4650
Sök

Köpråd: Toyota Corolla 98-01, BMW 316 97-00

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
3 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
Någon som vet hur man sitter i Mercedes 190 jämfört med BMWn (E36)?
Visserligen gamla men snygga och det finns fina exemplar till ett bra pris.
Men åldern har sina nackdelar, vill inte åka till Tyskland och leta delar så det kanske är bäst att skippa?

Min personliga åsikt är att stolarna i Mercedes 190 är lika bekväma som en parkbänk, dvs bedrövligt dåliga, men det är en smaksak, vissa föredrar den typen av stolar, andra inte.

Brist på reservdelar behöver inte du oroa dig över. Det finns gott om delar på skroten, eller Mekonomen och Biltema.

I övrigt är det en trivsam bil med mycket hög byggkvalite. Lättmekad, slitstarka motorer och behaglig fjädringskomfort.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 637 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
IceEyes skrev:
EmilHammarlund skrev:
Men åldern har sina nackdelar, vill inte åka till Tyskland och leta delar så det kanske är bäst att skippa?

Min personliga åsikt är att stolarna i Mercedes 190 är lika bekväma som en parkbänk, dvs bedrövligt dåliga, men det är en smaksak, vissa föredrar den typen av stolar, andra inte.

Brist på reservdelar behöver inte du oroa dig över. Det finns gott om delar på skroten, eller Mekonomen och Biltema.

I övrigt är det en trivsam bil med mycket hög byggkvalite. Lättmekad, slitstarka motorer och behaglig fjädringskomfort.

De håller på att bli lite mer ovanliga vilket gör att delar på skroten kan bli lite bristvara i framtiden. Mekonomen mm har mest vanliga slitagegrejjer, jag tänkte på sådant som man sällan byter men man ändå vill/måste ha och ibland rätt fort.
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2010
Mercedes original har fortfarande utbud till de äldre modellerna och är inte så farligt dyra, och komforten är på ungefär samma nivå som Bmw. 190 är inget dumt val!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Mercedes original har fortfarande utbud till de äldre modellerna och är inte så farligt dyra, och komforten är på ungefär samma nivå som Bmw. 190 är inget dumt val!

De ska visst vara bra bilar vad jag hört. 1,8 och 2,0 ska även vara skapligt snåla? Och riktigt snygga är dem.
Får se om jag testar en 190, återkommer med information.
Reservdelspriser skiter jag numera nästan i, bara det finns så att de inte börjar som Volvo gjort den senaste tiden... Jag får gå till Mercedes och fråga efter diverse delar helt enkelt för att se vad som kan beställas.
190 är visserligen gamla men en lagom liten bil med bakhjulsdrift. Finns en del fina exemplar dessutom till ett lågt pris så kanske något att fundera på.
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 augusti 2010)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
IceEyes skrev:
EmilHammarlund skrev:

De håller på att bli lite mer ovanliga vilket gör att delar på skroten kan bli lite bristvara i framtiden. Mekonomen mm har mest vanliga slitagegrejjer, jag tänkte på sådant som man sällan byter men man ändå vill/måste ha och ibland rätt fort.

Naturligtvis blir bilarna mer sällsynt med tiden. Om 10-15 år kommer reservdelarna möjligtvis bli en bristvara men idagsläget och för ett par år framåt behöver du nog inte oroa dig. Jag ägde en 190 så sent som förra vintern, ett riktigt måndagsexemplar vilket innebar ett flertal besök på skroten och det var aldrig några problem med att hitta delar där.

Annars kan en reservdelsbil vara ett alternativ smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 571 Inlägg
4 augusti 2010
Man kan lika gärna ha en w124 med liten motor. Går varken sämre eller dyrare än en 190. Man får dessutom en större och bekvämare bil. Mina erfarenheter är att MB blir dyrt när det är extra utrustning, som med alla bilar. En spartansk MB utan lull lull kan vara ett riktigt schysst köp om den är i fint skick och ägts av nån vettig person.

5 111 Inlägg
4 augusti 2010
Till dess att någon överbevisar mig, så håller jag fast vid att de som är bäst till att ha delar i lager till gamla (och även riktigt gamla) modeller är just Mercedes. Så reservdelstillgång är det sista man behöver bekymra sig om. Det mesta finns hemma på hyllan och finns det inte går det så gott som alltid att beställa. Skulle inte bli förvånad om du kan köpa delar till att bygga en fabriksny 190 med, bara du vill slanta upp (men inte är det dyra delar så länge det rör sig om mer ordinära grejer heller).

