3883
Sök

Hur många besiktnings anmärkningar har ni fått som mest?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 maj 2010
Mortalis skrev:
därför körde han till besiktningen...inte olagligt de

FEL!!! För att du över huvud taget ska få köra till besiktningen lagligt så ska fordonet vara i trafiksäkert skick. Det är som jag sa tidigare fordonsförarens SKYLDIGHET att se till att fordonet inte har uppenbara fel som tex. olagliga däck osv.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

739 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

FEL!!! För att du över huvud taget ska få köra till besiktningen lagligt så ska fordonet vara i trafiksäkert skick. Det är som jag sa tidigare fordonsförarens SKYLDIGHET att se till att fordonet inte har uppenbara fel som tex. olagliga däck osv.

enligt bilprovningen var den i det skick att ja fick åka i 30dagar innan ombes ska utföras .. sen att du är himla duktig är ju inte  mitt bekymmer,, det ända ja ville veta var om bilen var något att göra iordning.. även kallad arbets order punkt!

86 Inlägg
23 maj 2010
agadiffen skrev:
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

enligt bilprovningen var den i det skick att ja fick åka i 30dagar innan ombes ska utföras .. sen att du är himla duktig är ju inte  mitt bekymmer,, det ända ja ville veta var om bilen var något att göra iordning.. även kallad arbets order punkt!

Jag har fått för mej att när man får 30dagar på sej så betyder inte det att man kan köra obegränsat med bilen utan fixa felen så fort som möjligt och bara köra till och från verkstad, men ja kan ju ha fått fel för mej?

Edit.
Hade nog inte fått fel för mej. Kolla sista stycket under "Föreläggande".
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … esiktning/
Senast redigerat av MrQuickzilver (23 maj 2010)

BMW - När du älskar att köra!!

1 161 Inlägg
23 maj 2010
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

Tror nog att det är förarens skyldighet att ha körkort och åldern inne när man kör bil..
Även om det är en Opel -58 med broms på endast ett hjul..
Den bilen hade garanterat fått körförbud vid en besiktning till skillnad från agadiffen´s BMW som uppenbarligen klarade sig utan spanska flaggan..

Så du ska nog fundera på vad du skriver ibland smile

2 924 Inlägg
23 maj 2010
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

Sluta pissa i motvind ...å inse att hans lilla färd till besiktningen var inte någon katastrof... då hade den fått spansk flagga.
Du kör aldrig över hastighetsbegränsningarna när polisen inte ser va? roll

~ Life is short, have FUN! ~

739 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
om vi återgår lite till ämnet skriv gärna hur era besiktingar har gått och lägg upp bilder på extrema protokoll smile
ps ni får oxå kommentera mitt besök på bilprovningen

86 Inlägg
23 maj 2010
peegee skrev:
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

Sluta pissa i motvind ...å inse att hans lilla färd till besiktningen var inte någon katastrof... då hade den fått spansk flagga.
Du kör aldrig över hastighetsbegränsningarna när polisen inte ser va? roll

Till och från bilprovning lär inte va några problem men mer än d ska man nog undvika om man kollar i länken i mitt tidigare inlägg. Men jag ska erkänna att jag inte är guds bästa barn när det gäller det heller. smile

BMW - När du älskar att köra!!

739 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till besiktning.

Föreläggande
Om ditt fordon har sådana brister att det inte kan godkännas vid en kontrollbesiktning men bristerna inte heller är så pass allvarliga att du får körförbud, föreläggs du om kontrollbesiktning. Du måste då åtgärda bristerna och inom en viss tid komma tillbaka för en efterkontroll. Om efterkontrollen inte genomförs inom bestämd tid, får fordonet körförbud.

Du kan också vända dig till en ackrediterad (godkänd) verkstad för att genomföra en efterkontroll. Verkstaden åtgärdar bristerna och skickar in ett intyg till oss. Om intyget inte kommer i tid eller om intyget inte godkänns, får fordonet körförbud.

Tänk på att ett fordon som underkänts vid kontrollbesiktning inte får användas förrän bristerna har åtgärdats.
källa transportstyrelsen
du har rätt MrQuickzilver

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
23 maj 2010
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

efter att ha läst dina inlägg i denna tråd,

så har jag en fråga, det var han som åkte för att besikta bilen, det var han som betalade besiktningen, det var han som gick hem med rätt många 2or, det var han som nu tänker skrota bilen.

varför i hela friden är DU SÅ j**** förbannad ?

står du för hans kostnader?

btw om besiktningen hade insett att bilen var "en fara för trafiken " så hade den säkert fått körförbud.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

1 468 Inlägg
23 maj 2010
mr_right skrev:
hotrodder skrev:
Mortalis skrev:

efter att ha läst dina inlägg i denna tråd,

så har jag en fråga, det var han som åkte för att besikta bilen, det var han som betalade besiktningen, det var han som gick hem med rätt många 2or, det var han som nu tänker skrota bilen.

varför i hela friden är DU SÅ j**** förbannad ?

står du för hans kostnader?

btw om besiktningen hade insett att bilen var "en fara för trafiken " så hade den säkert fått körförbud.

Men för helvete flickor tagga ner lite nu tongue.
tillbaka till topic innan tråden blir låst tycker jag iaf roll
Man åker juh liksom till bp för o få veta felen o man har ingen skylldighet o ha fordonet i körbart skick för det. om en gammling på 85 bast ska åka o besikta bilen så tror ja nog inte d första han gör e o krypa under för o se om den e farlig för trafiken. eller en nybliven körkortstagare med första bilen som inte ens vet hur en bil ska vara för o vara i körbart skick. ge er snälla. tongue. skäms juh nästan över er spec dig hotrodder. inget illa mot just dig men skaffa fakta innan man börjar elta liksom

sorry för OT tillbaka till topic.

Jag fick 4 stycken 2or på min volvo 745a som jag kör dagligen på färdbroms parkeringsboms dåliga belägg och drar åt höger smile

739 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
blev en ganska kul disksution om en gammal rutten bmw 518 hehe den responsen trodde ja inte men ja gillar tråden och vill att den ska leva vidare!! // agadiffen

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 maj 2010
Men fatta... alla trafikanter har skyldigheter. Det spelar ingen roll ifall du är påväg till bilprovningen eller bara söndagsåker, bilen du kör måste vara trafiksäker. Det finns inget undantag bara för att du är påväg till bilprovningen och att bilen inte varit i bruk på flera decenier, den måste vara juste ändå och en polis fäller ett fordon oavsett besiktningens status eller färd dit ifall dom anser bilen vara trafikfarligt. Alla här som gått i försvar tycker alltså att det är helt okey att köra en rishög till bilprovningen även om felen är direkt trafikfarliga?

Fordonskungörelsen (1972:595)
Grundregel
7 § Fordon får brukas i trafik endast om fordonet är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 482 Inlägg
24 maj 2010
Hm.. själv byter jag allt som är trasigt/taskigt innan besiktning.
Förra året bytte jag inprinsip hela framvagnen på bilen.

Nästa kommer det bli att byta alla bussningar i bakvagnen och hardy samt stödlager och 2st hjullager och alla bromsar.

Better safe the sorry.

( Aldrig fått anm på SBP ).

BLT Service
Theracords Music Label

7 100 Inlägg
24 maj 2010
garaget.org.där alla förstorar upp ALLT!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Driver
2 111 Inlägg
24 maj 2010
bmx skrev:
garaget.org.där alla förstorar upp ALLT!!!

Garaget.org - Moralkärringarnas paradis wink...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

16 197 Inlägg
24 maj 2010
så länge motorn startar å biljävlen går framåt så e den körduglig..big_smilebig_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 120 Inlägg
24 maj 2010
Noll! wink

806 Inlägg
24 maj 2010
evilaudio skrev:
så länge motorn startar å biljävlen går framåt så e den körduglig..big_smilebig_smile

Håller med dig, vafan ska man till bromsar till när det faktiskt finns buskar och träd bredvid våra vackra ihop plåstrade svenska krigsvägar

1 827 Inlägg
24 maj 2010
6 tvåor på Integran.

Men så går det väl när man kör in utan katalysator och USA ljus runtom. wink

Ingen anmärkning på något annat...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 maj 2010
Så länge sen jag fick mer än två tvåor att jag inte minns..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök