5388
Sök

Köpråd 12" basar. ska tåla effekt!!

2 035 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Hej!!

Har nu en rekomenderad låda till mina två st magnat tolvor AD 300. Som ligger på 500w rms.
Köpte ett nytt steg till basarna eftersom det gamla var lite klent. Det nya lämnar 2110 w rms.

Så jag funderar på nya basar. antingen en ny låda för att spela högre eller nya basar. vill se om det finns några bra basar (inte allt för dyra) som tål lite mera effekt som spelar bra. både musik och spl.

har kollat på impact 67.

nån med idéer??

mvh!

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
22 maj 2010
2 st RE SR 12 kanske?

Booyakasha!

2 035 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Softis skrev:
2 st RE SR 12 kanske?

länk, pris??

På blekinge så finns dem men tål bara 300 w rms.
Senast redigerat av bosabengt (22 maj 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
22 maj 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:
2 st RE SR 12 kanske?

länk, pris??

fast har man ren signal å en RÄTT byggd låda å inte spelar för långt under avstämmningen så tål basar mycke mer än va som står på dom.

va e de för steg?
Senast redigerat av evilaudio (22 maj 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 558 Inlägg
22 maj 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:
2 st RE SR 12 kanske?

länk, pris??

Ta å strunta i i att basarna bara tål 300watt smile  har själv haft 2st re sr 12or å ja gav dom ca 2300rms dom basarna funkar än.. å dom ha fått den effekten nu i ca 2 år å dom bara funkar .. för som evil säger har du bara ren signal å rätt bygd låda så kan man nästan mata på dom hur mycket somhelst .... sen så e dom riktigt mysiga re sr basarna

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

430 Inlägg
22 maj 2010
du kan ju även köpa beg,  tex: ex tävlingsbasar finns ju rätt extrema basar billigt och riktigt bra...själv letar jag efter jbl gti basar...bästa basarna jag haft...

Mopar or no car!

Designer.
1 260 Inlägg
22 maj 2010
Impact 6712 om du hittar två! smile

Annars är ju MDS FR12W ganska poppis och billiga.
Hertz HX är ganska mysiga annars.
Senast redigerat av MIKK0 (22 maj 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 693 Inlägg
22 maj 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:
2 st RE SR 12 kanske?

länk, pris??

300 rms på pappret ja wink

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 maj 2010
ju mer effekt man ger basarna, desto bättre kontroll.. sen går ju knappast steget lika varmt heller smile

hade rekomenderat pioneers spl basar. TS-W3001D4 finns på nardik.se pris 2995:-

1000wrms 3000wmax. har haft 2 av dessa själv och spelat 149.2db med dem. + 4x6.5" fram då tongue ( detta i en opel vectra) dämpad utav hvete. hade det vart en annan bil så hade resultatet sett annorlunda ut wink

jag gav dem ca 4000wrms. med mitt audison. så mer power för basar = bättre.
Senast redigerat av pattilatti2 (22 maj 2010)

2 035 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
ja jag funderar på om det är lådan det hänger på.

Jag har ett ampire  steg.

Men så har jag två magnattolvor på 500w rms men dem kör jag i botten hur lätt som helst. borde spela på bättre tycker jag. 

lådans avstämning ligger på 32.5 hz och basarnas fs eller va det heter ligger på 30 hz.

Biljudsveteran sen 1984!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 maj 2010
bosabengt skrev:

Men så har jag två magnattolvor på 500w rms men dem kör jag i botten hur lätt som helst. borde spela på bättre tycker jag. 

lådans avstämning ligger på 32.5 hz och basarnas fs eller va det heter ligger på 30 hz.

32,5?? Vad hade du för bil? Saaben?
I så fall har du stämt av lådan på tok för djupt.. inte konstigt att det inte lirar speciellt underhållande.
Senast redigerat av Tokken (23 maj 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
23 maj 2010
bosabengt skrev:

varför så galet låg avstämmning??   antar att du vill spela högt?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2010
pattilatti2 skrev:
ju mer effekt man ger basarna, desto bättre kontroll.. sen går ju knappast steget lika varmt heller smile

1000wrms 3000wmax. har haft 2 av dessa själv och spelat 149.2db med dem. + 4x6.5" fram då tongue ( detta i en opel vectra) dämpad utav hvete. hade det vart en annan bil så hade resultatet sett annorlunda ut wink

Både ja och nej.

För mkt ren effekt så riskerar man istället att inte få ngn förvarning och man skjuter talspolen åt h*lv*t* då den dras rakt in i polplattan och slås sänder big_smile

Been there, done that.

bodabengt> Håller helt o hållet med Tokken o EA.....

På tok för låg avstämning. Höj avstämningen på lådan så skall du se att det blir annorlunda.
Nu var det år och dar sedan jag höll på med portade lådor, men (rätta mig om jag har fel) korta av portarna med ngr cm i taget så höjer du avstämningen ngt per tillfälle.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Tokken skrev:
bosabengt skrev:

32,5?? Vad hade du för bil? Saaben?
I så fall har du stämt av lådan på tok för djupt.. inte konstigt att det inte lirar speciellt underhållande.

Okej. får labba med rör då?? hur kan man göra??? det spelar ingen roll då att jag har subsonic och delningsfilter.

Surt när man gör en låda efter en ritning man fått där man köpte basarna. skulle ju vara rätt trodde jag.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

varför så galet låg avstämmning??   antar att du vill spela högt?

lådan är gjord efter en ritning som jag fick av docenten. nu när jag vill tävla i db lite så vill jag ju spela högt.
men lådan är gjord efter musik. tydligen helt galen lådritning jag fick. men jag har gjort som det stod.

Men jag fick göra den liiite mindre eftersom den inte fick plats i slutändan.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Både ja och nej.

För mkt ren effekt så riskerar man istället att inte få ngn förvarning och man skjuter talspolen åt h*lv*t* då den dras rakt in i polplattan och slås sänder big_smile

Been there, done that.

bodabengt> Håller helt o hållet med Tokken o EA.....

På tok för låg avstämning. Höj avstämningen på lådan så skall du se att det blir annorlunda.
Nu var det år och dar sedan jag höll på med portade lådor, men (rätta mig om jag har fel) korta av portarna med ngr cm i taget så höjer du avstämningen ngt per tillfälle.

Ja jag får fixa lite med röret. ska vinkla ner det. och sen korta ner det en bit då?

vill göra nåt så basarna tål mer effekt.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
23 maj 2010
bosabengt skrev:
Surt när man gör en låda efter en ritning man fått där man köpte basarna. skulle ju vara rätt trodde jag.

bosabengt skrev:
men lådan är gjord efter musik.

Just det. Lådan är antagligen "rätt" för att kunna spela musik, men "fel" för att spela högt. Det beror alltså på hur man ska använda lådan. Jag kan tänka mig att om du hade sagt att den skulle spela högt så hade du säkert fått en annan ritning, men det visste du kanske inte just då och då är det förstås inte lätt. smile

2 035 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
så du tycker avstämningen är bra då?

men jag tycker bara det att dem inte tål så mycket effekt. och beror det på lådan vill jag göra en ny kanske.

vad ska jag göra?? korta röret bara eller?

Biljudsveteran sen 1984!

Designer.
1 260 Inlägg
23 maj 2010
bosabengt skrev:

men jag tycker bara det att dem inte tål så mycket effekt. och beror det på lådan vill jag göra en ny kanske.

Ja, korta ner röret. Kör som Lonefox föreslog, ett par cm åt gången och testa dig fram. Du ska säkert upp mot 45-50hz. Subsonicen är bra om du skruvar upp sen med.
Senast redigerat av MIKK0 (23 maj 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

2 035 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
bosabengt skrev:

Ja, korta ner röret. Kör som Lonefox föreslog, ett par cm åt gången och testa dig fram. Du ska säkert upp mot 45-50hz. Subsonicen är bra om du skruvar upp sen med.

ja att korta ner röret är ju enkelt. det ska jag testa. sitter lite med probox men tycker det är föråldrat på nått sätt. jag gör säkert fel eftersom det står felberäknad hela tiden.

Men jag får testa mig fram.  se om basarna låter bättre sen och om dem ska tåla mer effekt.

Jag har ju låg avstämning så hur tror ni att det låter? och hur låter det om jag höjer avstämningen??

Biljudsveteran sen 1984!

Sök