4652
Sök

Köpråd: Toyota Corolla 98-01, BMW 316 97-00

2 924 Inlägg
5 juni 2010
70mil i veckan är ju ca 310mil per månad ...känns inte som det går ihop med en gammal bil för 10-15000kr... känns som en sådan "felfri" bil tar bara nån vecka eller två innan man får börja reparera och inte tar sig till jobbet dagen efter...
En pendlarbil i min ögon är en driftsäker och pålitlig bil.

~ Life is short, have FUN! ~

4 637 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
peegee skrev:
70mil i veckan är ju ca 310mil per månad ...känns inte som det går ihop med en gammal bil för 10-15000kr... känns som en sådan "felfri" bil tar bara nån vecka eller två innan man får börja reparera och inte tar sig till jobbet dagen efter...
En pendlarbil i min ögon är en driftsäker och pålitlig bil.

Har kört fler tusen mil med 244:an genom åren utan några problem så det är driftsäkerhet enligt mig. Men ibland får ekonomi gå före driftsäkerhet. (Den går rätt snålt visserligen men en stor bil med förgasarmotor utvecklad i början av 70-talet, 4 växlar, 98 oktanig bensin o s v är inte så billigt när man använder bil så mycket som jag gör. Dessutom vill jag spara på den.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (5 juni 2010)

2 924 Inlägg
5 juni 2010
Hmm Ekonomi före Driftsäkerhet..? För mig är driftsäkra bilar det mest ekonomiska man kan ha roll

Hur länge har du tänkt att denna bil för 10-15000kr ska hålla, för att den ska vara värd att köpas av dig?

~ Life is short, have FUN! ~

4 637 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Men BMW är dyra att köpa, dyra att äga, dricker mycket bensin, går sönder hela tiden, körs bara av invandrare, svårmekade...
Klokare med en nyare V70 kanske? Billig att köpa/äga, går aldrig sönder, lättmekad som en B20...

Ironi? tongue

Typ alla säger att det är så (trots att de får lägga extrema summor för att hålla sin V70N rullande).  (Jag är ingen V70-hatare vilket vissa kanske tror nu, tog det bara som ett verkligt exempel.)

Men vad jag forskat fram hittills så är en 316 som vilken bil som helst, alla punkter. Plus att man får lite körglädje och ett enligt mig ett riktigt snyggt utseende på köpet.

Gissar dessutom på att en 316 -98 är lite mer lättmekad än en V70 -05?

4 637 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
peegee skrev:
Hmm Ekonomi före Driftsäkerhet..? För mig är driftsäkra bilar det mest ekonomiska man kan ha roll

Hur länge har du tänkt att denna bil för 10-15000kr ska hålla, för att den ska vara värd att köpas av dig?

Som jag sagt tidigare i tråden så har jag två nya alternativ för en lite högre summa pengar, upp till 40 000 kronor. Ett bra exemplar ev en Corolla 98-01 borde vara det klokaste valet. Är även lite sugen på en 316 upp till samma summa. Kanske jämföra lite reservdelspriser mm, inte för att delar går åt så ofta men ändå kanske.

(Ändrade rubriken så den passar de nya alternativen.)

4 637 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Volvo544special65 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Men BMW är dyra att köpa, dyra att äga, dricker mycket bensin, går sönder hela tiden, körs bara av invandrare, svårmekade...
Klokare med en nyare V70 kanske? Billig att köpa/äga, går aldrig sönder, lättmekad som en B20...

Ironi? tongue

Klart det är, för inget att det fetstilade stämmer in på någon V70 jag sett i alla fall wink

Men det som inte är fetstilt stämmer? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
Volvo544special65 skrev:

Ironi? tongue

Klart det är, för inget att det fetstilade stämmer in på någon V70 jag sett i alla fall wink

Men det som inte är fetstilt stämmer? smile

Du menar det om Bmw? Nej det kan jag inte påstå:

-De är dyra(re) att köpa än motsvarande (sett till ålder, mil och motor) Volvo, japs eller liknande i inköp. Å andra sidan är de lite dyrare men mycket bättre.

- Dyra att äga är också skitsnack, förutsatt att man inte är ute efter en motorstark sådan och är ung för det ger ofta extremt hög premie men i kombination med Bmw verkar det stiga lite extra. Däremot är varken service eller delar dyrt, inte ens dyrare än Volvo. Kolla tex. denna jämförelse, inlägg #63:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 27&p=4
Och vi kan säga som så här, Volvo har bara blivit dyrare och mer svårmeckade sedan dess och Bmw har gott rakt åt det andra hållet.

-Svårmeckade? Har de aldrig varit, jag är helt självlärd på denna biten men har aldrig haft problem med Bmw. Tvärt om är det genomtänkt och välbyggd i det mesta, när man förstått hur de tänkt är det ett nöje att skruva. Sedan finns det små smarta detaljer som hjälper till, de små nitarna i plast med en liten spärr är ett bra exempel. Rent spontant känns det ömtåligt, men dessa håller (uppenbarligen?) lika bra som en skruv men rostar inte fast och dras inte rund med en gång när den skall lossas efter x antal år.

- Bmw´s tillförlitlighet, förutsatt att man inte vill lyssna på dess ägare, är väl dokumenterad. Det mesta Bmw gjort är slitstarkt och välbyggd, kort sagt så håller det om man följer de mest grundläggande punkterna för service och underhåll.

Myten om ömtåliga Bmw kommer delvis från det vanliga skitsnacket svenssons kommer med för att försvara köpet av en Volvo, eller vad som helst som sticker ut från det normala även när det inte handlar om bilar. Men den ryggradslösa vanemänniskan Svensken är i allmänhet diskuterar vi inte nu.

Utan framför allt kommer myten från folk som råkat ut för problem med sin Bmw, men beroende på hur man vänder och vrider på saken så vet man varför: pressa motorn kall, dra ut på service tills man har råd, buskör, bränna däck är vanliga orsaker.

Kort och gott, de flesta av Bmw´s ägare köper bilen för att de tycker om att köra, denna kategori av förare kör ofta på ett vis som sliter mycket hårt på bilen. Därför är problem av naturliga själ vanligare än på ex. Volvo som i de flesta fall rullar bland äldre eller familjer, speciellt i kombination med ägare som ignorerar underhållet.

-Och "Körs bara av invandrare" är favoriten bland skitsnacket folk kommer med, för de är inte ens konsekventa; I ena stunden är Bmw en "rikemansbil som direktör Andersson köpt för pengar han i sann socialdemokratisk anda borde skattat" och i nästa stund är det en "bl*ttebil som invandrare (eller kort och gott, personer som Svensson inte uppfattar som svenskar)köpt för bidrag och langar knark med på helgerna.

Personligen har jag länge kört Bmw och är svensk ut i fingerspetsarna, och känner inte en enda invandrare som kör Bmw. De med utländsk härkomst jag känner kör snarare gamla Volvo eller japanska bilar, däremot är status av en annan betydelse för dem och bil i allmänhet ett tecken på att man har det bra, och Bmw står högt i kurs när detta skall visas.

Eller för att sammanfatta all denna text med en mening; Lyssna inte på andra utan bilda dig en egen uppfattning, både när det gäller bilar och människor. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2010
Puh... Inte G på mina lektioner i sv. För mycket text, för lite innehåll. Ge mig en alvedon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 juni 2010
köp en saab smile.. Kört 700 mil på 2 månader, och än så länge inget problem! *peppar,peppar,peppar* (så det inte händer något.. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juni 2010
caromania skrev:
Puh... Inte G på mina lektioner i sv. För mycket text, för lite innehåll. Ge mig en alvedon.

Ingen har heller tvingat dig att läsa det, och du får mer än gärna ge mig ett exempel på den svenska lärare som godkänner en text på mindre än 500 ord. Men vad du tycker spelar ingen roll, vi får hoppas att "EmilHammarlund" har nytta av texten och slipper känna sig tveksam över att köpa en Bmw.

Inlägget ovan var på 513 ord för övrigt, eller om man så vill 85 ord i genomsnitt per "avsnitt" som svarade på var och ett av de frågor trådskaparen hade. Tycker du det är mycket text?

I så fall är du, precis som den gemene forumanvändaren, helt enkelt lat. 500 ord är ingenting, det får vara en liten notis i din lokala dagstidning för att hamna under den siffran och en sådan notis brukar sällan innehålla speciellt mycket fakta, eller?

Behöver du en Alvedon efter att ha läst 500 ord säger det mer om dig än om mitt inlägg roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2010
Rquired skrev:
caromania skrev:

Ingen har heller tvingat dig att läsa det, och du får mer än gärna ge mig ett exempel på den svenska lärare som godkänner en text på mindre än 500 ord. Men vad du tycker spelar ingen roll, vi får hoppas att "EmilHammarlund" har nytta av texten och slipper känna sig tveksam över att köpa en Bmw.

Inlägget ovan var på 513 ord för övrigt, eller om man så vill 85 ord i genomsnitt per "avsnitt" som svarade på var och ett av de frågor trådskaparen hade. Tycker du det är mycket text?

I så fall är du, precis som den gemene forumanvändaren, helt enkelt lat. 500 ord är ingenting, det får vara en liten notis i din lokala dagstidning för att hamna under den siffran och en sådan notis brukar sällan innehålla speciellt mycket fakta, eller?

Behöver du en Alvedon efter att ha läst 500 ord säger det mer om dig än om mitt inlägg roll

Vad pratar du om? 4 ord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

836 Inlägg
6 juni 2010
att säja att en billig bil inte håller e jy ren dynga! jag köpte min mitsu colt 91a automat för 2300 spänn! körde cirka 70 mil i veckan med den och krångla ALDRIG! byta olja o filter en gång på två år...gick igenom bes utan anmärkning och nu måst den tyvärr dö för att en kärring körde in i den! så länge leve billighets bilarna!!!

5 111 Inlägg
6 juni 2010
Ja, nog är det mycket en myt att billiga bilar inte håller, det handlar mycket om hur de är skötta och hur sönderskruvade de är...

Tycker det är en stor del hyggligt nya bilar som står på verkstäderna med dyra fel. Samtidigt så har jag reparerat (förutom rena slitdelar som filter, stift, bromsbelägg) min Mercedes 230 -85 för 20 kronor sedan jag köpte den för över ett år sedan (en frostplugg som det rostade hål i)...

Enda sättet att gardera sig mot reparationskostnader är att köpa en bil med garanti, men det är ju ingen ekonomi att köra en sådan oavsett...

4 637 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
kenny_crx skrev:
att säja att en billig bil inte håller e jy ren dynga! jag köpte min mitsu colt 91a automat för 2300 spänn! körde cirka 70 mil i veckan med den och krångla ALDRIG! byta olja o filter en gång på två år...gick igenom bes utan anmärkning och nu måst den tyvärr dö för att en kärring körde in i den! så länge leve billighets bilarna!!!

Helt rätt, en gammal bil kan vara mer driftsäker än en ny, skumma elfel är sällan vanligt på en gammal bil. Skulle serva den oftare än du gjorde dock, sköter man en gammal bil brukar den alltid gå, sedan kan en och annan slitagegrej behövas bytas men det märker man innan det pajjar helt.

4 637 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
vi får hoppas att "EmilHammarlund" har nytta av texten och slipper känna sig tveksam över att köpa en Bmw.

Skiter i vad folk säger, vill jag ha en BMW efter att ha provkört (ett friskt exemplar som ger rätt intryck) så köper jag en. Kunde bara inte låta bli att vara ironisk om BMW ännu en gång. Bara för att man själv inte kör BMW behöver man inte hitta på en massa skit om det, det gör inte jag iaf...

Smålänning
7 887 Inlägg
6 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
vi får hoppas att "EmilHammarlund" har nytta av texten och slipper känna sig tveksam över att köpa en Bmw.

Skiter i vad folk säger, vill jag ha en BMW efter att ha provkört (ett friskt exemplar som ger rätt intryck) så köper jag en. Kunde bara inte låta bli att vara ironisk om BMW ännu en gång. Bara för att man själv inte kör BMW behöver man inte hitta på en massa skit om det, det gör inte jag iaf...

Ja, BMW 316 funkar, är faktiskt förvånandsvärt pigg t.om. smile
Senaste jag hörde gick en sån på 0,6 i landsväg och 0,7-0,8 i blandad.
Se upp med rost om dom gått långt... Verkar som att tyskarna hade plåtproblem på 90-talet tyvärr.
Trevliga att köra är dom iaf smile Har den gått långt får du kolla sintusbussningarna i bakvagnen med, desamma gäller mercedes.

Jag gillar personligen inte BMW om det inte sitter diesel under locket, men skit i det. Jag hade dock jus p.g.a det köpt mercedes stället smile 190 W201 är en bra bil, men är lika rostkär som W124 sad

Japaner är oslagbara dock i allt utom rosten, men någon vidare säker bil får du inte i en 15000-kronors japan wink dock verkar 90-talarna vara helt ok ur rosthänseende smile

Varför inte en 740 av senare årsmodell, 90-92 annars?

Stor, stabil och erkänt bra och hållbar bil som är hyfsat snål för sin storlek med F-motorn. Rostar inte farligt heller, och bra mekanik som går att greja med med vanliga verktyg om något går sönder.

Har jobbpendlat 70 mil i veckan med min + en hel del på helgerna, och aldrig fått den över en liter, ens i vintras när det va iskörning hela helgerna.

Landar runt 0,8 - 0,9 vid normal blandad körning, alla som påstår något annat har fel på sina bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

836 Inlägg
7 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
kenny_crx skrev:

Helt rätt, en gammal bil kan vara mer driftsäker än en ny, skumma elfel är sällan vanligt på en gammal bil. Skulle serva den oftare än du gjorde dock, sköter man en gammal bil brukar den alltid gå, sedan kan en och annan slitagegrej behövas bytas men det märker man innan det pajjar helt.

Men det var just det som var så underbart me min lilla billighets bil smile körde utan olja i nästan två veckor körde utan vatten i över en månad utan att någonting hände!!! köp en japanare smile dom håller visst dom kan rosta när man köper äldre men hur svårt e det att slipa ner lite lack, på me lite glasfiberspackel sen lite klick färg över det så det håller!! mycket bättre än att behöva mecka me bilen stup i kvarten!

Hata japanare förr (pappa som inbilla mej tongue) men sen när jag köpte min första japanare så fastna jag för hållbarheten i bilarna! min honda crx stod hela vintern UTE då typ 5 månaders vinter och när det blev lite bättre väder gick jag ut vred om nyckeln hoppa igång DIREKT! så japan for the win! smile sen kommer man inte ifrån att det e dom snålaste bilarna när det kommer till bränsle förbrukning.

4 637 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Jo, mest sugen på en Corolla (halvkombi med vinge) 98-01 känns det som, driftsäker som satan plus att det var en trevlig bil. Ska dock provköra en 316, gillar rwd.

4 637 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Ja, BMW 316 funkar, är faktiskt förvånandsvärt pigg t.om. smile
Senaste jag hörde gick en sån på 0,6 i landsväg och 0,7-0,8 i blandad.
Se upp med rost om dom gått långt... Verkar som att tyskarna hade plåtproblem på 90-talet tyvärr.
Trevliga att köra är dom iaf smile Har den gått långt får du kolla sintusbussningarna i bakvagnen med, desamma gäller mercedes.

Jag gillar personligen inte BMW om det inte sitter diesel under locket, men skit i det. Jag hade dock jus p.g.a det köpt mercedes stället smile 190 W201 är en bra bil, men är lika rostkär som W124 sad

Japaner är oslagbara dock i allt utom rosten, men någon vidare säker bil får du inte i en 15000-kronors japan wink dock verkar 90-talarna vara helt ok ur rosthänseende smile

Varför inte en 740 av senare årsmodell, 90-92 annars?

Stor, stabil och erkänt bra och hållbar bil som är hyfsat snål för sin storlek med F-motorn. Rostar inte farligt heller, och bra mekanik som går att greja med med vanliga verktyg om något går sönder.

Har jobbpendlat 70 mil i veckan med min + en hel del på helgerna, och aldrig fått den över en liter, ens i vintras när det va iskörning hela helgerna.

Landar runt 0,8 - 0,9 vid normal blandad körning, alla som påstår något annat har fel på sina bilar.

Smålänning
7 887 Inlägg
7 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
Jo, mest sugen på en Corolla (halvkombi med vinge) 98-01 känns det som, driftsäker som satan plus att det var en trevlig bil. Ska dock provköra en 316, gillar rwd.

En farbrors sambo har en Corolla Sedan -00. Den bilen har ALDRIG haft varesig etta eller tvåa på besiktningen någonsin.
Sköts dock exemplariskt med tvätt minst en gång i veckan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök