Kolfiberhjälm från Biltema - Bu eller bä ? :P

Crille77
2 juni 2010 · 251 Inlägg

INGEN plasthjälm oavsett märke!

Har inte testat biltemas hjälm, så jag kan inte uttala mig om den tyvärr.

Det viktigaste med en hjälm är att den sitter bra på huvudet. Finns riktigt dyra hjälmar som inte alls sitter bra, likaväl som att det finns billiga som sitter jätte bra.

Gör ett test...
Gå till hjälmarna, sätt på dig samtliga hjälmar utan att kolla på prislappen.
Sen väljer du ut de hjälmarna som passar bäst, och där kan du sen kolla på prislappen. Troligen har du fått lite varierande priser, så du har lite att välja emellan både designmässigt, prismässigt, samtidigt som den sitter bra på huvudet.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
Hool
2 juni 2010 · 1 067 Inlägg

Finns två sätt att tillverka saker som skyddsutrustning.

Man kan 1. Tillverka något som man vet fungerar i verkligheten baserat på erfarenhet, tester och feedback..

eller  2.  Tillverka något så det ska få bra reslutat i ett statiskt prov..

Bra exempel är ju sidokrockskyddet på moderna bilar.  Testet har en viss höjd på krockbalken.  Höjer du balken lite så sår du helt andra resultat.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
jente
2 juni 2010 · 92 Inlägg

jag personligen hade aldrig köpt en billighets hjälm. Du vet aldrig vart den är tillverkad, hur pass bra säkerheten i den är och hur den är tillverkad.

Med plast hjälm så bör du byta den efter 3-4år medans glas/kompositfiber är 5-6år, detta är sak samma om hjälmen stått i garderoben och samlat damm halva tiden. Den BLIR dålig iallafall!

Att de dyra hjälmarna inte är CE godkända är rent ut sagt skit snack. Dom ledande märkerna är ALLTID CE godkända, så kolla efter hjälmnamn som är omtalade, köper du någon okänd hjälm så måste man börja kolla uppden, men de hjälmar som säljs i mc butiker är alltid godkända.

Att en hjälm är CE godkänd menas att den har fått vissa punkter testade. Hur fort tror du hjälmtillverkare förstärker just där de testar dom :S

Angående Nolan testet som inte gick igenom så va test fel gjort, och väldigt dumt att testa hjälmar som inte är lika....Nolan har svarat flera gånger på detta att de inte va godkända och de har skickat iväg hjälmar till folk som har fått testat och de säger att det är godkända. Och hur kan man säga att NOLAN är en av de dyraste :S


"Priset på hjälmen motsvarar bara den mängd reklam och gratisprodukter till storstjärnor företagen får ge. Väl sedan den som känns rätt för dig med bekvämlighet, utseende och pris."

Du är ju HELT ute och cyklar allså!! Jag VET att du inte kan ha någon som helst fakta på att detta är sant. Arai som är en av de ledande hjälm tillverkare laser mäter ALLA hjälmar för att de ska vara samma tjocklek över hela hjälmen, frigoliten i hjälmen blir gjutna tillsammans så att de har olika hårdhet beroende på vilken del av huvudet som de skyddar, pannan och tinningen behöver ju inte samma hårdhet wink och att många hjälmar monteras allt för hand oxå. De hjälmar som inte står upp för standarden säljs inte.

Och ja, är det så att man tappar hjälmen så BÖR man byta hjälmen, för du ser sällan om hjälmen har fått en tillplattning just där eller inte.

De ledande hjälmtillvekarna kan om de vill göra ännu lättare hjälmar men dom väljer att inte göra det, för börjar du göra en för lätt så kommer du tillslut behöva dra ner på säkerheten ju.

Street Knight
Henrik-N
4 juni 2010 · 450 Inlägg

jag har en Arai hjälm som kosta 6000 kr, litar ,mer på den än biltemas budget alternativ när olyckan väl är framme. ARI CHASER HETER DEN.

sirmiro Double-Unicorn Rider
4 juni 2010 · 2 486 Inlägg

jente skrev:
"Priset på hjälmen motsvarar bara den mängd reklam och gratisprodukter till storstjärnor företagen får ge. Väl sedan den som känns rätt för dig med bekvämlighet, utseende och pris."

Du är ju HELT ute och cyklar allså!! Jag VET att du inte kan ha någon som helst fakta på att detta är sant. Arai som är en av de ledande hjälm tillverkare laser mäter ALLA hjälmar för att de ska vara samma tjocklek över hela hjälmen, frigoliten i hjälmen blir gjutna tillsammans så att de har olika hårdhet beroende på vilken del av huvudet som de skyddar, pannan och tinningen behöver ju inte samma hårdhet wink och att många hjälmar monteras allt för hand oxå. De hjälmar som inte står upp för standarden säljs inte.

