EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ironi?

Klart det är, för inget att det fetstilade stämmer in på någon V70 jag sett i alla fall

Men det som inte är fetstilt stämmer?

Du menar det om Bmw? Nej det kan jag inte påstå:
-De är dyra(re) att köpa än motsvarande (sett till ålder, mil och motor) Volvo, japs eller liknande i inköp. Å andra sidan är de lite dyrare men mycket bättre.
- Dyra att äga är också skitsnack, förutsatt att man inte är ute efter en motorstark sådan och är ung för det ger ofta extremt hög premie men i kombination med Bmw verkar det stiga lite extra. Däremot är varken service eller delar dyrt, inte ens dyrare än Volvo. Kolla tex. denna jämförelse, inlägg #63:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 27&p=4Och vi kan säga som så här, Volvo har bara blivit dyrare och mer svårmeckade sedan dess och Bmw har gott rakt åt det andra hållet. -Svårmeckade? Har de aldrig varit, jag är helt självlärd på denna biten men har aldrig haft problem med Bmw. Tvärt om är det genomtänkt och välbyggd i det mesta, när man förstått hur de tänkt är det ett nöje att skruva. Sedan finns det små smarta detaljer som hjälper till, de små nitarna i plast med en liten spärr är ett bra exempel. Rent spontant känns det ömtåligt, men dessa håller (uppenbarligen?) lika bra som en skruv men rostar inte fast och dras inte rund med en gång när den skall lossas efter x antal år.
- Bmw´s tillförlitlighet, förutsatt att man inte vill lyssna på dess ägare, är väl dokumenterad. Det mesta Bmw gjort är slitstarkt och välbyggd, kort sagt så håller det om man följer de mest grundläggande punkterna för service och underhåll.
Myten om ömtåliga Bmw kommer delvis från det vanliga skitsnacket svenssons kommer med för att försvara köpet av en Volvo, eller vad som helst som sticker ut från det normala även när det inte handlar om bilar. Men den ryggradslösa vanemänniskan Svensken är i allmänhet diskuterar vi inte nu.
Utan framför allt kommer myten från folk som råkat ut för problem med sin Bmw, men beroende på hur man vänder och vrider på saken så vet man varför: pressa motorn kall, dra ut på service tills man har råd, buskör, bränna däck är vanliga orsaker.
Kort och gott, de flesta av Bmw´s ägare köper bilen för att de tycker om att köra, denna kategori av förare kör ofta på ett vis som sliter mycket hårt på bilen. Därför är problem av naturliga själ vanligare än på ex. Volvo som i de flesta fall rullar bland äldre eller familjer, speciellt i kombination med ägare som ignorerar underhållet.
-Och "Körs bara av invandrare" är favoriten bland skitsnacket folk kommer med, för de är inte ens konsekventa; I ena stunden är Bmw en "rikemansbil som direktör Andersson köpt för pengar han i sann socialdemokratisk anda borde skattat" och i nästa stund är det en "bl*ttebil som invandrare (eller kort och gott, personer som Svensson inte uppfattar som svenskar)köpt för bidrag och langar knark med på helgerna.
Personligen har jag länge kört Bmw och är svensk ut i fingerspetsarna, och känner inte en enda invandrare som kör Bmw. De med utländsk härkomst jag känner kör snarare gamla Volvo eller japanska bilar, däremot är status av en annan betydelse för dem och bil i allmänhet ett tecken på att man har det bra, och Bmw står högt i kurs när detta skall visas.
Eller för att sammanfatta all denna text med en mening; Lyssna inte på andra utan bilda dig en egen uppfattning, både när det gäller bilar och människor.