo V40 T4 Fas 2
Mätarställning: 16000 mil
Karosseri: Kombi
Info: Svensksåld, 200 hästkrafter, ABS bromsar, Airbag, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Delskinn, Färddator, Motorvärmare, Komplett ifylld servicebok, Larm, Stolvärme fram, Nybesiktad, Nyservad, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt
Pris: 56.000 kr

Saab 93 2.0T SE Sport
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Mörkgrön metallic
Karosseri: Sedan
Info: Svensksåld, AC klimat, Airbag, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Farthållare, Servostyrning, Stolvärme fram, Servicebok, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt, Fina sommar+vinterdäck
Pris: 35.000 kr

Audi A3 1.6 16v
Mätarställning: 15300 mil
Karosseri: Halvkombi
Info: Svensksåld, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Elspeglar, Motorvärmare, Servostyrning, Sidoairbag, Urkopplingsbar passagerare airbag fram, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare, Välvårdad, Ingen rost, Servicebok, Kammrem bytt, Fin in+utvändigt, Drar 0, 5 liter per mil, Besiktigad, Bra komfort, Bilen är nyrekondad och lackförseglad
Pris: 54.900 kr

Ingen av dom, kika på bilar som Saab 9-5, Audi 100/A6 Volvo S80 eller Bmw 5-serie (storleksmässigt) istället. Trevligare bilar att åka långt i!

Så den här skulle enligt dig vara ett bättre köp för mig?

Pris: 34.000 kr
Årsmodell: 1998
Mätarställning: 21.500 mil
Färg: Vin röd met
Växellåda: Manuell
Karosseri: Sedan
Drivmedel: Bensin
Utrustning: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare, C-lås, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Servostyrning, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - dubb, Yttertemperaturmätare, ACC

IceEyes Varningar: För många..
19 maj 2010 · 2 552 Inlägg

MartinDJ skrev:
Saab 93 2.0T SE Sport
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Mörkgrön metallic
Karosseri: Sedan
Info: Svensksåld, AC klimat, Airbag, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Farthållare, Servostyrning, Stolvärme fram, Servicebok, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt, Fina sommar+vinterdäck
Pris: 35.000 kr

Sitter det verkligen kammrem i 2,0T? Jag trodde dessa var kedjedrivna?

För övrigt tycker jag att både 9-3 och V40 är trevliga långfärdsvagnar. Dock ligger Saaben betydligt lägre i pris och känns kanske lite mer prisvärd.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
MartinDJ
19 maj 2010 · 5 Inlägg

IceEyes skrev:

MartinDJ skrev:
Saab 93 2.0T SE Sport
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Mörkgrön metallic
Karosseri: Sedan
Info: Svensksåld, AC klimat, Airbag, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Farthållare, Servostyrning, Stolvärme fram, Servicebok, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt, Fina sommar+vinterdäck
Pris: 35.000 kr

Sitter det verkligen kammrem i 2,0T? Jag trodde dessa var kedjedrivna?

För övrigt tycker jag att både 9-3 och V40 är trevliga långfärdsvagnar. Dock ligger Saaben betydligt lägre i pris och känns kanske lite mer prisvärd.

Saab Turbo Club säger:
"kamkedja på alla saabs motorer utom V6"

Saaben ser riktigt najs ut.
Med tanke på att sambon har en V40 så är jag inte i behov av en kombi, om den inte är prisvärd.
Då tar jag ju hellre Saaben....

2-8Injection
19 maj 2010 · 120 Inlägg

Som Rquired säger så är det ju trevligare med en större bil om du ska pendla, A3 är ju en ren stadsbil - dom ska aldrig behöva se en landsvägtongue

Köp ett autobahnlok med snål motor, varför inte en diesel. Spontana tips: Omega, S80, 9-5, A6, E-klass, 5-serie eller Mondeo smile

Senast redigerat av 2-8Injection (19 maj 2010)

Floki
19 maj 2010 · 70 Inlägg

Ang Audi A3 så hade min chef en sådan, en 07 om ja inte minns fel, en av de minsta dieselmotorerna med manuell låda. Och vilken dröm den var att åka, speciellt långt, varvade ingenting, lät ingenting alls! Tyckte den var helt suverän på det sättet.. Rätt rymlig av sig oxå smile

2-8Injection
19 maj 2010 · 120 Inlägg

Floki skrev:
Ang Audi A3 så hade min chef en sådan, en 07 om ja inte minns fel, en av de minsta dieselmotorerna med manuell låda. Och vilken dröm den var att åka, speciellt långt, varvade ingenting, lät ingenting alls! Tyckte den var helt suverän på det sättet.. Rätt rymlig av sig oxå smile

Okej, trevligt:) Men nu kikade han på en A3 1,6 -01, har själv kört långa sträckor i en A3 1,8T -03 och den var inget vidare på landsvägen.

MartinDJ
19 maj 2010 · 5 Inlägg

Jisses. Jag sitter och surfar runt och blir bara alltmer snurrig.
Hittade den här nyss. Ett bättre alternativ än alla de andra?

Saab 9-3 SE 2.0T 185Hk Halvkombi
Mil:13 900
Fordonstyp:Halvkombi
Drivmedel:Bensin
Fordonsår:2000
Färg:Blåmetallic
Växellåda:Manuell
Pris: 39.900 kr
Information
2 ägare
ACC/Klimatanläggning
CD-stereo
Elspeglar
Fjärrstyrt c-lås
Komplett ifylld servicebok
Servostyrning
Stolvärme fram
Vinterhjul - dubb
Ny bes
ABS bromsar
Airbag förare
Elhissar fram och bak
Farthållare
Färddator
LM-fälgar
Skinnklädsel
Svensksåld

Rquired Allmänt envis
19 maj 2010 · 12 512 Inlägg

MartinDJ skrev:

Rquired skrev:

MartinDJ skrev:
Halloj!

En "enkel" fråga till er bilkunniga.
Vilken av dessa bilar skulle ni välja och varför?
Jag pendlar just nu (300 mil i månaden) så det är kanske bra att ta med i beräkningen.


Ytterliggare info om bilarna:

Volvo V40 T4 Fas 2
Mätarställning: 16000 mil
Karosseri: Kombi
Info: Svensksåld, 200 hästkrafter, ABS bromsar, Airbag, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Delskinn, Färddator, Motorvärmare, Komplett ifylld servicebok, Larm, Stolvärme fram, Nybesiktad, Nyservad, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt
Pris: 56.000 kr

Saab 93 2.0T SE Sport
Mätarställning: 17000 mil
Färg: Mörkgrön metallic
Karosseri: Sedan
Info: Svensksåld, AC klimat, Airbag, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Farthållare, Servostyrning, Stolvärme fram, Servicebok, Fin i lacken, Ingen rost, Kammrem bytt, Fina sommar+vinterdäck
Pris: 35.000 kr

Audi A3 1.6 16v
Mätarställning: 15300 mil
Karosseri: Halvkombi
Info: Svensksåld, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar, Elspeglar, Motorvärmare, Servostyrning, Sidoairbag, Urkopplingsbar passagerare airbag fram, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare, Välvårdad, Ingen rost, Servicebok, Kammrem bytt, Fin in+utvändigt, Drar 0, 5 liter per mil, Besiktigad, Bra komfort, Bilen är nyrekondad och lackförseglad
Pris: 54.900 kr

Ingen av dom, kika på bilar som Saab 9-5, Audi 100/A6 Volvo S80 eller Bmw 5-serie (storleksmässigt) istället. Trevligare bilar att åka långt i!

Så den här skulle enligt dig vara ett bättre köp för mig?

Pris: 34.000 kr
Årsmodell: 1998
Mätarställning: 21.500 mil
Färg: Vin röd met
Växellåda: Manuell
Karosseri: Sedan
Drivmedel: Bensin
Utrustning: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare, C-lås, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Servostyrning, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - dubb, Yttertemperaturmätare, ACC

Svårt att säga, du skrev aldrig vad det var för bil! wink

Angående Saaben ovanför, 9-3 2.0t 2000, så känns det som ett bättre alternativ. Håller Audi högst av dessa tre, men A3 är för liten och inte direkt anpassad för landsväg. Och skall man ändå "ner" till Volvo/Saab-klass kan man lika gärna spara 20.000 på bilen ovan, speciellt eftersom Volvo x40 är burkig och dåligt byggd för att vara en Volvo, känns kort och gott inte som en sådan och håller inte bättre än medelbilen heller.

Saab 9-3OG har sina nackdelar, dålig väghållning och ett dåligt uppträdande vid acceleration men det är en trevlig och bekväm långfärdsbil och det var en sådan du skulle ha. Kollar man på www.teknikensvarld.se/bilpriser ligger den inte helt fel i pris, men Saab har dåligt andrahandsvärde och 40.000:- känns lite dyrt.

Personligen hade jag hellre kollat efter en Bmw om jag skulle lägga 40.000:-, men å andra sidan går det att hitta 900NG/9-3OG för betydligt lägre pris än så. Kort och gott, skall du ha en Saab så lägg lite mindre pengar, du får "samma" bil i slutändan. Eller lägg upp mindre pengar och köp en fin Saab 9000, en bil som är bättre än 900NG/9-3OG på många punkter.

Men hade jag varit i din situation hade jag köpt en av Bmws bästa modeller, en äldre (~1995) och riktigt fin Bmw 520i/525i E34 för halva priset på bilarna ovan (med ovan syftas på första inlägget). Både stadigare och roligare än bilarna ovan, bekvämare är en smakfråga. Och framför allt är den varken törstigare eller dyrare att äga, vissa rykten om märket till trots.

Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MartinDJ
20 maj 2010 · 5 Inlägg

Sorry, vilken miss smile

Den sista bilen där är en SAAB 9-5 Sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang