5062
Sök

Lås Stäng W/e Skit Forumftw!!!

Avstängd
125 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Lås Stäng W/e Skit Forumftw!!!
Senast redigerat av mirt40 (25 maj 2010)

10 287 Inlägg
21 maj 2010
Börja med att berätta vilken effekt du bygger för.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
125 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
sådär upp till 500 hästar.
Kan va 300 inge problem:P
Senast redigerat av mirt40 (21 maj 2010)

10 287 Inlägg
21 maj 2010
Det är rätt stor skillnad mellan 300Hkr och 500Hkr. 300Hkr är i princip en halvmiss med vilket turboaggregat som helst med 2.8L slagvolym men 500Hkr kräver både djup(are) plånbok och mera eftertanke.

Ett tänkbart koncept är att kopiera Volvos lösning från S80 Turbo med likadana aggregat.

/Göran

(Groucho Marx).

Avstängd
125 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
joo precis! men jag har bara funderingar på bra förslag 300 och 500 hk turbosar så jag kan kolla priset och liknande:)

funkar denna till min motor?
http://www.tradera.com/NY-TURBO-MED-T4- … _113201029
Senast redigerat av mirt40 (21 maj 2010)

10 287 Inlägg
22 maj 2010
Börja i andra änden. Det sista du behöver bekymra dig för är att sitta och jaga turboaggregat på Tradera just nu. Först sätter du dig ner och skriver ihop en lista på allt annat som krävs och funderar på om du har råd och om det är rimligt.

Pratar vi inte V6:a här? Tycker du inte att det känns lämpligare med två turboaggregat?

/Göran

mirt40 skrev:
så jag kan kolla priset

(Groucho Marx).

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
22 maj 2010
Skaffa en 2,7t motor istället och bygg vidare på den.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

1 422 Inlägg
22 maj 2010
Blir smidigast med 2st turboagg med tanke på att det är en V-motor, blir ju tyvärr samtidigt dyrare också.

Vilken 2.8 är det? 12v? 30v?

Avstängd
125 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
cheffer skrev:
Blir smidigast med 2st turboagg med tanke på att det är en V-motor, blir ju tyvärr samtidigt dyrare också.

Vilken 2.8 är det? 12v? 30v?

v6a äre

p-nyhlen skrev:
Skaffa en 2,7t motor istället och bygg vidare på den.

Orkar inte skaffa en ny motor finns inga planer!
Har bara funderingar på turbo just nu!

Sharky skrev:
Börja i andra änden. Det sista du behöver bekymra dig för är att sitta och jaga turboaggregat på Tradera just nu. Först sätter du dig ner och skriver ihop en lista på allt annat som krävs och funderar på om du har råd och om det är rimligt.

Pratar vi inte V6:a här? Tycker du inte att det känns lämpligare med två turboaggregat?

/Göran

mirt40 skrev:
så jag kan kolla priset

Joo det e ju det jag funderar också en twin turbo men jag hittar inge vettiga...
Och jo jag har kollat nästan allt förutom agget...
Det är mycket pengar inblandat!

10 287 Inlägg
24 maj 2010
Bra.
Då har du greppat det som är viktigast, dvs att det kostar att bli bäst.

Ta reda på vad det sitter för aggregat på 2.7 biturbon och vad dom klarar av. Det finns säkert uppgraderingsaggregat till 2.7:an som klarar mer. Du vill inte ha två tröga gamla as till aggregat för då får du en väldigt tråkig motor.

/Göran

mirt40 skrev:
Och jo jag har kollat nästan allt förutom agget...
Det är mycket pengar inblandat!

(Groucho Marx).

Avstängd
125 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
OKey så biturbo är bra? hur är det med twinturbo köper man 2 st lösa och pluggar ihop dom?

1 827 Inlägg
24 maj 2010
Nej verkligen inte på en V6. Du får utgå från att bygga en enkelturbo på en rak 3a och sen bygga identiskt fast spegelvänt på andra sidan.

Vad har du tänkt för sprut?

Det känns spontant som att du borde lämna bort detta till någon som kan...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Avstängd
125 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Varför Är Alla Sådär Lämna Bort Det Är Ni Helt Jävla Dum I Hvudet! Tänkt Om Det Finns Folk Som Jag Som Vill Lära Mig!
För I Helvete!!!

1 827 Inlägg
24 maj 2010
Ett tips.

Köp/låna böcker och lär dig själv. Det finns i dagsläget många sidor på nätet om detta som är matnyttiga.

Du är ute på helt fel spår i ditt tankesätt och garaget.org är ingen helpline som är till för att bygga upp din kunskap från grunden. Tror du alla som kan föddes med den kunskapen? Gå och plugga på en rejäl dos om detta och återkom. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

10 287 Inlägg
24 maj 2010
Med alla respekt. Att bygga en biturbo på en 2.8 V6:a med målet 500Hkr är ett riktigt svettigt förstaprojekt. Du måste ju också inse att bilen inte går att besikta efteråt och att lyfta ur turboaggregaten för besiktning är inte riktigt vettigt.

/Göran

mirt40 skrev:
Varför Är Alla Sådär Lämna Bort Det Är Ni Helt Jävla Dum I Hvudet! Tänkt Om Det Finns Folk Som Jag Som Vill Lära Mig!
För I Helvete!!!

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
24 maj 2010
Om jag tar på mig den andra hatten en sväng (moderatorhatten) så är det så att jag dels kan förstå att man kan bli förbannad dels så är det så att man skall undvika att välta ur sig det hur som helst på Garaget.
Om nu Mirt40 tycker att Eisenhut eller jag är för negativa - säg det gärna men undvik att explodera i forumet.

Göran
Moderator

(Groucho Marx).

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 maj 2010
Vill du komma undan billigt så går 2 gamla T25 aggregat från saab 9000 att pressa till ca 250hk stycket, kostar typ 1000kr aggregatet...
Mitsubishi TD04 är annars skapligt vanliga aggregat, 15T med absolut inte mindre avgashus än 5:an så är du hemma på 500hk...

Inte för att verka negativ eller så, jag bara undrar och kanske ger dig en tankeställare: Vad klarar kolvar, stakar, vev? Klarar topparna det ökade förbränningstrycket? Hur hanterar koppling, låda, drivaxlar osv det ökade momentet? Vad ska du åka med för styrsystem? Hänger kylsystemet med till 500?
Hur kommer bromsar och chassi må av att få hantera 500hk istället för original 170hk eller vad det nu är i dem?

MVH

629 Inlägg
24 maj 2010
mirt40 skrev:
För I Helvete!!!

Trevlig attityd om man bevisligen behöver hjälp på ett forum... hmm

Avstängd
125 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Roligt att folk gnäller STÄNGER DENNA SKIT DÅ! många som bryr sig jag skrev 1 fråga får jag svar joo av 1 fast andra skriver massa dynga! som om jag inte vet nehe skit i det då!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 maj 2010
Lite grinig idag? tongue

Men du måste inse att det är svårt för vissa att tro en nybörjare ska ta sej an ett så stort första projekt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök