Dubbelturbos på saab!!!!

bilpojken
23 maj 2010 · 23 Inlägg

Undrar om någon vet var man ska vända sig om man vill sätta dubbelturbo på en saab 900 2,0t-95..En verkstad eller något i den stillen eller lite tips!!! tack

Dunken
23 maj 2010 ·

Och frågan som nog inte bara jag undrar över, varför???
Men annars är det väl bara vända sej till Nordic el Maptun för info..
Finns även Racestuff som gör jobbet åt dej..

bilpojken
23 maj 2010 · 23 Inlägg

tack för svaret...svaret på andra frågan är att hade velat testa och se hur den går med dubbelturbo:P vet inget filmklipp där man kanske kan se hur den går med dubbelturbo?? tack

Kax
23 maj 2010 · 206 Inlägg

kan du inte testa med trippelturbo ist?

bumpe Lastbilsmekaniker
24 maj 2010 · 3 878 Inlägg

Kolla på filmer från folk som åker typ GT30 eller andra stora aggregat, den spoolen på låga varv får du fast effekten lät bli sämre än med GT30...
Det är inte värt arbetet, tro mig!

jonTe
25 maj 2010 · 5 710 Inlägg

Dessutom blir jobbet SNUSKIGT dyrt om du skall lämna in hela kalaset.
Visst går det men det är enormt krångligt och du kommer att behöva lägga pengar långt över bilens värde på konverteringen.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
mats757
25 maj 2010 · 915 Inlägg

bilpojken skrev:
tack för svaret...svaret på andra frågan är att hade velat testa och se hur den går med dubbelturbo:P vet inget filmklipp där man kanske kan se hur den går med dubbelturbo?? tack

DubbelTurbo i sig ger ingen fördel. Speciellt på en liten  rak motor. På 6 cyl eller mer kan det vara en fördel att splitta upp avgaspulserna i flera Turbo, för att avgaserna inte ska störa varandra.

Om man gör någontyp av smart system som gör att en Turbo laddar först och den andra kommer in på högre varv så kan man tjäna en hel del i bottendrag. Men höga laddtryck på låga varv är väldigt svårt att hantera. Stor risk för spikning och stora moment i kraftöverföring. Samt att körbarheten kan bli för extrem. Det är också oerhört komplext att bygga ett system som gör att en turbo i taget ska ladda.

På V motorer kan det vara fysiskt enklare att bygga dubbla turbo, för att slippa göra korsade grenrör osv.

Men på en rak fyra. NÄÄÄÄ... en stor turbo som är gjord för den effekt man önska fungera otroligt bra.

Så det är inte som på -80 talet, när man på högstadiet satt och fantiserade om att både Weber förgasare och insprutning, samtidigt, måste vara skitbra.... :-)

Mats

Marbu
22 juli 2010 · 556 Inlägg

jag har tänkt att bygga ett budget projekt på en volvo 740 16v..
och för att få de så billigt som möjligt så tänkte jag ta 2 st 13t agregat..

de ska nog funka fint smile, borde kunna kräma minst 400 häst teoretiskt sätt..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 740 "snobben" (1988)
Aga_Diff Bärs!
22 juli 2010 · 3 456 Inlägg

Okej, då vet vi.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Marbu
22 juli 2010 · 556 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Okej, då vet vi.

du kanske missade att de va precis detta tråden handlade om..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Aga_Diff Bärs!
22 juli 2010 · 3 456 Inlägg

Marbu skrev:

Aga_Diff skrev:
Okej, då vet vi.

du kanske missade att de va precis detta tråden handlade om..

...eller?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Mr_EmCom Med.lem
22 juli 2010 · 3 759 Inlägg

Marbu skrev:

Aga_Diff skrev:
Okej, då vet vi.

du kanske missade att de va precis detta tråden handlade om..

Nej inte helt...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
lelleal
22 juli 2010 · 1 150 Inlägg

ja kör med dubbel turbo sen skiftar du kammarna och sätter dit 4 bränsle pumpar och kör med en extraspridare och en stoooor dump smile 0-100 på 2 sekunder en kompis sa de

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
LeafBox Lat Perfektionist
22 juli 2010 · 6 359 Inlägg

lelleal skrev:
ja kör med dubbel turbo sen skiftar du kammarna och sätter dit 4 bränsle pumpar och kör med en extraspridare och en stoooor dump smile 0-100 på 2 sekunder en kompis sa de

Hahaha, underbart big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Rojpen
22 juli 2010 · 2 230 Inlägg

går gör det, finns väll en ford escort? hära på gorg som har dubbel snurra på sin 4a.. så går gör det men snor dyrt och lämna bort så nån bygger åt en.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Seth
22 juli 2010 · 3 354 Inlägg

Rojpen skrev:
går gör det, finns väll en ford escort? hära på gorg som har dubbel snurra på sin 4a.. så går gör det men snor dyrt och lämna bort så nån bygger åt en.

nja ingen escort eller kanske finns det med?
Finns iaf en sierra med grön/svart pinto med dubbla turbos från en skyline

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
volvoentusiasten
22 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Vad kan vara bättre än en turbo, om inte två? smile

Nä, tillbaka till klassrummet med dig TS. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang