1742
Sök

Saab og9-3 EXD Custom

34 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#1
Projekt komma i tid 2010!

För mig är bilägandet mer än bara ett transportmedel från a-b. Eftersom att min vardag oftast är så stressig och att hålla tiderna men samtidigt gå upp sent håller inte ihop (jag är fett lat). Att lösa problemet är inte så komplicerat trots allt, i mina ögon är en snabb bil den enda rätta lösningen. Jag går upp sent och hinner i tid, samtidigt som jag har askul. Nåja här följer en liten beskrivning:

Bilen som kommer att användas är en Saab og9-3 från 1998:

http://img59.imageshack.us/img59/3599/img1370utanreg.jpg


Har aldrig riktigt tänkt att starta en projekttråd trots att många av veckans timmar går åt till att skruva med bilen som är en og9-3 med T5 motor. Eftersom att jag inte haft projekttråd kan jag ju förklara lite vad som hänt sedan jag köpte bilen i april 2009. Till en början tyckte man ju att 185 pigga turbohästar räckte. Sedan började jag spekulera i att chiptrimma bilen och så blev det! Köpte mig en programvara av BSR för ynka 4k och resultatet var väl mindre bra. Inget ladd på ettan och fullspätt på resten av växlarna (tyckte man då) enligt bsr kunde inte laddet minskat på ettan och jag hade inget fel, trots att när man monterade i originalboxen fick man 0.45bar i glt. Nåja bråkade inte mer om det utan gick i banor att skaffa steg 3. Köpte openair kit från speedparts, programvara och 3" downpipe med racekatt från ferrita, jag tänkte att jag helgarderar mig för framtidens bravader om jag väljer att trimma vidare, vilket jag tänkt göra då jag nu startar denna projekttråd. Nåja sommaren 2009 skaffade jag mig även en forge intercooler då effekten mattades ner vid varma sommardagar. Även en og9-3 halvskinn inredning skaffades men såldes lika fort när jag fick ögonen för aero stolarna från 01.

Det som är gjort med bilen sedan den ställdes av i oktober är:

Komplett 9-3 aero inredning från 01 med el & minnesfunktion
Svart aero golvmatta
Och plastdetaljer aero såsom handskfack, sidokåpor, underkåpor och till B-stolparna. Även en aero ratt trixades fram då gamla var schleten.

Fjäderbenen som var rostiga kasserades och nya från 2002 införskaffades med endast 9k mil på nacken var dessa ett perfekt utgångsläge. Dessa lämnades in för blästring och pulverlackering. Resultatet blev fint smile


http://img714.imageshack.us/img714/1170/img2463z.jpg

Här är dom nya bromsköldarna som skall passa mina 308mm aero bromsar helt nya! Behöver dock modifieras en aning för att passa og9-3 fjäderbenen.

http://img8.imageshack.us/img8/3366/img2478yf.jpg

Här är bild på inredning med alla plastdetaljer bytta, baksäte och framsäte. Dock är vissa delar urmonterade på grund av kopplingsbyte och ena framstolen ur för montering av det nya ljudsystemet med nya kablar (bilder kommer längre ner)
Skapligt lyft från beige tyginredning från 98 smile Färgerna på inredningen ser lite annorlunda ut än i verkligheten, förmodligen kamerans blixt som härjar!

http://img714.imageshack.us/img714/451/img2465q.jpg

http://img31.imageshack.us/img31/5273/img2466e.jpg

Den nya aero ratten i fint skick!

http://img714.imageshack.us/img714/6548/img2467l.jpg

Sålde iväg mina gamla 17" ten spoke sport fälgar och skaffade mig en uppsättning 18" ace hero med nokian höghastighetsdäck.

http://img714.imageshack.us/img714/7171/img2473y.jpg

Nya ljudsystemet jag skaffade består av en Lanzar baslåda med dubbla 12" på 2400w totalt. Ett GAS Silver C4 slutsteg (steget är fan en halvmeter långt) samt 3.5" kicker RS350 högtalare till instrumentpanelen. Sedan har jag sen tidigare gas 6*9or på560w och 2st random 6.5" högtalare i dörrarna. 6*9orna drivs av ett MDS Gp3 slutsteg och dörrhögtalarna drivs av ett random 2x80w ministeg.


http://img688.imageshack.us/img688/2984/img2485j.jpg

Nya kicker högtalarna monterade:

http://img683.imageshack.us/img683/3170/img2479a.jpg

Här syns den nya säkringshållaren jämfört med den gamla smile Kör dock med båda:

http://img683.imageshack.us/img683/9538/img2476.jpg

Nya STCS skylthållaren monterad smile

http://img8.imageshack.us/img8/8798/regskylt.jpg

En SAAB flagga är ett måste i garaget! (Stort tack till Dalen för snabb leverans)

http://img683.imageshack.us/img683/4327/img2475f.jpg


I söndags var jag hos henke (exd) och hämtade lite prylar jag beställt:

Beställningen bestod av:

ARB25
Henko bränslepump 275lph
3 bars mapsensor
Taliaferro lamell
styrväxelklämma (väntar dock på staget med monteringstillbehör)
Ett td04-19t 6# aggregat (väntar på kompressorhuset som ska fräsas)


Bussningarna på bilden är taliaferro bussningar som jag beställt förr och monterat på mina länkarmar/hjälparmar polerade dessa då dom såg ut som skit innan. Och tryckplattan som syns på bilden är en viggen platta som jag fick hem idag.

http://img638.imageshack.us/img638/8707/img2480y.jpg

Närbild på turbon:

http://img15.imageshack.us/img15/1206/img2482w.jpg

ARB 25an från GS

http://img402.imageshack.us/img402/3033/img2481n.jpg


Viggen Kopplingskittet från SACHS:

http://img402.imageshack.us/img402/5207/img2484qx.jpg

Här är den 6 puckade taliaferro lamellen (ska med viggenplattan tåla cirka 630nm enligt exd vilket bör räcka för mina bravader under 2010)

http://img638.imageshack.us/img638/1958/img2483t.jpg

Här är bild på mina flödesmatchade 630cc siemens deka spridare jag inhandlade tidigare det här året.

http://img534.imageshack.us/img534/9871/img2486.jpg

Sen har jag lite bilder från söndagens arbete då jag och Boffa bytte koppling på saaben (boffa peka jag skruva) haha big_smile Sjukt kul söndag dock!

http://img638.imageshack.us/img638/3382/img2468v.jpg

Här är växellådan ur, i bakgrunden kan man se ferrita downpipen och subframen:

http://img163.imageshack.us/img163/5292/img2469b.jpg

Ser jäkligt tomt ut måste jag säga!

http://img534.imageshack.us/img534/1717/img2470.jpg

12 Februari 2010

Update! Nu har jag fått hem konidämparna samt växellådsfäste racing från EXD. Konidämparna är MUMMA smile Ställbara o grejer blir nog fint. Här är lite bilder på delarna, skall monteras i helgen, samtidigt som bärarmarna monteras. Det är ju på grund av att jag inte beställt dämpare som bärarmar och sånt inte kunnat monteras, likaså fjäderbenen!

Vad kan finnas i paketet yikes

http://img109.imageshack.us/img109/5093/img2493t.jpg

http://img192.imageshack.us/img192/3550/frsk.jpg

http://img190.imageshack.us/img190/7261/img2498ff.jpg

13 Februari 2010

Idag har jag hunnit med ganska mycket känns det som. Har letat som en tok efter nackstöd till baksätet och idag fick jag äntligen tag på 3st nackstöd i svart skinn i fint skick. Eftersom att växellådan ändå är nere och likaså subframen tänkte jag rengöra oljetråget, silen och byta o-ringar i samma veva då det är lite krångligare att få ur tråget med subframen på. Anledningen till detta är på grund av turbobyte längre fram och då är detta redan gjort! Åkte iväg till saab och inhandlade oringar och flänstätning, tro fan att saab ville ha 550kr för tätningen! Tur är fick jag ganska saftig rabatt och totalt för o-ringarna och tätningen landade jag på 150kr smile Här är lite bilder på hur tråget blev efter rengöring, samt nackstöden monterade:

http://img222.imageshack.us/img222/3672/img2502g.jpg

http://img175.imageshack.us/img175/4559/img2504.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/9808/img2505h.jpg

http://img641.imageshack.us/img641/6238/img2506h.jpg

allt för idag

26 Februari 2010

Har hunnit med ganska mycket sen senaste uppdateringen, lådan är på och även växellådsfästet är på. När jag ändå hade lådan nere lämnade jag in subframen och främre krängningshämmare för blästring + pulverlack. Subframen fick en fin och glansig silverfärg och k-hämmaren blev svart. Jävligt nöjd med resultatet och hela framvagnen är nu 100% rostfri. Nästa del är att blästra alla bromsok + bakaxeln. Bifogar lite bilder på resultatet:

http://img411.imageshack.us/img411/2658/img2629t.jpg

Köpte även hem växellådsolja från quakerstate samt 2st nya hållare till abs-givarna fram då dessa alltid går av när man pillar loss dom från fjäderbenen:

http://img52.imageshack.us/img52/6903/img2630y.jpg

Fick på subframe + växellänkaget samt länkarmar men endast hjälparm på vänster sida då bulten till hjälparmen var ganska rostskadad, så blir till att beställa ny sådan.

3 Mars 2010

kwansa skrev:
Mysigt bygge!  :headbang2:

Du får skriva sen hur kopplingen känns smile har en likadan lamell liggandes, skulle vara kul och höra hur den funkar  ;Þ

Återkommer med besked smile Tack för alla kommentarer det värmer!

Hämtade idag aero/viggen sidokjolar som jag fått tag på och även 9-5 aero damask med växelknopp då jag alltid stört mig på original och dessutom är den ful. Här kommer lite bilder:

http://img715.imageshack.us/img715/3640/img2636l.jpg

http://img696.imageshack.us/img696/5917/img2637w.jpg

Passade även på att lackera värmeskölden till turbon med samma mattsvarta färg som jag lackerat ventilkåpan i. Jag är svag för mattsvart och i mitt tycke blev det riktigt fint!

http://img256.imageshack.us/img256/2576/img2640p.jpg¨

http://img99.imageshack.us/img99/4047/img2641p.jpg

Har även monterat hjälparm på höger sida då jag fick hem ny bult från saab.

mvh marre

8 Mars 2010

2010-03-08

Nu har det hänt litegrann med bilen! Fick hem lite delar från saab som bestod av mellanlägg (till sänkfjädern i fjäderbensskålen) då mina gamla var rostiga, och 2 drivaxelmuttrar + "spindelleds" mutter. Dessa är nu monterade. Även tändkassetten som börjat oxidera slipades ner (rekommenderar inte att göra det själv då det är tidskrävande och drygt) när all färg äntligen var borta var man bra sugen på att slipa med finare papper och polare upp den, men lämnade iväg den för lackering på Mälardalens billackering:

http://img214.imageshack.us/img214/8494/img2648v.jpg

http://img97.imageshack.us/img97/4255/img2649f.jpg

http://img706.imageshack.us/img706/8549/img2650v.jpg

2010-03-11

Hämtade idag en batteribox och tändkassetten hos lackfirman. Monterade även en dubbel-mätarhållare som jag köpt av Apex på forumet. Nu blir det till att beställa oljetrycksmätare som ska sitta på nedre hålet.

http://img708.imageshack.us/img708/5569/img2652k.jpg

http://img52.imageshack.us/img52/6015/img2654z.jpg

http://img687.imageshack.us/img687/4760/img2657rs.jpg

allt för tillfället smile

mvh

8 April 2010

Hej! Har inte uppdaterat på länge då jag samlat på mig massa grejer under senaste månaden. Mitten på mars lämnade jag in min bakaxel och inre krängningshämmare för blästring + pulverlackering inför uppgradering av bakvagnen. Här följer bilder plus beskrivning på vad som gjorts:

Fick hem kungskobran av maptun och drivrem+spännrulle+clips till instegslisterna från speedparts (dessa är redan monterade därav inga bilder):

http://img718.imageshack.us/img718/8981/img3069xo.jpg

Fick ett paket idag 8 april med delar från jämtlands bilskrot och speedparts:

http://img535.imageshack.us/img535/6494/img3039m.jpg

Speedparts paketet innehöll bland annat, ny oljesticka, oljefilteradapter, oljetrycksmätare, massa gummiupphängningar till avgasröret, packningar, packbox till vevaxeln, o-ring till oljepumpen, bromsvätska ate blue racing, nya bromsskivor bak 9-5 aero 300mm ventilerade, läderdamask till handbromsspaken (har länge velat ha den men alltid tagit bort när jag lagt ordern haha), nytt huvemblem och nytt baklucke emblen, lite muttrar, pinnskruvar och sedan ett kit helt nya textilmator med speedparts broderat på sidan:

http://img707.imageshack.us/img707/1295/img3040edit.jpg

Från jämtlands bildemontering fick jag hem ett kit 9-5 aero bromsok med hållare från 2005 (6000mil) för att kunna köra med 300mm ventilerade skivor:

http://img96.imageshack.us/img96/4849/img3041d.jpg

översikt på grejerna:

http://img535.imageshack.us/img535/9017/img3042d.jpg

Bakaxeln innan blästring + pulverlack:

http://img682.imageshack.us/img682/6331/img3043uw.jpg

http://img710.imageshack.us/img710/3976/img3046e.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/3231/img3047br.jpg

Här ser ni resultatet: bromsoken monterade, skivorna också, arb25an är på, nya EXD bussningar till bakaxeln, konisarna på och lesjöforsfjädrarna på, samt nya bromsrör, alla muttrar, bultar och brickor är helt nya från saab, har fobi för att återanvända gamla grejer och bromsrör och sånt skit (nej jag står inte heller ut med att dragkroken och avgasskyddet är rostigt, nya såna skydd ska inhandlas och dragkroken ska blästras och pulverlackeras!

http://img251.imageshack.us/img251/2397/img3049g.jpg

här ser ni dom nya bakbromsarna plus bakaxeln smile grymt fräscht!

http://img641.imageshack.us/img641/6393/img3050u.jpg

här ser man arb25an och lite annat smile

http://img243.imageshack.us/img243/6333/img3052.jpg

Här är blue racing bromsvätskan:

Bytte hela systemets bromsvätska till denna, luftade alla bromsoken och även kopplingen då jag bytt urtrampningslagret och glömt lufta, blev bra får hoppas bromsvätskan är bra!

http://img517.imageshack.us/img517/7538/img3053edit.jpg

Köpte även 2st nya däck till fram, blev 215-35/18 från hängkuk (bilden visar bara ena):

http://img195.imageshack.us/img195/1191/img3054b.jpg

Sen blev det 2st begagnade 225-40/18 från michelin pilot sport (tack aviator från GIMO smile) med 6mm kvar jämnt slitna som får sitta bak:

http://img406.imageshack.us/img406/879/img3055a.jpg


här ligger alla nya bultar, brickor och muttrar från saab smile älskar att beställa nya grejer fifan (tack till mattias på saab reservdelar för rabatten man alltid får smile

http://img547.imageshack.us/img547/7094/img3056.jpg

Fick även hem wastegaten till nya 19T turbon från Henke @ EXD. Nästa vecka hämtar jag det omsvarvade kompressorhuset och förhoppningsvis dom stålomspunna slangarna till turbon:

http://img402.imageshack.us/img402/6055/img3057y.jpg

passade även på att köpa en AC-kompressor till bilen då jag vägrar åka en sommar till utan AC grymt svettigt fyfan:

http://img36.imageshack.us/img36/2231/img3058y.jpg

Här är grejerna uppackade och syns lite mer än dom första bilderna

http://img96.imageshack.us/img96/5775/img3062h.jpg


dom nya emblemen:

http://img171.imageshack.us/img171/2802/img3063f.jpg

den nya läderdamasken till spaken som jag alltid beställer men lyckas alltid klicka bort den innan man bekräftar tongue en viss jonte har också gjort likadant eller hur wink?

http://img101.imageshack.us/img101/9117/img3064n.jpg

köpte även en ny oljesticka, helt onödigt egentligen men den gamla var så sliten:

http://img530.imageshack.us/img530/1246/img3065t.jpg

oljefilteradapten + oljetrycksmätaren:

http://img41.imageshack.us/img41/322/img3067u.jpg

mattorna från speedparts smile blir nog mysigt

http://img196.imageshack.us/img196/2461/img3068a.jpg

EDIT: Glömde säga att jag är även färdig med montering av henkpumpen i armaturen, passade på att göra det när jag hade bakaxeln nere. Tyvärr gick båda nipplarna av och jag fick köpa nya och montera. Lyckades till slut men det tog på meck-lusten rejält. Monterade ny o-ring i armaturen också.

mvh marre

23 April 2010

Nu har det hänt lite med bilen! Fått på aero fronten (som är nylackad) och även bakkjolen. Passade på att demontera dragkroken i samma veva så jag slipper kapa i kjolen. Regbesiktning bokad till maj. Fick även hem instrumenpanelen som jag väntat på i 3 veckor och aero ratten åkte på fort som fan. Man ser även att oljetrycksmätaren är ikopplad:

http://img163.imageshack.us/img163/4131/img3083y.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/261/img3084w.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/7522/img3087o.jpg


Får be om ursäkt för den skitiga mattan fram tongue

http://img20.imageshack.us/img20/5792/img3079z.jpg

Huvudenheten har fått spratt och vägrar starta trots startström. Därför är den urplockad och ny ska inhandlas (tråkiga grejer att köpa) Här ser man panelen, klarlacked x antal ggr extra på begär smile

http://img690.imageshack.us/img690/1403/img3081z.jpg

Det som är kvar med bilen nu är att få hem dom lackerade ögonlocken, och få på turbon + slangsatsen som borde komma nästa vecka. Får hoppas jag slipper avboka tiden hos nordic nästa torsdag bara. Ska även ta tag och polera bilen lite smile

mvh


168 Inlägg
24 maj 2010
#2
Trevlig bil dedär! Funderar själv på en 9-3a. Va tänker du landa på för effekt?

34 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#3
Robin-T skrev:
Trevlig bil dedär! Funderar själv på en 9-3a. Va tänker du landa på för effekt?

Man tackar! I dagsläget rullar bilen med  cirka 330hk. Turbon är dock god för mycket mer men jag är nöjd än sålänge. Ska dock ändra lite i mjukvaran med tanke på laddtrycksuppbyggnad och maxladd som nu ligger på 1.5, ska sättas på 1.6 istället hos Nordic.

mvh marre



Sök