Och ja, är det så att man tappar hjälmen så BÖR man byta hjälmen, för du ser sällan om hjälmen har fått en tillplattning just där eller inte.

De ledande hjälmtillvekarna kan om de vill göra ännu lättare hjälmar men dom väljer att inte göra det, för börjar du göra en för lätt så kommer du tillslut behöva dra ner på säkerheten ju.

Menar du att det INTE påverkar priset på produkten om de ger bort produkter för 50mille och köper reklam för 50mille?
En F1 hjälm är DYR, och men dyr är det inte några 5-10k, utan 10-15ggr det priset. Och då är det en SÄKER hjälm. Men bara för att Rossi eller MS kör med ett visst märke och har samma form på hjälmen ska ni inte tro att er hjälm är lika bra...

Därav menar jag att det bästa är att välja en hjälm som personen tycker passar bra i bekvämlighet, utseende och pris.
Priset är sedan en sak handlaren kan styra till stor del genom antalet hjälmar den köper in. Självklart ger fabriken olika priser om återförsäljare köper in 20st hjälmar eller 20000st, och då finns mycket att göra med priset och vips kan den hjälm folk kallar bra vara billig.

Skulle t.ex. Biltemas hjälm vara BÄTTRE om den kostade 7000kr?
För det är vad ni säger när ni säger att det är bättre med en dyrare hjälm - att alla hjälmar blir bättre om företagen tar mer betalt.
Jag tror inte på det argumentet efter att ha tittat mycket på olika sätt med marknadsföring - så jag vidhåller att man inte ska titta på priset när man granskar hur bra en produkt är.



(Sen det med testet där nolan kuggade - kan det vara så att tillverkarna plötsligt inte kunde skicka sina speciella testhjälmar när de gick till butik och handlade en hjälm? Och om det testet inte var godkänt, ska man då skylla på att kraschen inte var godkänd om hjälmen inte skyddar?)

jente
4 juni 2010 · 92 Inlägg

sirmiro skrev:

jente skrev:
"Priset på hjälmen motsvarar bara den mängd reklam och gratisprodukter till storstjärnor företagen får ge. Väl sedan den som känns rätt för dig med bekvämlighet, utseende och pris."

Du är ju HELT ute och cyklar allså!! Jag VET att du inte kan ha någon som helst fakta på att detta är sant. Arai som är en av de ledande hjälm tillverkare laser mäter ALLA hjälmar för att de ska vara samma tjocklek över hela hjälmen, frigoliten i hjälmen blir gjutna tillsammans så att de har olika hårdhet beroende på vilken del av huvudet som de skyddar, pannan och tinningen behöver ju inte samma hårdhet wink och att många hjälmar monteras allt för hand oxå. De hjälmar som inte står upp för standarden säljs inte.

Och ja, är det så att man tappar hjälmen så BÖR man byta hjälmen, för du ser sällan om hjälmen har fått en tillplattning just där eller inte.

De ledande hjälmtillvekarna kan om de vill göra ännu lättare hjälmar men dom väljer att inte göra det, för börjar du göra en för lätt så kommer du tillslut behöva dra ner på säkerheten ju.

Menar du att det INTE påverkar priset på produkten om de ger bort produkter för 50mille och köper reklam för 50mille?
En F1 hjälm är DYR, och men dyr är det inte några 5-10k, utan 10-15ggr det priset. Och då är det en SÄKER hjälm. Men bara för att Rossi eller MS kör med ett visst märke och har samma form på hjälmen ska ni inte tro att er hjälm är lika bra...

Därav menar jag att det bästa är att välja en hjälm som personen tycker passar bra i bekvämlighet, utseende och pris.
Priset är sedan en sak handlaren kan styra till stor del genom antalet hjälmar den köper in. Självklart ger fabriken olika priser om återförsäljare köper in 20st hjälmar eller 20000st, och då finns mycket att göra med priset och vips kan den hjälm folk kallar bra vara billig.

Skulle t.ex. Biltemas hjälm vara BÄTTRE om den kostade 7000kr?
För det är vad ni säger när ni säger att det är bättre med en dyrare hjälm - att alla hjälmar blir bättre om företagen tar mer betalt.
Jag tror inte på det argumentet efter att ha tittat mycket på olika sätt med marknadsföring - så jag vidhåller att man inte ska titta på priset när man granskar hur bra en produkt är.



(Sen det med testet där nolan kuggade - kan det vara så att tillverkarna plötsligt inte kunde skicka sina speciella testhjälmar när de gick till butik och handlade en hjälm? Och om det testet inte var godkänt, ska man då skylla på att kraschen inte var godkänd om hjälmen inte skyddar?)

Självklart är ju bekvämligheten viktig, alla kan inte ha en shoie hjälm utan kanske behöver ta en xlite istället.
Men det är fortfarande snack om billig eller dyr, teknologin för hur en hjälm tillverkas är så pass mycket anorlunda när det är en billighetshjälm, dom tar lätta vägen ut istället för att bekosta på sig dyrare saker för att göra hjälmen säkare.

Biltemas hjälm blir inte bättre bara för att den kostar 7000 för i verklighet är den inte värd med en några 100 lappar.

Fråga, har du ägt en "dyr" hjälm, vet du ens hur dom ser ut inuti? Har du sett en billig hjälm som ser likadant ut? Eller hur de "dyra" tillverkas skilland mot de billiga?
Du betalar ju inte mycket för en skit bil, men du betalar mer för en fin bil. Samma sak gäller hjämlar, men det är SÅÅÅ mycket som människor inte vet om hjälmar, så det är lätt att folk TROR att billiga är inte skillnad på mot dyra.

Nolan har haft nya hjälmar som har kommit i produktion och alla hjälmar är godkända, Nolan må vara billigare än andra men den är godkänd, säljer heldre än nolan hjälm än att kunden åker till biltema o köper en hjälm som jag kan garantera att personalen inte ha ens koll på vart den är tillverkad och hur.

Senast redigerat av jente (4 juni 2010)

Street Knight
sirmiro Double-Unicorn Rider
4 juni 2010 · 2 486 Inlägg

jente skrev:

sirmiro skrev:

jente skrev:
"Priset på hjälmen motsvarar bara den mängd reklam och gratisprodukter till storstjärnor företagen får ge. Väl sedan den som känns rätt för dig med bekvämlighet, utseende och pris."

Du är ju HELT ute och cyklar allså!! Jag VET att du inte kan ha någon som helst fakta på att detta är sant. Arai som är en av de ledande hjälm tillverkare laser mäter ALLA hjälmar för att de ska vara samma tjocklek över hela hjälmen, frigoliten i hjälmen blir gjutna tillsammans så att de har olika hårdhet beroende på vilken del av huvudet som de skyddar, pannan och tinningen behöver ju inte samma hårdhet wink och att många hjälmar monteras allt för hand oxå. De hjälmar som inte står upp för standarden säljs inte.

Och ja, är det så att man tappar hjälmen så BÖR man byta hjälmen, för du ser sällan om hjälmen har fått en tillplattning just där eller inte.

De ledande hjälmtillvekarna kan om de vill göra ännu lättare hjälmar men dom väljer att inte göra det, för börjar du göra en för lätt så kommer du tillslut behöva dra ner på säkerheten ju.

Menar du att det INTE påverkar priset på produkten om de ger bort produkter för 50mille och köper reklam för 50mille?
En F1 hjälm är DYR, och men dyr är det inte några 5-10k, utan 10-15ggr det priset. Och då är det en SÄKER hjälm. Men bara för att Rossi eller MS kör med ett visst märke och har samma form på hjälmen ska ni inte tro att er hjälm är lika bra...

Därav menar jag att det bästa är att välja en hjälm som personen tycker passar bra i bekvämlighet, utseende och pris.
Priset är sedan en sak handlaren kan styra till stor del genom antalet hjälmar den köper in. Självklart ger fabriken olika priser om återförsäljare köper in 20st hjälmar eller 20000st, och då finns mycket att göra med priset och vips kan den hjälm folk kallar bra vara billig.

Skulle t.ex. Biltemas hjälm vara BÄTTRE om den kostade 7000kr?
För det är vad ni säger när ni säger att det är bättre med en dyrare hjälm - att alla hjälmar blir bättre om företagen tar mer betalt.
Jag tror inte på det argumentet efter att ha tittat mycket på olika sätt med marknadsföring - så jag vidhåller att man inte ska titta på priset när man granskar hur bra en produkt är.



(Sen det med testet där nolan kuggade - kan det vara så att tillverkarna plötsligt inte kunde skicka sina speciella testhjälmar när de gick till butik och handlade en hjälm? Och om det testet inte var godkänt, ska man då skylla på att kraschen inte var godkänd om hjälmen inte skyddar?)

Självklart är ju bekvämligheten viktig, alla kan inte ha en shoie hjälm utan kanske behöver ta en xlite istället.
Men det är fortfarande snack om billig eller dyr, teknologin för hur en hjälm tillverkas är så pass mycket anorlunda när det är en billighetshjälm, dom tar lätta vägen ut istället för att bekosta på sig dyrare saker för att göra hjälmen säkare.

Biltemas hjälm blir inte bättre bara för att den kostar 7000 för i verklighet är den inte värd med en några 100 lappar.

Fråga, har du ägt en "dyr" hjälm, vet du ens hur dom ser ut inuti? Har du sett en billig hjälm som ser likadant ut? Eller hur de "dyra" tillverkas skilland mot de billiga?
Du betalar ju inte mycket för en skit bil, men du betalar mer för en fin bil. Samma sak gäller hjämlar, men det är SÅÅÅ mycket som människor inte vet om hjälmar, så det är lätt att folk TROR att billiga är inte skillnad på mot dyra.

Nolan har haft nya hjälmar som har kommit i produktion och alla hjälmar är godkända, Nolan må vara billigare än andra men den är godkänd, säljer heldre än nolan hjälm än att kunden åker till biltema o köper en hjälm som jag kan garantera att personalen inte ha ens koll på vart den är tillverkad och hur.

Jag har hållit på med motorsport hela mitt liv, där samtliga grenar kräver hjälm. Jag har lagt mycket tid på att läsa om uppbyggnaden av hjälmar, materialval, vikter, utformning osv.
Ser man till personer under 15år inom gokart så finns det en viktgräns på 1100g, vilket endast en "vettig" hjälm klarar (Peltor YES) och den kostar "bara" 4300kr. Den har inte samma skydd som de hjälmar man hittar hos MChandlaren, men vikten anses viktigare i det fallet då nacken utsätts för stora påfrestningar.
Det är ju i denna diskussion en hjälm av lägre medelklass om vi bara tittar på priset.

När jag jämförde den hjälmen mot biltemas hjälm på huvudet anser jag att de är klart likvärdiga. Kolfiberhjälmen känns bra. Glasfiberhjälmen biltema säljer känns långt från lika bra.
Vi har kommit fram till att de stora tillverkarna inte kan fuska till sig en märkning - då kan inte heller de mindre tillverkarna det - och ska sanningen fram vet jag INTE i vilken fabrik Biltemahjämen tillverkas i.

Jag har inte tagit ut den hjälmen på väg så jag vet inte hur vindbrus etc är, men ofta är det såna saker man betalar en hel del extra för.

Det jag vill komma till är att baserat på den information vi har som konsumenter finns det INGET som säger om det är en bra eller dålig hjälm vi har i handen vid inköpstillfället. Vi vet inte annat än den/de CE-märkningar som finns på hjälmen och vi måste utgå från att de stämmer. Priset säger INGET om säkerheten så har 2st hjälmar samma märkning ska de klassas som lika säkra (precis som två småbilar med 5stjärnor i EuroNCAP från samma år klassas som lika säkra även om det står Kia på en och Volvo på den andra).
Då har vi passform, vikt, utseende, ventilation och liknande detaljer som mellanskillnaden i pris hamnar på. Inte säkerheten, den är lika.
Då anser jag att man ska välja den hjälm man trivs med utseendet på (så den används), sitter bra mot huvudformen (annars skyddar den inte), har en vikt som känns bra (ju lättare desto bättre, men det måste kännas bra), rätt visir osv...
Sen vad den kostar är irrelevant. Om jag köper in en container direkt från Arai's fabrik och år dem för 1500kr/st och säljer dem för det är de lika bra/dåliga som de den lokala MChandlaren säljer för 5000kr, då hans hjälmar gått igenom 4mellanhänder som alla ska ha pengar.

Att det står "Volvo" på en bil gör den inte säker - det är sakerna i den som gör den säker och hur säker avgör en oberoende testgrupp.
Samma sak gäller med hjälmar (och allt annat). Har 2 hjälmar samma märkning är de lika säkra, allt annat är tomma ord från tillverkaren kallat "reklam" & "marknadsföring".

jente
4 juni 2010 · 92 Inlägg

sirmiro skrev:
Jag har hållit på med motorsport hela mitt liv, där samtliga grenar kräver hjälm. Jag har lagt mycket tid på att läsa om uppbyggnaden av hjälmar, materialval, vikter, utformning osv.
Ser man till personer under 15år inom gokart så finns det en viktgräns på 1100g, vilket endast en "vettig" hjälm klarar (Peltor YES) och den kostar "bara" 4300kr. Den har inte samma skydd som de hjälmar man hittar hos MChandlaren, men vikten anses viktigare i det fallet då nacken utsätts för stora påfrestningar.
Det är ju i denna diskussion en hjälm av lägre medelklass om vi bara tittar på priset.

När jag jämförde den hjälmen mot biltemas hjälm på huvudet anser jag att de är klart likvärdiga. Kolfiberhjälmen känns bra. Glasfiberhjälmen biltema säljer känns långt från lika bra.
Vi har kommit fram till att de stora tillverkarna inte kan fuska till sig en märkning - då kan inte heller de mindre tillverkarna det - och ska sanningen fram vet jag INTE i vilken fabrik Biltemahjämen tillverkas i.

Jag har inte tagit ut den hjälmen på väg så jag vet inte hur vindbrus etc är, men ofta är det såna saker man betalar en hel del extra för.

Det jag vill komma till är att baserat på den information vi har som konsumenter finns det INGET som säger om det är en bra eller dålig hjälm vi har i handen vid inköpstillfället. Vi vet inte annat än den/de CE-märkningar som finns på hjälmen och vi måste utgå från att de stämmer. Priset säger INGET om säkerheten så har 2st hjälmar samma märkning ska de klassas som lika säkra (precis som två småbilar med 5stjärnor i EuroNCAP från samma år klassas som lika säkra även om det står Kia på en och Volvo på den andra).
Då har vi passform, vikt, utseende, ventilation och liknande detaljer som mellanskillnaden i pris hamnar på. Inte säkerheten, den är lika.
Då anser jag att man ska välja den hjälm man trivs med utseendet på (så den används), sitter bra mot huvudformen (annars skyddar den inte), har en vikt som känns bra (ju lättare desto bättre, men det måste kännas bra), rätt visir osv...
Sen vad den kostar är irrelevant. Om jag köper in en container direkt från Arai's fabrik och år dem för 1500kr/st och säljer dem för det är de lika bra/dåliga som de den lokala MChandlaren säljer för 5000kr, då hans hjälmar gått igenom 4mellanhänder som alla ska ha pengar.

Att det står "Volvo" på en bil gör den inte säker - det är sakerna i den som gör den säker och hur säker avgör en oberoende testgrupp.
Samma sak gäller med hjälmar (och allt annat). Har 2 hjälmar samma märkning är de lika säkra, allt annat är tomma ord från tillverkaren kallat "reklam" & "marknadsföring".

Då borde ju du veta hur en hjälm är uppbyggd allså själva frigoliten och skalet båda behöver en hel annan hårdhet beroende vad den skyddar under.
Jo ska man ha till en viss "ålder" så finns de ju junior hjälmar för att dom är mindre skal och därför blir dom mindre, många har ju olika skal storlek broende på vilken storlek hjälmen är i för att de ska bli rätt kombination, du vill ju inte ha en stor hjälm med massor med stoppning eller tvärtom.

"Ser man till personer under 15år inom gokart så finns det en viktgräns på 1100g, vilket endast en "vettig" hjälm klarar (Peltor YES) och den kostar "bara" 4300kr."
En hjälm för 4300 är rätt mycket ändå, just den hjälmen vet jag inte om så de måste jag höra med kollega på måndag.

Åter igen, arai hjälmar frigolit är tillverkade i minst 3 olika hårdheter som dom gjuter/klistar ( om du fattar då :) ) ihop bitarna. Medans "billiga" har en hårdhet bara, där så "gräver" dom ut ränder för att mjukheten ska komma fram när du är med om en olycka, ett problem bara med de, du få MASSOR med små ytor som huvudet tar emot istället för stora ytor.

1200-1500 G på M brukar intergral hjälmar ligga på, och som jag sa innan dom kan ju om de vill göra lättare hjälmar, men de har valt att inte göra det.

Jag vet va vi köper in hjälmarna för så har nog ett litet hum om va våra leverantörer köper dom för, och då är de inga fler mellan händer. Hur billiga tror du att biltema hjälmar kostar st om dom har betalt en fabrik för att tillverka hjälmar som dom ska sälja till kunder. 1 499kr och då tjänar de en slant på de med.

Street Knight
KHRacing
4 juni 2010 ·

jente skrev:
Självklart är ju bekvämligheten viktig, alla kan inte ha en shoie hjälm utan kanske behöver ta en xlite istället.
Men det är fortfarande snack om billig eller dyr, teknologin för hur en hjälm tillverkas är så pass mycket anorlunda när det är en billighetshjälm, dom tar lätta vägen ut istället för att bekosta på sig dyrare saker för att göra hjälmen säkare.

Biltemas hjälm blir inte bättre bara för att den kostar 7000 för i verklighet är den inte värd med en några 100 lappar.

Fråga, har du ägt en "dyr" hjälm, vet du ens hur dom ser ut inuti? Har du sett en billig hjälm som ser likadant ut? Eller hur de "dyra" tillverkas skilland mot de billiga?
Du betalar ju inte mycket för en skit bil, men du betalar mer för en fin bil. Samma sak gäller hjämlar, men det är SÅÅÅ mycket som människor inte vet om hjälmar, så det är lätt att folk TROR att billiga är inte skillnad på mot dyra.

Nolan har haft nya hjälmar som har kommit i produktion och alla hjälmar är godkända, Nolan må vara billigare än andra men den är godkänd, säljer heldre än nolan hjälm än att kunden åker till biltema o köper en hjälm som jag kan garantera att personalen inte ha ens koll på vart den är tillverkad och hur.

