Projekt komma i tid 2010!
För mig är bilägandet mer än bara ett transportmedel från a-b. Eftersom att min vardag oftast är så stressig och att hålla tiderna men samtidigt gå upp sent håller inte ihop (jag är fett lat). Att lösa problemet är inte så komplicerat trots allt, i mina ögon är en snabb bil den enda rätta lösningen. Jag går upp sent och hinner i tid, samtidigt som jag har askul. Nåja här följer en liten beskrivning:
Bilen som kommer att användas är en Saab og9-3 från 1998:
![http://img59.imageshack.us/img59/3599/img1370utanreg.jpg]()
Har aldrig riktigt tänkt att starta en projekttråd trots att många av veckans timmar går åt till att skruva med bilen som är en og9-3 med T5 motor. Eftersom att jag inte haft projekttråd kan jag ju förklara lite vad som hänt sedan jag köpte bilen i april 2009. Till en början tyckte man ju att 185 pigga turbohästar räckte. Sedan började jag spekulera i att chiptrimma bilen och så blev det! Köpte mig en programvara av BSR för ynka 4k och resultatet var väl mindre bra. Inget ladd på ettan och fullspätt på resten av växlarna (tyckte man då) enligt bsr kunde inte laddet minskat på ettan och jag hade inget fel, trots att när man monterade i originalboxen fick man 0.45bar i glt. Nåja bråkade inte mer om det utan gick i banor att skaffa steg 3. Köpte openair kit från speedparts, programvara och 3" downpipe med racekatt från ferrita, jag tänkte att jag helgarderar mig för framtidens bravader om jag väljer att trimma vidare, vilket jag tänkt göra då jag nu startar denna projekttråd. Nåja sommaren 2009 skaffade jag mig även en forge intercooler då effekten mattades ner vid varma sommardagar. Även en og9-3 halvskinn inredning skaffades men såldes lika fort när jag fick ögonen för aero stolarna från 01.
Det som är gjort med bilen sedan den ställdes av i oktober är:
Komplett 9-3 aero inredning från 01 med el & minnesfunktion
Svart aero golvmatta
Och plastdetaljer aero såsom handskfack, sidokåpor, underkåpor och till B-stolparna. Även en aero ratt trixades fram då gamla var schleten.
Fjäderbenen som var rostiga kasserades och nya från 2002 införskaffades med endast 9k mil på nacken var dessa ett perfekt utgångsläge. Dessa lämnades in för blästring och pulverlackering. Resultatet blev fint
![http://img714.imageshack.us/img714/1170/img2463z.jpg]()
Här är dom nya bromsköldarna som skall passa mina 308mm aero bromsar helt nya! Behöver dock modifieras en aning för att passa og9-3 fjäderbenen.
![http://img8.imageshack.us/img8/3366/img2478yf.jpg]()
Här är bild på inredning med alla plastdetaljer bytta, baksäte och framsäte. Dock är vissa delar urmonterade på grund av kopplingsbyte och ena framstolen ur för montering av det nya ljudsystemet med nya kablar (bilder kommer längre ner)
Skapligt lyft från beige tyginredning från 98
Färgerna på inredningen ser lite annorlunda ut än i verkligheten, förmodligen kamerans blixt som härjar!
![http://img714.imageshack.us/img714/451/img2465q.jpg]()
![http://img31.imageshack.us/img31/5273/img2466e.jpg]()
Den nya aero ratten i fint skick!
![http://img714.imageshack.us/img714/6548/img2467l.jpg]()
Sålde iväg mina gamla 17" ten spoke sport fälgar och skaffade mig en uppsättning 18" ace hero med nokian höghastighetsdäck.
![http://img714.imageshack.us/img714/7171/img2473y.jpg]()
Nya ljudsystemet jag skaffade består av en Lanzar baslåda med dubbla 12" på 2400w totalt. Ett GAS Silver C4 slutsteg (steget är fan en halvmeter långt) samt 3.5" kicker RS350 högtalare till instrumentpanelen. Sedan har jag sen tidigare gas 6*9or på560w och 2st random 6.5" högtalare i dörrarna. 6*9orna drivs av ett MDS Gp3 slutsteg och dörrhögtalarna drivs av ett random 2x80w ministeg.
![http://img688.imageshack.us/img688/2984/img2485j.jpg]()
Nya kicker högtalarna monterade:
![http://img683.imageshack.us/img683/3170/img2479a.jpg]()
Här syns den nya säkringshållaren jämfört med den gamla
Kör dock med båda:
![http://img683.imageshack.us/img683/9538/img2476.jpg]()
Nya STCS skylthållaren monterad
![http://img8.imageshack.us/img8/8798/regskylt.jpg]()
En SAAB flagga är ett måste i garaget! (Stort tack till Dalen för snabb leverans)
![http://img683.imageshack.us/img683/4327/img2475f.jpg]()
I söndags var jag hos henke (exd) och hämtade lite prylar jag beställt:
Beställningen bestod av:
ARB25
Henko bränslepump 275lph
3 bars mapsensor
Taliaferro lamell
styrväxelklämma (väntar dock på staget med monteringstillbehör)
Ett td04-19t 6# aggregat (väntar på kompressorhuset som ska fräsas)
Bussningarna på bilden är taliaferro bussningar som jag beställt förr och monterat på mina länkarmar/hjälparmar polerade dessa då dom såg ut som skit innan. Och tryckplattan som syns på bilden är en viggen platta som jag fick hem idag.
![http://img638.imageshack.us/img638/8707/img2480y.jpg]()
Närbild på turbon:
![http://img15.imageshack.us/img15/1206/img2482w.jpg]()
ARB 25an från GS
![http://img402.imageshack.us/img402/3033/img2481n.jpg]()
Viggen Kopplingskittet från SACHS:
![http://img402.imageshack.us/img402/5207/img2484qx.jpg]()
Här är den 6 puckade taliaferro lamellen (ska med viggenplattan tåla cirka 630nm enligt exd vilket bör räcka för mina bravader under 2010)
![http://img638.imageshack.us/img638/1958/img2483t.jpg]()
Här är bild på mina flödesmatchade 630cc siemens deka spridare jag inhandlade tidigare det här året.
![http://img534.imageshack.us/img534/9871/img2486.jpg]()
Sen har jag lite bilder från söndagens arbete då jag och Boffa bytte koppling på saaben (boffa peka jag skruva) haha
Sjukt kul söndag dock!
![http://img638.imageshack.us/img638/3382/img2468v.jpg]()
Här är växellådan ur, i bakgrunden kan man se ferrita downpipen och subframen:
![http://img163.imageshack.us/img163/5292/img2469b.jpg]()
Ser jäkligt tomt ut måste jag säga!
![http://img534.imageshack.us/img534/1717/img2470.jpg]()
12 Februari 2010
Update! Nu har jag fått hem konidämparna samt växellådsfäste racing från EXD. Konidämparna är MUMMA
Ställbara o grejer blir nog fint. Här är lite bilder på delarna, skall monteras i helgen, samtidigt som bärarmarna monteras. Det är ju på grund av att jag inte beställt dämpare som bärarmar och sånt inte kunnat monteras, likaså fjäderbenen!
Vad kan finnas i paketet
![http://img109.imageshack.us/img109/5093/img2493t.jpg]()
![http://img192.imageshack.us/img192/3550/frsk.jpg]()
![http://img190.imageshack.us/img190/7261/img2498ff.jpg]()
13 Februari 2010
Idag har jag hunnit med ganska mycket känns det som. Har letat som en tok efter nackstöd till baksätet och idag fick jag äntligen tag på 3st nackstöd i svart skinn i fint skick. Eftersom att växellådan ändå är nere och likaså subframen tänkte jag rengöra oljetråget, silen och byta o-ringar i samma veva då det är lite krångligare att få ur tråget med subframen på. Anledningen till detta är på grund av turbobyte längre fram och då är detta redan gjort! Åkte iväg till saab och inhandlade oringar och flänstätning, tro fan att saab ville ha 550kr för tätningen! Tur är fick jag ganska saftig rabatt och totalt för o-ringarna och tätningen landade jag på 150kr
Här är lite bilder på hur tråget blev efter rengöring, samt nackstöden monterade:
![http://img222.imageshack.us/img222/3672/img2502g.jpg]()
![http://img175.imageshack.us/img175/4559/img2504.jpg]()
![http://img716.imageshack.us/img716/9808/img2505h.jpg]()
![http://img641.imageshack.us/img641/6238/img2506h.jpg]()
allt för idag
26 Februari 2010
Har hunnit med ganska mycket sen senaste uppdateringen, lådan är på och även växellådsfästet är på. När jag ändå hade lådan nere lämnade jag in subframen och främre krängningshämmare för blästring + pulverlack. Subframen fick en fin och glansig silverfärg och k-hämmaren blev svart. Jävligt nöjd med resultatet och hela framvagnen är nu 100% rostfri. Nästa del är att blästra alla bromsok + bakaxeln. Bifogar lite bilder på resultatet:
![http://img411.imageshack.us/img411/2658/img2629t.jpg]()
Köpte även hem växellådsolja från quakerstate samt 2st nya hållare till abs-givarna fram då dessa alltid går av när man pillar loss dom från fjäderbenen:
![http://img52.imageshack.us/img52/6903/img2630y.jpg]()
Fick på subframe + växellänkaget samt länkarmar men endast hjälparm på vänster sida då bulten till hjälparmen var ganska rostskadad, så blir till att beställa ny sådan.