En fördel om man ska ha delar från skroten är ju att bilen är i stort sett likadan i 10 år. Hur många japaner hade kvar samma modell 1993 som 1983, till exempel? Köper du en 1988 års 190 kan du i de flesta fall plocka de delar du ska ha från en 83a eller från en 93a lika gärna, ifall det är det enda de har inne på skroten, men har du en Mazda 626 från 1988 så går ju varken eller.

Det sista du behöver oroa dig för är just reservdelarna. Förresten, köper du en välskött och fin 190 är den närapå skottsäker, för den delen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
Volvo544special65 skrev:
Till dess att någon överbevisar mig, så håller jag fast vid att de som är bäst till att ha delar i lager till gamla (och även riktigt gamla) modeller är just Mercedes. Så reservdelstillgång är det sista man behöver bekymra sig om. Det mesta finns hemma på hyllan och finns det inte går det så gott som alltid att beställa. Skulle inte bli förvånad om du kan köpa delar till att bygga en fabriksny 190 med, bara du vill slanta upp (men inte är det dyra delar så länge det rör sig om mer ordinära grejer heller).

En fördel om man ska ha delar från skroten är ju att bilen är i stort sett likadan i 10 år. Hur många japaner hade kvar samma modell 1993 som 1983, till exempel? Köper du en 1988 års 190 kan du i de flesta fall plocka de delar du ska ha från en 83a eller från en 93a lika gärna, ifall det är det enda de har inne på skroten, men har du en Mazda 626 från 1988 så går ju varken eller.

Det sista du behöver oroa dig för är just reservdelarna. Förresten, köper du en välskött och fin 190 är den närapå skottsäker, för den delen.

Kan bara hålla med om det som står ovan, reservdelar är det sista du behöver oroa dig över och driftsäkerheten är mycket hög. Gamla Mercedes är verkligen ett bra köp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Provkörde en skabbig 190 -93 med automat, (ointressant ex. bara för att testa) någon som vet hur de är att köra med växlar och koppling? Tar den direkt? Kräver motorn lamellbränning? Eller är den lättkörd som t ex en Corolla, 316, 140, 240, 740, 940 d v s vettig marginal på kopplingen. Hatar när det tar direkt som på t ex jobbets Caddy -05?

190 var en trevlig bil men lite trång att gå i och ur jämfört med 244 men det är ju en större bil. Stolarna var okej, bara lite hårt ryggstöd men det finns det fler bilar som har och det verkar gå ändå.

Corollan är kanske fortfarande favoriten, en kvalitetsbil som känns större än den är, skitsköna stolar o s v men lite dyra och framhjulsdrift.

Jag fick tidigare hinder när jag skulle köpa bruksbil (gjorde en dum Volvo 142-affär i våras) men nästa vår kanske det blir en 190. Lite gamla (men köper jag t ex en -91 så är det 10 år yngre än 244:an) men som sagt en ok bil som ser bra ut. Ska köpa en riktigt fin i så fall.
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 augusti 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
9 augusti 2010
Ja 190 är bra bilar som sagt smile Dom är bra med manuell låda med, kopplingen tar som i en gammel-volvo wink

Du vill inte ha en skoda? Annars är 1,3:an i felicia jäkligt snål och grymt driftsäker och lättservad smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Annars är 1,3:an i felicia jäkligt snål och grymt driftsäker och lättservad smile

Jag är inte kräsen men jag vill inte köpa vad som helst...
Har nog betämt mig för en 190. Förbrukning blandad körning? (1,8l   2,0l) insprutning årsmodell runt 87-93. hur mycket mer tar en automat (som det till 99% inte blir.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 augusti 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
10 augusti 2010
EmilHammarlund skrev:
twin_cam skrev:
Annars är 1,3:an i felicia jäkligt snål och grymt driftsäker och lättservad smile

Jag är inte kräsen men jag vill inte köpa vad som helst...
Har nog betämt mig för en 190. Förbrukning blandad körning? (1,8l   2,0l) insprutning årsmodell runt 87-93. hur mycket mer tar en automat (som det till 99% inte blir.)

snålkörning skulle jag tippa 0,6, blandat kanske 0,8... Mercorna brukar inte vara törstiga generellt sett smile

Automat + kanske 1 dl.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
316 Compact -04 i toppskick provsutten hos bilhandlare. Tyvärr ingen bil i min smak men okej stol vilket jag inte tyckte om E36:an från 95.

Blir troligtvis en Corolla.

Sök