Snacka om att trycka ner ett företags produkter utan att veta nåt om dem, kasst uttalande ansder jag.

hur kan du/jag/nån veta vart den är tillverkad ?

den kan utav tvekan vara tillverkade i Shoei´s fabrik för Biltema 8+ andra länders liknande biltema företag)

k

jente
4 juni 2010 · 92 Inlägg

KHRacing skrev:

jente skrev:
Självklart är ju bekvämligheten viktig, alla kan inte ha en shoie hjälm utan kanske behöver ta en xlite istället.
Men det är fortfarande snack om billig eller dyr, teknologin för hur en hjälm tillverkas är så pass mycket anorlunda när det är en billighetshjälm, dom tar lätta vägen ut istället för att bekosta på sig dyrare saker för att göra hjälmen säkare.

Biltemas hjälm blir inte bättre bara för att den kostar 7000 för i verklighet är den inte värd med en några 100 lappar.

Fråga, har du ägt en "dyr" hjälm, vet du ens hur dom ser ut inuti? Har du sett en billig hjälm som ser likadant ut? Eller hur de "dyra" tillverkas skilland mot de billiga?
Du betalar ju inte mycket för en skit bil, men du betalar mer för en fin bil. Samma sak gäller hjämlar, men det är SÅÅÅ mycket som människor inte vet om hjälmar, så det är lätt att folk TROR att billiga är inte skillnad på mot dyra.

Nolan har haft nya hjälmar som har kommit i produktion och alla hjälmar är godkända, Nolan må vara billigare än andra men den är godkänd, säljer heldre än nolan hjälm än att kunden åker till biltema o köper en hjälm som jag kan garantera att personalen inte ha ens koll på vart den är tillverkad och hur.

Snacka om att trycka ner ett företags produkter utan att veta nåt om dem, kasst uttalande ansder jag.

hur kan du/jag/nån veta vart den är tillverkad ?

den kan utav tvekan vara tillverkade i Shoei´s fabrik för Biltema 8+ andra länders liknande biltema företag)

k

veta om, hmm du får de du betalar för...

Börja du ta reda på de ledade märkerna så får du veta om hur de tillverkar m.m

Biltema få du inte veta något från.....

Senast redigerat av jente (4 juni 2010)

Street Knight
KHRacing
4 juni 2010 ·

jente skrev:
veta om, hmm du får de du betalar för...

Börja du ta reda på de ledade märkerna så får du veta om hur de tillverkar m.m

Biltema få du inte veta något från.....

exakt därför du EJ kan veta vart den är tillverkad heller.

Urkas Kräsen grafiker
5 juni 2010 · 1 775 Inlägg

Tycker det verkar som jente faktiskt har gått på den där reklamen som alla dyra tillverke har gått ut med. Antar att du rakar dig med Gilette Mach Fusion T1000 också för att dom i reklamen säger att rakningen blir 52,8% bättre tack vare det nya super-shaving-vibrationblade-2000-teknik som smeker skäggstubben fem gånger innan det klyvs?
Men aa, det finns ju faktiskt INGENTING som säger att Biltemas hjälm är mindre säker än en 4000kr-hjälm.
Lite samma sak som med foto. Antingen kan man köpa optik för 10k+ o få jättebra bilder. Eeeeller så kan man göra som jag, köpa random optik på tradera för några hundralappar styck, för det är ändå ingen som kommer se nån som helst skillnad på bilderna som kommer ut. Billigt behöver inte alls betyda skit, o det gäller faktiskt ALLTING här i världen.

Tredjepart/pirat/budget är det bästa som finns imo!


Edit: Testade föresten Biltema-hjälmen idag, den satt inge bra på mitt huvud iaf. Fast det gjorde iofs inte många andra dyrare hjälmar jag testade också (inte på biltema då). Det är fan grymt svårt att hitta en hjälm som passar bra, är relativt billig OCH är snygg. hmm

Testade iofs biltemas cross-hjälm också, o den satt faktiskt finfint på mig!

Senast redigerat av Urkas (5 juni 2010)

Whine whine!
sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juni 2010 · 2 486 Inlägg

jente skrev:
veta om, hmm du får de du betalar för...

Börja du ta reda på de ledade märkerna så får du veta om hur de tillverkar m.m

Biltema få du inte veta något från.....

Om du inte kan få veta något om Biltemas hjälm - hur kan du då säga att någon annan hjälm är bättre?

Det jag försökt få dig att förstå under ett antal inlägg - vi vet INGET. Priset säger INGET. Allt vi vet är att ett testcenter godkänt hjälmen på samma sätt som många dyrare hjälmar. De är med andra ord lika säkra på pappret.
Priset har INGET med säkerhet att göra.

Sitter hjälmen bra på huvudet är det ett bra köp - i annat fall ska man köpa en annan hjälm. Det gäller ALLA hjälmar.

jente
5 juni 2010 · 92 Inlägg

sirmiro skrev:
Om du inte kan få veta något om Biltemas hjälm - hur kan du då säga att någon annan hjälm är bättre?

Det jag försökt få dig att förstå under ett antal inlägg - vi vet INGET. Priset säger INGET. Allt vi vet är att ett testcenter godkänt hjälmen på samma sätt som många dyrare hjälmar. De är med andra ord lika säkra på pappret.
Priset har INGET med säkerhet att göra.

Sitter hjälmen bra på huvudet är det ett bra köp - i annat fall ska man köpa en annan hjälm. Det gäller ALLA hjälmar.

Jo, men att en hjälm är ce godkänd är en sak, men dom den är snell testat så hade nog många inte klarat sig igenom.

Självklart ska hjälmen sitta bra på huvuet, den ska inte trycka på pannan eller på örorna, hjälmen ska ner på huvudet tillräckligt oxå.

MEN jämnför man en Shoie hjälm skilland mot arioh billiga så ser man redan I hjälmen att arioh är billigare. Kommer med lite mer bild bevis så kanske folk förstår.

Street Knight
jente
5 juni 2010 · 92 Inlägg

Urkas skrev:
Tycker det verkar som jente faktiskt har gått på den där reklamen som alla dyra tillverke har gått ut med. Antar att du rakar dig med Gilette Mach Fusion T1000 också för att dom i reklamen säger att rakningen blir 52,8% bättre tack vare det nya super-shaving-vibrationblade-2000-teknik som smeker skäggstubben fem gånger innan det klyvs?
Men aa, det finns ju faktiskt INGENTING som säger att Biltemas hjälm är mindre säker än en 4000kr-hjälm.
Lite samma sak som med foto. Antingen kan man köpa optik för 10k+ o få jättebra bilder. Eeeeller så kan man göra som jag, köpa random optik på tradera för några hundralappar styck, för det är ändå ingen som kommer se nån som helst skillnad på bilderna som kommer ut. Billigt behöver inte alls betyda skit, o det gäller faktiskt ALLTING här i världen.

Tredjepart/pirat/budget är det bästa som finns imo!


Edit: Testade föresten Biltema-hjälmen idag, den satt inge bra på mitt huvud iaf. Fast det gjorde iofs inte många andra dyrare hjälmar jag testade också (inte på biltema då). Det är fan grymt svårt att hitta en hjälm som passar bra, är relativt billig OCH är snygg. hmm

Testade iofs biltemas cross-hjälm också, o den satt faktiskt finfint på mig!

Shoie/arai/agv/nolan/xlite får ju redan sin relkam igenom att miljoner hojåkare åker med dessa hjälmar. Hur många hojåkare som är erfarna tror du åker med biltema hjälm, eller lidl hjälm?

Street Knight
jente
5 juni 2010 · 92 Inlägg

KHRacing skrev:

jente skrev:
veta om, hmm du får de du betalar för...

Börja du ta reda på de ledade märkerna så får du veta om hur de tillverkar m.m

Biltema få du inte veta något från.....

exakt därför du EJ kan veta vart den är tillverkad heller.

Och biltema är känt för sina bra kvalite på varor...

Street Knight
KHRacing
5 juni 2010 ·

jente skrev:

KHRacing skrev:

jente skrev:
veta om, hmm du får de du betalar för...

Börja du ta reda på de ledade märkerna så får du veta om hur de tillverkar m.m

Biltema få du inte veta något från.....

exakt därför du EJ kan veta vart den är tillverkad heller.

Och biltema är känt för sina bra kvalite på varor...

Den biten är inte intressant tyvärr.

finns mängdr & mängder av delar på Biltema som tillverkas i samma opressverktyg som stora välkända märken, men utan deras logga.

ett exempel är deras turboaggregat, bromsskivor, packningar, + annat

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juni 2010 · 2 486 Inlägg

jente skrev:

sirmiro skrev:
Om du inte kan få veta något om Biltemas hjälm - hur kan du då säga att någon annan hjälm är bättre?

Det jag försökt få dig att förstå under ett antal inlägg - vi vet INGET. Priset säger INGET. Allt vi vet är att ett testcenter godkänt hjälmen på samma sätt som många dyrare hjälmar. De är med andra ord lika säkra på pappret.
Priset har INGET med säkerhet att göra.

Sitter hjälmen bra på huvudet är det ett bra köp - i annat fall ska man köpa en annan hjälm. Det gäller ALLA hjälmar.

Jo, men att en hjälm är ce godkänd är en sak, men dom den är snell testat så hade nog många inte klarat sig igenom.

Självklart ska hjälmen sitta bra på huvuet, den ska inte trycka på pannan eller på örorna, hjälmen ska ner på huvudet tillräckligt oxå.

MEN jämnför man en Shoie hjälm skilland mot arioh billiga så ser man redan I hjälmen att arioh är billigare. Kommer med lite mer bild bevis så kanske folk förstår.

Hur kan du säga att en hjälm du inte vet något annat än priset på inte skulle klara ett visst test?

Det är som att säga att en Kia som får 5 stjärnor i EuroNCAP inte skulle klara ett japanskt krocktest.

Sen att jämföra shoie och arioh är totalt ointressant då inget av dessa märken har sin klisterlapp på denna hjälm.

EDIT:
Citerar från http://www.reevu.se/ECE22_05.htm:
"En stor fördel för amerikanska motorcyklister är att ECE 22.05 inte är i konflikt med den amerikanska DOT-standarden. Tester visar att att alla hjälmar som är godkända enligt ECE 22.05 klarar kraven enligt FMVSS 218. Alla DOT-godkända hjälmar klar dock inte ECE 22.05 kraven, då ECE 22.02 testar hjälmarna i en högre hastighet jämfört med DOT-testerna."

"DOT kom initialt till 1974 och är sedan uppgraderad 1980 och 1988 och ytterligare en uppdatering är på väg. Den andra amerikanska standarden är gjord av Snell Memorial Foundation, en privat organisation som har tagit fram en utvecklad standard som hjälmfabrikanter frivilligt kan ansluta sig till."




Och JA. De tusentals hojåkarna som kör med dyra hjälmar och säger att de är säkrare är irrelevant.
Blir min åsikt viktigare för att jag har MCkort (och har haft i 8år)? Blir den viktigare för att jag haft SBF-licens i 15år?
Jag tycker inte det.
Jag tycker man ska basera saker på FAKTA!
Och med denna hjälm så säger den FAKTA som finns att den är lika säker som en hjälm från Shoie.

Prisbilden är INTE något som påverkar kvalitet och en butiks rykte påverkar absolut inte. Eller menar du att en Shoie-hjälm skulle vara värdelös om Biltema tog in och sålde den?


Jag vill väldigt gärna se en genomskärning av just den hjälm av kolfiber som man kan köpa på Biltema (artnr 82-630 -> 82-633), alla andra hjälmar är totalt irrelevanta. Så påvisa gärna att denna hjälm är totalt värdelös och att man kan muta till sig en ECE22:05 märkning. Men kan man muta till sig den vet vi ju varför Nolanhjälmen kuggades i Svt's test, och Nolan är ett märke som är fullt jämförbart med Shoie på alla punkter...

Senast redigerat av sirmiro (5 juni 2010)

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juni 2010 · 2 486 Inlägg

jente skrev:
Shoie/arai/agv/nolan/xlite får ju redan sin relkam igenom att miljoner hojåkare åker med dessa hjälmar. Hur många hojåkare som är erfarna tror du åker med biltema hjälm, eller lidl hjälm?

Om de nu får sin reklam på det sättet - varför har de då annonser i ALLA MCtidningar, dekaler och specialtillverkade hjälmar till MotoGP osv?
Det är det vi betalar för...

Men du kanske menar att en Shoiehjälm för ca 2000kr (Raid II, ny, hittad via google på 3sekunder) är värdelös då den är så pass billig? En exakt likadan hjälm fanns i en svensk butik för 3695kr (också via google), på forumet sporthoj.com är den hjälmen fullt accepterad.
Dvs det skiljer 400kr på det pris jag hittat i england efter några sekunder vid google och priset Biltema satt, och då är det en hjälm i 3-4000kr klassen. Det säger inget att biltemas hjälm skulle kunna vara dyrare, bara att priset är irrelevant och att svenska handlare tar överpris, vilket delvis beror på mellanhänder...

Kan vi vara överrens att priset inte säger något alls om en hjälm?
Och sen kanske vi kan vara överrens att det krävs samma resultat för 2 hjälmar för att få samma märkning?

ECE22:05 - http://www.reevu.se/ECE22_05.htm

KHRacing
5 juni 2010 ·

sirmiro skrev:
Jag vill väldigt gärna se en genomskärning av just den hjälm av kolfiber som man kan köpa på Biltema (artnr 82-630 -> 82-633), alla andra hjälmar är totalt irrelevanta. Så påvisa gärna att denna hjälm är totalt värdelös och att man kan muta till sig en ECE22:05 märkning. Men kan man muta till sig den vet vi ju varför Nolanhjälmen kuggades i Svt's test, och Nolan är ett märke som är fullt jämförbart med Shoie på alla punkter...

Håller med här helt, MEN...
vi måste okså tänka på att olika tillverkare änvänder olika stötdämningsmedel inne i skalen på hjälmarna.
Samt exempelvis om Biletma kontrakterat Shoei för dessa så kanske Shoei använt ett annat dämpande medel än för deras egna Shoei-märkta hjälmar.
Så det är SVÅRT smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang