Bilder: Ägande rätt

koka
24 maj 2010 · 629 Inlägg

SafetyCar skrev:

koka skrev:
Den som har tagit bilderna äger rätten till bilden! Alltså "Safetycar"

Fotar själv en hel del och har tittat lite på vad lagen säger så man inte behöver stå där som ett frågetecken när någon skulle fråga en om man verkligen får göra så...

Här är en bra sida vad som gäller osv.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Jo, men nu är det så att reg.nummret finns med på mina blider. Och han menar eftersom han äger bilen, har han rätt att kräva att alla bilder med reg.nr tas bort.

Nej han har ingen rätt att kräva de....

Då skulle man inte få ta bilder på bilevenemang som t.ex. Gatebil?

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

koka skrev:

SafetyCar skrev:

koka skrev:
Den som har tagit bilderna äger rätten till bilden! Alltså "Safetycar"

Fotar själv en hel del och har tittat lite på vad lagen säger så man inte behöver stå där som ett frågetecken när någon skulle fråga en om man verkligen får göra så...

Här är en bra sida vad som gäller osv.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Jo, men nu är det så att reg.nummret finns med på mina blider. Och han menar eftersom han äger bilen, har han rätt att kräva att alla bilder med reg.nr tas bort.

Nej han har ingen rätt att kräva de....

Då skulle man inte få ta bilder på bilevenemang som t.ex. Gatebil?

Jo precis... och han har inte lagt upp bilen här heller... Detta skulle han tänkt på när han köpte bilen.
Isf  skulle alla foto album tas bort...

bumpe Lastbilsmekaniker
24 maj 2010 · 3 878 Inlägg

Nej, han kan inte kräva det enligt svensk lag, bilderna är dessutom publicerade när du ägde bilen!
Sen tycker jag dock att det är schysst att täcka skylten på bilderna och ladda upp dem igen smile

Tror iofs fortfarande att moderatorerna har på G.org har all rätt i världen att radera dina bilder så för din egen skull hade jag fixat till skyltarna...
Tror dessutom du får mer sympati från övriga användare smile

koka
24 maj 2010 · 629 Inlägg

Exakt bumpe... Jag täcker alltid reg. nummerna när jag tar bilder på "olagliga" race...

Men förstår inte har riktigt varför han är så "rädd" för att någon ska veta hans reg. nummer?

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

bumpe skrev:
Nej, han kan inte kräva det enligt svensk lag, bilderna är dessutom publicerade när du ägde bilen!
Sen tycker jag dock att det är schysst att täcka skylten på bilderna och ladda upp dem igen smile

Tror iofs fortfarande att moderatorerna har på G.org har all rätt i världen att radera dina bilder så för din egen skull hade jag fixat till skyltarna...
Tror dessutom du får mer sympati från övriga användare smile

Hade du inte blivit arg om folk borjade ta bort dina bilder???

Muttley
24 maj 2010 ·

SafetyCar skrev:

bumpe skrev:
Nej, han kan inte kräva det enligt svensk lag, bilderna är dessutom publicerade när du ägde bilen!
Sen tycker jag dock att det är schysst att täcka skylten på bilderna och ladda upp dem igen smile

Tror iofs fortfarande att moderatorerna har på G.org har all rätt i världen att radera dina bilder så för din egen skull hade jag fixat till skyltarna...
Tror dessutom du får mer sympati från övriga användare smile

Hade du inte blivit arg om folk borjade ta bort dina bilder???

De får ta bort dem, om de inte är du som äger bilderna. Men de gör du ju. De tog bort ett par bilder jag hade tagit på exets bil där en annan bils regnr syntes och han ville inte ha de där så jag bad dem ta bort smile.

Muttley
24 maj 2010 ·

koka skrev:
Exakt bumpe... Jag täcker alltid reg. nummerna när jag tar bilder på "olagliga" race...

Men förstår inte har riktigt varför han är så "rädd" för att någon ska veta hans reg. nummer?

Hade de vart nått stöldbegärligt hade man väl haft mer förståelse.

SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

Hade jag tagit bild på en annans bil å han säger att: Du får visa bilden om reg.nr inte syns. Då hade jag cencuerat bilderna. Men nu har jag ägt bilen i nästan 2,5 år å jag får inte lägga upp bilder på den där reg.nr syns???

SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

Om någon av moderatorerna läser detta.
Kan NI ta bort bilder om någon ber er om detta??

Hamilton
24 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Enligt lag så har den nuvarande ägaren rätten på sin sidan så det är bara att ta bort bilderna eller dölja reggnummret

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
24 maj 2010 ·

Hamilton skrev:
Enligt lag så har den nuvarande ägaren rätten på sin sidan så det är bara att ta bort bilderna eller dölja reggnummret

hur då, var snäll o förklara så alla fattar, (även vi som e dumma i huvudet)

killen har ägt bilen i 2,5år, tatt bilder på den & lagt upp dem med synlig skylt.

nu när han då sålt bilen, äger han då inte rätten till sina GAMLA bilder i orginalskick ?
(orginalskick på bilderna alltså)


Inte en chans i världen att svensk lag kan tvinga nuvarande ägaren att ta bort bilderna säger JAG.

smile bevisa mig fel isf.

mvh k

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
24 maj 2010 · 4 418 Inlägg

SafetyCar skrev:
Hej, behöver råd.
Det är så att jag har sålt min bil. Har bilder på bilen här på G.org.
Nu har nya ägaren hört av sig till mig och säger att jag skall ta bort alla bilder som jag tagit på bilen eftersom reg.nummret syns.

Någon som kan ge mig ett vättigt svar!

Om ägaren kräver så måste du censurera reggnummer då det är personuppgifter som bryter mot PUL om du publicerar det mot nya ägarens villja. Dvs nu är reggnummret nya ägarens personuppgifter, och han bestämmer då... Förut var du ägare och det var dina personuppgifter, och du som bestämmde.
Men bilderna på bilen kan du ha kvar så länge du är fotograf(och du har plockat bort regg.nr. enl nya ägarens önskan).

Senast redigerat av Jill (24 maj 2010)

Hamilton
24 maj 2010 · 8 864 Inlägg

KHRacing skrev:

Hamilton skrev:
Enligt lag så har den nuvarande ägaren rätten på sin sidan så det är bara att ta bort bilderna eller dölja reggnummret

hur då, var snäll o förklara så alla fattar, (även vi som e dumma i huvudet)

killen har ägt bilen i 2,5år, tatt bilder på den & lagt upp dem med synlig skylt.

nu när han då sålt bilen, äger han då inte rätten till sina GAMLA bilder i orginalskick ?
(orginalskick på bilderna alltså)


Inte en chans i världen att svensk lag kan tvinga nuvarande ägaren att ta bort bilderna säger JAG.

smile bevisa mig fel isf.

mvh k

Se Jills svar

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
25 maj 2010 ·

Hamilton skrev:
Se Jills svar

Har läst & snackat med henne.
men vill bara poängtera att det verkar helt åt skogen ändå.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 maj 2010 · 4 418 Inlägg

KHRacing skrev:

Hamilton skrev:
Se Jills svar

Har läst & snackat med henne.
men vill bara poängtera att det verkar helt åt skogen ändå.

Yep det var du som lurade in mig här o svara på frågan wink

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 maj 2010 · 4 418 Inlägg

B4m3e skrev:
Tur vi har dig Jill som har lite koll på läget smile
Annars hade de blivit en jäkla sörja där alla små pågar sitter och gissar
hej vilt... Men förstår ändå inte varför man gör en sån stor
grej av de hela...

Jo jag har vart med om en hel del turer kring dessa reggskyltar wink
Sen är det fritt fram att tänka & tycka vad man vill som många gör.
Vad lagen sen säger är en annan sak, och det är den man ska följa.

volvoentusiasten
25 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Hamilton skrev:
Enligt lag så har den nuvarande ägaren rätten på sin sidan så det är bara att ta bort bilderna eller dölja reggnummret

Exakt vilken lag?

För upphovsrätt, personuppgiftslagen eller yttrandefrihetslagen kan du inte ta dig hjälp av.
Eller tidigare prejudikat inom detta då det inte finns något.

Och ett registreringsnummer är ett id-nr för ett objekt. Inte en person och inte en personuppgift.

Hamilton
25 maj 2010 · 8 864 Inlägg

linuslinje skrev:

Hamilton skrev:
Enligt lag så har den nuvarande ägaren rätten på sin sidan så det är bara att ta bort bilderna eller dölja reggnummret

Exakt vilken lag?

För upphovsrätt, personuppgiftslagen eller yttrandefrihetslagen kan du inte ta dig hjälp av.
Eller tidigare prejudikat inom detta då det inte finns något.

Och ett registreringsnummer är ett id-nr för ett objekt. Inte en person och inte en personuppgift.

Eftersom ett regnummer går att härleda till en person så är det en personuppgift yttrandefrihetslagen som du skriver om går inte att tillämpa i ett socialtnätverk som tex garaget.org då vi inte har utgivningstillstånd och inga Forum kan få något sådant.

Med hänvisning till PUL så kan / får inga personuppgifter publiceras utan ett medgivande
TS har även utryckligen bett om att få sina uppgifter raderade.
Den här frågan har varit uppe flera gånger tidigare så jag ser ingen anledning till att den tas upp igen.

Fotograf på tierpidag.se
volvoentusiasten
25 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Hamilton skrev:

linuslinje skrev:

Hamilton skrev:
Enligt lag så har den nuvarande ägaren rätten på sin sidan så det är bara att ta bort bilderna eller dölja reggnummret

Exakt vilken lag?

För upphovsrätt, personuppgiftslagen eller yttrandefrihetslagen kan du inte ta dig hjälp av.
Eller tidigare prejudikat inom detta då det inte finns något.

Och ett registreringsnummer är ett id-nr för ett objekt. Inte en person och inte en personuppgift.

Eftersom ett regnummer går att härleda till en person så är det en personuppgift yttrandefrihetslagen som du skriver om går inte att tillämpa i ett socialtnätverk som tex garaget.org då vi inte har utgivningstillstånd och inga Forum kan få något sådant.

Med hänvisning till PUL så kan / får inga personuppgifter publiceras utan ett medgivande
TS har även utryckligen bett om att få sina uppgifter raderade.
Den här frågan har varit uppe flera gånger tidigare så jag ser ingen anledning till att den tas upp igen.

Ok, vi tar inte upp diskussionen igen då. pass, lås tråd.

B4m3e
25 maj 2010 ·

Jill skrev:
Om ägaren kräver så måste du censurera reggnummer då det är personuppgifter som bryter mot PUL om du publicerar det mot nya ägarens villja. Dvs nu är reggnummret nya ägarens personuppgifter, och han bestämmer då... Förut var du ägare och det var dina personuppgifter, och du som bestämde.Men bilderna på bilen kan du ha kvar så länge du är fotograf(och du har plockat bort regg.nr. enl nya ägarens önskan).

Hamilton skrev:
Eftersom ett regnummer går att härleda till en person så är det en personuppgift yttrandefrihetslagen som du skriver om går inte att tillämpa i ett socialtnätverk som tex garaget.org då vi inte har utgivningstillstånd och inga Forum kan få något sådant.

Med hänvisning till PUL så kan / får inga personuppgifter publiceras utan ett medgivande
TS har även utryckligen bett om att få sina uppgifter raderade.
Den här frågan har varit uppe flera gånger tidigare så jag ser ingen anledning till att den tas upp igen.

Tycker vi har fått svar på "SafetyCar" fråga nu. Känns som tråden kan låsas och bilderna plockas ner!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang