4650
Sök

Köpråd: Toyota Corolla 98-01, BMW 316 97-00

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
Vändradien E36/E46?
244:an är supersmidig trots avsaknad av kärringstyrning. Bilen på jobbet, fwd är nog kortare men kräver typ en fotbollsplan, inte riktigt men jag kommer inte alls överrens med den, nyare Caddy.

Skillnader invändigt Corolla -99 och 316 -99? Lika? Har bara testat Corolla än, mkt trevlig.

Har även börjat funderat på nybilsköp, Sandero. (Inga kommentarer tack men jag gillar dem.)

Både E36 och E46 har en bra vändradie, vet att jag också upplevt gamla Volvo som smidiga men har ingen tillräckligt bra minnesbild för en jämförelse. Oavsett, Bmw 3´orna vänder runt där de flesta bilar får vända och backa.

Hittar enbart en siffra för E36 Coupé, och den har en vändcirkel på tio meter.

Och E36 är inte riktigt jämförbar med Corolla, det är/var en stor skillnad i både klass och pris på de modellerna. E36 har med det högre prisets rätt en helt annan byggkvalité och materialnivå.

Och en kommentar får du leva med, för guds skull håll dig borta från 80-talsbilar i nyproduktion wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Vändradien E36/E46?
244:an är supersmidig trots avsaknad av kärringstyrning. Bilen på jobbet, fwd är nog kortare men kräver typ en fotbollsplan, inte riktigt men jag kommer inte alls överrens med den, nyare Caddy.

Skillnader invändigt Corolla -99 och 316 -99? Lika? Har bara testat Corolla än, mkt trevlig.

Har även börjat funderat på nybilsköp, Sandero. (Inga kommentarer tack men jag gillar dem.)

Både E36 och E46 har en bra vändradie, vet att jag också upplevt gamla Volvo som smidiga men har ingen tillräckligt bra minnesbild för en jämförelse. Oavsett, Bmw 3´orna vänder runt där de flesta bilar får vända och backa.

Hittar enbart en siffra för E36 Coupé, och den har en vändcirkel på tio meter.

Och E36 är inte riktigt jämförbar med Corolla, det är/var en stor skillnad i både klass och pris på de modellerna. E36 har med det högre prisets rätt en helt annan byggkvalité och materialnivå.

Och en kommentar får du leva med, för guds skull håll dig borta från 80-talsbilar i nyproduktion wink

Ska ta en titt på en E36/E46 så fort någon dyker upp i närheten, vill inte åka så långt för att provköra, lägger så mycket pengar på bilåkning ändå och än har jag inte pengar till en bil till.

Fina Corollor 98-01 står högt i pris och kvalitetkänslan känns bra. E36/E46 har jag aldrig suttit i, stora skillnader mellan E36 och E46 när det gäller säte, att köra, ägandekostnader mm? Vill dock inte ge så mkt för en begagnad bil så lutar mot E36.
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 juli 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 juli 2010
EmilHammarlund skrev:
Pratade med en som ägt en 316 E36. Låg spoiler och lättare än en Volvo bak gjorde den olämplig på vintern? Dessutom extremt dyra delar? Även på sommaren är det bra om inte bilen är för låg.

Inga rätt där, E36 är inte lätt i baken som en gammal Volvo utan neutral. Visst, det är en bakhjulsdriven bil så det går att köra brett om man vill men provocerar man inte är det en stadig bil även vintertid.

Och framkomligheten är kanon, trots att min är sänkt tog den sig fram hela den gångna vintern utan att köra fast en enda gång, och min bruksbil håller sig inte till plogade asfaltsvägar utan hamnar gärna på oplogade grusvägar utanför stan i olika ärenden.

En E36 utan M-paket* är dels högre, och köper du en med ASC kväver detta hjulspinn i dess linda. Kort och gott en mycket rolig och bra vinterbil, även om man säkert kan hitta en som är snäppet vassare,

Och reservdelspriserna har tragglats igenom flera gånger, söker du på forumet hittar du några exempel. Och även om det inte når samma nivå som din Volvo kan man knappast kalla det dyrt heller.

Tolkar det som om någon inte var så nöjd med sin Bmw, men vad han jämför med vet jag inte...

*Min bil har inget M-paket men är sänkt motsvarande ett sådant.
Senast redigerat av Rquired (7 juli 2010)

4 637 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Inget ont om han som sa det men han har bestämt sig får några få märken/modeller och de märkena är visst fantastiska jämfört med andra bilar, även fast inte påståendena stämmer i verkligheten.

Delar är inget man förhoppningsvis köper dagligen så är de lite dyrare till BMW så är det skitsamma. Tror jag läst någon jämförelse på Garaget och BMW verkade inte så farligt.

Corolla är nog det klokaste alternativet men jag gillar bakhjulsdrift så en provkörning av BMW blir avgörande. (Ska söka efter bilhandlarexemplar på Blocket ofta nu!) Återkommer med resultat så fort jag vet om det blir Corolla eller 316.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 juli 2010
EmilHammarlund skrev:
Inget ont om han som sa det men han har bestämt sig får några få märken/modeller och de märkena är visst fantastiska jämfört med andra bilar, även fast inte påståendena stämmer i verkligheten.

Delar är inget man förhoppningsvis köper dagligen så är de lite dyrare till BMW så är det skitsamma. Tror jag läst någon jämförelse på Garaget och BMW verkade inte så farligt.

Corolla är nog det klokaste alternativet men jag gillar bakhjulsdrift så en provkörning av BMW blir avgörande. (Ska söka efter bilhandlarexemplar på Blocket ofta nu!) Återkommer med resultat så fort jag vet om det blir Corolla eller 316.

Tänk på att även om Toyota håller lite bättre (i alla fall statistiskt) så är delarna dyra. Kan tänka mig att det går jämnt ut, men för mig hade den inte varit aktuell. Även om det är det vettigare valet är det också det tråkiga valet på flera olika vis wink

Men ut och provkör, inget slår egna upplevelser!

4 637 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Tänk på att även om Toyota håller lite bättre (i alla fall statistiskt) så är delarna dyra. Kan tänka mig att det går jämnt ut, men för mig hade den inte varit aktuell. Även om det är det vettigare valet är det också det tråkiga valet på flera olika vis wink

Men ut och provkör, inget slår egna upplevelser!

Kollade just på några snabba mindre exakta prisjämförelser när det gäller försäkring. 316 E46 -00 och Corolla -98 kostar skiljer inte nämnvärt. Där blev jag faktiskt förvånad.
Corolla Kombi 1,6 -98 och BMW Compact -98 skiljer det bara några kronor emellan.
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 juli 2010)

4 637 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
BMW E36 316 provkörd för några timmar sedan så nu ska jag börja spara till en Corolla.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2010
Ok, så den var så illa? smile

4 637 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Ok, så den var så illa? smile

Vet inte hur jag ska förklara det så du inte ska ta det så hårt. smile

Nejdå, de har både bra och dåliga sidor och en del av det dåliga är förknippat till just detta exemplar. Men jag trivdes bättre med Corollan och satt bättre i den. Trångt säte i BMWn. Någon annan skulle säkert föredra BMWn så det är väl en smaksak. Corolla är dock framhjulsdrivna vilket ändå gör mig tveksam. Volvo 940 är för stor, törstig och så vill jag prova något annat märke. Hmm...
Senast redigerat av EmilHammarlund (2 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2010
Haha det är inget fara, tvärt om det är bara intressant. wink
Men som du skriver så är det mycket individuellt, och det är en jävla tur att alla inte gillar samma typ av bilar!

4 637 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Men som du skriver så är det mycket individuellt, och det är en jävla tur att alla inte gillar samma typ av bilar!

Jo, hade varit skittrist. Men E36 är fortfarande en jävligt snygg bil och den har sina goda sidor. E46 är väldigt lik eller?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Jo, hade varit skittrist. Men E36 är fortfarande en jävligt snygg bil och den har sina goda sidor. E46 är väldigt lik eller?

Nja, E46 är modernare i allt. Visst känner man igen sig till en viss del om man byter från en E36 till en E46, men allt är modernare och mjukare i både funktion och design. smile

4 637 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Nja, E46 är modernare i allt. Visst känner man igen sig till en viss del om man byter från en E36 till en E46, men allt är modernare och mjukare i både funktion och design. smile

Är stolens sidostöd under benen isället för på sidan om benen även i dem? smile Får se om det blir provkörning av en sådan.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Är stolens sidostöd under benen isället för på sidan om benen även i dem? smile Får se om det blir provkörning av en sådan.

Jag antar att du tänker på sportstolen? Ja, stolen är annorlunda men fortfarande lite "liten" även i E46. Men det finns andra alternativ än sportstolen om man nu inte sitter ok i den? Det är alltid kul att kika på bilar så provsitt en E46 och se om den stolen passar dig bättre. smile
Senast redigerat av Rquired (2 augusti 2010)

4 637 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Jag antar att du tänker på sportstolen? Ja, stolen är annorlunda men fortfarande lite "liten" även i E46. Men det finns andra alternativ än sportstolen om man nu inte sitter ok i det? Det är alltid kul att kika på bilar så provsitt en E46 och se om den stolen passar dig bättre. smile

Sportstol kanske det var? Kändes lite väl hård dessutom för att vara "normalstol" även om BMW nu ska vara lite sportiga. Är lite kraftig men inget fläskberg så stolen borde passat mig. Lättkörd och logiskt uppbyggd var den iaf. Kanske får bli en titt på en till.
Senast redigerat av EmilHammarlund (2 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Jag antar att du tänker på sportstolen? Ja, stolen är annorlunda men fortfarande lite "liten" även i E46. Men det finns andra alternativ än sportstolen om man nu inte sitter ok i det? Det är alltid kul att kika på bilar så provsitt en E46 och se om den stolen passar dig bättre. smile

Sportstol kanske det var? Kändes lite väl hård dessutom för att vara "normalstol" även om BMW nu ska vara lite sportiga. Är lite kraftig men inget fläskberg så stolen borde passat mig. Lättkörd och logiskt uppbyggd var den iaf. Kanske får bli en titt på en till.

Kollar du på interiören på bild under min E36 så ser du standardstolen, sittdynan är mer platt och där finns inget utdragbart lårstöd.  Har svårt att tänka mig att du skulle känna dig klämd i en sådan. smile

4 637 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Kollar du på interiören på bild under min E36 så ser du standardstolen, sittdynan är mer platt och där finns inget utdragbart lårstöd.  Har svårt att tänka mig att du skulle känna dig klämd i en sådan. smile

Inget utdragbart lårstöd i den jag provkörde. Kanske även ska ta en titt på E46 innan jag bestämmer mig men Corollan 99-01 är nog det som verkar mest lockande. Jag supertrivdes verkligen i den och kvalitetskänslan var hög. Men det måste vara en halvkombi med vinge, de andra är fula. Exemplaret jag körde var snyggt, t o m klädseln var i min smak till skillnad från många andra 90-talare. Men den bilen var full av stenskott. Jaja, att hitta en perfekt bil är inte lätt, bara att försöka hitta en som faller mig i smaken så bra det går. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Inget utdragbart lårstöd i den jag provkörde. Kanske även ska ta en titt på E46 innan jag bestämmer mig men Corollan 99-01 är nog det som verkar mest lockande. Jag supertrivdes verkligen i den och kvalitetskänslan var hög. Men det måste vara en halvkombi med vinge, de andra är fula. Exemplaret jag körde var snyggt, t o m klädseln var i min smak till skillnad från många andra 90-talare. Men den bilen var full av stenskott. Jaja, att hitta en perfekt bil är inte lätt, bara att försöka hitta en som faller mig i smaken så bra det går. smile

Ok, nej som sagt enkelt är det inte men nog är E46 värd en titt tycker jag. Hittar inte vilken budget du har tidigare i tråden men den modellen har ju trillat under 50.000:- sträcket åtminstone. smile

4 637 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Budget runt 20 000 - 60 000
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 augusti 2010)

4 637 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Någon som vet hur man sitter i Mercedes 190 jämfört med BMWn (E36)?
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 augusti 2010)

Sök