4650
Sök

Köpråd: Toyota Corolla 98-01, BMW 316 97-00

4 637 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Kör kanske 70 mil i veckan och har tänkt att köpa en pendlarbil när 142:an är såld.
Effekt är inget viktigt men billig att äga, lättmekad, snål, gott om delar som går att få tag i fort är viktigt. Gärna inte för liten bil. Med de kraven får man ingen säker bil men ni kan ju hålla borta de extrema t ex Micra av första generationen... Tyvärr är det stor risk för att köra på vilt, någon bil som klarar det vettigt bra trots att den är lite mindre? Lite bullrig är inget hinder, har ändå radion på för att hålla mig vaken. Inte så nogrann med komfort och väghållning trots att vägen mestadels är krokig och dålig men stolarna bör vara okej. (181 cm lång tror jag att jag är.) Bilen ska vara i bra skick.

I framtiden kanske jag köper någon nyare eller trevligare pendlarbil.

Tack på förhand för svar, jag skriver något nytt inlägg så fort jag känner att det behövs.
Senast redigerat av EmilHammarlund (5 juni 2010)

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2010
VW Polo 6N med 1,6/75hk-motorn gillar jag, helt okej bil. Verkar finnas lite exemplar från 96/97
för runt 10 000kr.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 maj 2010
Honda Civic Lsi..

Köp inte en röda honda civic lsi 3dörras med regnummer BKD623 ;P.. 2 sprängda kolvar helt fuck lackering (min gamla tongue)
Drack runt 1.3l milen, kom maxx 30 mil sen tanka igen.
ingen anning om vart den finns nu.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 maj 2010
Kan du tänka dig en lite större bil? I så fall kanske Audi 100 C3 är ett alternativ? Bekväm och riktigt trivsam som långfärdsbil, snål på bensin och troligtvis säkrare än Golf, Corolla och 323.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 maj 2010
IceEyes skrev:
Kan du tänka dig en lite större bil? I så fall kanske Audi 100 C3 är ett alternativ? Bekväm och riktigt trivsam som långfärdsbil, snål på bensin och troligtvis säkrare än Golf, Corolla och 323.

Väldigt skön att köra också.

smile

4 637 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Är en mindre bil t ex en Golf slut i motorn så fort som en del säger?
Hur är det med delar till diverse märken? Lätt att få tag på?
Senast redigerat av EmilHammarlund (26 maj 2010)

jorgen72
26 maj 2010
Golf diesel är nog det bästa alternativet om du kör  så långt ska du ju helt klart ha en diesel. vw har riktigt bra motorer jag vet dom som har kört 40000mil o bara gjort service men det är ju som med alla motorer sköts dom inte så går dom ju inte så långt men sköts dom så är det riktigt bra o slitstarka motorer
Senast redigerat av jorgen72 (26 maj 2010)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 maj 2010
jorgen72 skrev:
Golf diesel

tänke just säga det Golf 2 Diesel är fan en av dom värsta snålkukarna som finns...

4 637 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
jorgen72 skrev:
Golf diesel är nog det bästa alternativet om du kör  så långt ska du ju helt klart ha en diesel. vw har riktigt bra motorer jag vet dom som har kört 40000mil o bara gjort service men det är ju som med alla motorer sköts dom inte så går dom ju inte så långt men sköts dom så är det riktigt bra o slitstarka motorer

Diesel är kanske klokt men det har jag redan bestämt mig för att inte ha.
Jo, skötsel och inte för hård körning är viktigt på alla bilar. (Inklusive gamla Volvo.)

Någon med erfarenhet av japaneser?

Delar till VW och Corolla, Mazda, Mercedes 190 mm? Flera veckors väntetid eller bara något dygn väntetid till en 15-20 år gammal bil? Gärna erfarenhet av ännu äldre bilar då jag kanske behåller den länge om jag trivs.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 maj 2010
Rost är ju generellt ett problem p äldre småbilar, framför allt japaner. Men en fin corolla eller 323 är väl det mest pålitliga man kan ha.
Kolla lite på Rover 214-216/414-416. Ruskigt prisvärda fina bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
caromania skrev:
Rost är ju generellt ett problem p äldre småbilar, framför allt japaner. Men en fin corolla eller 323 är väl det mest pålitliga man kan ha.
Kolla lite på Rover 214-216/414-416. Ruskigt prisvärda fina bilar.

Jo, Corolla och 323 är kanske det jag helst vill ha. Får se om rätt exemplar dyker upp. (Är intresserad även av annat så låt inte tråden dö.)

5 111 Inlägg
26 maj 2010
EmilHammarlund skrev:
Delar till VW och Corolla, Mazda, Mercedes 190 mm? Flera veckors väntetid eller bara något dygn väntetid till en 15-20 år gammal bil? Gärna erfarenhet av ännu äldre bilar då jag kanske behåller den länge om jag trivs.

Kan bara svara för äldre Mercedes i det fallet, men där är delar hur lätta som helst att hitta, både över disk hos ÅF och som pirat... Slitdelar till 50-talare hörs ju gå att köpa hos ÅF ännu bara man slantar upp, så en 15-20 år gammal bil är nog inget att noja sig för om man köper MB.

Golfdelar verkar ju rätt enkelt det med? Verkar ju som att de som renoverar Golf 1/2 verkar kunna handla nästan allt, men det kan vara vad jag fått för mig. Blir äldre Golf lika poppis som Bubbla med tiden, så kanske det är säkrat för all framtid. wink

Toyota/Mazda kan jag inte alls svara på.

4 637 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Kan bara svara för äldre Mercedes i det fallet, men där är delar hur lätta som helst att hitta, både över disk hos ÅF och som pirat... Slitdelar till 50-talare hörs ju gå att köpa hos ÅF ännu bara man slantar upp, så en 15-20 år gammal bil är nog inget att noja sig för om man köper MB.

Golfdelar verkar ju rätt enkelt det med? Verkar ju som att de som renoverar Golf 1/2 verkar kunna handla nästan allt, men det kan vara vad jag fått för mig. Blir äldre Golf lika poppis som Bubbla med tiden, så kanske det är säkrat för all framtid. ;)

Toyota/Mazda kan jag inte alls svara på.

En 190 med liten motor skulle kanske vara något om man hittar rätt exemplar, frågan är vad de dricker? Gillar 190 på något sätt, har dock aldrig sutit i en sådan och saknar kunskap om dem.

Delar bör gå rätt fort att få fram till bruksbilen, man vill ju inte vänta i över en månad om gaswiren skulle gå av på en bil som används dagligen...

5 111 Inlägg
26 maj 2010
190 bensin har samma grundmotor som min bil...

Finns 190E 2,3 som har precis samma motor, sedan så finns det ju 190E med 1,8 och 2 liters motorer (samma sak fast mindre, och det borde ju bara vara en fördel).
Och så 190, som har förgasare och 2 liters motor... Borde inte vara toktörstig, trots förgasare...

En skillnad mellan min bil och en 190 är ju att 190 har oerhört mycket bättre aerodynamik. En annan skillnad är att 190 är mycket lättare.

Jag kör min på 0,8 landsväg och en 190 borde alltså kunna komma under det (har kört på 0,7 men då slipstreamade jag nästan 10 mil bakom en rysk långtradare så det räknar jag inte)... Kortkörningar i stan och så tar den ju en hel del mer, men jag kan tänka mig att det frestar på att accelerera upp den blyklumpen. tongue En 190 är rätt mycket lättare som sagt...
Senast redigerat av Volvo544special65 (26 maj 2010)

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 maj 2010
Som jag skrev däruppe, kolla Rover 200 o 400.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
caromania skrev:
Som jag skrev däruppe, kolla Rover 200 o 400.

Nja, tveksam till så ovanliga bilar. Dessutom kanske svårt att hitta rätt exemplar.

Kan tillägga att bilen inte måste vara liten. Men skapligt snål.
Senast redigerat av EmilHammarlund (27 maj 2010)

4 637 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Kanske blir en titt på en MAZDA 626 2.0i 16V -93. Ska visst vara bra och snåla, framförallt med tanke på storleken.

Något att ha?
Senast redigerat av EmilHammarlund (29 maj 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 maj 2010
EmilHammarlund skrev:
Kanske blir en titt på en MAZDA 626 2.0i 16V -93. Ska visst vara bra och snåla, framförallt med tanke på storleken.

Något att ha?

En bekant hade en sådan fram tills ett litet tag sedan, gick hur fint och problemfint som helst men rostade något djävulskt. Var rosten som tog död på den bilen, så kolla upp hur illa åtgången "ditt" exemplar är smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Något att ha?

En bekant hade en sådan fram tills ett litet tag sedan, gick hur fint och problemfint som helst men rostade något djävulskt. Var rosten som tog död på den bilen, så kolla upp hur illa åtgången "ditt" exemplar är smile

Tack för varningen!
Jag ska kolla så det inte är för mycket, läste i en begbilguide att äldre kan vara rostiga.

Fri fart för ett fritt folk!
15 170 Inlägg
29 maj 2010
har haft min mk2 i 5år nu och den fungerar och går relativt snålt dock inte mega snålt
0.73 snittade jag på landsväg dock är effekten lite i underkant i vissa lägen
detta gör att jag plågar min golf varje gång jag sätter mig i den
är du van att meka gamla volvosar är helt klart en mk2 ett bra val
då det är väldigt enkla motorer och lättmekat

hittar du en polo så är det helt klart vättigare om man är ute efter att åka snålt
lite modernare oxå
dock kostar dom lite i överkant
köpte en 1.6 99:A för någon vecka sen och kollade lite på blocket och dom låg på som lägst 10.000 med trasig låda en hel och bes ligger på runt 15-25
tror dock man får en bil som är otroligt drift säker och billig att äga
säkert inte svårare att meka än en golf mk2

nackdelen är att lådorna går sönder ofta och kostar mycket
den jag köpte har nyss fått lådan bytt kostade 7k att byta på mekonomen verkstad inkl låda
sen pajade servorör och gaspjälls enheten inga billiga grejer att köpa nya
något som är värt att nämna att det kan dra iväg på dessa vagnar
där har man en stor fördel att välja en golf före polon då golfarna är betydligt vanligare

Kör fort så hinner inget hända...

Sök