3 Mars 2010
Återkommer med besked
Tack för alla kommentarer det värmer!
Hämtade idag aero/viggen sidokjolar som jag fått tag på och även 9-5 aero damask med växelknopp då jag alltid stört mig på original och dessutom är den ful. Här kommer lite bilder:
![http://img715.imageshack.us/img715/3640/img2636l.jpg]()
![http://img696.imageshack.us/img696/5917/img2637w.jpg]()
Passade även på att lackera värmeskölden till turbon med samma mattsvarta färg som jag lackerat ventilkåpan i. Jag är svag för mattsvart och i mitt tycke blev det riktigt fint!
¨
![http://img99.imageshack.us/img99/4047/img2641p.jpg]()
Har även monterat hjälparm på höger sida då jag fick hem ny bult från saab.
mvh marre
8 Mars 2010
2010-03-08
Nu har det hänt litegrann med bilen! Fick hem lite delar från saab som bestod av mellanlägg (till sänkfjädern i fjäderbensskålen) då mina gamla var rostiga, och 2 drivaxelmuttrar + "spindelleds" mutter. Dessa är nu monterade. Även tändkassetten som börjat oxidera slipades ner (rekommenderar inte att göra det själv då det är tidskrävande och drygt) när all färg äntligen var borta var man bra sugen på att slipa med finare papper och polare upp den, men lämnade iväg den för lackering på Mälardalens billackering:
![http://img214.imageshack.us/img214/8494/img2648v.jpg]()
![http://img97.imageshack.us/img97/4255/img2649f.jpg]()
![http://img706.imageshack.us/img706/8549/img2650v.jpg]()
2010-03-11
Hämtade idag en batteribox och tändkassetten hos lackfirman. Monterade även en dubbel-mätarhållare som jag köpt av Apex på forumet. Nu blir det till att beställa oljetrycksmätare som ska sitta på nedre hålet.
![http://img708.imageshack.us/img708/5569/img2652k.jpg]()
![http://img52.imageshack.us/img52/6015/img2654z.jpg]()
![http://img687.imageshack.us/img687/4760/img2657rs.jpg]()
allt för tillfället
mvh
8 April 2010
Hej! Har inte uppdaterat på länge då jag samlat på mig massa grejer under senaste månaden. Mitten på mars lämnade jag in min bakaxel och inre krängningshämmare för blästring + pulverlackering inför uppgradering av bakvagnen. Här följer bilder plus beskrivning på vad som gjorts:
Fick hem kungskobran av maptun och drivrem+spännrulle+clips till instegslisterna från speedparts (dessa är redan monterade därav inga bilder):
![http://img718.imageshack.us/img718/8981/img3069xo.jpg]()
Fick ett paket idag 8 april med delar från jämtlands bilskrot och speedparts:
![http://img535.imageshack.us/img535/6494/img3039m.jpg]()
Speedparts paketet innehöll bland annat, ny oljesticka, oljefilteradapter, oljetrycksmätare, massa gummiupphängningar till avgasröret, packningar, packbox till vevaxeln, o-ring till oljepumpen, bromsvätska ate blue racing, nya bromsskivor bak 9-5 aero 300mm ventilerade, läderdamask till handbromsspaken (har länge velat ha den men alltid tagit bort när jag lagt ordern haha), nytt huvemblem och nytt baklucke emblen, lite muttrar, pinnskruvar och sedan ett kit helt nya textilmator med speedparts broderat på sidan:
![http://img707.imageshack.us/img707/1295/img3040edit.jpg]()
Från jämtlands bildemontering fick jag hem ett kit 9-5 aero bromsok med hållare från 2005 (6000mil) för att kunna köra med 300mm ventilerade skivor:
![http://img96.imageshack.us/img96/4849/img3041d.jpg]()
översikt på grejerna:
![http://img535.imageshack.us/img535/9017/img3042d.jpg]()
Bakaxeln innan blästring + pulverlack:
![http://img682.imageshack.us/img682/6331/img3043uw.jpg]()
![http://img710.imageshack.us/img710/3976/img3046e.jpg]()
![http://img402.imageshack.us/img402/3231/img3047br.jpg]()
Här ser ni resultatet: bromsoken monterade, skivorna också, arb25an är på, nya EXD bussningar till bakaxeln, konisarna på och lesjöforsfjädrarna på, samt nya bromsrör, alla muttrar, bultar och brickor är helt nya från saab, har fobi för att återanvända gamla grejer och bromsrör och sånt skit (nej jag står inte heller ut med att dragkroken och avgasskyddet är rostigt, nya såna skydd ska inhandlas och dragkroken ska blästras och pulverlackeras!
![http://img251.imageshack.us/img251/2397/img3049g.jpg]()
här ser ni dom nya bakbromsarna plus bakaxeln
grymt fräscht!
![http://img641.imageshack.us/img641/6393/img3050u.jpg]()
här ser man arb25an och lite annat
![http://img243.imageshack.us/img243/6333/img3052.jpg]()
Här är blue racing bromsvätskan:
Bytte hela systemets bromsvätska till denna, luftade alla bromsoken och även kopplingen då jag bytt urtrampningslagret och glömt lufta, blev bra får hoppas bromsvätskan är bra!
![http://img517.imageshack.us/img517/7538/img3053edit.jpg]()
Köpte även 2st nya däck till fram, blev 215-35/18 från hängkuk (bilden visar bara ena):
![http://img195.imageshack.us/img195/1191/img3054b.jpg]()
Sen blev det 2st begagnade 225-40/18 från michelin pilot sport (tack aviator från GIMO
) med 6mm kvar jämnt slitna som får sitta bak:
![http://img406.imageshack.us/img406/879/img3055a.jpg]()
här ligger alla nya bultar, brickor och muttrar från saab
älskar att beställa nya grejer fifan (tack till mattias på saab reservdelar för rabatten man alltid får 
![http://img547.imageshack.us/img547/7094/img3056.jpg]()
Fick även hem wastegaten till nya 19T turbon från Henke @ EXD. Nästa vecka hämtar jag det omsvarvade kompressorhuset och förhoppningsvis dom stålomspunna slangarna till turbon:
![http://img402.imageshack.us/img402/6055/img3057y.jpg]()
passade även på att köpa en AC-kompressor till bilen då jag vägrar åka en sommar till utan AC grymt svettigt fyfan:
![http://img36.imageshack.us/img36/2231/img3058y.jpg]()
Här är grejerna uppackade och syns lite mer än dom första bilderna
![http://img96.imageshack.us/img96/5775/img3062h.jpg]()
dom nya emblemen:
![http://img171.imageshack.us/img171/2802/img3063f.jpg]()
den nya läderdamasken till spaken som jag alltid beställer men lyckas alltid klicka bort den innan man bekräftar
en viss jonte har också gjort likadant eller hur
?
![http://img101.imageshack.us/img101/9117/img3064n.jpg]()
köpte även en ny oljesticka, helt onödigt egentligen men den gamla var så sliten:
![http://img530.imageshack.us/img530/1246/img3065t.jpg]()
oljefilteradapten + oljetrycksmätaren:
![http://img41.imageshack.us/img41/322/img3067u.jpg]()
mattorna från speedparts
blir nog mysigt
![http://img196.imageshack.us/img196/2461/img3068a.jpg]()
EDIT: Glömde säga att jag är även färdig med montering av henkpumpen i armaturen, passade på att göra det när jag hade bakaxeln nere. Tyvärr gick båda nipplarna av och jag fick köpa nya och montera. Lyckades till slut men det tog på meck-lusten rejält. Monterade ny o-ring i armaturen också.
mvh marre
23 April 2010
Nu har det hänt lite med bilen! Fått på aero fronten (som är nylackad) och även bakkjolen. Passade på att demontera dragkroken i samma veva så jag slipper kapa i kjolen. Regbesiktning bokad till maj. Fick även hem instrumenpanelen som jag väntat på i 3 veckor och aero ratten åkte på fort som fan. Man ser även att oljetrycksmätaren är ikopplad:
![http://img163.imageshack.us/img163/4131/img3083y.jpg]()
![http://img412.imageshack.us/img412/261/img3084w.jpg]()
![http://img248.imageshack.us/img248/7522/img3087o.jpg]()
Får be om ursäkt för den skitiga mattan fram
![http://img20.imageshack.us/img20/5792/img3079z.jpg]()
Huvudenheten har fått spratt och vägrar starta trots startström. Därför är den urplockad och ny ska inhandlas (tråkiga grejer att köpa) Här ser man panelen, klarlacked x antal ggr extra på begär
![http://img690.imageshack.us/img690/1403/img3081z.jpg]()
Det som är kvar med bilen nu är att få hem dom lackerade ögonlocken, och få på turbon + slangsatsen som borde komma nästa vecka. Får hoppas jag slipper avboka tiden hos nordic nästa torsdag bara. Ska även ta tag och polera bilen lite
mvh
För mig är bilägandet mer än bara ett transportmedel från a-b. Eftersom att min vardag oftast är så stressig och att hålla tiderna men samtidigt gå upp sent håller inte ihop (jag är fett lat). Att lösa problemet är inte så komplicerat trots allt, i mina ögon är en snabb bil den enda rätta lösningen. Jag går upp sent och hinner i tid, samtidigt som jag har askul. Nåja här följer en liten beskrivning:
Bilen som kommer att användas är en Saab og9-3 från 1998:

Har aldrig riktigt tänkt att starta en projekttråd trots att många av veckans timmar går åt till att skruva med bilen som är en og9-3 med T5 motor. Eftersom att jag inte haft projekttråd kan jag ju förklara lite vad som hänt sedan jag köpte bilen i april 2009. Till en början tyckte man ju att 185 pigga turbohästar räckte. Sedan började jag spekulera i att chiptrimma bilen och så blev det! Köpte mig en programvara av BSR för ynka 4k och resultatet var väl mindre bra. Inget ladd på ettan och fullspätt på resten av växlarna (tyckte man då) enligt bsr kunde inte laddet minskat på ettan och jag hade inget fel, trots att när man monterade i originalboxen fick man 0.45bar i glt. Nåja bråkade inte mer om det utan gick i banor att skaffa steg 3. Köpte openair kit från speedparts, programvara och 3" downpipe med racekatt från ferrita, jag tänkte att jag helgarderar mig för framtidens bravader om jag väljer att trimma vidare, vilket jag tänkt göra då jag nu startar denna projekttråd. Nåja sommaren 2009 skaffade jag mig även en forge intercooler då effekten mattades ner vid varma sommardagar. Även en og9-3 halvskinn inredning skaffades men såldes lika fort när jag fick ögonen för aero stolarna från 01.
Det som är gjort med bilen sedan den ställdes av i oktober är:
Komplett 9-3 aero inredning från 01 med el & minnesfunktion
Svart aero golvmatta
Och plastdetaljer aero såsom handskfack, sidokåpor, underkåpor och till B-stolparna. Även en aero ratt trixades fram då gamla var schleten.
Fjäderbenen som var rostiga kasserades och nya från 2002 införskaffades med endast 9k mil på nacken var dessa ett perfekt utgångsläge. Dessa lämnades in för blästring och pulverlackering. Resultatet blev fint


Här är dom nya bromsköldarna som skall passa mina 308mm aero bromsar helt nya! Behöver dock modifieras en aning för att passa og9-3 fjäderbenen.

Här är bild på inredning med alla plastdetaljer bytta, baksäte och framsäte. Dock är vissa delar urmonterade på grund av kopplingsbyte och ena framstolen ur för montering av det nya ljudsystemet med nya kablar (bilder kommer längre ner)
Skapligt lyft från beige tyginredning från 98



Den nya aero ratten i fint skick!

Sålde iväg mina gamla 17" ten spoke sport fälgar och skaffade mig en uppsättning 18" ace hero med nokian höghastighetsdäck.

Nya ljudsystemet jag skaffade består av en Lanzar baslåda med dubbla 12" på 2400w totalt. Ett GAS Silver C4 slutsteg (steget är fan en halvmeter långt) samt 3.5" kicker RS350 högtalare till instrumentpanelen. Sedan har jag sen tidigare gas 6*9or på560w och 2st random 6.5" högtalare i dörrarna. 6*9orna drivs av ett MDS Gp3 slutsteg och dörrhögtalarna drivs av ett random 2x80w ministeg.

Nya kicker högtalarna monterade:

Här syns den nya säkringshållaren jämfört med den gamla


Nya STCS skylthållaren monterad


En SAAB flagga är ett måste i garaget! (Stort tack till Dalen för snabb leverans)

I söndags var jag hos henke (exd) och hämtade lite prylar jag beställt:
Beställningen bestod av:
ARB25
Henko bränslepump 275lph
3 bars mapsensor
Taliaferro lamell
styrväxelklämma (väntar dock på staget med monteringstillbehör)
Ett td04-19t 6# aggregat (väntar på kompressorhuset som ska fräsas)
Bussningarna på bilden är taliaferro bussningar som jag beställt förr och monterat på mina länkarmar/hjälparmar polerade dessa då dom såg ut som skit innan. Och tryckplattan som syns på bilden är en viggen platta som jag fick hem idag.

Närbild på turbon:

ARB 25an från GS

Viggen Kopplingskittet från SACHS:

Här är den 6 puckade taliaferro lamellen (ska med viggenplattan tåla cirka 630nm enligt exd vilket bör räcka för mina bravader under 2010)

Här är bild på mina flödesmatchade 630cc siemens deka spridare jag inhandlade tidigare det här året.

Sen har jag lite bilder från söndagens arbete då jag och Boffa bytte koppling på saaben (boffa peka jag skruva) haha


Här är växellådan ur, i bakgrunden kan man se ferrita downpipen och subframen:

Ser jäkligt tomt ut måste jag säga!

12 Februari 2010
Update! Nu har jag fått hem konidämparna samt växellådsfäste racing från EXD. Konidämparna är MUMMA

Vad kan finnas i paketet




13 Februari 2010
Idag har jag hunnit med ganska mycket känns det som. Har letat som en tok efter nackstöd till baksätet och idag fick jag äntligen tag på 3st nackstöd i svart skinn i fint skick. Eftersom att växellådan ändå är nere och likaså subframen tänkte jag rengöra oljetråget, silen och byta o-ringar i samma veva då det är lite krångligare att få ur tråget med subframen på. Anledningen till detta är på grund av turbobyte längre fram och då är detta redan gjort! Åkte iväg till saab och inhandlade oringar och flänstätning, tro fan att saab ville ha 550kr för tätningen! Tur är fick jag ganska saftig rabatt och totalt för o-ringarna och tätningen landade jag på 150kr





allt för idag
26 Februari 2010
Har hunnit med ganska mycket sen senaste uppdateringen, lådan är på och även växellådsfästet är på. När jag ändå hade lådan nere lämnade jag in subframen och främre krängningshämmare för blästring + pulverlack. Subframen fick en fin och glansig silverfärg och k-hämmaren blev svart. Jävligt nöjd med resultatet och hela framvagnen är nu 100% rostfri. Nästa del är att blästra alla bromsok + bakaxeln. Bifogar lite bilder på resultatet:

Köpte även hem växellådsolja från quakerstate samt 2st nya hållare till abs-givarna fram då dessa alltid går av när man pillar loss dom från fjäderbenen:

Fick på subframe + växellänkaget samt länkarmar men endast hjälparm på vänster sida då bulten till hjälparmen var ganska rostskadad, så blir till att beställa ny sådan.
3 Mars 2010
kwansa skrev:Mysigt bygge! :headbang2:
Du får skriva sen hur kopplingen kännshar en likadan lamell liggandes, skulle vara kul och höra hur den funkar ;Þ
Återkommer med besked

Hämtade idag aero/viggen sidokjolar som jag fått tag på och även 9-5 aero damask med växelknopp då jag alltid stört mig på original och dessutom är den ful. Här kommer lite bilder:


Passade även på att lackera värmeskölden till turbon med samma mattsvarta färg som jag lackerat ventilkåpan i. Jag är svag för mattsvart och i mitt tycke blev det riktigt fint!


Har även monterat hjälparm på höger sida då jag fick hem ny bult från saab.
mvh marre
8 Mars 2010
2010-03-08
Nu har det hänt litegrann med bilen! Fick hem lite delar från saab som bestod av mellanlägg (till sänkfjädern i fjäderbensskålen) då mina gamla var rostiga, och 2 drivaxelmuttrar + "spindelleds" mutter. Dessa är nu monterade. Även tändkassetten som börjat oxidera slipades ner (rekommenderar inte att göra det själv då det är tidskrävande och drygt) när all färg äntligen var borta var man bra sugen på att slipa med finare papper och polare upp den, men lämnade iväg den för lackering på Mälardalens billackering:



2010-03-11
Hämtade idag en batteribox och tändkassetten hos lackfirman. Monterade även en dubbel-mätarhållare som jag köpt av Apex på forumet. Nu blir det till att beställa oljetrycksmätare som ska sitta på nedre hålet.



allt för tillfället

mvh
8 April 2010
Hej! Har inte uppdaterat på länge då jag samlat på mig massa grejer under senaste månaden. Mitten på mars lämnade jag in min bakaxel och inre krängningshämmare för blästring + pulverlackering inför uppgradering av bakvagnen. Här följer bilder plus beskrivning på vad som gjorts:
Fick hem kungskobran av maptun och drivrem+spännrulle+clips till instegslisterna från speedparts (dessa är redan monterade därav inga bilder):

Fick ett paket idag 8 april med delar från jämtlands bilskrot och speedparts:

Speedparts paketet innehöll bland annat, ny oljesticka, oljefilteradapter, oljetrycksmätare, massa gummiupphängningar till avgasröret, packningar, packbox till vevaxeln, o-ring till oljepumpen, bromsvätska ate blue racing, nya bromsskivor bak 9-5 aero 300mm ventilerade, läderdamask till handbromsspaken (har länge velat ha den men alltid tagit bort när jag lagt ordern haha), nytt huvemblem och nytt baklucke emblen, lite muttrar, pinnskruvar och sedan ett kit helt nya textilmator med speedparts broderat på sidan:

Från jämtlands bildemontering fick jag hem ett kit 9-5 aero bromsok med hållare från 2005 (6000mil) för att kunna köra med 300mm ventilerade skivor:

översikt på grejerna:

Bakaxeln innan blästring + pulverlack:



Här ser ni resultatet: bromsoken monterade, skivorna också, arb25an är på, nya EXD bussningar till bakaxeln, konisarna på och lesjöforsfjädrarna på, samt nya bromsrör, alla muttrar, bultar och brickor är helt nya från saab, har fobi för att återanvända gamla grejer och bromsrör och sånt skit (nej jag står inte heller ut med att dragkroken och avgasskyddet är rostigt, nya såna skydd ska inhandlas och dragkroken ska blästras och pulverlackeras!

här ser ni dom nya bakbromsarna plus bakaxeln


här ser man arb25an och lite annat


Här är blue racing bromsvätskan:
Bytte hela systemets bromsvätska till denna, luftade alla bromsoken och även kopplingen då jag bytt urtrampningslagret och glömt lufta, blev bra får hoppas bromsvätskan är bra!

Köpte även 2st nya däck till fram, blev 215-35/18 från hängkuk (bilden visar bara ena):

Sen blev det 2st begagnade 225-40/18 från michelin pilot sport (tack aviator från GIMO


här ligger alla nya bultar, brickor och muttrar från saab



Fick även hem wastegaten till nya 19T turbon från Henke @ EXD. Nästa vecka hämtar jag det omsvarvade kompressorhuset och förhoppningsvis dom stålomspunna slangarna till turbon:

passade även på att köpa en AC-kompressor till bilen då jag vägrar åka en sommar till utan AC grymt svettigt fyfan:

Här är grejerna uppackade och syns lite mer än dom första bilderna

dom nya emblemen:

den nya läderdamasken till spaken som jag alltid beställer men lyckas alltid klicka bort den innan man bekräftar



köpte även en ny oljesticka, helt onödigt egentligen men den gamla var så sliten:

oljefilteradapten + oljetrycksmätaren:

mattorna från speedparts


EDIT: Glömde säga att jag är även färdig med montering av henkpumpen i armaturen, passade på att göra det när jag hade bakaxeln nere. Tyvärr gick båda nipplarna av och jag fick köpa nya och montera. Lyckades till slut men det tog på meck-lusten rejält. Monterade ny o-ring i armaturen också.
mvh marre
23 April 2010
Nu har det hänt lite med bilen! Fått på aero fronten (som är nylackad) och även bakkjolen. Passade på att demontera dragkroken i samma veva så jag slipper kapa i kjolen. Regbesiktning bokad till maj. Fick även hem instrumenpanelen som jag väntat på i 3 veckor och aero ratten åkte på fort som fan. Man ser även att oljetrycksmätaren är ikopplad:



Får be om ursäkt för den skitiga mattan fram


Huvudenheten har fått spratt och vägrar starta trots startström. Därför är den urplockad och ny ska inhandlas (tråkiga grejer att köpa) Här ser man panelen, klarlacked x antal ggr extra på begär


Det som är kvar med bilen nu är att få hem dom lackerade ögonlocken, och få på turbon + slangsatsen som borde komma nästa vecka. Får hoppas jag slipper avboka tiden hos nordic nästa torsdag bara. Ska även ta tag och polera bilen lite

mvh
0
0
0
0