2675
Sök

Huvudenheter, skillnader i kvalitet?

1 129 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
När det gäller billjud o så äre ju huvudenheten i stort sett d viktigaste. Det som skiljer är att alla har sina smaker o ju dyrare huvudehet är ju bättre kvalitet brukar den ju ha.

De mest populära märkena är:

Alpine
Kenwood
Pioneer
Sony
Jvc
Clarion
etc.

Men vad skiljer d ena märket från d 2a egentligen kvalitetsmässigt o funktionellt tycker ni, för ofta så tycker ja bara att ja ser att designen skiljer sig o att ena märket har bättre kvalitet inom olika  saker vilket som sagt oftast ä en ekonomisk fråga.

Själv ha ja prova Jvc vilket funka ok men kunde ha varit bättre kvalitet i ljud o tålighet o annars va den lite krånglig i inställningarna

Kenwooden  var stöt tålig o ljudet var rätt ok samt lite lättare i inställningarna, men slutsteget i stereon var inte d bästa (stereon sänkte ljudet själv när man hade spela högt i ett tag)

Pioneeren som ja fortfarande har kvar ä hittills den bästa spelare ja har haft o har inte nå speciellt problematisk av sig än förutom att lasern kanske börjar ge upp lite o att den inte alltid spottar ut skivorna som den ska, men d problemet finns nog på många bilstereo sorter.

Nästa köp hänger mellan en Alpine o Pioneer, men ja tycker det ä synd att det inte finns lika många funktioner o tillbehör till Alpine billig som dyr jämfört mä Pioneer.

3 124 Inlägg
14 juni 2006
Jag har Clarion idag och det är en medioker spelare måste jag säga. Hade Pioneer innan och var betydligt mer nöjd med den. Nästa spelare blir absolut en DVD+TFT HU som tar 1 DINplats.

8 156 Inlägg
15 juni 2006
Pioneer är en av mina absoluta favoriter. Både designmässigt och ljudmässigt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 juni 2006
Det finns dom som anser att de olika tillverkarna har olika "egenskaper" på ljudet i alla sina maskiner. Men det håller inte jag med om. Man kan ej generalisera på det sättet. Maskiner i olika prisklasser har olika karaktär från samma tillverkare.

Sen funktionerna, radion etc etc är också olika bra från modell till modell. Så, i mitt tycke så måste man jämföra de olika prisnivåerna mellan märken, och då kommer ibland Pioneer tilltala en, men ibland Alpine, ibland JVC, ibland Philips etc etc.

mvh Jonas

Palicuse skrev:
När det gäller billjud o så äre ju huvudenheten i stort sett d viktigaste. Det som skiljer är att alla har sina smaker o ju dyrare huvudehet är ju bättre kvalitet brukar den ju ha.

De mest populära märkena är:

Alpine
Kenwood
Pioneer
Sony
Jvc
Clarion
etc.

Men vad skiljer d ena märket från d 2a egentligen kvalitetsmässigt o funktionellt tycker ni, för ofta så tycker ja bara att ja ser att designen skiljer sig o att ena märket har bättre kvalitet inom olika  saker vilket som sagt oftast ä en ekonomisk fråga.

Själv ha ja prova Jvc vilket funka ok men kunde ha varit bättre kvalitet i ljud o tålighet o annars va den lite krånglig i inställningarna

Kenwooden  var stöt tålig o ljudet var rätt ok samt lite lättare i inställningarna, men slutsteget i stereon var inte d bästa (stereon sänkte ljudet själv när man hade spela högt i ett tag)

Pioneeren som ja fortfarande har kvar ä hittills den bästa spelare ja har haft o har inte nå speciellt problematisk av sig än förutom att lasern kanske börjar ge upp lite o att den inte alltid spottar ut skivorna som den ska, men d problemet finns nog på många bilstereo sorter.

Nästa köp hänger mellan en Alpine o Pioneer, men ja tycker det ä synd att det inte finns lika många funktioner o tillbehör till Alpine billig som dyr jämfört mä Pioneer.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Administratör
2 981 Inlägg
15 juni 2006
Det går ju aldrig att "vinna" en sånhär debatt, helt enkelt för att alla har olika smak, dom flesta lyssnar ju lika mycket med ögonen som med öronen.
Ta ex nakamichi som troligen har ett av marknadens bästa ljud men dom är i mitt tycke fula som stryk. Jag för min del har fastnat för Alpine och köpte deras 9855R häromdagen och jag har aldrig varit mer nöjd med en HU i bilen. Huvudsaken är att man är nöjd själv för även om man inte har en domare som tittar och lyssnar på din stereo så är det polarna som "dömmer" den så välj nått du gillar själv och har råd med........

En kopp av den svarta såsen...

Solfilmsmontör
950 Inlägg
15 juni 2006
Jag är nöjd med min LG som jag pröjsade 1500:- för smile

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

914 Inlägg
15 juni 2006
En fördel till med nakamichi är att den är stöldsäker för dom vanliga tjuvarna som plockar vad dom ser när dom är ute å går. Många här på garaget och folk som sett bilen undrar varför jag har en sketen biltema stereo å har inte varit alls intresserade av den smile Kan ju inte direkt jämföra med dom dyrare modellerna av kenwood,pioneer mm men tycker nakan verkar vara rätt vibrations tålig med.

1 129 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Själv funderar ja på att köpa en ny bilstereo nu snart.

JVC, sony, kenwood, clarion m.m är ja inte så intresserad av så valet står mellan Pioneer och Alpine (hade inte haft nåt emot att ha fjärrkontroll denna gången). O priset blir mellan 2000-2500.

1 129 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
Själv funderar ja på att köpa en ny bilstereo nu snart.

JVC, sony, kenwood, clarion m.m är ja inte så intresserad av så valet står mellan Pioneer och Alpine (hade inte haft nåt emot att ha fjärrkontroll denna gången). O priset blir mellan 2000-2500.

Har funderat mycke på P4800 o P6800 men Alpine är ett oxå 1 bra märke mä kvalitet i så.......

1 631 Inlägg
20 juni 2006
Palicuse skrev:

Här håller jag inte med dig. Alpine är i mina ögon det märke som har flest möjligheter till utbyggnad. Det är bara att börja koppla in processorer, navigation, skärmar osv i all oändlighet (eller tills plånboken säger stopp)...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

38 Inlägg
20 juni 2006
Jag har haft 2 st JVC på raken nu.. dels för att de ganska billiga enheterna för 2000-3000kr har en massa options och 6 kanaler lågnivå ut, ingång för tex telefonen osv... Sen ljudkvalla så bryr jag mig inte.. har ju MDS högtalare så det låter skit ändå..

679 Inlägg
20 juni 2006
Min åsikt är att det fortfarande är så att de flesta märken satsar för mycket på design och massa lull lull att ha till, medans Alpine fortfarande satsar på bra ljud och tar det lite lugnare med designen.
Det är ju oftast så att du får en ganska billig spelare med mycket funktioner på. Medans en Alpine i samma prisklass inte har så många funktioner men som ändå låter bättre.

Sen var det nån som nämde Nakamichi, där har vi riktigt "ostylade" aparater men dom låter desto bättre och trots att dom är but ugly så kostar dom skjortan. Men ljudet är av högsta klass.

Nu får ni gapa och skrika om ni vill! Haha

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 juni 2006
jag e som många andra glad vid Pioneer, har det både i bilen och hemma, tycker det funkar fint... visst har dom sina sjukdomar, svag signaljord (men bara man e duktig på å få det rätt från början är det ju inget problem) å så att skivan gillar fasna, men nu e min HU föråldrad så den får snart vila av sig... Blir helt klart en Pioneer nästa köp också...

men som ni säger att olika märken stylar mer än kvalitet, men det är ju bara kolla i övre prisklasserna så e Pioneer inte häller särskilt stylade... mycket stilrena får jag säga...
Senast redigerat av Xoff (20 juni 2006)

1 129 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
BoraV6 skrev:
Min åsikt är att det fortfarande är så att de flesta märken satsar för mycket på design och massa lull lull att ha till, medans Alpine fortfarande satsar på bra ljud och tar det lite lugnare med designen.
Det är ju oftast så att du får en ganska billig spelare med mycket funktioner på. Medans en Alpine i samma prisklass inte har så många funktioner men som ändå låter bättre.

Sen var det nån som nämde Nakamichi, där har vi riktigt "ostylade" aparater men dom låter desto bättre och trots att dom är but ugly så kostar dom skjortan. Men ljudet är av högsta klass.

Nu får ni gapa och skrika om ni vill! Haha

Håller med dig om att d finns många fall där tillverkarna tänker i d banor där saker ska synas, ha mycke funktionalitet o samtidigt va billigt vilket inte alltid går ihop mä kvalitet.

Jag skulle gärna kunna tänka mig att skaffa alpine fast dom kostar lite mer. Men ja tycker att d ä synd att dom inte har mer funktioner o tillbehör till nårra av d enklare modellerna. Där tycker ja att pioneer har lite övertag.

1 129 Inlägg
22 juni 2006
Trådstartare
Jag hade tänkt att köpa pioneer P4800 lr P6800, men ja ä sugen på att byta märke till alpine oxå. Vilka alpine modeller kan ja jämföra med pioneer modellerna?. Har kollat en del på alpinerna men har inge direkt erfarenhet av dem så d va svårt att välja.

Administratör
2 981 Inlägg
22 juni 2006
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=727 den går väll att gämföra med p6800 gissar jag. I alla fall på pappret sen hur dom är i irl vet jag inte.

En kopp av den svarta såsen...

Glidarn med stort G
10 Inlägg
22 juni 2006
Själv köpte jag en mp3-spelare för ca 3 år sen för endast 1700.
En Kenwood... funkar HUR BRA som helst... byter aldrig bort den smile

DENIS 'DNS' N.S.

1 129 Inlägg
22 juni 2006
Trådstartare
Goffen skrev:
http://www.webshop.bertilssonautoelectronics.se/acartPro/store/product.asp?productid=727 den går väll att gämföra med p6800 gissar jag. I alla fall på pappret sen hur dom är i irl vet jag inte.

Har varit inne där o kollat men man kan inte se alla skillnader utan bara nårra enstaka.

Byggare
202 Inlägg
27 juni 2006
DENIS skrev:
Själv köpte jag en mp3-spelare för ca 3 år sen för endast 1700.
En Kenwood... funkar HUR BRA som helst... byter aldrig bort den smile

Beställde själv en ny Kenwood idag, blir andra Kenwooden för mig smile Gillar dom starkt främst för sökningen med MP3 och att dom är stöttåliga. Sen är inte designen inte den sämsta heller smile

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

1 129 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Vilka skillnader tycke ni att det ä mellan kenwood o alpine?.

Känner som ja har sagt förut rätt mycke för att köpa en pioneer men oxå prova på en apline för att de ä kända för att ha väldigt bra kvalitet. Men dom kostar rätt mycke om man vill ha en mä lite mer funktioner o fjärrkontroll m.m. Så man kanske ska satsa på en kenwood igen o se om dom fortfarande har samma problem mä värmen i som förut o kanske fått bättre ljudegenskaper oxå.

Sök